کانتور صورت چیست؟

6 دقیقه مطالعه
کانتور صورت
کانتور صورت برای مدت‌ها یک تکنیک رایج در بین آرایشگران بوده است. البته بی‌دلیل هم نیست که آرایشگران تا این حد نسبت به کانتورینگ حساس هستند و به آن اهمیت می‌دهند. این ترفند آرایشی خاص به‌نوعی شبیه به مجسمه‌سازی است چرا که کمک می‌کند تا زوایای صورت واضح‌تر دیده شوند. البته بعضی افراد هستند که این تکنیک را با عمل جراحی و تزریق ژل انجام می‌دهند که استفاده از این روش به دلیل عوارضی که دارد به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. در این مطلب می‌خواهیم راجع به این ترفند آرایشی بیشتر صحبت کنیم و تفاوت کانتور و کانسیلر را بیان کنیم؛ با مطالعۀ این مقاله می‌فهمید که این تکنیک آن‌قدرها هم که به نظر می‌رسد پیچیده و دشوار نیست.


کانتور صورت با چه هدفی انجام می‌شود؟

کانتورینگ

همان‌طور که گفتیم کانتور صورت تا حدی شبیه به مجسمه‌سازی است. همان‌طور که در سنگ‌تراشی هدف این است که زوایای مختلف یک مجسمه یا تندیس با وضوح بیشتری به نمایش دربیاید هدف از کانتورینگ صورت هم این است که زوایای مختلف صورت بهتر دیده شود. با کمک این ترفند قسمت‌های باریک و ظریف صورت مثل بینی، گونه‌ها و فک برجسته‌تر دیده می‌شوند. این روش برعکس هایلایت کردن است. درست به همان شکل که هایلایت کردن سعی دارد تا با اضافه‌کردن نور به نواحی مختلف صورت آنها را با وضوح بیشتری نمایش دهد، کانتور صورت این کار را با تیره کردن بعضی قسمت‌ها انجام می‌دهد.

کانتورینگ در حقیقت تقلیدی از نور و سایه است. به‌عنوان مثال یکی از نواحی صورت که تیره‌تر شدن رنگ آن باعث می‌شود تا بهتر دیده شود استخوان گونه است. به غیر از آن شما می‌توانید این تکنیک را برای چشم‌ها، بینی، استخوان‌های ابرو یا خط فک هم به کار ببرید.

تفاوت کانتور و کانسیلر

برخی افراد هستند که به‌اشتباه کانتور و کانسیلر را با هم یکی می‌دانند و گمان می‌کنند می‌شود از این دو به‌جای یکدیگر استفاده کرد. در این قسمت به شکل خلاصه تفاوت کانتور و کانسیلر را بیان می‌کنیم تا وجه تمایز این دو را بهتر متوجه شوید.

همان‌طور که گفتیم کانتور با ایجاد سایه‌روشن روی پوست باعث می‌شود تا زوایای صورت بهتر دیده شوند. محصولاتی از این دست اغلب یک درجه تیره‌تر از پوست هستند تا بتوانند این خطای دید را به وجود بیاورند. کانسیلر اما یک نوع پودر به رنگ روشن است که پایه آرایش صورت محسوب می‌شود. این گروه از لوازم آرایشی یکی از وسایلی هستند که برای رفع تیرگی دور چشم، پوشاندن اثر لک و جای جوش مورد استفاده قرار می‌گیرند. کانسیلر برخلاف کانتور همرنگ پوست یا یک درجه روشن‌تر از آن است. کانسیلرها به‌صورت مایع، کرم و پودر هستند و اهمیتی ندارد که آنها را قبل یا بعد از کرم‌پودر استفاده کنید.

تفاوت کانتور صورت و برنزینگ

یکی دیگر از تکنیک‌هایی که گاه با کانتور اشتباه گرفته می‌شود برنزینگ است. مهم‌ترین تفاوت بین کانتور و برنزینگ در این است که برنزینگ در درجۀ اول برای گرما دادن به پوست انجام می‌شود.

برنزینگ همان‌طور که از اسمش پیداست با برنزه شدن و آفتاب گرفتن ارتباط دارد و معمولاً در نواحی از پوست و صورت انجام می‌شود که به طور طبیعی نور آفتاب به آنها می‌رسد. این در حالی است که کانتور با هدف ایجاد خطای دید انجام می‌شود. تفاوت دیگر این دو در آن است که برنزر اغلب ته رنگ‌های گرم‌تری مثل زرد، قرمز و نارنجی دارد. از طرف دیگر کانتورینگ روشن‌تر است و در طیف رنگ‌های خنثی و مات قرار دارد. این دو شباهت‌هایی هم با یکدیگر دارند از جمله اینکه هر دو دسته از این محصولات به‌صورت کرم، مایع و پودر در بازار موجود هستند و همچنین هر دو به صورت عمق می‌دهند؛ اما روش انجام این کار برای هرکدام متفاوت است.

روش و تکنیک‌های اجرایی کانتور صورت

روش انجام کانتور صورت

از آنجایی که هدف کانتور برجسته نشان‌دادن خطوط و زوایای صورت است و همچنین به‌خاطر اینکه شکل صورت هر شخص با دیگری متفاوت است پس طبیعی است که روش انجام این کار برای هر کس متفاوت باشد. در اینجا شش گام اساسی برای کانتورینگ را با هم بررسی می‌کنیم.

مرحلۀ اول: آماده‌سازی برای کانتور صورت

همیشه در هنگام آرایش، مراقبت از پوست حرف اول را می‌زند. صورتتان را بشویید و از مرطوب‌کننده استفاده کنید تا آرایش در اطراف قسمت‌های خشک پوست جمع نشود. استفاده از پرایمر اختیاری است. به پوستتان کمی کانسیلر بزنید. دقت داشته باشید که ته رنگ کانسیلر با رنگ پوست مطابقت داشته باشد و هرگونه لکی را بپوشاند.

مرحلۀ دوم: ایجاد سایه

بخش مهم این فرایند قسمت سایه زنی است. با کمک کانتور کمی سایه تیره در زیر گونه‌ها ایجاد کنید. در این مرحله به فرم استخوان‌های صورت توجه داشته باشید. آرایشگرها اغلب کار خود را از دو طرف بینی شروع می‌کنند و به گریم خط مو، استخوان گونه و خط فک می‌پردازند.

مرحلۀ سوم: برجسته‌سازی

در قدم سوم نوبت به برجسته‌سازی می‌رسد. هایلایتر را روی قسمت‌های از صورت که به طور طبیعی نور را منعکس می‌کند بمالید. این نواحی شامل: پیشانی، نوک بینی، بالای استخوان گونه، اطراف چشم‌ها و استخوان ابرو می‌شود. برای این کار از کانسیلرهایی استفاده کنید که کمی روشن‌تر از رنگ پوست شما هستند.

مرحلۀ چهارم: اضافه‌کردن رژگونه

استفاده از رژگونه برای کانتورینگ چندان ضروری نیست؛ اما اگر رژگونه را به آن اضافه کنید آرایش شما طبیعی‌تر به نظر می‌رسد و یک نوع تعادل بین مناطق برجسته و سایه‌دار ایجاد می‌شود.

مرحلۀ پنجم: برس‌ها و اسفنج‌ها

سایه‌هایی که ایجاد می‌کنید به طور کلی با رنگ پوست شما مطابقت ندارند. به همین خاطر ترکیب کردن و مخلوط کردن سایه‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. از برس‌های بزرگ و کرکی و اسفنج‌های آرایشی کمک بگیرید تا خطوطی که ایجاد کرده‌اید طبیعی‌تر به نظر برسند.

مرحلۀ ششم: تکمیل آرایش

در انتها برای اینکه آرایشی بی‌عیب و نقص داشته باشید پودر سفت کننده یا اسپری استفاده کنید. این قدم آخر برای کانتور صورت است.

نکاتی در مورد آرایش فرم‌های مختلف صورت

فرم های مختلف صورت

فرم‌های صورت به طور کلی شامل گرد، مربعی، مستطیلی، بیضی و قلبی می‌شود. برای هرکدام از این شکل‌ها باید کانتورینگ را به روش خاصی انجام داد. به‌عنوان مثال برای صورت‌های گرد از آنجایی که شکل گونه‌ها چندان مشخص نیست باید کانتور را از قسمت شقیقه‌ها شروع کرد. در عوض برای صورت‌های مربعی از آنجایی که گودی گونه‌ها مشخص است خیلی راحت می‌توانید کار آرایش را از دو طرف بینی شروع کنید.

برای صورت‌های مستطیلی درست مثل صورت مربعی عمل کنید و ابتدا به سراغ گودی گونه‌ها بروید. تنها تفاوت در اینجاست که باید از کانتور بیش از حد در مرکز صورت خودداری کنید. به جای آن بیشتر روی کناره‌های صورت تمرکز کنید. آرایش را تا پیشانی انجام بدهید و بعد به سراغ خط فک بروید. در قسمت فک باید تا چانه پیش بروید و بعد کار را متوقف کنید. انجام کانتورینگ برای افرادی که صورت بیضی‌شکل دارند بسیار راحت و ساده است. اگر صورت بیضی‌شکل دارید تنها باید روی گونه تمرکز کنید. از آنجایی که نواحی پیشانی و فک برای این دسته از افراد باریک است می‌توانید از اعمال کانتور در این نواحی صرف نظر کنید.

در انتها برای صورت‌های قلبی شکل شما باید روی قسمت شقیقه‌ها و پیشانی تمرکز کنید و سپس به سمت پایین و در امتداد خط مو حرکت کنید و به سراغ گونه‌ها بروید.

این تمام نکاتی بود که برای کانتور صورت باید به آن اشاره می‌کردیم. آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید و اگر پیگیر یادگیری ترفندهای آرایشی هستید عضویت در سایت ما را فراموش نکنید! برای اطلاع از آخرین اخبار مد و فشن صفحۀ ما در اینستاگرام را دنبال کنید.