آشنایی با انواع پارچه لباس

5 دقیقه مطالعه
آشنایی با انواع پارچه لباس

آشنایی با انواع پارچه لباس یک مسئلۀ مهم است که در هنگام خرید لباس یا شستشوی لباس‌های کثیف اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. پارچه‌ها کیفیت‌های متفاوتی دارند و از مواد طبیعی و مصنوعی تولید می‌شوند. در این مطلب قصد داریم راجع به این موضوع کلی صحبت کنیم تا از این به بعد وقتی قصد دارید برای خرید به یک بوتیک مراجعه کنید خیلی راحت‌تر بتوانید از بین گزینه‌های مختلف، لباسی را که مناسب شماست پیدا کنید. با ما همراه شوید تا در این مورد بیشتر بدانید!



تفاوت‌های میان انواع مختلف پارچه لباس

قبل از شروع بیایید نگاهی کلی به موارد اساسی داشته باشیم که باعث ایجاد تفاوت میان پارچه‌های مختلف می‌شوند. به طور کلی پارچه ماده‌ای است که از درهم تنیدگی الیاف ساخته می‌شود. کارخانه‌های بزرگ نساجی و تولید پارچه ترکیب‌های مختلفی از الیاف را به کار می‌گیرند تا محصولاتشان را تولید کنند. نوع الیاف، الگو، بافت و همچنین چگونگی انجام فرایند تولید از جمله فاکتورهایی هستند که باعث تفاوت میان انواع پارچه لباس می‌شوند.

فاکتورهایی که به آنها اشاره کردیم باعث ایجاد چهار وجه تمایز میان انواع پارچه لباس می‌شوند. این چهار مورد عبارتند از: پارچه طبیعی و مصنوعی، نوع بافت که شامل حالت تار و پودی (weaving) و بافت حلقوی (knitted) می‌شود.

نوع الیاف به کار رفته اولین چیزی است که باعث ایجاد تفاوت می‌شود. الیاف‌های طبیعی از گیاهان و حیوانات به دست می‌آیند مثل پنبه و ابریشم. نوع بافت نیز به دو شکل کلی است، تار و پودی و حلقوی. در روش تار و پودی دو تکه نخ به‌صورت عمودی و افقی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و ایجاد زاویۀ 45 درجه بین آنها باعث می‌شود تا پارچه محکم و سفت شود و خاصیت کشسانی نداشته باشد. پارچه‌های کشباف اما به دلیل شیوۀ متفاوت تولید خاصیت کشسانی دارند. تفاوت این دو نوع را در تصویر زیر می‌بینید.

انواع بافت پارچه

چند نمونه از انواع پارچه لباس

آشنایی با انواع پارچه لباس

حالا که تا حدودی با وجه تمایزهای میان انواع پارچه لباس آشنا شدید وقت آن است که چند مورد از پراستفاده‌ترین پارچه ها در دوخت لباس را به شما معرفی کنیم و کمی هم با ویژگی‌های آنها آشنا شویم.

1. شیفون (Chiffon)؛ یکی از انواع پارچه لباس

شیفون نوعی پارچه شفاف، سبک و ظریف است که با استفاده از الیاف‌های مختلفی مانند ابریشم، نایلون یا پلی‌استر ساخته می‌شود. رنگ کردن این نوع پارچه بسیار آسان است و اغلب برای تولید روسری، بلوز و لباس‌های مجلسی از آن استفاده می‌کنند.

2. پنبه (Cotton)؛ محبوب ترین ماده برای پارچه لباس

در بین متریال‌های مختلفی که طراحان برای تولید لباس از آن‌ها کمک می‌گیرند پنبه همیشه جایگاه ویژه و منحصر به فردی داشته است. پنبه سبک و نرم است و تطبیق‌پذیری و دوام آن را می‌توان دلیل اصلی محبوبیتش به‌حساب آورد. پنبه ضد حساسیت است و از این نظر برای افرادی که پوست حساسی دارند یک گزینۀ مناسب است. برای تولید هر نوع لباسی که فکرش را بکنید می‌توانید از پنبه کمک بگیرید.

3. کرپ (Crêpe)؛ یک پارچه پرطرفدار برای لباس

اصلی‌ترین دلیل محبوبیت پارچه کرپ این است که چروک نمی‌شود و نیازی به اتو ندارد. این پارچه سبک‌وزن و همه‌کاره اغلب از پنبه، ابریشم، پشم و الیاف مصنوعی ساخته می‌شود. این نوع پارچه را بیشتر برای لباس‌هایی مثل کت و شلوار مورد استفاده قرار می‌دهند چرا که کار کردن با آنها راحت‌تر است. طراحان لباس هم این پارچه را بیشتر می‌پسندند.

4. جین (Denim)؛ پارچه ای بادوام برای لباس

در کمد لباس همۀ ما شلوارها و لباس جین پیدا می‌شود. مهم‌ترین شاخصۀ جین، دوام و استحکام بالای آن است. اگر به تاریخ پیدایش این پارچه نگاه کنید خواهید دید که دلیل ساخت جین در حقیقت این بود که افراد بتوانند برای مدت طولانی از آن استفاده کنند بدون اینکه فرسوده یا خراب شود.

5. پارچه توری

از ظرافت پارچه‌های توری نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. این پارچه‌های درهم‌تنیده در گذشته فقط از ابریشم و کتان ساخته می‌شدند. اما امروزه پارچه توری با نخ پنبه، پشم و الیاف مصنوعی هم برای ساخت آنها به کار می‌رود. این نوع پارچه یک کالای لوکس محسوب می‌شود و ایجاد طرح و الگوی آنها نیازمند صرف زمان زیادی است. طراحان معمولاً از آنها برای تزئین لباس عروس و برجسته‌کردن لباس‌ها استفاده می‌کنند.

6. چرم (Leather)؛ یک نوع پارچه خاص برای لباس

چرم

چرم از پوست حیوانات به دست می‌آید و چرم گاو در بین انواع مختلف چرم از بقیه مشهورتر است. چرم‌های دیگر شامل کروکدیل، بره و خوک می‌شوند. دوام، ضد چروک بودن و زیبایی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت چرم هستند. این نوع پارچه را برای ساخت انواع کت، کاپشن، کمربند و دیگر اکسسوری ها به کار می‌برند.

7. ابریشم (Silk)؛ پارچه لباس گرانقیمت

پارچه ابریشم

گران‌قیمت‌ترین پارچه طبیعی در جهان ابریشم است. این پارچه نرم و ظریف ظاهری صاف و درخشان دارد و لباس‌هایی که با آن دوخته می‌شوند خیره‌کننده و باشکوه هستند. این نوع پارچه درست مثل پنبه ضد حساسیت است و دوام بالایی دارد. در عوض تمیزکردن ابریشم سخت است و به هنگام شستن معمولاً چروک می‌شوند. ابریشم از پیلۀ کرم ابریشم درست می‌شود و خاستگاه آن کشور چین و شرق آسیاست. فرایند تبدیل نخ ابریشم بسیار دشوار است و همین موضوع دلیل اصلی قیمت بالای آن محسوب می‌شود. ابریشم برای تولید کت و شلوار، لباس زیر زنانه، انواع کراوات و روسری به کار می‌رود.

8. پارچه مخملی (Velvet)

پارچه لباس مخمل

پارچه مخملی هم درست مثل ابریشم یک پارچۀ سلطنتی محسوب می‌شود. روند تولید مخمل پیچیده است و کیفیت آن با چگالی پرز و نحوۀ چسباندن آنها مشخص می‌شود. مخمل را با پنبه، کتان، نایلون یا پلی‌استر تولید می‌کنند.

9. پارچه پشمی (Wool)

پارچه پشمی

راجع به پارچه پشمی در مقالۀ "پارچه های مناسب پاییز و زمستان" به طور مفصل توضیح دادیم؛ اما در این قسمت هم می‌توان توضیحات مختصری را اضافه کرد. این گروه از پارچه‌ها از پشم گوسفند و بز به دست می‌آیند. مهم‌ترین دلیل محبوبیت آنها گرم بودنشان است. پارچه‌های پشمی چروک نمی‌شوند و در برابر سایش و پارگی بسیار مقاوم هستند.

10. پارچه کتان (Linen)

کتان

از قدیمی ترین پارچه ها محسوب می‌شود که از الیاف طبیعی به دست می‌آید. پارچه کتان با استفاده از گیاه کتان تولید می‌شود که از پنبه مقاوم‌تر است. کتان خنک، صاف و بادوام است و به‌راحتی با کمک ماشین لباسشویی شسته می‌شود. عیب بزرگ کتان این است که نیاز به اتوی منظم دارد و خیلی زود چروک می‌شود. از کتان برای تولید بلوز و شلوار استفاده می‌شود؛ ولی استفاده عمدۀ آن برای تولید ملحفه، پارچه‌های رومیزی و حوله است.

شما تا چه حد در مورد پارچه‌ها اطلاعات دارید؟ آیا در هنگام خرید لباس به جزئیات و جنس پارچه توجه کافی دارید؟ دیدگاه خودتان را با ما در میان بگذارید و اگر پیگیر اخبار و مطالب دنیای مد هستید عضویت در سایت ژومنت را فراموش نکنید!