هفته مد و کرونا؛ تاثیراتی که این بیماری بر دنیای مد گذاشت

یاسی واحدی 4 سال پیش
5 دقیقه مطالعه
هفته مد و کرونا
شاید در ابتدای شیوع ویروس کرونا هیچکس این بیماری را جدی نمی گرفت اما به مرور زمان همین موضوع به ظاهر کوچک تاثیرات خودش را در تمامی حوزه ها نشان داد. در این مطلب ارتباط هفته مد و کرونا را مورد بررسی قرار می دهیم و می خواهیم ببینیم این بیماری تا چه اندازه دنیای مد را دگرگون کرد. با ما همراه باشید!

چالش های هفته مد و کرونا

شیوع کرونا باعث شد تا فعالیت تمامی کسب و کارها به نوعی مختل شود. برخی مشاغل به طور کامل تعطیل شدند، بعضی دیگر با تغییر در ساعات کاری به شکل محدود فعالیت می کردند و کسب و کارهای ضروری نیز با رعایت قواعد بهداشتی به کار خود ادامه دادند. صنعت مد نیز در این بین با مشکلاتی مواجه شد و چالش هایی پیش روی برندهای مختلف قرار گرفت. طبق توصیه های سازمان بهداشت جهانی و پرشکان متخصص تجمع و شلوغی کمک می کند تا شیوع بیماری سریع تر شود. به همین خاطر برگزاری مراسم ها و نمایش های مرتبط با مد و فشن کار عاقلانه ای محسوب نمی شد.

فروش غیرحضوری برندهای معروف

برخی برندهای معروف تصمیم گرفتند تا نمایش کالکشن های خودشان را به تاریخ نامعلومی موکول کنند. این در حالی بود که برندهایی مثل آرمانی تصمیم گرفتند تغییری در برنامه ها ایجاد نکنند و نمایش ها را بدون تماشاچی برگزار کنند.

با گسترش بیماری در سطح جهانی بسیاری از نمایش ها لغو شدند یا به تعویق افتادند. هفته مد و کرونا حالا دیگر به هم ربط پیدا کرده بودند. به عنوان مثال هفته مد پاریس به طور کامل لغو شد در حالیکه ابتدا قرار بود با هفته مد میلان ادغام شود. به تدریج پلتفرم های دیجیتال به تنها راهی تبدیل شدند که می شد با آنها کالکشن ها را به نمایش گذاشت. خرده فروش ها و فروشگاه های مختلف در سراسر جهان نیز از طریق سایت های فروش آنلاین می توانستند سفارش های جدید را ثبت می کردند. به این ترتیب بود که صنعت مد وارد عصر جدیدی شد.

هفته مد و کرونا؛ ارائه راه حل از سوی چینی ها

هفته مد و کرونا در چین

طبیعی است وقتی می خواهیم از هفته مد و کرونا صحبت کنیم پای چینی ها نیز به این قضیه باز شود. از آنجایی که ویروس از کشور چین نشات می گرفت مردم این کشور فرصت بیشتری داشتند تا برای مقابله با آن دست به اقداماتی بزنند. هفته مد شانگهای نشان داد که چینی ها برای برگزاری یک فشن شو برنامه کاملی دارند. آنها از "علی بابا" به عنوان بستری برای پخش زنده برنامه ها کمک گرفتند. همچنین امکان این فراهم شده بود که علاقه مندان بتوانند بسیاری از لباس ها را از فرودگاه ها خریداری کنند.

با اینکه راهکار خلاقانه چینی ها تا حدودی موثر بود اما برخی از خانه های مد لوکس آن را نمی پسندیدند. اما همین طرح خاص و خلاقانه ایده ای خوب در ذهن آنها ایجاد کرد تا با الگوبرداری از آن، محصولات را در قالبی وب پسند به نمایش بگذارند. در نتیجه می شود گفت هفته های مد در آینده بیشتر وارد حوزه دیجیتال خواهند شد و افراد بیشتری می توانند نمایش ها را به شکل مجازی دنبال کنند.

تغییرات اساسی در صنعت مد

با تغییر شرایط جهان طبیعی است که خانه های مد نیز تغییراتی در روند کارها و محصولاتشان ایجاد کنند. اولین موردی که آرام آرام دارد شکل جدیدی پیدا می کند طرز لباس پوشیدن مردم است. حالا دیگر ماسک ها به یک بخش ثابت از زندگی مردم تبدیل شده اند. از آن طرف دستکش ها جایگاه خاصی پیدا کرده اند و بعید نیست که این دو مورد به زودی تحت عنوان یک نوع پوشش رایج و معمول بین مردم جهان پذیرفته شود. آن وقت است که محصولات کمپانی های بزرگ نیز با شکل و شمایل جدیدی به بازار عرضه خواهند شد.

فروشگاه اینترنتی مد و فشن

تغییر دیگر در نحوۀ فروش محصولات است؛ همان چیزی که پیش از این نیز راجع به آن صحبت کردیم. بسیاری از شرکت های بزرگ در این صنعت معتقدند وقتی صحبت از فشن می شود، مخاطبان بیشتر دوست دارند با این مسئله تماس شخصی و مستقیم داشته باشند. به همین خاطر فروش دیجیتالی هیچگاه نمی تواند جایگزین کاملی برای نمایشگاه ها باشد. با این وجود پلتفرم های دیجیتالی در حال حاضر تنها پل ارتباطی بین طراحان و مخاطبان محسوب می شوند که شرکت های مختلف به ناچار رو به استفاده از آنها آورده اند.

برای حمایت از صنعت مد و طراحان جوان چند کمپانی بزرگ در آمریکا صندوق های مالی را ایجاد کرده اند تا در این دوران پر فراز و نشیب به استعدادهای نوظهور این عرصه کمک مالی کنند. قسمتی از این بودجه نیز به ساخت پلتفرم های دیجیتال اختصاص یافته است.

آغازی برای ورود ایده های جدید

روش جدید فروش لباس

در حالیکه برخی از کمپانی ها در مقابل روش های فروش جدید حالتی تدافعی گرفته اند بعضی دیگر به دنبال ایجاد راه های ساده برای فروش هستند. تعدادی از شرکت ها با ساخت مدل های سه بعدی و برنامه های واقعیت افزوده این امکان را برای مشتریان فراهم کردند که لباس ها را به صورت غیر حضوری پرو کنند. همین اقدام به ظاهر کم اهمیت پتانسیل این را دارد که در آینده ای نه چندان دور سیستم فروش محصولات را دگرگون کند. کسی چه می داند شاید شیوع این ویروس مقدمه ای باشد بر یک سری تغییرات کلی در تمامی عرصه های صنعت مد و فشن. بدون شک در این دنیای جدید پیروزی با کسانی است که زودتر خودشان را با این تغییرات اساسی همگام کنند.

چالش هفته مد و کرونا

گروهی از اینفلوئنسرهای فعال در فضای مجازی، مدل های معروف و سلبریتی ها از همین حالا شکل فعالیتشان را تغییر داده اند. همین شاید یک هشدار باشد برای کمپانی هایی که حاضر نیستند از فضای سنتی فاصله بگیرند. در این نبرد بین تکنولوژی و فروش سنتی کدامیک پیروز خواهد شد؟ گذر زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد.

جمع بندی

شیوع ویروس کرونا مشکلی است که همه به شکلی با آن دست و پنجه نرم می کنند. در این مطلب به تاثیرات شیوع کرونا بر رویدادهای صنعت مد پرداختیم و راجع به آن صحبت کردیم. به نظر شما آیا در آینده ای نزدیک بار دیگر همه این رویدادها به شکل حضوری برگزار می شود یا اینکه باید همزیستی با این ویروس را یاد بگیریم؟ نظرات خودتان را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.