تاثیر کرونا بر صنعت مد

5 دقیقه مطالعه
تاثیر کرونا بر صنعت مد
تاثیر کرونا بر صنعت مد مسئله ای غیر قابل انکار است. شیوع ویروس کرونا امروزه بر تمامی مشاغل تاثیر خودش را گذاشته است. تعطیلی مدارس و مشاغل غیر ضروری، تغییر ساعت کاری سوپرمارکت ها و فشار بر خدمات بهداشتی همه از پیامدهای شیوع این بیماری همه گیر هستند. یکی از مسائلی که حالا دیگر دارد تبدیل به یک چیز عادی می شود ارتباط کرونا و صنعت مد و فشن است. تردیدی نیست که ابن بیماری توانست به نوعی حتی طرز لباس پوشیدن افراد را هم تغییر بدهد. اما چه چیز دیگری در این میان تغییر کرده است؟ در این مطلب می خواهیم ابعاد مختلف این قضیه را بررسی کنیم و ببینیم باید انتظار چه چیزهای دیگری را داشته باشیم. با ما همراه شوید تا در این مورد بیشتر بدانید!

تاثیر کرونا بر صنعت مد و برندهای فرانسوی

تاثیر کرونا بر صنعت مد 1

قرنطینه ای که در فرانسه انجام شد نشان داد که علاقه مردم به پوشاک و محصولات جدید برندهای مطرح صنعت مد قرار نیست کاهش پیدا کند. شاید بهتر است بگوییم اولین تاثیر کرونا بر صنعت مد این بود که اشتیاق مردم را برای خرید این محصولات بیشتر کرد. پس از رفع قرنطینه هشت هفته ای در فرانسه خریداران بیرون فروشگاه های زارا و لویی ویتون صف کشیدند تا محصولات این برندها را خریداری کنند.

زارا به مناسبت بازگشایی دوباره فروشگاه های خود پوستری انتخاب کرده بود که روی آن یک جمله به چشم می خورد: "از اینکه دوباره شما را می بینیم خوشحالیم." برخی از برندها و فروشگاه های دیگر نیز با پوسترهایی هشداردهنده از مردم می خواستند که ژل ضد عفونی کننده و ماسک را فراموش نکنند. با این وجود گزارش ها نشان داد که پیامدهای ویروس کرونا در دنیای مد منفی هم بوده است. به عنوان مثال در برخی از شهرها مثل پاریس -پایتخت فرانسه- محدودیت ها شدیدتر بود. در نتیجه فروشگاه ها با مشکلات مختلفی در فروش رو به رو شدند. مناطق مختلف بر حسب میزان شیوع بیماری با رنگ بندی های مختلف تفکیک می شدند و به همین خاطر بر روی برخی از شهرها کنترل بیشتر بود و بعضی دیگر هم محدودیت کمتری داشتند.

کرونا و مد از زاویه دید سلبریتی ها

کرونا و مد

با بسته شدن فروشگاه ها و ایجاد قوانین محدود کننده، فروش به شیوه غیر حضوری رونق بیشتری پیدا کرد. سایت های فروش آنلاین پوشاک ترافیک بیشتری جذب کردند و سفارش های اینترنتی بیشتر شد. در این بین سلبریتی ها و اینفلوئنسرهای غربی به شیوه مختلف خودشان این روش فروش را ترویج دادند. برخی از آنها تبلیغات آنلاین خودشان برای برندهای مختلف را به راه انداختند و به فروش محصولات کمک کردند درحالیکه گروهی دیگر به دنبال اهداف خیرخواهانه و کمک های اجتماعی به اقشار مختلف بودند.

سلبریتی ها برای کمک به اقشار کم درآمد کمپین های خیریه به راه انداختند. بدون شک علاوه بر تاثیر کرونا بر صنعت مد و فشن مشاغل بسیاری در این مدت آسیب دیدند. بسیاری از افرادی که تا چندی پیش مشغول به کار بودند حالا دیگر درآمدی نداشتند و نمی توانستند با توجه به شرایط جدید کار کنند. سلبریتی ها و اینفلوئنسرها با راه انداختن کمپین های خودجوش پیشنهاد دادند که افراد لباس های اضافی کمدشان را به اقشار کم درآمد یا انجمن های خیریه اهدا کنند. به این ترتیب با پول فروش لباس های دست دوم توسط خیریه ها کمک های معیشتی به اقشار آسیب پذیر داده می شد. از طرفی اهدای پوشاک و لباس ها به افراد کم درآمد نیز امکانپذیر بود.

برخی دیگر از سلبریتی ها با توجه به فشارهایی که در این مدت بر دوش کادر درمان بود پیشنهاد دادند بخشی از مبلغ جمع آوری شده از طریق فروش لباس های دست دوم به بیمارستان ها اهدا شود تا کمکی به بیماران و کادر درمان باشد.

کرونا و صنعت مد و فشن؛ کمک های مالی برندهای لوکس

پیامدهای ویروس کرونا در دنیای مد

یکی دیگر از اقدامات مثبت و خیرخواهانه ای که صورت گرفت پیشگام شدن برندهای لوکس برای اهدای کمک های بشردوستانه بود. به عنوان مثال برند جواهرسازی لوکس تیفانی کمک های مالی قابل توجهی به سازمان بهداشت جهانی و انجمن های خیریه غیر انتفاعی کرد. مبالغی به سازمان صلیب سرخ اهدا شد و حتی این کمپانی خط تولید عطرهای خود را به طور موقت تغییر داد تا ژل های ضد عفونی کننده و ماسک تولید کند.

مدیران کمپانی ایتالیایی پرادا چندین دستگاه اکسیژن به بیمارستان های این کشور اهدا کردند. از طرف دیگر Moncler برای احداث بیمارستان 400 تخت خوابی در ایتالیا پیشقدم شد. ورساچه نیز مبلغ 200000 یورو به بخش مراقبت های ویژه بیمارستانی در میلان ایتالیا اهدا کرد. جورجینو آرمانی نیز در مجموع 1.25 میلیون یورو به چنیدن بیمارستان و موسسه خیریه ایتالیایی اهدا کرد.

کارخانه های برند فرانسوی Lacoste به شکل داوطلبانه خط تولیدی برای ساخت 145000 ماسک قابل شستشوی پزشکی و با قابلیت استفاده مجدد ایجاد کردند. طبق گفته های مدیران این کمپانی، ماسک های تولیدی مخصوص مشاغل ضروری هستند که حتی در شرایط سخت هم به فعالیت خودشان ادامه می دهند.

کرونا منجر به لغو رویدادهای بزرگ فشن شد

کرونا و فشن

جای تعجبی ندارد که این اتفاق افتاد. به هر حال با توجه به شیوع بیماری و تجمع جمعیت در رویدادهای فشن شو این مراسم ها جزو اولین مراسم هایی بودند که کنسل شدند. یکی از رویدادهایی که لغو شد هفته مد میلان بود. بیشترین حساسیت در این بین بر روی برندهای چینی بود چرا که بیماری از این کشور نشات می گرفت. این کار باعث بروز مشکلاتی هم شد و برخی به این موضوع واکنش نشان دادند. همچنین تعدادی از برندهای مطرح تصمیم گرفتند که رویدادها و نمایش های خود را به شکل غیر حضوری و آنلاین برگزار کنند که در نوع خودش تازگی داشت.

لغو رویدادهای بزرگ دنیای مد باعث ضررهای مالی هنگفت به برخی برندهای مطرح و لوکس شد. این ماجرا به اندازه ای مشکل ایجاد کرد که علیرغم تمامی مشکلات و خطرات موجود بعضی از برندها نسبت به لغو مراسم ها واکنش نشان دادند و خواهان تجدید نظر در برگزاری مراسم ها شدند.

شما در مورد تاثیرات کرونا بر مد چه فکر می کنید؟ به نظر شما این بیماری در بلند مدت چه تاثیراتی بر مشاغل مختلف خواهد داشت؟ نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید.