پارچه Cool max چیست ؟

11 دقیقه مطالعه
پارچه Cool max چیست ؟
پارچه Cool Max یک پارچه ای است که با الیاف پلی استر ساخته شده است. و این پارچه برای حفظ رطوبت و گرما بسیار عالی است که از اصلی ترین کاربرد های این پارچه نیز محسوب می‌شود. از پارچه کول مکس در موارد گوناگونی می توان استفاده کرد. با ژومنت همراه باشید تا بیشتر با کاربرد این پارچه آشنا شویم.

پارچه COOL MAX چیست ؟

پارچه کول مکس از پلی استری بر اساس مهندسی ویژه ای ساخته شده است؛ این پارچه به طور انحصاری در شرکت Invista که یکی از معروف ترین نساجی های امریکا هست تولید می شود. این پارچه پلی استر از الیافی تشکیل شده است که با دقت طراحی شده اند تا رطوبت را جذب کند و اجازه عبور گرما را ندهد.

پارچه کول مکس کاربرد های مختلفی دارد و یک ماده اولیه برای ساخت خیلی از محصولات مثل جوراب، شلوار جین، لباس های ورزشی و سایر پوشاک و انواع محصولات دیگر است. این پارچه محصول نساجی و علم مهندسی است. پارچه کول مکس کلا برای غلبه بر گرما ساخته شده است. مثلا وقتی شما پیراهنی از این جنس بر تن داشته باشید به هنگام عرق کردن  رطوبت تن شما را به خود می‌گیرد و به سرعت از روی خود پارچه تبخیر می شود. پارچه کول مکس بخاطر جنس خاصی که دارد، سبب می شود که پوست بدن شما تنفس کند و بخاطر بافت منحصر به فردش یک حس خنکی و سبکی به شما می دهد. با ژومنت باشید تا در ادامه با کاربرد بی نظیر این پارچه آشنا شوید.

پارچه-COO- MAX-چیست

تاریخچه پارچه COOL MAX

تاریخچه و داستان COOLMAX به سال 1986 برمی‌گردد که مهندسان نساجی با موفقیت توانستند نوع جدیدی از نخ پلی استر را توسعه بدهند. به دلیل توانایی جذب بالای گرما و رطوبت که بافت این پارچه دارد بسیار منحصر به فرد شد در بین پارچه های دیگر. تا سال 1998 اعضای تیم منسوجات و داخلی شرکت Invista این محصول جدید را به نام Cool max به بازار عرضه کردند. در عرض شش سال در سال 2003 شرکت Invista خود را از شرکت مادر و اصلی جدا کرد و به یک شرکت مستقل تبدیل شد.

در اوایل بازاریابی پارچه کول مکس، مدیران این شرکت، محصول با ارزش خود را به دلیل خاصیت بافت بی نظیر خود، که جذب رطوبت و خشک شدن سریع آن بود را به عنوان رقیب بزرگ پشم مرینوس در نظر گرفتند. ساختار فیزیکی کول مکس که از الیاف پلی استر با ساختار مولکولی بیضی شکل با شیارهایی در امتداد سطح آنها می گذرد، اجازه عبور رطوبت را از روی پوست و روی سطح پارچه برای تبخیر سریع رطوبت می‌دهد.

کاربردهای اصلی

در بازار مصرف کنندگان به سرعت پارچه کول مکس را یک متریال عالی سبک وزن و بادوام جایگزین پشم کردند. مثل جوراب هایی با پارچه کول مکس که در سال های 2۰00-2010 بسیار معروف و پر فروش بود. امروزه کول مکس یک پارچه محبوب برای محصولاتی مثل جوراب، تی شرت های ورزشی، ژاکت و انواع محصولات دیگر است. البته با مخالفت های کاربران علیه منسوجات مصنوعی، این پارچه دیگر محبوبیت سابق را ندارد ولی با این حال باز هم مواد اولیه خیلی از محصولات است.

برخلاف پلی استر یا سایر منسوجات مصنوعی اولیه، کول مکس دارای ویژگی های فیزیکی منحصر به فردی است. هنوز هم به عنوان یکی از مواد اولیه های تولید محصولات استفاده می شود و قابل مقایسه با پارچه های دیگر نیست. کول مکس هنوز در برخی از منسوجات خاص محبوب است و یکی از پارچه هایی است که حتی امکانش است که در آینده هم از این پارچه استفاده زیادی شود. البته به نظر مصرف کنندگان هم بستگی دارد که نظر آنها به پارچه مصنوعی در طول مدت تغییر نکند.

تاریخچه-پارچه-COO- MAX

نحوه ساخت پارچه COOL MAX چگونه است؟

پارچه کول مکس جدا از شکل الیاف منحصر بفردش، از خیلی جهات با الیاف پلی استر یکسان است. بنابراین تولید پارچه کول مکس هم مراحلی را دنبال می‌کند که برای تولید پارچه پلی استر استفاده می شود. فرایند ساخت پارچه کول مکس به چهار مرحله تقسیم می شود:

نحوه-ساخت-پارچه-COO- MAX

1.یک روش برای آنیونی پلیمر

الیاف پلی استر از مواد مشتق شده ذغال سنگ و نفت تشکیل شده است. در فرایند پلیمریزاسیون، تولیدکنندگان نساجی ۲ ماده اولیه ساخت پلی استر که متیل ترفتالات و اتلین گلیکول هست را با هم مخلوط می کنند و یک ماده پلیمری شفاف تولید می شود. بعد از خنک شدن این ماده، پلی استر ساخته می شود و به شکل نوار های بلند و نازکی تبدیل می شود. بعد از خشک شدن این نوارهای نازک به ذرات کوچیک تری خرد می شود.

2.فرآیند ریسندگی مذاب پلی استر

ذرات کوچک پلی استر یک بار به طور اختصاصی ذوب می شوند و در یک اسپینر قرار میگرند. اسپینر یک دستگاه ساده شبیه به سر دوش است که سوراخ های بسایر زیادی دارد و بیشتر انواع این اسپینرهایی که برای ساخت الیاف پلی استر است سوراخ هایی گرد دارند. اما برای تولید پارچه COOL MAX از اسپینر های با سوراخ های مستطیلی اختصاصی استفاده می کنند که شکل الیافی متفاوتی نسبت به بقیه پارچه ها داشته باشد.

3.کشش الیاف

بعد از خشک شدن، کارکنان کارخانه Invista الیاف کول مکس را میکشند تا طول این پارچه افزایش دهند. این کشش الیاف کول مکس باعث افزایش دوام آن هم می شود. در مرحله بعد از کشش، تولید کنندگان پارچه COOLMAX این الیاف کشیده شده را برای حمل و نقل و عرضه به بازار پارچه کول مکس را بر روی قرقره ها میپیچند.

4.بافندگی

تولید کنندگان نساجی اکنون می توانند از الیاف COOL MAX کشیده شده برای بافندگی پارچه استفاده کنند. در بیشتر مواقع لباس ها و پوشاکی که از پارچه کول مکس تولید می شوند یک بافت ساده دارند و در بعضی مواقع با بافت جناغی شکل هم تولید می شوند.

مصرف پارچه  COOLMAX

پارچه کول مکس یک منسوجات بسیار محبوب و یک متریال اولیه برای تولید پوشاک است. اما از این نوع پلی استر جدا از تولید پوشاک برای ساخت لوازم خانگی و لوازم های ورزشی استفاده می شود.

از-پارچه-COO- MAX-در-چه-چیز-هایی-استفاده-می-شود

لوازم خانگی

یکی از پر استفاده ترین مصارف این متریال اولیه که تولید کنندگان پارچه، از پارچه coolmax  برای تولید ملحفه ها استفاده می کنند. این ملحفه ها برای آب و هوای گرم طراحی شدند و جذب رطوبت این ملحفه ها بسیار بالا است و این پارچه بسیار خنک است و یک خواب آرام به شما هدیه می دهد. و ملحفه و رو بالشی cool max باهم مثل یک ست به بازار عرضه می شود.

لوازم-خانگی-cool-max

پوشاک

جوراب ها یکی از پوشاک رایجی هست که از پارچه cool max برای تولید آن استفاده می شود. این پلی استر عرق پا را از بین می برد و برای ورزشکاران بسیار عالی است زیرا جلوگیری می‌کند از بیماری‌هایی مثل قارچ یا بوی نامطبوع را کاهش می دهد. 

پوشاک-cool-max-جوراب

از cool max برای تی شرت های یقه دار که محبوبیت زیادی در بین مصرف کنندگان دارد استفاده می شود. پارچه کول مکس در بین تولیدکنندگان پوشاک محبوبیت زیادی دارد که حتی تولید کنندگان شلوار جین الیاف کول مکس را با پنبه ترکیب می کنند تا جین هایی که رطوبت را جذب می کنند تولید کنند. و حتی برای تولید برخی از لباس زیر های زنانه از cool max استفاده می‌شود و برای تولید خیلی از لباس ها از cool max استفاده می شود.

پوشاک-cool-max-تیشرت-یقه-دار

پوشاک-cool-max-شلوار-جین

محصولات ورزشی

به دلیل خاصیت منحصر به فرد coolmax که از گرما و رطوبت جلوگیری می کند، پارچه بسیار محبوبی است. برای ساخت لنت های روی صندلی دوچرخه ( پد صندلی دوچرخه) استفاده می شود و حتی برای ساخت لنت زین های سوارکاری نیز استفاده می شود.

پارچه cool max برای ساخت لوازم ورزشی بسیار عالی و کاربردی است. بهترین استفاده ها را می توان در تولید محصولات ورزشی از این پارچه کرد مثل تولید آسترهای کیسه خواب که باعث می شود کیسه خواب، عایق تر شود. که به همین دلیل بیشتر کیسه خواب ها از پارچه کول مکس تولید می شوند. زیرا این پارچه از رطوبت جلوگیری می کند و همچنین رطوبت را از بدن فرد دور می کند. از cool max برای دستکش های دوچرخه سواری و سایر دست کش ها ورزشی مثل دستکش های کوه نوردی نیز استفاده می شود که عرق ناشی از کف دست را جذب می کند.

محصولات-ورزشی-cool-max-کیسه-خواب

محصولات-ورزشی-cool-max- دستکش

پارچه کول مکس در کجا تولید می شود؟

شرکت Invista تنها تأمین کننده پارچه cool max در جهان است. این شرکت دارای امکانت و شرکت های تولیدی بزرگی در سراسر جهان است. بیشترین تولیدکننده پارچه coolmax  در کارخانه La Porte که در تگزاس است انجام می شود. در این سال های اخیر شرکت Invista یک توافق نامه ای برای سرمایه گذاری در یک کارخانه تولیدی بسیار عظیم در کشور چین بسته است و دفتر اصلی و مرکزی شرکت Invista ویچیتا، در ایالت کانزاس قرار دارد.

پارچه-کول-مکس-در-کجا-تولید-می-شود

قیمت پارچه  COOLMAX

قیمت پارچه cool max به طور کلی نسبت به سایر پارچه هایی که با پلی استر تولید می شوند بالاتر است. حتی با این که فرآیند تولید هر دو پارچه تفاوقت چندانی با هم ندارند، اما بخاطره ویژگی منحصر به فرد پارچه coolmax که جذب رطوبت است، قیمت این پارچه را افزایش پیدا کرده است. با این حال پارچه coolmax ارزان تر از پشم مرینوس است و باعث یک رقابت بین منسوجات مصنوعی و طبیعی شده است.

چه نوع پارچه هایی با نام تجاری COOL MAX تولید می شود؟

در حال حاضر، شرکت Invista پنج پارچه منحصر به فرد و متمایز را با نام تجاری کول مکس تولید می کند.

چه-نوع-پارچه-هایی-با-نام-تجاری-COO- MAX-تولید-می-شود

1. COOL MAX برای تمام فصل ها

این نوع پارچه که شرکت Invista که با نام تجاری cool max تولید می کند خاصیت خنک‌کنندگی در هوای گرم و خاصیت عایق بودن را در هوای سرد دارد. این نوع پارچه برای تمام فصول عالی است و تعداد زیادی از این محصول که دارای الیاف بیضی شکل تو خالی هستند به این منظور تولید می شوند.

2.COOL MAX با الیاف بیضی شکل یا (core)

خط تولید اصلی کول مکس، خط تولید core دارای مجموعه وسیعی از پارچه هایی با الیاف بیضی شکل هستند که ساختار آنها یا چهار کاناله است یا شش کاناله و اسکالوپ هستند. محصولات core فقط خاصیت خنک کنندگی دارند و مثل محصولات برای تمام فصول خاصیت عایق شوندگی ندارند.

3. پارچه کول مکس با لمس طبیعی و الیاف طبیعی

خط تولید Natrual Touch عمدتا برای تولید پارچه های جین و شلوار های جین طراحی شده است. پنبه را با الیاف اصلی کول مکس که بصورت چند رشته ای هست را ترکیب می کنند که در عین حال که ظاهر نرم و لطیف جین پنبه ای را دارد، خاصیت جذب رطوبت بالایی هم دارد. الیاف این محصول، بیضی شکل هستند، که مختص به پارچه cool max است.

پارچه-کول-مکس-با-لمس-طبیعی-و-الیاف-طبیعی

4. پارچه کول مکس با مواد بازیافتی (Eco Made)

الیاف پارچه eco made با نام تجاری کول مکس در جهت رشد مصرف کنندگان و به نفع پوشاک پایدار ساخته شده است. 97 درصد این محصولات، از مواد بازیافتی مثل بطری های پلاستیکی ساخته شده اند. این محصول جدید هم برای ساخت پارچه های جین طراحی شده است. که کمک بسزایی به محیط زیست می کند.

پارچه-کول-مکس-با-مواد-بازیافتی

5. پارچه کول مکس با شکل پروانه ای (Cool Max Air)

محصول cool max air دارای الیاف پروانه ای شکل هستند. به گفته خود شرکت Invista شکل منحصر به فرد الیاف این محصول، خاصیت بی نظیری در جذب رطوبت بالا و قابلیت خشک شدن سریع را دارد که با نام تجاری cool max ساخته می شوند. که این پنج محصول منحصر به فرد، با نام تجاری cool max زیر نظر شرکت Invista تولید می شود.

پارچه کول مکس چه تاثیری بر محیط زیست دارد؟

اقدامات شرکت Invista برای تولید الیاف کول مکس با مواد بازیافتی (Eco Made) تا حدودی اثرات آسیب زیست محیطی را کاهش می دهد. زیرا از مواد بازیافتی برای ساخت این پارچه استفاده می‌شود. اما چهار محصول باقی مانده در خط تولیدی این شرکت تاثیر منفی بر روی محیط زیست دارند. زیرا برای تولید الیاف cool max از ماده ای به نام فرمالدئید استفاده می شود که یک نوروتوکسین قوی است. علاوه بر این، پلی استر ها ناپایدار هستند زیرا از سوخت های فسیلی ساخته می شوند.

پارچه های کول مکس به آلودگی میکروفیبر کمک می کند. پارچه های پلی استر مانند کول مکس در هنگام دور ریختن به محیط زیست آسیب نمی‌رسانند. چراکه آن‌ها به آلودگی میکروفیبرها و پلاستیک کمک می کنند.

گواهی و علامت تجاری پارچه COOL MAX

از آنجایی که کمپانی Invista تنها دارنده علامتی تجاری و تولید کننده پارچه کول مکس است، این نوع پارچه واجد شرایط داشتن گواهینامه نیست. اما شرکت Invista برای تولیدکنندگان پارچه از الیاف کول مکس، برای تولید محصولات نساجی از مواد گیاهی استفاده می کنند. تولید کنندگان نساجی که از الیاف کول مکس استفاده می کنند، واجد شرایط هرگونه اخطاری از این شرکت هستند و برای آن‌ها اتیکت، لیبل هایی با نام تجاری cool max و برچسب های آویز با نام cool max صادر میشود تا بتوانند به پوشاک تولید شده خود متصل کنند.

گواهی-و-علامت-تجاری-پارچه-COO- MAX

گواهی-و-علامت-تجاری-پارچه-COOL- MAX-2

گواهی-و-علامت-تجاری-پارچه-COOL- MAX-3

جمع بندی

تا چه حد با انواع پارچه ها و پارچه cool max آشنایی دارید؟ آیا تا به حال از محصولات cool max استفاده کرده اید؟ مجله اینترنتی مد و فشن ژومنت سعی دارد تا شما را با صنعت مد و فشن بیشتر آشنا کند. با ما همرا باشید تا از این مقالات بهره مند شوید. نظرات خود را در مورد پارچه coolmax با ما به اشتراک بگذارید.