کالکشن 2020 ماری کاترانزو

5 دقیقه مطالعه
کالکشن 2020 ماری کاترانزو
ماری کاترانزو طراح لباس یونانی که در حال حاضر ساکن لندن است برای نمایش کالکشن 2020 خود کشور زادگاهش یونان را انتخاب کرد. طرح های او در این نمایش نیز تماما با الهام از لباس های باستانی و محلی این کشور اجرا شده بودند. در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی اجمالی داشته باشیم به کالکشن 2020 ماری کاترانزو و زیباترین لباس هایی که او در این نمایش به روی صحنه آورد.

آنچه باید در مورد ماری کاترانزو بدانید

ماری کاترانزو طراح لباس متولد آتن یونان مدرک خود را از مدرسه طراحی رود آیلند آمریکا دریافت کرده است. مادر او یک طراح داخلی و پدرش یک مهندس نساجی است. او از سال 2003 به ایالات متحده مهاجرت کرد تا در آنجا ادامه تحصیل بدهد. این طراح با استعداد شاید در بین ما ایرانیان چندان شناخته شده نباشد اما تا کنون بارها موفق به دریافت جوایز از سوی موسسات بزرگ مد و فشن شده است. از جمله این جوایز می توان به جایزه نساجی سوئیس در سال 2010، جایزه فشن بریتانیا در سال 2011 و 2015 اشاره کرد. چنین سابقه درخشانی خود یک دلیل محکم برای این است که توجه رسانه ها به کالکشن 2020 ماری کاترانزو جلب شود.

کاترانزو در مصاحبه های خود در مورد نمایش بزرگش در یونان گفت که این مجموعه تابستانه بیش از آنکه شامل طراحی های مشتری پسند باشد یک کار شخصی است. او در توضیح علاقه های شخصی خودش گفت: "همیشه آرزو داشتم در آتن یک فشن شو برگزار کنم. ما برای برگزاری این مراسم در ماه جولای از دولت یونان مجوز گرفتیم. برای انجام این کار من مجبور شدم تاریخ مراسم را هشت هفته تغییر بدهم."

مراسم رونمایی از کالکشن 2020 ماری کاترانزو

مجموعه ماری کاترانزو 2020

مجموعه تابستانه ماری کاترانزو برای سال 2020 در ابتدا قرار بود در هفته مد لندن به نمایش در بیاید اما طراح یونانی تبار برنامه خود را تغییر داد. در نهایت این فشن شو در یونان و تحت عنوان یک مراسم خیریه برگزار شد و بلیت های آن نیز در دسترس عموم مردم قرار گرفت. درآمدهای حاصل از این نمایش به موسسه خیریه غیر انتفاعی Elpida رسید که عموما از طریق رویدادهای فرهنگی و هنری کمک های مالی را جمع آوری می کند. این مبالغ در نهایت برای درمان کودکان سرطانی مورد استفاده قرار می گیرد. این موسسه خیریه در سال 1990 تاسیس شد. از اعضای مطرح این موسسه می توان به مایکل شوماخر، پاپ، بیل کلینتون، باراک اوباما و شاهزاده دایانای فقید اشاره کرد.

کالکشن لباس های یونانی ماری کاترانزو شامل طرح های کاملا بومی نمی شد. این طراح خوش ذوق تنها از ایده هایی کمک گرفته بود که از نظر فرهنگی تاثیر قابل توجهی بر دنیای مدرن و امروزی گذاشته بودند. محل برگزاری نمایش معبد پوزیدون، خدای دریاهای یونان باستان، در نزدیکی دریای اژه بود. کاترانزو با انتخاب این محل خاص قصد داشت این پیام را انتقال بدهد که کارهای او تا چه حد با تاریخ و هویت ملی یونانیان ارتباط دارد.

نگاهی به مجموعه ماری کاترانزو 2020

طرح های Katranzou شامل لباس یونانی زنانه و اکسسوری های خیره کننده ای می شد که ردپای فلسفه، اساطیر و نمادهای باستانی را در آنها می شد پیدا کرد. بخش اول نمایش شامل طرح های مونوکروم بود. بیش از همه یک لباس مجلسی زیبا با شنلی نقره ای رنگ که حاشیه های مشکی داشت جلب توجه می کرد. بر روی این لباس شگفت انگیز که شانه های گرد داشت دنباله های اعشاری عدد Pi گلدوزی شده بود.

mary katrantzou collection 2020

یکی دیگر از طرح های خاص این مجموعه به نقل قولی از فلاسفه یونان باستان مزین بود که با وجود پارچه مشکی رنگ لباس حسابی جلب توجه می کرد. طرح دیگری که می شد آن را به معنای واقعی کلمه لباس یونانی زنانه نامید ترکیب رنگ و ظرافت را با هم داشت. دامن بلند این لباس را می شد یک اطلس بازسازی شده با کمک نقشه های قدیمی جغرافی دانان یونان به حساب آورد.

کالکشن تابستانه ماری کاترانزو

کالکشن 2020 ماری کاترانزو بهاره

کفش ها و صندل هایی که مدل های این نمایش به پا کرده بودند ساخت دست صنعتگران ماهر یونان بود. طراحی این صندل ها نیز بر اساس صندل های سنتی این کشور انجام شد. جواهرات مورد استفاده مدل ها محصول کمپانی BVLGARI بودند که دفتر مرکزی آن در رم ایتالیا واقع شده است. بنیانگذار این برند اما اصالتی یونانی دارد. جالب است بدانید موسیقی این نمایش نیز توسط یک آهنگساز یونانی برنده جایزه اسکار اجرا می شد. به این ترتیب می شد گفت با یک فشن شو بومی و سنتی طرف بودیم که نمادهای غیر بومی بسیار کمی در آن وجود داشت. از این نظر علاقه شدید کارترانزو به فرهنگ زادگاهش بسیار تحسین آمیز است.

اهداف دیگر کاترانزو از برگزاری این فشن شو

لباس یونانی زنانه

همانطور که گفتیم انجمن Elpida و حمایت از آن یکی از اهداف برگزاری این مراسم بود که خود Katrantzou نیز به آن اشاره داشت. این طراح مد موفق شب قبل از برگزاری نمایش طی مصاحبه ای در مهمانی شام گفت که از بیمارستان موسسه الپیدا دیده کرده است. او همچنین عنوان کرد که پیشرفت های تیم پزشکی برای مقابله با این بیماری قابل تحسین است و امید دارد که نمایش او کمکی باشد به بهبود وضعیت سلامت کودکان بیمار.

ما هم امیدواریم که اقدامات خیرخواهانه این طراح خلاق نتیجه ای مثبت داشته باشد و کمکی باشد در جهت بهبود وضعیت سلامتی بیماران سرطانی و پیشبرد دانش پزشکی.

نتیجه گیری و جمع بندی

در این مطلب نگاهی داشتیم به نمایش مجموعه 2020 ماری کاترانزو که در معبدی در نزدیکی دریای اژه برگزار شد. این مجموعه متفاوت به نوعی تلفیق و آمیزش سنت و مدرنیته با یکدیگر بود که به بهترین شکل ممکن انجام شد. این کالکشن تابستانه از دیدگاهی گسترده تر پیام های فرهنگی خاص خودش را داشت و با این هدف برگزار شد تا تماشاچیان بین المللی را با فرهنگ کشور باستانی یونان بیشتر آشنا کند.

شما چه نظری در مورد طرح های این مجموعه دارید؟ به نظر شما Mary Katrantzou Collection 2020 موفق شده است پیام خود را به مخاطبان انتقال بدهد؟ نظرات خودتان را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید. اگر پیگیر مطالب مرتبط با دنیای مد هستید عضویت در وب سایت ژومنت را فراموش نکنید.