روانشناسی رنگ سبز

5 دقیقه مطالعه
روانشناسی رنگ سبز
رنگ سبز از ترکیب زرد و آبی به دست می آید. در دنیای مد و فشن ترکیب رنگ ها و ست کردن آنها با یکدیگر خود به تنهایی یک هنر محسوب می شود. اما در این مقاله می خواهیم از بعد دیگری به ماجرا نگاه کنیم. در اینجا راجع به روانشناسی رنگ سبز صحبت می کنیم و قصد داریم ببینیم که از دید فلسفه و روانشناسی، این رنگ چه معنایی دارد و چرا باید از آن بیشتر استفاده کنیم. با ژومنت همراه باشید!

نگاهی به رنگ سبز در طول تاریخ

تولید رنگ سبز

در گذشته های دور ساخت رنگ به شیوه کنونی انجام نمی شد. به عنوان مثال تا قبل از قرن شانزدهم برگ چنار و سرخس از جمله موادی بودند که با کمک آنها رنگ سبز به دست می آمد. این رنگ ها اما دوام چندانی نداشتند و خیلی زود پاک می شدند. در قرن هجدهم رنگ های سبز مصنوعی اختراع شدند و جای رنگ های گیاهی را گرفتند.

روانشناسی رنگ سبز و معنای آن

رنگ سبز می تواند احساساتی قوی در فرد به وجود بیاورد. سبز در حقیقت رنگ غالب طبیعت است و همین کمک می کند که ذهن شما به مفهوم رشد و تعالی فکر کند. از نظر زیست شناختی این رنگ حس امنیت، اعتماد و آرامش را به شما القا می کند. به خاطر همین مسائل در روانشناسی رنگ سبز است که پزشکان اغلب از رنگ سبز در مطب هایشان استفاده می کنند. حتی در بازاریابی و برندسازی هم این رنگ نشان می دهد که یک کالا تا چه اندازه قابل اعتماد است. در فضاهای عمومی مثل رستوران ها و کافی شاپ ها این رنگ با این هدف مورد استفاده قرار می گیرد که یک فضای آرام و راحت را پدید بیاورد.

رنگ سبز از بعد زیست شناسی و طبیعت

رنگ سبز طبیعت

همان طور که گفتیم سبز رنگ غالب طبیعت است. برخی از زیست شناسان بر این باور هستند که القای حس امنیت توسط این رنگ به دلیل تکامل مغز انسان‌هاست. انسان های اولیه با حضور در طبیعت آرام آرام به این باور رسیدند که هر جا رنگ سبز وجود دارد در حقیقت غذا، آب و سرپناه هم پیدا می شود. بی دلیل نیست که اقوام باستانی تا این اندازه به رنگ سبز علاقه مند بودند. به عنوان مثال طبق سنت های باستانی و کهن ما ایرانیان جشن نوروز و سبزه به عنوان نمادی از شادابی و طراوت محسوب می شود. در بین ملل غربی به خصوص یونانیان باستان، اوزیریس به عنوان خدای کشاورزی همیشه با چهره ای سبزرنگ به تصویر کشیده می شد. بسیاری از روانشناسان تماشای مناظر سبز و طبیعی را به عنوان یکی از راهکارهای کاهش استرس توصیه می کنند.

ارتباط رنگ سبز با انگیزه و خوشبینی

مفهوم رنگ سبز

تحقیقات نشان داده است که افراد هنگامی که در یک محیط به رنگ سبز قرار می گیرند انگیزه و انرژی مضاعفی برای انجام فعالیت خواهند داشت. از طرف دیگر حضور در فضای سبز خلاقیت را در افراد افزایش می دهد. حتی این موضوع به نوعی در زندگی روزمره ما هم نمود پیدا کرده است؛ در چراغ های راهنمایی رنگ سبز به معنای حرکت و قرمز به معنای ایست و توقف است. زمانی دانشمندان دست به یک آزمایش زدند تا در مورد رنگ سبز اطلاعات بیشتری کسب کنند. در این آزمایش به افراد چند رنگ مختلف نشان داده شد و از آنها خواستند چند کلمه عاطفی را بر روی کاغذ بنویسند. افرادی که رنگ سبز را دیده بودند اغلب کلمات مثبت و خوشبینانه را برای بیان عواطف و احساسات خود به کار می بردند. این موضوع در رنگ های دیگر کمتر مشاهده می شد.

معنی رنگ سبز در صنعت و بازاریابی

لوگوهای سبز

حالا که تا حدودی با معنی رنگ سبز و خواص رنگ سبز آشنا شده اید وقت آن رسیده که چند مثال عملی از کاربردهای این رنگ را به شما نشان بدهیم. همانطور که گفتیم با توجه به روانشناسی رنگ سبز و معنای آن در باور عموم، شرکت های بسیاری در سراسر دنیا از این رنگ و سایه های آن برای ایجاد حس اعتماد استفاده می کنند.

یکی از شرکت های بزرگ که می توانیم از آن یاد کنیم قهوه استارباکس است که یک لوگوی دایره ای سبز رنگ دارد. این شرکت نه تنها برای بسته بندی محصولات خود از این رنگ استفاده می کند بلکه حتی در فروشگاه های استارباکس هم این رنگ دیده می شود تا حس آرامش را در مشتریان به وجود بیاورد.

شرکت خودرو سازی لندروور یکی دیگر از مثال های بارز دیگری است از شرکت هایی که لوگوی سبز رنگ دارند. یک مورد دیگر، نماد سیستم عامل اندروید است که همیشه آن را با رنگ سبز به یاد می آوریم. اگر بخواهیم وارد صنعت مد و فشن بشویم و یک مثال در مورد پوشاک نام ببریم کمپانی لوکاست (Lacoste) یک مثال خوب است. همه این کمپانی را با تمساح سبز رنگ معروفش می شناسند که نماد این شرکت به شمار می رود.

نکاتی دیگر در مورد روانشناسی رنگ سبز

معنی روانشناسی رنگ سبز

حالا بیایید از زوایای دیگری به این مسئله نگاه کنیم. دیگر چه چیزهایی هستند که رنگ سبز با آن شناخته می شود؟ در حوزه فناوری و طراحی سایت، سایه های رنگ سبز برای فراخواندن کاربر به انجام یک عمل خاص مورد استفاده قرار می گیرد. دکمه های خرید، ثبت نام و ورود معمولا به این رنگ هستند؛ درست مثل سایت اسپاتیفای که در زمینه موسیقی فعالیت دارد و این کار را انجام داده است.

در اکثر فروشگاه ها رنگ سبز معنی ارزانی و تخفیف را می دهد. اگر به سایت هایی که قیمت اجناس را به صورت لحظه ای درج می کنند نگاهی بیندازید، ارزان شدن کالا با فلش هایی به رنگ سبز و گران شدن آنها با فلش هایی به رنگ قرمز به نمایش در می آید. بر طبق آمارها حدود 14% از زنان و 14% از مردان این طیف رنگی را به عنوان رنگ مورد علاقه شان انتخاب می کنند. در این بین سایه های روشن تر این رنگ دوستانه و امیدبخش بیشتر مورد پسند خانم ها و سایه های تیره تر مورد علاقه آقایان است.

با تمام این تفاسیر اما تجربیات شخصی را نمی توان نادیده گرفت. پزشکان و روانشناسان بر این باور هستند که جدای از مفاهیم رایج و معنای عامیانه رنگ ها، بخشی از تصورات فردی هر شخص از یک رنگ با تجربیات زندگی خود او ارتباط دارد. بنابراین بیایید در انتهای این مطلب پرسشی را مطرح کنیم: رنگ سبز برای شما چه معنایی دارد؟ پاسخ های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید و اگر این پست برای شما جذاب بود فراموش نکنید که به آن امتیاز بدهید!