استایل آوانگارد; خارج از چهارچوب مد

10 دقیقه مطالعه
استایل آوانگارد
استایل آوانگارد یا پیشرو به هنرمندان یا آثاری به ویژه در حیطه هنر گفته می شود که ماهیت تجربی ایده های نو و نوآوری در آن وجود دارد که جدا از چهارچوب و قوانین دنیای مد عمل می کند. تاریخچه استایل آوانگارد و ریشه هنری آن در صنعت مد را در ادامه می خوانید.

تاریخچه استایل آوانگارد و ریشه آن در هنر

جنبش آوانگارد از هنرمندان، طراحان، موسیقیدان ها، نویسنده و متفکرانی تشکیل شده است که با ارزش های فرهنگی معمول مخالف اند. اولین کاربرد این استایل در هنر تا چند دهه قبل از طریق هنری دوسن سیمون (نظریه پرداز اجتماعی فرانسوی) و شاگردش اولینده رودریگز شکل گرفت. سن سیمون در کتاب خود به نام "نظراتی ادبی، فلسفی و صنعتی" در سال 1825 (که مدتی پیش از مرگش منتشر شد.) می گوید: "این ما هنرمندان هستیم که به عنوان آوانگارد به شما خدمت خواهیم کرد. و قدرت هنرمندان در واقع قوی ترین است. وقتی می خواهیم ایده ها را در بین انسان ها گسترش دهیم، آن ها را مکتوب می کنیم زیرا جامعه یک کار کرد روحانی واقعی و انرژی نیرومند در تمام قوای فکریش دارد. و هنرمندانی مثل هنری ماتیس، پابلو پیکاسو، دیوید لینچ و جکسون پولاک، از مشهور ترین هنرمندان آوانگارد هستند."

جنبش آوانگارد در دهه 1960 آغاز شد و در همان زمان بسیار چالش برانگیز بود. ایده آوانگارد در دوران نا آرامی اجتماعی در آن زمان رشد کرد. استایل آوانگارد، تاریخ پرفراز و نشیبی داشت و هر طراح آوانگارد، مد و استایل خود را خلق می کرد. طراحان ژاپنی، تاثیر بی نظیری در شکل گیری این استایل و معرفی آن به جهان داشته اند.

استایل آوانگارد با ترسیم بافت اجتماعی معاصر به عنوان منبع الهام، زمان ما را تعریف می کند. استایل آوانگارد از درون و احساس بودن و احساس رسمیت داشتن سرچشمه می گیرد. طراحی هر فرد، درک و شناخت منحصر به خودش را در مورد این استایل دارد. سبک آوانگارد راهی برای بیان احساسات و فردیت درون انسان است؛ این سبک داستان و افکار درون شما را تعریف می کند.

تاریخچه استایل آوانگارد

استایل آونگارد چیست؟

یکی از پر بازدید ترین جنبش های هنری که می توان در صنعت مد نام برد، استایل آوانگارد است.

تعداد زیادی از آدم ها سبک لباس آوانگارد را انتخاب می کنند. زیرا از چهارچوب و قوانین مد و انتظارات روتین پوشیدن لباس خسته شده اند. آوانگارد، جریانی غیر سنتی و مدرن گراست که حصار و محدودیت های فرهنگ را در هم می شکند و از آنها فراتر می رود. آنها می خواهند خود را خارج از هنجار های اجتماعی تعریف کنند. مثل چیز هایی که همیشه در دنیای مد می شنویم که طبق یک چهارچوب خاص چگونه لباس بپوشید یا از چه اکسسوری هایی استفاده کنید و... 

سبک آوانگارد در همه زمینه ها حرفی برای گفتن دارد و از هنر گرفته تا موسیقی، دنیای مد و... نفوذ دارد به طوری که چهار چوب و هنجارهای از پیش تعیین شده ی مد را با ایده های متفاوت و ناب، مدام به چالش می کشد.

بهترین تعریف برای سبک و استایل آوانگارد این است که: آوانگارد جنبشی آینده نگر است که توسط طراحان و هنرمندان ساخته شده است که شجاعت این را دارند که برخلاف جریان اصلی حرکت کنند. آنها ایده هایی را به دنیای مد ارائه می دهند که خارج از چهارچوب مد و متمایز از استایل های دیگر است. این استایل از پایه عمل می کند، شکل بدنی انسان را تغییر می دهد و راه های جدید را برای ارتباط انسان با محیط اطرافش و درون خودش از طریق ساختار شکنی و خارج از چهارچوب مد ارائه می دهد. استایل آوانگارد روبه جلو پیش می رود و گزینه های جدید را کشف می کند، راه های مختلف را امتحان می کند و به سوی تکامل پیش می رود.

تاثیر آوانگارد بر صنعت مد

آوانگارد یکی از جنبش های هنری و ادبی است که همه ابعاد زندگی بشر را تحت تاثیر خود قرار می دهد. سبک آوانگارد آینده نگر است و نگاهی روبه جلو دارد و همیشه در حال تکامل است. آوانگارد بر روی دنیای مد بسیار تاثیر گذار بوده است و تفکرات و نظرات خیلی از طراحان و هنرمندان تحت تاثیر این جنبش تغییر کرد.

هنرمندان و طراحان این جنبش، بدون هیچ اِبایی با جسارت زیاد ایده های خود را بیان می کنند و برخلاف جریان چهارچوب مد پیش می روند. بطور کلی ساختار شکنی مبنای استایل آوانگارد است.

طراحان این جنبش معمولا لباس هایی طراحی می کنند که هم برای زنان مناسب هستند هم برای مردان و اصطلاحا یونیسکس هستند (اطلاعات بیشتر: بررسی سبک یونیسکس) ساختار و کلیت لباس های آوانگارد بسیار چالش برانکیز است و الگوهای آن بر اساس تفکرات و خلاقیت خود طراح شکل می گیرد نه اصول طراحی لباس. بطور کلی طراحانی هم هستند که ترجیح می دهند برای منفعت و هدف فروش خود لباس های خیلی عجیب غریب و طبق سلیقه افراد طراحی کنند.

سبک آوانگارد در صنعت مد همیشه بحث برانگیز بوده و هست و جنبه مهم این جنبش بی پروا و با جسارت حرکت کردن بر خلاف جریان صنعت مد است.

تاثیر آوانگارد بر صنعت مد

برای ساخت استایل آوانگارد چه چیز هایی را در نظر بگیریم

پوشیدن و استفاده از استایل آوانگارد شجاعت و جسارت می خواهد. ولی بطور کلی به این معنا نیست که استایل خود را یکباره به آوانگارد تغییر بدهید. نیاز به زمان و وقت گذاشتن دارد تا کشف کنید کدام جنبه از مد رادیکال این استایل مورد علاقه شماست و بهترین تناسب با استایل شخصی شما را دارد. استفاده از این استایل نیاز به جسارت زیاد دارد که بتوانید خارج از چهارچوب مد عمل کنید و افکار و سلیقه خود را وارد استایل خود کنید و از ترکیبی از لباس ها و اکسسوری هایی استفاده کنید که همخوانی باهم ندارند ولی از نظر شما زیبا هستند.

بنابراین برای داشتن استایل آوانگارد به تنها چیز هایی که نیار دارید جسارت و شجاعت و خلاقیت است. باید به درون خود رجوع کنید و بتوانید که خود را خارج از کلیشه های مد بیان کنید. زیرا زیبایی و مد هیچ قوانین مشخصی ندارد. شما می توانید از انواع پارچه ها، برش ها، و اکسسوری ها در این استایل استفاده کنید.

هنگامی که لباس و اکسسوری های جدید را امتحان می کنید به یاد داشته باشید که ظاهر مد آوانگارد برای به رخ کشیدن بدن از طریق لباس نیست، بلکه استایل آوانگارد یعنی ارتباط بین بدن و میحط اطرافش.

سبک آوانگارد

اهمیت رنگ در این سبک

یکی از بزرگترین کمک های آوانگارد به مد، استفاده از طیف های تک رنگ است. باربارا گانجینی، طراح آوانگارد، معتقد است که این استایل، بی رنگی را وارد صنعت مد کرد. باربارا، طراحی تک رنگ یا همان مونوکروم (monochrome) را ارمغان استایل آوانگارد می داند. او می گوید که "تنها استفاده از یک واحد رنگ این فرصت را می دهد که روی لباس مانند یک بوم کار کنید." اگر یک لباس تک رنگ را انتخاب می کنید، در سیاه، سفید یا خاکستری، این به شما فضایی می دهد تا بافت ها و برش های بیشتری را ترکیب کنید و روی برجسته کردن جزئیات لباس و ترکیب کلی تمرکز کنید.

با این حال این بدان معنا نیست که تمام ظاهر های آوانگارد سیاه سفید هستند. لباس های رنگارنگ هم جایگاه دوم را در این استایل دارند. می توانید رنگ های تند، متضاد یا مکمل را انتخاب کنید و حتی از متالیک برای برجسته کردن سبک خود استفاده کنید. یا به سراغ الگوهای انتزاعی بروید و سعی کنید از رنگ های زیادی در یک لباس خودداری کنید. و از این طریق، توانایی و استعدادتان را در ترکیب و ست کردن رنگ ها با یکدیگر به نمایش بگذارید.

رنگ ها در سبک پیشرو

چگونه بر اساس استایل اوانگارد لباس بپوشیم

یک نکته را باید به خاطر بسپارید و آن این است که آوانگارد قطعا یک زیبایی شناسی هنجار شکن است. ولی نباید آن را با اوت کوتور (haute couture) اشتباه بگیرید. زیرا می تواند قوانین و همچنین محدودیت های پوشیدنی را زیر پا بگذارد. اوت کوتور و آوانگارد از یکدیگر متفاوت هستند؛ اوت کوتور در لغت به معنای (دوخت در سطح بالا) است. پوشاک اوت کوتور طراحی های بسیار ظریف و پیچیده ای دارند که در دوخت آنها از پارچه و متریال های گران قیمت استفاده می شود. این پارچه ها توسط خانه های مد و کمپانی های بزرگ و معروف تولید می شوند. البته طراحان اوت کوتور از آوانگارد هم الهام می گیرند، زیرا طرح های آوانگارد معمولا دارای برش های جسورانه و اغلب مردانه هستند. که در آن از پالت های تک رنگ و مقدار قابل توجهی از لایه بندی استفاده می شود. 

اگر میخواهید بر اساس استایل آوانگارد لباس بپوشید، باید تمام اصول چهارچوب مد را بر هم بزنید؛ شما می توانید از هر لباس، اکسسوری و... در استایلتان به هر نحوی استفاده کنید بدون توجه به کاربرد اصلی آن. برای مثال حتما نیاز نیست که از شلوار جین فقط به عنوان شلوار استفاده کنید. می توانید با یک کمربند آن را به یک تاپ تبدیل کنید یا می توانید از رو سری های خود با عنوان تاپ یا حتی دامن استفاده کنید. همه چیز به خلاقیت و فکر و سلیقه شما بستگی دارد. هدف اصلی آوانگارد نشان دادن درون و سلیقه شخصی شما بدون هیچ محدودیتی است. پس با خیال راحت و بدون هیچ چهارچوبی استایلتان را ارائه دهید.

لباس آوانگارد

به جزئیات استایل آوانگارد توجه کنید

اگر می خواهید یک خبره واقعی در این استایل باشید و طبق اصول آوانگارد لباس بپوشید باید به جزئیات توجه داشته باشید. فرقی نمی کند بافت یا یک دوخت خاص در قسمتی از لباس شما باشد یا زیپ و دکمه های لباس یا نوع پارچه یا بافت آن در استایل شما به چه شکل باشد. توجه به جزئیات این امکان را به شما می دهد که هربار لباس متفاوت بپوشید، همیشه سبک خود را دوباره ابداع کنید و یک آیتم را به مدل های مختلف به تن کنید. وقتی می خواهید یک لباس یا اکسسوری عجیب غربیب و غیر معمول بخرید و مطمئن نیستید که چگونه از آن در استایلتان استفاده کنید به آنچه از قبل در کمد خود دارید فکر کنید و سعی کنید حداقل دو مورد را پیدا کنید که بتوانید آن را برای دو موقعیت مختلف با استایلتان ترکیب کنید.

جزئیات استایل آوانگارد

لباس های لایه لایه در استایل آونگارد

شاید بهترین ابزاری که می توانید برای ایجاد یک لباس آوانگارد قابل توجه استفاده کنید لایه ای لباس پوشیدن است و این به استایل آوانگارد شما می افزاید. 

همه ما این کار را با لباس هایمان در زمستان انجام میدهیم، این مهارتی است که ناخوداگاه در وجود همه ما بوده و است. با پوشیدن لایه های لباس مختلف یک کلاژ زیبا را شکل دهید؛ با پارچه های بافت دار مختلف کار کنید و ترکیب های متضاد پیدا کنید. رنگ های متناقض در این مسیر به شما کمک می کنند.

لباس سبک پیشرو

به هر حال آوانگارد یک جنبش بی قانون است که قانونش بی قانونی است. جنبش آوانگارد به دنبال دنیایی تازه و ایده های نو است. استایل آوانگارد بدلیل تفاوت و خارج از چهارچوب مد بودن مورد توجه بسیاری از افراد علاقه مند به حوزه مد و فشن هستند قرار دارد. همانگونه که گفتیم این سبک محدود به مد و فشن نیست و در حوزه های دیگر نیز نقش دارد.

افراد زیادی هستند که از قانون و چهارچوب های معمول و کلیشه ای مد خسته شدند و هیچ تناسبی با آن ندارند. و این افرد با الهام از استایل آوانگارد سبک شخصی خود را می سازند. این سبک باعث می شود فرد دچار اعتماد بنفس شود و با جسارت و بی پروا تر و شجاعانه لباس بپوشد و سبک شخصی خود را ارائه دهد.

و به طور کلی استایل آوانگارد یک سبک قانون شکن و خارج از چهارچوب مد است و این جنبش آوانگارد خود درونی شما را نشان می دهد.

آیا شما هم از این که طبق چهار چوب مد لباس بپوشید خسته شده اید؟ نظر شما در مورد این استایل و جنبش بی پروا چیست؟ شما هم جسارت این جنبش رو دارید؟ دیدگاه خودتان را با ژومنت به اشتراک بگذارید.