دلایل آرایش مردان در این روزها چیست؟

یاسی واحدی 4 سال پیش
5 دقیقه مطالعه
دلایل آرایش مردان
آرایش مردان شاید تا همین چند سال گذشته یک موضوع غریب بود و دیدگاه جامعه نسبت به آن چندان مثبت نبود. اما این روزها همه چیز در دنیای مد دستخوش تغییرات اساسی شده است. در این مقاله می‌خواهیم مهم‌ترین دلایل آرایش مردان را شرح بدهیم و این موضوع را واکاوی کنیم که رواج آرایش بین مردان چه اثراتی بر صنعت مد و فشن گذاشته است. اگر این مسئله حس کنجکاوی شما را هم برانگیخته کرده با ما همراه شوید تا به جواب این سؤالات برسید!

دلایل آرایش مردان در گذشته های دور

بیایید نگاهی کلی به این قضیه داشته باشیم و ببینیم چه چیزهایی باعث شد تا مردان هم به سراغ گریم و آرایش چهره بروند. برخی بر این باور هستند که دلیل اصلی این موضوع تغییر و دگرگونی ارزش‌های اجتماعی است. اما آیا واقعاً این‌طور است؟ عده‌ای دیگر معتقدند که دلایل ریشه‌ای این مسئله همیشه وجود داشته است و حالا با بهبود شرایط اجتماعی، آن دسته از اشخاصی که پیش از این گریم مردانه انجام می‌دادند با آزادی بیشتری نسبت به این کار اقدام می‌کنند. به بیان دیگر آنها می‌گویند آرایش مردانه در گذشته به صورت مخفیانه انجام می‌شده.

اگر بخواهیم این ادعا را مورد بررسی قرار بدهیم می‌بینیم که در طول تاریخ آرایش مردانه در کشورهای مختلف یک امر رایج تلقی می‌شده است. به عنوان مثال در مصر باستان این کار تنها توسط افراد عالی‌رتبه و دارای جایگاه اجتماعی بالا انجام می‌شد. هنوز هم پاپیروس‌ها و نقاشی‌های موجود از گذشته‌های دور این سرزمین، فراعنۀ مصر را با گریم صورت و خط چشم‌های عجیب نشان می‌دهد. در شرق دور جنگجویان کره‌ای و سامورایی‌های ژاپن در نبردهای خود از نقاشی‌های خاص برای رنگ‌آمیزی چهره استفاده می‌کردند یا ماسک‌های مخصوص برای این کار به صورت می‌زدند.

گریم مردانه جنگجویان سامورایی

در غرب

اگر وایکینگ‌ها و فرهنگ کشورهای اسکاندیناوی را مورد بررسی قرار بدهیم می‌بینیم که در آنجا هم جنگجویان برای ایجاد رعب و وحشت در بین دشمنان، صورت‌های خودشان را به شکل خاصی آرایش می‌کردند. حتی در تاریخی باز هم نزدیک‌تر به زمان حال یعنی در قرن هجدهم، پادشاهان و اشراف فرانسه و انگلیس به استفاده از پودر صورت علاقه زیادی داشتند. در آن دوران داشتن پوست رنگ‌پریده و سفید یک ارزش محسوب می‌شد. این ویژگی نشان می‌داد که شخص مدت زیادی را در زیر نور آفتاب سپری نمی‌کند تا دچار آفتاب‌سوختگی شود و در جامعه‌ای که بیشتر کارگران پوستی آفتاب‌سوخته داشتند یک علامت برای نمایش جایگاه اجتماعی بود. پس چه شد که در قرن‌های اخیر و دوران معاصر آرایش مردانه تبدیل به یک تابو شد؟ این سؤالی است که شاید جواب آن را هیچ‌کس نداند.

آرایش مردان در گذشته

آرایش مردانه

رواج آرایش بین مردان و تأثیر آن بر دنیای مد

می‌گویند هر چیزی که امروز از مد بیفتد پتانسیل این را دارد که در قرن‌های آینده بار دیگر به یک امر رایج و حتی یک نوآوری تبدیل شود! این مسئله شاید ریشه در حافظۀ تاریخی مردم دارد یا شاید هم به دلیل تحولات فرهنگی باشد. در هر صورت آرایش مردانه که برای مدتی یک تابو تلقی می‌شد بار دیگر در بین مردم رواج پیدا کرده است. شاید اینکه در حال حاضر بسیاری از آرایشگران بزرگ، مرد هستند هم در رواج آرایش بین مردان نقش داشته باشد. اما از همۀ این مسائل که بگذریم بیایید نگاهی به این موضوع داشته باشیم که گریم مردانه تا چه حد توانسته بر صنعت مد و فشن تأثیر بگذارد.

کوتاه‌کردن موها، اصلاح صورت و به شکل محدود استفاده از کرم‌های دست و صورت تنها اقداماتی بودند که مردان برای بهترشدن ظاهر خود انجام می‌دادند. حالا اما با تغییرات به وجود آمده، لوازم‌آرایش صورت مردانه تنوع بیشتری پیدا کرده است. صنعت مد حالا می‌تواند یک بازار رو به رشد و با پتانسیل بالا را در مقابل خود می‌بیند که فرصت‌های زیادی در آن وجود دارد.

کمپانی مد معروف شنل با شعار "زیبایی با استایل در ارتباط است و جنسیت نمی‌شناسد." از خط تولید جدید خود یعنی لوازم‌آرایش صورت مردانه رونمایی کرد. این محصولات جدید با نام Boy de Channel شناخته می‌شوند. طبق اظهارات کمپانی شنل آنها روی یک روند رو به رشد سرمایه‌گذاری کردند و از این بابت نیز راضی هستند. آنها می‌گویند با پذیرفته شدن این حقیقت که آرایش صرفاً برای زنان نیست مردان حالا دیگر رویکرد متفاوتی نسبت به این موضوع در پیش گرفته‌اند.

دلایل آرایش مردان و چالش های پیش رو

زنان بیشتر برای بهبود ظاهر و زیبایی از اقلام آرایشی استفاده می‌کنند. این در حالی است که هدف آرایش مردان بیشتر مراقبت از پوست و حفظ سلامت بدن است. به همین جهت کمپانی‌های سازنده لوازم آرایشی باید رویکرد متفاوتی نسبت به تولید محصولات مخصوص آقایان در پیش می‌گرفتند تا با اهداف مصرف‌کنندگان همسو باشد.

کمپانی مد معروف شنل می گوید: زیبایی با استایل در ارتباط است و جنسیت نمی‌شناسد.

از طرف دیگر زنان و مردان از جوانب خاص با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. این مسئله هم یک چالش دیگر پیش روی تولیدکنندگان قرار می‌دهد. به عنوان مثال پوست آقایان ضخیم‌تر از خانم‌هاست و با گذشت زمان کلاژن بیشتری از دست می دهد. طبق تحقیقات انجام شده آقایان در مقایسه با خانم ها شکایت بیشتری راجع به خشکی پوست خود داشتند. همین مورد نشان می دهد که از نظر نیازمندی، مردان بیشتر به کرم های مرطوب کننده احتیاج دارند.

متعادل سازی چهره مردانه

متعادل سازی چهره مردانه

اصطلاح متعادل سازی چهره مردانه که در آرایشگاه شاید آن را شنیدید همان چیزی است که هدف از انجام آن مراقبت از پوست صورت است. گاهی شاید آن را با آرایش زنانه اشتباه بگیرید اما در حقیقت گریم مردانه با تصورات شما تفاوت‌های اساسی دارد. متعادل سازی چهره شامل چند مرحلۀ اساسی می‌شود: پاک‌سازی پوست، اصلاح صورت، آرایش مو و ترمیم آن. در نهایت پس از انجام این مراحل صورت شما تغییر اساسی نخواهد داشت بلکه از نظر ظاهری به فیلترهای عکاسی که این روزها در شبکه‌های اجتماعی می‌بینید شباهت پیدا می‌کنید.

نظر شما در مورد تکنیک‌های آرایشی و گریم مردانه چیست؟ آیا تجربۀ آرایش مردانه به شکل حرفه‌ای را داشته‌اید؟ پاسخ‌های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید و اگر این مطلب مورد پسند شما بوده فراموش نکنید که به آن امتیاز بدهید.