زیباترین جواهرات سلطنتی ملکه الیزابت در طول دوران سلطنتش

طاهره زارع 2 سال پیش
11 دقیقه مطالعه
جواهرات-سلطنتی-ملکه
در این مطلب زیباترین جواهرات سلطنتی ملکه الیزابت را معرفی می کنیم و مورد بررسی قرار می دهیم. سال 2022 هفتادمین و آخرین سال سلطنت یکی از با نفوذترین شخصیت های سیاسی جهان بود. ملکه الیزابت دیروز، در تاریخ 8 سپتامبر درگذشت. او را می توان اولین ملکه در تاریخ بریتانیای کبیر دانست که توانست به چنین مقام و منزلت ارزشمندی دست یابد و به این نقطه مهم از زندگی برسد. پدر ملکه الیزابت پادشاه جرج ششم حدود هفت دهه قبل از دنیا رفت و پس از او تاج و تخت سلطنت به ملکه الیزابت به ارث رسید و از آن تاریخ بود که سلطنت ملکه آغاز شد. چارلز سوم پسر ارشد او در حال حاضر به عنوان پادشاه انگلستان بر تخت سلطنت تکیه زده است.


برگزاری جشن های سلطنتی برای ملکه الیزابت دوم

جشن سلطنت ملکه از ۲ تا ۵ ژوئن برگزار می‌شود و در این جشن های بزرگ و باشکوه که با تعطیلات گسترده‌ای نیز همراه است مراسم مختلفی برگزار می‌شود. مهمانی های خیابانی و جشن های کوچک و بزرگی که همراه با برنامه‌های متنوع در انگلستان و دیگر نقاط جهان برگزار می‌شوند از جمله رویدادهای مهم این مراسم هستند. در طول این چند روز ملکه در رویدادهای رسمی شرکت می‌کرد. رویدادها و مراسم‌هایی مثل رژه گارد اسب سواران و یا مراسم شکرگذاری همزمان با این مراسم در کلیسای جامع سنت پل برگزار می‌شد. دیدن زیباترین جواهرات سلطنتی ملکه الیزابت یکی از مهم ترین بخش های این جشن ها به حساب می‌آمد.

ملکه به عنوان بانویی الهام بخش که همواره به مردم و سرزمین خدمت کرده است، در طول دوران حیاتش توانست علاوه بر مردم بریتانیا، توجه مردم دیگر نقاط دنیا را نیز به خود جلب کند. بسیاری او را به دلیل عشقی که به مردم و سلطنتش داشت، یکی از بهترین زنان عصر حاضر می دانستند.

به دلیل شهرت خاصی ملکه الیزابت در دنیا، در مراسم‌هایی که ملکه در آن ها حضور داشت همه نگاه‌ها و توجهات به سوی ملکه، سبک پوشش و لباس‌های او بود. لباس هایی که توسط آرایشگر قدیمی و طراح سلطنتی "آنجلا کلی" انتخاب شدند.

زیباترین جواهرات سلطنتی ملکه الیزابت در دیدارهایش

زیباترین جواهرات سلطنتی ملکه الیزابت

بی شک استایل و لباس های زیبای ملکه بدون جواهرات و تاج های منحصر بفرد او کامل نخواهند بود. جواهراتی که از نسلی به نسل بعد منتقل می شوند و یا جواهراتی که به تازگی خریداری شده‌اند. در این بین زیورآلات و جواهراتی هستند که ملکه به وفور از آنها استفاده می کند و کمتر می‌توان او را بدون آنها در مجامع دید. جواهراتی مثل: گردنبند مروارید گوشواره های مرواریدی و سنجاق سینه های زیبای سلطنتی. این موارد جزو زیباترین جواهرات سلطنتی ملکه الیزابت محسوب می شدند.

تنوع جواهرات ملکه در رویدادهای رسمی

برای هر رویداد رسمی که ملکه در آن حضور داشت، هر بار یک گردنبند، یک دستبند و یک تاج را از خزانه سلطنتی بیرون می آوردند. این جواهرات زیبا و پر زرق و برق علاوه بر زیبایی حیرت انگیزی که داشت بخشی از استایل رسمی ملکه در مراسم و مجالس مختلف به شمار می رفت. یکی از خاص ترین و مهم ترین جواهرات ملکه الماس زیبایی است که مجله ووگ vogue آن را به تصویر کشید.

تصویر ملکه در مجله مد و استایل vogue

جواهرات سلطنتی ملکه الیزابت

در آوریل ۲۰۲۲ مجله پرطرفدار ووگ (vogue) دو تصویر خاص را بر روی جلد مجلۀ خود چاپ کرد. تصویر چاپ شده اول تصویر پرتره ای از ملکه است که تاج زیبایی بر سر دارد و تصویر دوم آنیا تیلور جوی ، بازیگر جوان هالیوودی را با یک طرح از او نمایش می دهد.

در این مقاله ما قصد داریم مجموعه‌های باشکوهی از جواهرات ملکه را در هر دهه از ۷۰ سال دوران سلطنتش که مجله ووگ نیز در مقاله ای آن ها را به تصویر کشیده است به شما نشان بدهیم.

زیباترین جواهرات سلطنتی ملکه الیزابت در روز تاجگذاری

مجموعه جواهرات ملکه الیزابت

کالکشن جواهرات سلطنتی انگلستان

در این روز که یکی از به یاد ماندنی ترین روزهای سلطنت ملکه بود، از دو تاج در مراسم تاجگذاری استفاده شد. مسئولان تشریفات برای لحظه اجرای مراسم تاج گذاری از تاج طلای سَنت ادوارد استفاده کردند. ولی در ادامه تاج ملکه تغییر یافت و برای بقیه مراسم آن روز، از تاجی که در سال ۱۸۳۹ برای ملکه ویکتوریا طراحی شده بود استفاده کردند.

این تاج که با سنگ های قیمتی و زیبایی تزئین شده است، ابهت و شکوه خاصی را به ملکۀ جدید می‌بخشید. یاقوت کبود شاهزاده ادوارد، گوشواره های مروارید متعلق به ملکه الیزابت اول و تاج سنگینی که پر بود از زرق و برق سنگ های قیمتی و جواهرات کمیاب.

سخنان ملکه درباره تاج سلطنتی

خود ملکه در مراسم افتتاح پارلمان ایالتی در مورد این تاج گفت: "وقتی این تاج را بر سر می گذارید، هرگز نمی توانید برای نگاه کردن به متن سخنرانی سرتان را پایین بیاورید زیرا اگر وقتی که تاج روی سر شماست، سرتان را پایین بیاورید، بی تردید سنگینی آن گردنتان را خواهد شکست و یا قدرت بلند کردن دوباره سرتان را نخواهید داشت." می توان گفت تاج های سلطنتی علیرغم زیبایی‌ خیره‌ کننده معایبی از این قبیل را نیز دارند. 

جواهراتی مثل گردنبند، گوشواره ها و همچنین تاجی که در آن روز ملکه از آنها استفاده کرد به عنوان زیباترین جواهرات سلطنتی ملکه الیزابت معروف شدند.

در سال ۱۸۵۰ ملکه ویکتوریا به اجبار تعدادی از جواهرات سلطنتی را به پسر عموی خود که پادشاه هانوفر بود بازگرداند. از مهمترین آنها گردنبند و گوشواره الماسی بود که ملکه شارلوت مادربزرگ ویکتوریا برای او به ارث گذاشت. در نبود این یادگار سلطنتی ارزشمند، ملکه ویکتوریا گوشواره و گردنبند جدیدی را با جواهراتی که از وسایل دیگر جدا کرده بود، ساخت. این جواهرات از وسایل بی استفاده ای مثل شمشیر متعلق به پادشاه جرج سوم جدا شدند.

زیباترین جواهرات ملکه الیزابت

حضور ملکه در اجرای رویال واریته سال ۱۹۶۷

تاج گره در سال ۱۹۱۳ میلادی با استفاده از جواهرات تاج عروسی ملکه مری برای او ساخته شد. ملکه مری شخصی بود که علاقه بسیار زیادی به جواهرات خانوادگی داشت. به همین دلیل ملکه دستور داد تا طرح تاج جدیدش را با الهام از یک تاج که متعلق به مادربزرگش پرنسس آگوستا بود برایش بسازند. این تاج در سال ۱۹۵۳ به ملکه جدید رسید. سالها بعد ملکه آن را در روز ازدواج پرنسس دایانا، شاهدخت ولز، به عنوان هدیه ازدواج به او داد. این تاج سلطنتی و خانوادگی اکنون متعلق به دوشس کمبریج است.

کمیته ای به نام پیشنهاد جشن زنان گردنبندی را به عنوان هدیه به ملکه داد که او در این مراسم آن را پوشید. این کمیته در صدد جمع‌آوری مبلغی برای ساخت مجسمه شاهزاده ادوارد بود. اما ملکه چند برابر آن مبلغ را به این انجمن اهدا کرد. به همین دلیل اعضای کمیته این گردنبند زیبا را برای قدردانی از این نیت ارزشمند، به ملکه هدیه دادند. 

گوشواره های ملکه نیز هدیه پادشاه ادوارد هفتم است. که آن را در سال ۱۸۶۳ به ملکه الکساندرا داد و بعد از او به ملکه الیزابت رسید.

دستبند الماسی هم که ملکه پوشید هدیه شاهزاده فیلیپ در روز ازدواجش بود. این دستبند زیبا و همچنین حلقه نامزدی که شاهزاده فیلیپ به ملکه داده بود را فیلیپ از الماس های تاج مادرش پرنسس آلیس طراحی کرده و ساخته بود. ملکه الیزابت این دستبند الماس را بیشتر از جواهرات دیگرش استفاده می کرد. 

زیباترین جواهرات سلطنتی ملکه الیزابت 2

زیباترین جواهرات سلطنتی ملکه الیزابت در سفر به فنلاند

در طول انقلاب روسیه دوشس بزرگ، ماریا پاولونا همسر دوک ولادیمیر، مجبور به فرار از روسیه شد. او قبل از فرار جواهرات خود را در یک مکان مخفی در کاخ سلطنتی سنت پترزبورگ پنهان کرد. پس از آرام تر شدن اوضاع، دوشس ماریا سربازی را به طور مخفیانه و با لباس مبدل به قصر فرستاد. این سرباز به مکان مخفی جواهرات دوشس ماریا رفت و مجموعه جواهرات معروف را برای او پس گرفت.

یکی از این جواهرات تاجی بود که ولادیمیر برای دوشس بزرگ در سال ۱۸۷۰ ساخت. این تاج از حلقه های الماس به هم پیوسته و مروارید هایی که از آن آویزان شده بودند ساخته شده بود. بسیاری از جواهرات پس از مرگ دوشس توسط فرزندانش فروخته شدند و ملکه مری تاج ارزشمند و معروف ماریا را از فرزندانش خرید. ملکه دستور داد تا آن را تعمیر کردند و مقداری تغییر در آن به وجود آوردند. ملکه مری به جای مرواریدها از زمردهایی که از مادربزرگش پرنسس آگوستا برایش به ارث رسیده بود استفاده کرد. سرانجام ملکه الیزابت در سال ۱۹۵۳ این تاج قدیمی را به ارث برد. او اکثر مواقع این تاج را به همراه گوشواره ها و دستبند الماسی که آراد برای پرنسس مری ساخت استفاده می کرد. 

یک سنجاق با طرح پاپیون به کفشهای ملکه وصل بود. این سنجاق هدیه عروسی ملکه مری در سال ۱۸۹۳ بود. سالها بعد ملکه مری این سنجاق را به عنوان هدیه عروسی به ملکه الیزابت داد.

جواهرات ملکه الیزابت

تاج معروف ملکه در مراسم خوش آمدگویی سفر سال ۱۹۸۶ به پرتغال

در این مراسم ملکه الیزابت مجموعه جواهرات خود به نام "کنت آمیتیست پرو" را پوشید. این مجموعه جواهرات را می توان قدیمی ترین جواهرات در کلکسیون ملکه دانست. این مجموعه از گوشواره، گردنبند، سه سنجاق سینه و یک جفت شانه تشکیل می شود که توسط ملکه ویکتوریا به دستور او ساخته شد. شاید ملکه الیزابت این جواهرات را به ندرت می‌پوشید اما از سنجاق های زیبای آن بیشتر از سایر جواهراتش استفاده می کند. تاجی هم که ملکه در این مراسم پوشید تاج مورد علاقه اوست که هدیه عروسی ملکه مری است.

طراحان این تاج، در آن از رشته های جداشدنی الماس استفاده کردند. در ابتدا این رشته ها با مروارید تزئین شده بود اما بعدها مرواریدها را برداشتند و از آنها برای ساخت تاج عاشقانه گره استفاده کردند. ملکه بارها و بارها این تاج را پوشید و احتمالاً این تاج آشناترین قطعه از جواهرات سلطنتی و تاج های ملکه برای مردم در سراسر جهان است.

مهمانی دولتی سال ۱۹۹۰ با مجموعه جواهرات سلطنتی

جواهرات خاندان سلطنتی انگلستان

جواهرات ملکه در این مراسم مثل گردنبند و گوشواره ها را پادشاه جرج ششم پدر ملکه الیزابت به عنوان هدیه عروسی به دخترش داده بود. ملکه الیزابت در سال ۱۹۴۷ یک تاج زیبا با نگینی از یاقوت کبود را در یک حراجی خریداری کرد. دستبند الماس ملکه با نگین یاقوت نیز در همان سال خریداری شد. سنجاق سینه زیبای ملکه در این مراسم را هم شاهزاده آلبرت در دوران قبل از ازدواج ملکه ویکتوریا به او هدیه داد. ملکه ویکتوریا از این سنجاق سینه یاقوت نشان در دفتر خاطراتش نیز یاد کرده است و این جواهر زیبا را به عنوان میراث سلطنت معرفی کرد و پس از او همه ملکه های سلطنتی این قطعه را پوشیدند.

مجموعه جواهرات زیبای ملکه الیزابت در سفر به مالت سال ۲۰۰۵ 

جواهرات کویین الیزابت

شاهزاده فیلیپ همسر ملکه در سال‌های ۱۹۴۹ تا ۱۹۵۱ در نیروی دریایی سلطنتی در منطقه مارک حضور داشت بنابراین ملکه بارها برای دیدن همسرش در سالهای اول ازدواج به این منطقه سفر کرد لیدی پاملا دختر عموی شاهزاده فیلیپ در خاطراتش یادآوری می کند که ملکه زندگی عادی را دوست داشت و در مدت حضورش در برمه او میخواست مانند یک انسان عادی در شهرها قدم بزند و یا به خرید برود. و این منطقه جای بود که می توانست خواسته هایش را محقق کند.

ماجرای تاج و گردنبند یاقوت ملکه

شاهزاده آلبرت در سال ۱۸۵۳ تاجی را برای ملکه ویکتوریا طراحی کرد. ملکه آن را هم به عنوان میراث تاج و تخت تعیین کرد. اصلی این تاج باید با عقیق ساخته می‌شد اما چون ملکه الکساندرا سنگ عقیق را نمادی از بدشانسی می دانست ترجیح داد تا از یاقوت به جای عقیق در تاج استفاده کنند. این تاج مورد علاقه ملکه مادر بود و به همین دلیل حتی بعد از انتقال قدرت نیز آن تاج را برای خود حفظ کرد.

گردنبند یاقوت ملکه با نام "گردنبند برینگ" معروف است. این گردنبند در سال ۱۹۶۴ از مجموعه برینگ خریداری شد. ملکه این مجموعه جواهرات را با گوشواره های زیبای یادگار ملکه مری ست می کرد. گوشواره هایی مزین به یاقوت و الماس. این گردنبند را پادشاه جرج پنجم در سال ۱۹۲۶ به عنوان هدیه تولد به ملکه مری داد.

میزبانی دیدار دولتی رسمی با جواهرات یاقوت نشان

بهترین جواهرات کوئین الیزابت

ملکه الیزابت در این مراسم تاجی که متعلق به سال ۱۹۷۳ بود را بر سر گذاشت. تاجی که گاراد آن را از یاقوت برمه ای برای ملکه ساخت. یاقوت های زیبایی که گاراد در ساخت این تاج از آن ها استفاده کرد را مردم برمه به عنوان هدیه در روز ازدواج ملکه به صورت یک گردنبند به او هدیه دادند.

این گردنبند ۹۶ قطعه یاقوت داشت. زیرا مردم برمه اعتقاد داشتند که ۹۶ بیماری ممکن است به انسان سرایت کند و این ۹۶ قطعه یاقوت را برای محافظت ملکه از این بیماری‌ها به او هدیه دادند.

تاجی که در این مراسم ملکه بر سر گذاشت نیز از یاقوت تشکیل شده بود. این تاج که با الهام گرفتن از گل رز ساخته شد به عنوان "تاج گل رز یاقوتی" نام گرفت که در آن الماس و یاقوت به هم متصل هستند. گردنبند و گوشواره هایی که از سنگ عقیق در آنها استفاده شد را ملکه الکساندرا بخاطر اعتقاداتی که داشت در سال ۱۹۰۲ تغییر داد و به جای عقیق ها یاقوت گذاشت.

کدامیک از جواهرات سلطنتی ملکه الیزابت بیشتر برای شما جذاب بود؟ نظرات خودتان را در بخش دیدگاه ها با ژومنت در میان بگذارید!