صنعت مد ایتالیا چرا تا این اندازه مورد توجه است؟

6 دقیقه مطالعه
صنعت مد ایتالیا
هرکدام از کشورها در دنیا با یکی از ویژگی‌های شاخصی که دارند شناخته می‌شوند، برخی از آنها به‌خاطر حیات وحش و مناظر طبیعی که دارند معروف شده‌اند، بعضی دیگر به‌خاطر آثار باستانی و قدمتی که دارند مورد توجه قرار می‌گیرند و گروهی دیگر به دلیل اقتصاد و پیشرفت‌های علمی. برای کشور ایتالیا، صنعت مد یکی از مواردی است که همواره مورد توجه بوده و هست. در این مطلب راجع به صنعت مد ایتالیا صحبت می‌کنیم و می‌خواهیم ببینیم چرا مد ایتالیا تا این اندازه مهم است و اهمیت دارد. اگر می‌خواهید در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید این مقاله را از دست ندهید!


نگاهی به صنعت مد ایتالیا و پیشینۀ تاریخی آن

محبوبیت مد و فشن ایتالیا

ایتالیا در حال حاضر چهارمین اقتصاد بزرگ اروپا و همچنین دهمین صادرکننده برجستۀ جهان است. این کشور از جمله تولیدکنندگان اصلی پارچه است و از قرن یازدهم میلادی تا کنون پارچه یکی از مهم‌ترین محصولات صادراتی ایتالیا محسوب می‌شود. با وجود اینکه صنعت مد ایتالیا همیشه مورد توجه مردم سراسر جهان بوده است اما تنها بخش کوچکی از اقتصاد این کشور را در بر می‌گیرد و یک نوع منبع درآمد ثانویه به شمار می‌رود.

امروزه ایتالیا به‌عنوان پایتخت مد جهان شناخته می‌شود. اما جالب است بدانید که تا اواسط قرن بیستم میلادی صنعت مد ایتالیا چندان حرفی برای گفتن نداشت. در واقع تا قبل از رنسانس، کشور فرانسه و به‌خصوص پایتخت آن یعنی پاریس در صنعت مد پیشتاز بود و حتی تا امروز هم یکی از رقبای سرسخت ایتالیا در این عرصه محسوب می‌شود.

با صنعتی شدن ایتالیا و ظهور برندهای مختلف که امروزه دیگر جزو پرچمداران فشن هستند این کشور یک گام بزرگ در زمینۀ مد و لباس برداشت. در سال 1960 وضعیت صنعت مد ایتالیا آن‌قدر دچار تغییر و تحول شده بود که همۀ مردم جهان به دنبال جدیدترین ترندها و طرح‌های طراحان ایتالیایی بودند. می‌شود گفت بیشتر موفقیت‌ها و دستاوردهای ایتالیا در زمینۀ مد و فشن مدیون زحمات شیاپارلی، طراح بزرگ و نامی ایتالیایی، است که همه خلاقیت او در دنیای مد را ستایش می‌کنند. او شیوه‌های جدیدی از برش، دوخت و حتی ست کردن اکسسوری با لباس را ارائه کرد که تا امروز همچنان الهام‌بخش عدۀ زیادی از طراحان لباس بوده است.

دلایل محبوبیت صنعت مد ایتالیا

تاریخ صنعت مد ایتالیا

برندهای مطرح ایتالیایی مانند پرادا، جورجیو آرمانی، دولچه و گابانا، ورساچه و... نام‌هایی شناخته شده هستند که همیشه کالکشن های لباس بسیار شیک و فوق‌العاده‌ای را به بازار ارائه می‌کنند. اما بیایید ببینیم که چه چیزی باعث می‌شود تا این برندهای ایتالیایی تا این حد محبوب و پرطرفدار باشند. به بیان دیگر وجه تمایز طراحی های ایتالیایی با سایر کشورها در چیست.

ترکیب رنگ

از جمله مسائلی که در مورد پوشاک اهمیت اساسی دارد بحث ترکیب رنگ لباس و تنوع رنگ است که کمک می‌کند ظاهری شیک و موجه داشته باشیم. در این مورد مد و فشن ایتالیا یک قدم از دیگران جلوتر است. کارخانه‌های نساجی در ایتالیا از تکنیک‌های خاص و منحصر به فردی برای چاپ و رنگ‌آمیزی پارچه استفاده می‌کنند و طرح‌هایی را به وجود می‌آورند که نظیر آن را در هیچ کجای دنیا نمی‌توان پیدا کرد. این موضوع یکی از دلایلی است که ایتالیا توانسته در این فضای رقابتی جایگاه برتر را حفظ کند و همواره در صدر جدول باقی بماند.

شیوۀ خاص طراحی

مردم ایتالیا توجه زیادی به جزئیات دارند و ظرافت در طراحی را یک اصل مهم می‌دانند. این موضوع فقط دربارۀ مد و فشن نیست؛ بلکه در صنعت مبلمان و کفاشی نیز این اصل مهم رعایت می‌شود. آنها حتی برای آشپزی هم وسواس زیادی به خرج می‌دهند و غذاهای ایتالیایی همیشه جزو لذیذترین‌ها به شمار می‌رفته است. همین توجه طراحان لباس ایتالیایی به جزئیات موجب شده تا برندهای لوکس سایر کشورها (به‌خصوص آمریکا و بریتانیا) طراحی را برون‌سپاری کرده و این کار را برعهدۀ هنرمندان خوش‌ذوق ایتالیایی بگذارند. به همین خاطر کارخانه‌های نساجی در این کشور اروپایی با قدرت مشغول به کار هستند و حجم تولیدات آنها نیز بسیار بالاست.

سبک و استایل

سبک و استایل ایتالیایی

سبک و استایل یک بخش جدانشدنی از مد و فشن است که شاید بدون آن هیچ یک از فاکتورهای دیگر اهمیت چندانی نداشته باشد. در این میان استایل و سبک ایتالیایی یک تم جاودانه در دنیای مد است که هیچگاه از اهمیت آن کاسته نمی‌شود. کیفیت بالای محصولات و شهرت برخی از برندهای ایتالیایی باعث شده تا مردم از محصولات این کمپانی‌ها به‌شدت استقبال کنند و با داشتن آنها احساس رضایت کنند.

تقاضای بالا و حسن شهرت

همان‌طور که گفتیم اجناس ایتالیایی کیفیت بسیار بالایی دارند و در ساخت آنها نهایت دقت و ظرافت به کار می‌رود. به دلیل همین حسن شهرت و معروفیت برندهای ایتالیایی طبیعی است که میزان تقاضای مشتریان برای این اجناس بسیار بالا باشد. افزایش تقاضا بدون شک منجر به افزایش قیمت می‌شود. همین قضیه علت اصلی گران‌قیمت بودن محصولات خانه‌های مد ایتالیاست. این اجناس لوکس علی‌رغم اینکه قیمت بسیار بالایی دارند؛ اما به دلیل کیفیت بالایی که دارند همیشه پرفروش هستند و میزان تقاضای بازار برای خرید آنها هیچگاه کم نمی‌شود و مردم با خوشحالی روی لباس‌های ساخت ایتالیا سرمایه‌گذاری می‌کنند.

این موارد از جمله اصلی‌ترین دلایلی است که مد و فشن در ایتالیا اهمیت زیادی دارد و همه به دنبال محصولات و لباس‌های تولید ایتالیا هستند.

صنعت مد ایتالیا از بعد اقتصادی

با اینکه مد و فشن تنها یک بخش کوچک از منبع درآمد ایتالیاست اما همین میزان نیز شامل مبالغ قابل توجهی می‌شود و از بعد اقتصادی تأثیر چشمگیری در اشتغال‌زایی و کسب درآمد دارد. طبق آمارهای کنفدراسیون مد ایتالیا (Confindustria Moda) حدود 64000 کمپانی در زمینۀ نساجی، مد و اکسسوری در ایتالیا فعالیت دارند. این کنفدراسیون با هدف ایجاد هماهنگی و بهبود همکاری بین این شرکت‌های بزرگ ایجاد شد و تاکنون در این زمینه بسیار خوب عمل کرده است. حجم معاملات این کمپانی‌ها رقم بسیار بالایی در حدود 97 میلیارد یورو است که چرخ اقتصاد این کشور را به گردش درمی‌آورد. حدود 575 هزار نفر از جمعیت ایتالیا در این کمپانی‌های کوچک و بزرگ مشغول به کار هستند. می‌شود گفت که این صنعت سهم به سزایی در اشتغال‌زایی برای نیروی کار دارد.

معروف ترین برندهای صنعت مد ایتالیا

برندهای معروف ایتالیایی

در بخش آخر این مقاله راجع به برندهای معروف و خوشنام مد و فشن ایتالیا صحبت می‌کنیم و نگاهی کلی داریم به محصولات و کارهای این کمپانی‌های مطرح.

جورجیو آرمانی

برند ایتالیایی آرمانی

آرمانی یک نام شناخته شده در سراسر جهان است که کالاهای لوکس و گران‌قیمت آن از بهترین کیفیت ممکن برخوردار هستند. کت و شلوارهای این برند و کالاهای چرمی آن بیش از سایر محصولات آرمانی شهرت دارند. آرمانی در سال 1975 کمپانی خودش را تأسیس کرد و در حال حاضر کالاهای خود را با برچسب‌های مختلفی به فروش می‌رساند.

مارنی

مارنی در سال 1994 تأسیس شد و در مقایسه با آرمانی یک کمپانی جوان محسوب می‌شود. اما جوان بودن این برند باعث نشده تا از رقبا عقب بماند. برند مارنی ظرف مدت کوتاهی یک رشد چشمگیر را تجربه کرد و در حال حاضر کالکشن های کاملی از لباس، کفش، جواهرات و اکسسوری را ارائه می‌کند که در نوع خود بی‌نظیر هستند. از بین این محصولات متنوع اما کفش‌های این برند از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند و مشتریان بیشتر جذب این گروه از کالاهای مارنی می‌شوند.

ورساچه

برند ایتالیایی ورساچه

اسم برند ورساچه با تجمل و زرق و برق عجین شده است. این برند به رنگ‌های روشن، الگوهای جسورانه و طرح‌های شلوغ معروف است. این تجمل و شلوغی حتی در لوگوی این کمپانی هم به چشم می‌آید تا جایی که شخصیت مدوسا، اسطورۀ یونانی به‌عنوان نماد این برند انتخاب شد. این کمپانی بزرگ توسط خاندان جیانی ورساچه، بنیان‌گذار آن اداره می‌شود.

این سه کمپانی، تنها برندهای مطرح ایتالیا نیستند و اگر بخواهیم اسامی دیگری را به این لیست اضافه کنیم باید از گوچی، والنتینو، فندی و... هم نام ببریم که صحبت از آنها را به آینده موکول می‌کنیم.

امیدواریم که موارد مطرح شده در این مقاله مفید واقع شده باشد. شما چه اطلاعاتی در مورد مد و فشن ایتالیا و برندهای معروف این کشور دارید؟ آیا تجربۀ استفاده از محصولات ایتالیایی را داشته‌اید؟ دیدگاه خودتان در این زمینه را با ما به اشتراک بگذارید و اگر پیگیر اخبار و حواشی دنیای مد هستید مجلۀ ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید!