انواع کت چرمی

4 دقیقه مطالعه
انواع کت چرم

با شروع روزهای سرد پاییزی و آغاز بارش‌ها یکی از اولین چیزهایی که همه به دنبالش هستند انتخاب لباس عایق و ضد آب است. کت های چرمی یک گروه بسیار محبوب از این لباس‌ها را تشکیل می‌دهند که در عین حال که شیک و زیبا هستند در روزهای سرد از شما محافظت می‌کنند. در ادامه با انواع کت‌های چرمی آشنا خواهید شد.



پوشیدن انواع کت چرمی از چه زمانی مد شد؟

استفاده از چرم قدمت دیرینه‌ای دارد و جوامع بشری از دیرباز تا کنون از این محصول ارزشمند استفاده می‌کنند. ولی اگر به طور خاص بخواهیم در مورد انواع کت های چرمی امروزی صحبت کنیم باید گفت که با یک پدیدۀ نو طرف هستیم. از دهۀ 1900 جذابیت ژاکت چرمی (Leather Jacket) افزایش پیدا کرد چرا که هوانوردان و خلبانان برای پرواز از کت های چرمی استاندارد استفاده می‌کردند. آلمانی‌ها جزو اولین مردمانی بودند که برای جنگ جهانی اول از این نوع لباس‌ها استفاده کردند و با گذشت زمان، آمریکایی‌ها نیز کت های پرواز را برای خلبانان در نظر گرفتند. برای آشنایی بیشتر با لباس‌های چرمی پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ "ست کردن لباس چرمی" را مطالعه کنید.

در طول جنگ جهانی رفته‌رفته این مدل از کت‌ها از کاربردهای نظامی فاصله گرفتند و به یک نوع سبک و استایل لباس پوشیدن تبدیل شدند. حدود سال‌های 1920 تا 1940 بلیزرهای چرمی به دلیل دوام بالایی که داشتند مورد توجه قرار گرفتند. در دهه 1950 و 1960 میزان محبوبیت این نوع کت به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرد و مدل‌های موتورسواری روی کار آمدند. حالا که با این تاریخچۀ کوتاه آشنا شدید بیایید نگاهی به محبوب‌ترین انواع کت چرمی بیندازیم!

کت چرمی موتورسواری

یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین مدل‌ها در بین انواع کت چرمی نوع موتورسواری آن است. در مورد جذابیت این مدل هیچ جای بحثی وجود ندارد. کت موتورسواری را هرکسی می‌تواند بپوشد و لازم نیست شما حتماً یک موتورسیکلت داشته باشید. این دسته از ژاکت‌ها ضخیم و بادوام است و از شما به‌خوبی در برابر سرما محافظت می‌کند. از نظر ظاهری گاهی برای جذابیت و زیبایی بیشتر ژاکت‌های موتورسواری به آنها جیب‌ها، زیپ‌ها و سگک‌های تزئینی را اضافه می‌کنند.

کت چرم خلبانی (کاپشن خلبانی)

یکی دیگر از مدل‌های به‌شدت محبوب، کت چرم خلبانی یا همان کاپشن خلبانی است. ژاکت‌های خلبانی خود به چند زیرمجموعه مختلف تقسیم می‌شوند و مدل‌های متنوعی دارند. در هر سنی که باشید می‌توانید از این کت‌ها استفاده کنید و آنها را جزوی از "استایل پاییزی" خودتان در نظر بگیرید.

سادگی یکی از ویژگی‌های اصلی ژاکت خلبانی را تشکیل می‌دهد. این مدل‌ها اغلب فقط یک زیپ بزرگ دارند که در قسمت مرکزی تعبیه شده است. برای تولید انواع کت چرمی خلبانی از چرم ناپا، چرم بز یا بره استفاده می‌شود.

مدل مسابقه‌ای؛ ژاکت ریسر

به طور کلی ژاکت های چرمی مدل مسابقه ای حالتی شبیه به ژاکت موتورسواری دارند. تفاوت در این است که مدل ریسر بیشتر برای مد استفاده می‌شود و در طراحی آن بیشتر به فرم توجه می‌شود تا عملکرد. از نظر ابعاد و طول، این مدل ممکن است کمی از ژاکت موتورسواری کوتاه‌تر است. یقۀ این ژاکت‌ها معمولاً حالت برگردان و پهن ندارد و اغلب باریک است و دکمه می‌خورد. تزئینات اضافی در ژاکت ریسر بیشتر به چشم می‌خورد و سادگی در طرح‌های آن خیلی عادی نیست. شما می‌توانید این نوع کت را روی سویشرت یا پلیور کلاه‌دار هم بپوشید تا در روزهای بارانی کمتر خیس شوید!

کت بلیزر

مدل بلیزر تجسم یک کت کلاسیک، جذاب، زیبا و کامل است که با چرم ساخته می‌شود. در بین کت های چرمی، این مدل جایگاهی خاص و ویژه به‌خصوص در بین آقایان دارد (البته که خانم های خوش پوش هم خیلی از این استایل می‌توانند استفاده کنند). با پوشیدن این مدل کت علاوه بر اینکه از خودتان در برابر سرما و باران محافظت می‌کنید در نگاه دیگران هم بسیار خوش‌پوش و خوش استایل به نظر می‌رسید.

کت‌های بلیزر دارای استایلی بلند با یقه‌های سنتی هستند و معمولاً سه تا چهار دکمه دارند و دو جیب در دو طرف آنها تعبیه شده است. برای تولید آنها از نرم‌ترین چرم‌های موجود مثل چرم بره استفاده می‌شود. برخی از طراحان برای ایجاد یک ظاهر منحصر به فرد، یقه خز یا سگک‌های اضافی را هم به آنها اضافه می‌کنند. چیزی که این مدل را بسیار محبوب کرده تطبیق‌پذیری بالای آن است. شما طرفدار هر استایلی که باشید باز هم می‌توانید کت بلیزر را با آن ست کنید. چه بخواهید پیراهن‌های یقه دار و کراوات به یک ظاهر رسمی داشته باشید یا یک استایل کژوال همراه با شلوار جین و نیم بوت چرمی؛ در هر صورت این ژاکت مناسب شماست.

شما برای فصل پاییز و زمستان کدام مدل را انتخاب می‌کنید؟ نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید و با عضویت در سایت ژومنت از آخرین اخبار دنیای مد مطلع شوید!