آنچه که درباره مبانی رنگ شناسی در طراحی لباس باید بدانیم!

شیدا رضایی 2 سال پیش
6 دقیقه مطالعه
مبانی رنگ شناسی در لباس
رنگ شناسی در حوزه طراحی لباس از اصولی و کاربردی ترین مباحث می باشد که هم در بخش آموزش و هم در بخش کاری دارای اهمیت بالایی است و افرادی که در زمینه مد و فشن فعالیت دارند به شدت با آن سر و کار خواهند داشت. در این مقاله شما را بیشتر با مبانی رنگ شناسی در طراحی لباس آشنا خواهیم کرد؛ در ادامه مطلب با ما همراه باشید...

اصول رنگ شناسی

رنگ شناسی در زمینه ی طراحی لباس به شخصیت هر فرد، موقعیت اجتماعی و سلیقه ی آن بستگی دارد چرا که زیبایی در این حیطه به مبحث رنگ شناسی لباس های مختلف به شدت وابسته است. برای اینکه انتخاب برتری در این زمینه داشته باشید رنگ ها را باید به درستی و در جای خود استفاده کنید. انتخاب لباس یک رنگ نسبت به ست لباس با رنگ های مختلف کار دشواری است. در زمینه رنگ شناسی در طراحی لباس باید پیامد هر رنگ، مشخصات و ویژگی های آن را بدانید تا خروجی جذاب و خواستنی را داشته باشید. برای داشتن بهترین انتخاب ها الزامی ست که از دایره معروف رنگ استفاده کنید.

مبانی رنگ شناسی و دایره دوازده رنگ

شاید در اینجا برای شما سوال پیش بیاید که دایره معروف رنگ چیست؟

در حیطه ی رنگ شناسی در طراحی لباس، اینکه بدانید کدام رنگ ها را با هم ست کنید و از کدام رنگ کنار یکدیگر استفاده کنید نکته ی مهمی است. دایره رنگ بهترین ترکیب را در اختیار شما قرار می دهد.

دایره زیر، یک دایره رنگ دوازده رنگ می باشد:

دایره رنگ شامل سه دسته از رنگ های اصلی، ثانویه و ثالث می باشد که در ادامه ی مطلب با آنها آشنا خواهیم شد:

رنگ های اصلی

مثلث وسط در این دایره سه رنگ قرمز، زرد و آبی را دارا می باشد که بعنوان رنگ های اصلی دسته بندی شده اند. رنگ های گفته شده از آنجا که با رنگ دیگری ترکیب نشده اند جزء رنگ های اصلی می باشند. 

رنگ های ثانویه

شش ضلعی میانی که از ترکیب رنگ های اصلی (قرمز، زرد و آبی) می باشند، به صورت دو به دو رنگ های ثانویه را بوجود آورده اند. ترکیبات زیر رنگ های این بخش را تشکیل داده اند:

زرد + قرمز = نارنجی

آبی + زرد = سبز

قرمز + آبی = بنفش

رنگ های ثالث 

دور تا دور دایره را رنگ های ثالث تشکیل می دهند و هر کدام از این رنگ ساخته شده از ترکیب یک رنگ اصلی و یک رنگ ثانویه می باشد. در ادامه با ترکیبات رنگ های این بخش آشنا می شویم:

زرد + نارنجی = زرد_نارنجی

قرمز + نارنجی = قرمز_نارنجی

قرمز + بنفش = قرمز_بنفش

آبی + سبز = آبی_سبز

زرد + سبز = زرد_سبز

آبی + بنفش = آبی_بنفش

رنگ های سرد و گرم در مبانی رنگ شناسی

بعد از آشنایی با دایره رنگ در مبانی رنگ شناسی، نوبت به تاثیر رنگ های سرد و گرم برای طراحی لباس می رسد. به طور کلی در دنیا دو نوع رنگ شناخته شده است، رنگ های سرد که از اسم آن ها نیز مشخص است حس و حال سردی را در خود دارد که شامل مقداری از رنگ آبی می باشد و رنگ هایی نظیر بنفش و سبز را نیز شامل می شود.
رنگ های گرم که رنگ های مقاومی می باشند شامل رنگ قرمز است و از آن برای طراحی هایی استفاده می شود که قرار است احساس غرور را به طرف مقابل انتفال دهد. معمولا افراد با پوست تیره بیشتر به سمت رنگ های گرم جذب می شوند. 

رنگ های خنثی در اصول رنگ شناسی 

در ادامه به رنگ خنثی نیز اشاره داریم که شامل رنگ های سفید، سیاه و خاکستری می باشد که درهماهنگی رنگ های بادمجانی، زیتونی و ... استفاده می شود.

اصول رنگ شناسی در طراحی لباس و برقرار کردن هارمونی

هارمونی رنگ (colors harmony) نشان دهنده ی تعادل رنگ هاست. نزدیکی رنگ هایی که در هارمونی با یکدیگرند نگاه ها را به خود جذب می کند و این را میتوان از کنار هم قرار گرفتن عناصر طبیعی در خلقت پیدا کرد.
مهم ترین کاری که شما بعنوان یک طراح لباس در زمینه طراحی هایتان در این بخش باید انجام دهید این است که بین رنگ ها ارتباط بوجود آورید. در ادامه اصول رنگ شناسی مبحث هارمونی رنگ ها، در دسته های مختلف تقسیم بندی می شوند که تعدادی از آنها مهمتر و از آن استفاده ی بیشتری می شود که در موارد زیر با آن ها آشنا خواهید شد.

تک رنگ ها

همانطور که از اسم آن نیز پیداست از یک رنگ تولید شده میتوانید تمام رنگ هایی که در این بخش نام برده شد را در این دسته قرار دهید و محدودیتی نیز برای شما پیش نخواهد آمد.

رنگ های مکمل

رنگ هایی که با قرار گرفتن کنار یکدیگر با هم ترکیب می شوند و یک طراحی را کامل می کنند. به همین دلیل به نام رنگ های مکمل شناخته شده اند. رنگ های مکمل شامل ۶ رنگ که در سه دسته ی دوتایی قرار دارند می باشد. رنگ های قرمز و سبز در یک دسته، در دسته ی دیگر آبی و نارنجی و در دسته ی آخر بنفش و زرد وجود دارند. یک نکته ی اساسی و مهم که در این بخش وجود دارد این است که در استفاده از رنگ های مکمل آن را با درصد خالصی مختلفی به کار بگیرید که زشت و زننده هم نباشد.

رنگ های مشابه

برای تهیه پالت رنگی جذاب در مبحث مبانی رنگ شناسی در طراحی لباس میتوانید بعنوان طراح، تعدادی از رنگ های شبیه به هم را در کنار یکدیگر قرار دهید تا که تصویری زیبا و چشم گیر بوجود آید. هنگام انتخاب رنگ های مشابه اغلب یک رنگ پر رنگ تر و دیگر رنگ ها کم رنگ تر می باشند. رنگ های مشابه همان رنگ هایی هستند که در خانواده وجود دارند.

رنگ های سه گانه

انتخاب این رنگ، بهترین گزینه برای افرادی است که دنبال روی کار آوردن ایده های جدیدی می باشند. از سه تایی های مصرف بالا: قرمز و زرد، آبی و نارنجی، سبز و بنفش خواهند بود که در رنگ بندی لباس های فشن دیده می شود. پیشنهاد ما به شما این است که در طراحی هایتان مستقیما این رنگ ها را مورد استفاده قرار ندهید و آنها را با خلوص های دیگر ترکیب و استفاده کنید. پیشنهاد ما به شما برای ترکیب با رنگ های سه تایی، استفاده از رنگ های ملایم است.

 

و اما سخن آخر

مبانی رنگ شناسی در طراحی لباس را جدی بگیرید و به آن اهمیت دهید اگر که به دنبال خلاقانه ترین طرح ها با جذاب ترین ظاهر هستید. در این مقاله تلاش ما بر این بود که شما را با اصول رنگ شناسی در طراحی لباس آشنا کنیم تا بتوانید جلوه های دیگری با بهترین ظاهر روی کار آورید و در این حیطه حرفه ای و کار بلد شوید.


در این قسمت شما را با انواع رنگ ها و چگونگی به کارگیری آن ها در طراحی لباس، آشنا کردیم. اگر نظر یا ایده ای در رابطه با طراحی لباس با رنگ های جذاب و زیبا دارید، در قسمت دیدگاه شما آن را در مجله اینترنتی ژومنت با ما به اشتراک بگذارید.