داستان برند آدیداس و تاریخچه آن

8 دقیقه مطالعه
داستان برند آدیداس

برند آدیداس در بین مردم کاملا شناخته شده است این در حالی است که خیلی از برندهای لوکس صنعت مد هنوز در بین عموم مردم ناشناخته مانده اند. دلیل این شهرت ریشه در محبوبیت رشته های ورزش مختلف دارد چرا که آدیداس در عرصه پوشاک و لباس ورزشی فعالیت دارد. اما آنچه شاید کمتر کسی از آن آگاه باشد تاریخچه برند آدیدس و گذشته پر فراز و نشیب آن است. در این مطلب قصد داریم نگاهی به گذشته این برند مشهور داشته باشیم و داستان موفقیت آن را شرح دهیم. اگر شما نیز در این زمینه کنجکاو هستید تا پایان همراه ما باشید!




حوزۀ فعالیت شرکت پوشاک آلمانی آدیداس که دفتر مرکزی آن در شهر هرتسوگن‌آوراخِ ایالت بایرن واقع شده طراحی، تولید و توزیع انواع کفش و لباس ورزشی، ساعت، عینک آفتابی و دیگر تجهیزات ورزشی را شامل می شود. برند آدیداس در واقع یک هلدینگ بزرگ است و حتی برند ریباک هم یکی از زیرمجموعه های آن به شمار می رود. آدیداس با اینکه بزرگترین تولید کننده لوازم ورزشی در دنیا به حساب نمی آید اما در قاره اروپا بزرگترین تولید کننده است.

در سال ۱۹۴۹ شرکت آدیداس توسط فردی به نام آدولف داسلر تاسیس شد. آدولف داسلر برادری هم به نام رودولف داشت که در ابتدای مسیر با او همراه بود. ولی با گذشت زمان روابط دو برادر رو به سردی گذاشت و راه آنها از یکدیگر جدا گشت. در ادامه دلایل این جدایی را شرح خواهیم داد و خواهیم دید چه عواملی باعث شده تا این برند ورزشی. پس از گذشت 7 دهه از فعالیتش همچنان با قدرت در بین رقیبان خود به پیش برود.

آغاز برند آدیداس

شرح زندگی آدولف داسلر از تاریخچه برند آدیداس جدا نیست. اگر بخواهیم همه چیز را از ابتدا شرح بدهیم قطعا باید در مورد داسلر هم صحبت کنیم. آدولف داسلر در یک خانواده کارگر چشم به جهان گشوده بود که وضع معیشتی مناسبی هم نداشتند. پدرش یک کفاش بود و مادرش یک خشکشویی را اداره می کرد. او پس از اتمام تحصیلات تصمیم گرفت که حرفۀ خانوادگی اش را دنبال کند. و در کارگاه کفاشی که پدرش در پشت آشپزخانه منزلشان راه اندازی کرده بود مشغول به کار شد. خشکشویی مادر داسلر جایی بود که آدولف و برادرش در کنار هم گام های اولیه برای تولید کفش ورزشی را برداشتند.

بنیانگذار آدیداس

در ابتدا هیچ گونه پیشرفت محسوسی در کار این خانوادۀ سختکوش دیده نمی شد تا اینکه در المپیک سال 1936 یک رویداد خاص همه چیز را تغییر داد. در این سال «جسی اُوِنز» قهرمان دو میدانی المپیک کفش های ورزشی ساخت برادران داسلر را به پا کرد و توانست چهار مدال طلای المپیک را از آن خود کند. پس از این موفقیت بود که زندگی آدولف داسلر و خانوادۀ او متحول شد. دو خطی که روی کفش های اونز به عنوان نماد اولیه برند آدیداس دیده می شد پس از مدتی بر روی لباس اکثر ورزشکاران نقش بست. شهرت آدی داسلر به او کمک کرد تا بتواند سالانه 200 هزار جفت کفش ورزشی به فروش برساند و گویا شانس به این خانواده رو کرد. اما با وقوع جنگ جهانی دوم همه چیز شکل دیگری به خود گرفت.

نزاع بنیانگذاران برند آدیداس در جنگ جهانی دوم

در خلال جنگ جهانی دوم برادران داسلر هر دو به حزب نازی آلمان پیوستند. رودولف که جاه طلبی بیشتری داشت حتی پیش از شروع جنگ تلاش کرده بود تا جای پای خود را در این حزب محکم کند. اختلاف نظرها بین دو برادر از همین جا شروع شد. آدولف آرام آرام از جنبش نازی ها فاصله گرفت و خطرات آنها را به برادرش گوشزد کرد. رودولف اما قصد نداشت از راهی که به آن پا گذاشته بود برگردد. تاریخ نشان داد که نگرانی های آدی داسلر چندان هم بی اهمیت نبوده است. در پایان نیروهای آلمان در جنگ شکست خوردند و رودولف توسط سربازان آمریکایی اسیر شد. برخی منابع می گویند که آدولف نیز در دستگیری او نقش داشته است!

جدایی بنیانگذاران

پس از جنگ جهانی برادران دسلر برای همیشه راه خود را از یکدیگر جدا کردند. دیری نگذشت که این دو در عرصه تولیدات ورزشی تبدیل به رقبای جدی یکدیگر شدند. رودولف پس از آزادی برندی به نام رودا را به وجود آورد که بعدها نام آن به پوما تغییر پیدا کرد. موفقیت این برند معروف که امروزه نیز به فعالیت های خود ادامه می دهد حاصل تلاش های رودولف است. اما آنچه ما در این مطلب به آن می پردازیم در مورد برند آدیداس است نه مسیر موفقیت پوما؛ پس بیایید همین موضوع را ادامه بدهیم.

بنیانگذاران برند آدیداس

کارخانۀ اولیه داسلرها نیز سرنوشت خوشایندی نداشت. در طی جنگ جهانی دوم از این کارخانه جهت تولید تانک های نظامی استفاده می شد که همین موضوع دستاویزی برای نیروهای متفقین شد تا کارخانه را در سال 1945 نابود کنند. همسر آدولف در زمان دستگیری او به نفع شوهر خود شهادت داد. و اظهار کرد که کارگران کارخانه و همسر او همواره به دنبال آن بودند که محصولات اصلی خود یعنی کفش های ورزشی را تولید کنند. ولی نیروهای نازی آنها را وادار کردند که به تجهیزات نظامی روی بیاورند.

پس از جنگ جهانی طی دوره ای مجددا بخت و اقبال به آدولف داسلر روی خوش نشان داد. خوشبختانه آمریکایی های فاتح که در آلمان مستقر بودند تبدیل به مشتریان اصلی کفش های او شدند. بدین ترتیب از خاکستر کارخانه قبلی یک کارخانه جدید پدید آمد. در همین زمان آدولف داسلر نام آدیداس را برای برند خود انتخاب کرد که مخفف نام و نام خانوادگی او بود. این کاملا برخلاف تصور عامه مردم است که فکر می کنند. این اسم از یک عبارت انگلیسی"All Day I Dream About Sport" به معنی: "هر روز درباره ورزش رویاپردازی می کنم." گرفته شده است.

تاسیس شرکت آدیداس

شرکت آدیداس

در تاریخ 18 اوت سال ۱۹۴۹ بود که شرکت آدیداس به شکل رسمی توسط بنیانگذار آن تاسیس شد و آغاز به کار کرد. روند پیشرفت و جهانی شدن این برند از همین زمان شروع شد و با قدرت به راه خود ادامه داد. ولی باز هم چالش های دیگری سر راه آن قرار گرفت. سال 1987 بود که هورست داسلر پسر بزرگ داسلر به شکلی ناگهانی فوت کرد. بعد از این واقعه همه چیز شکل دیگری به خود گرفت و شرکت در سراشیبی سقوط افتاد و به مرز ورشکستگی رسید. در همین زمان شخصی به نام برنارد تاپی که اهل فرانسه بود این برند را به مبلغ 244 میلیون یورو خریداری کرد. شرط فروش اما این بود که نام برند حفظ شود.

با اینکه شرایط پس از خریداری شرکت رو به بهبود گذاشت ولی یک مشکل مانع از آن شد که همه چیز در مسیر درست قرار بگیرد. اکثر مبلغ پرداختی از سوی تاپی به شکل وام بانکی بود و همین موضوع همه چیز را خراب کرد. از سال 1992 او دیگر نتوانست از پس پرداخت بدهی ها بربیاید و در نتیجه شرکت آدیداس را بانک به مزایده گذاشت. برنارد تاپی نیز با اینکه منصب وزیر امور شهری فرانسه را عهده دار بود پس از مدتی ورشکستگی خود را اعلام کرد و راهی زندان شد.

سرانجام شرکت آدیداس چه بود؟

محصولات برند آدیداس

روبرت دریفوس یا رابرت دریفوس اهل فرانسه در نهایت خریدار شرکت به مبلغ 684 میلیون دلار بود. او در عمل نشان داد که برخلاف برنارد تاپی یک مدیر بسیار شایسته برای این شرکت است. اگر بگوییم او ناجی این برند به حساب می آید اغراق نکرده ایم. تحت مدیریت او آدیداس پس از یک سقوط بار دیگر اوج گرفت. او خیلی زود شرکت هایی مثل ریباک را نیز خریداری کرد تا بهترین متخصصان و طراحان لباس های ورزشی را زیر یک پرچم دور هم جمع کند. از این دوره رقابت تنگاتنگ آدیداس با نایک آغاز شد. مسابقه ای که تا به امروز نیز ادامه دارد. پوما اما خیلی زود از این رقابت کنار رفت. چرا که دریفوس با تصمیمات هوشمندانه خود خیلی راحت بر این برند غلبه کرد.

بیشتر بخوانید: مراسم شورای مد بریتانیا 2019

پس از درگذشت برادران داسلر چه اتفاقی برای برند آنها افتاد؟

برند آدیداس و پوما

با اینکه دو برند پوما و ادیداس در عرصه جهانی به رقابت با یکدیگر پایان دادند اما این نزاع در آلمان به شکلی دیگر ادامه یافت. به خصوص در شهر هرتسوگن‌آوراخ که مبدا اصلی تمام این داستان ها بود. در این شهر مردم یا آدیداس می پوشیدند یا پوما و حد وسطی در این میان وجود نداشت. با اینکه مردم برای هر دو برند احترام خاصی قائل بودند ولی طرفداری از برندها در بازه های زمانی خاصی افزایش پیدا کرده بود. این دودستگی به جایی رسیده بود که حتی افرادی که پوما می پوشیدند با آدیداسی ها صحبت نمی کردند. و برعکس این موضوع نیز صدق می کرد. حتی اگر یک غریبه پا به این شهر می گذاشت مردم به مارکی که او استفاده می کرد توجه داشتند. و از این نظر هم حساسیت موضوع بیش از حد بالا رفته بود.

در سال 2009 یک بازی دوستانه بین دو تیم به این کشمکش ها پایان داد. هیچکدام از برادران داسلر اما در این تاریخ زنده نبودند. زمانی که دیگر هیچکدام از دو برادر داسلر زنده نبودند، در این مسابقه هر تیم یکی از برندها را استفاده می کرد. پایان این مسابقه مهر پایانی بود بر چند دهه نزاع بین این دو مارک ورزشی بزرگ. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این برند به سایت رسمی آن به آدرس: adidas.com مراجعه کنید.

امیدواریم که داستان برند آدیداس مورد توجه شما خوانندگان قرار گرفته باشد. نظرات خودتان را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید!