چیدمان فضای داخلی خانه به سبک دکوراسیون مینیمال

شیدا رضایی 2 سال پیش
13 دقیقه مطالعه
سبک دکوراسیون مینیمال
امروزه همه ی افراد به دنبال یک دکوراسیون ساده اما در عین حال زیبا و خاص می باشند. از دکوراسیون هایی که در آن نظم، سادگی و زیبایی اولویت اصلی می باشد و هم چنین خواهان زیادی را به خود جذب کرده است، به سبک دکوراسیون مینیمال اشاره می شود که قصد داریم در این مقاله شما را با آن آشنا کنیم.

منظور از دکوراسیون مینیمال چیست؟

کلمه مینیمال (minimal) در لغت به معنای حداقل می باشد و مینیمالیست به حداقلی یا استفاده بردن از حداقل ها معنی می شود.

خصوصیات سبک مینیمال

حال گویاست که مینیمالیست ها به سادگی و ساده بودن تشابه دارند و آن را بعنوان سبکی ساده گرا و از معروف ترین سبک های دکوراسیون داخلی خانه می شناسند. در دنیای هنر نیز سبکی به نام مینیمالیست وجود دارد که هنرمندان با استفاده از آن طرح های خودشان را به ساده ترین شکل ممکن شکوفا می کنند. هم چنین شما میتوانید با استفاده از این سبک، زندگی خود را در عین سادگی سرشار از شادی و نشاط کرده و به آن حس قدرت ببخشید.

حال مواردی نظیر ایده هایی برای پیاده سازی یک دکوراسیون مینیمال، طراحی و در پایان تغییر سبک خانه ها به روش سبک مینیمال را مورد بررسی قرار می دهیم.

پیاده سازی ایده ها برای روی کار آوردن یک دیزاین مینیمالیستی در خانه شامل بخش های مختلفی نظیر اتاق ها (اتاق خواب، اتاق کودک، اتاق کار، اتاق نشیمن) و آشپزخانه، لابی ها، دفاتر اداری، دکوراسیون های تجاری نظیر فروشگاه های پوشاک و ... می باشد که مورد بررسی قرار میگیرند.

قوانین پایه سبک مینیمال در دکوراسیون

استفاده مفید از فضا ها و ایجاد فضای ذخیره سازی در سبک دکوراسیون مینیمال

نداشتن نظم در هر مکانی بر روی حال روحی افراد تاثیر گذار است. رعایت این اصل در ایجاد نظم به شدت موثر می باشد و از اهمیت بالایی برخوردار است.

ترجیح کمیت بر کیفیت

هنگامی که یک طرح هم بخواهد کاربردی و مفید باشد و هم ساده و زیبا، مسئله کمی مبهم و پیچیده می شود. شما در این زمان، باید از تجهیزاتی را مورد استفاده قرار دهید که همزمان از چند کاربرد برخوردار باشد. بعد از بررسی کردن محیط برای چیدمان و الگوها نیز زمان بگذارید. هم چنین تجهیزات انتخابی تان سعی کنید زیبا و بادوام و به روز باشد.

استفاده از بافت های مختلف

در این بخش سعی داشته باشید از چند الگو در یک زمینه استفاده کنید چرا که استفاده از یک الگو، فضا را کسل کننده و بی روح خواهد کرد. توجه داشته باشید که از بافت های مختلف با الگوهای مختلف به هیچ وجه استفاده نکنید. در صورتی که رنگ اصلی شما سفید می باشد چه بهتر که آن را با رنگ های خاکستری، بژ و برنز ترکیب کنید.

living-room

انتخاب یک رنگ در سبک دکوراسیون مینیمال برای خانه

از رنگ های روشن برای این سبک استفاده کنید. برای مثال رنگ سفید همراه با نت های های کم رنگ نظیر خاکستری و بژ، از رنگ های اصلی سبک دکوراسیون مینیمال می باشند. به خاطر داشته باشید که بیش از دو رنگ در خانه استفاده نکنید.

minimal-decoration-style

فضاهای خالی و نقاط کانونی آن، عنصری مهم در دکوراسیون مینیمال!

فضا با اشیاء در ارتباط است و ظاهر را می سازد. چیزی که بسیار مهم است تعامل بصری در فضا می باشد و برای رسیدن به آن، ابتدا یک نقطه کانونی را در خانه بوجود آورید. بهترین محل برای ایجاد نقطه کانونی اتاق نشیمن می باشد. با جدا کردن این نقطه روی دیوار می توانید حول خانه را بچینید.

ایجاد نظم در محیط خانه با توجه به سبک مینیمال

یکی از مهم ترین مسئله ای که در این سبک بشدت جدی گرفته شده است و به آن اهمیت زیادی داده می شود، نظم می باشد. اگر وسایل تان را با نظم در جایی مشخص بچینید هیچ گاه در پیدا کردن آن ها سردرگم نخواهید شد. نظم دادن به وسایلتان نیز باعث کاهش استرس شما می شود.

نیکول در این باره می گوید: وقتی به ریشه نظم می رسید، می بینید که تنها معنای آن خوب و درست انجام دادن است.

انواع سبک دکوراسیون داخلی مینیمال

اتاق خواب و ویژگی های آن به سبک مینیمال

minimal-bedroom

هر چند بررسی یک اتاق خواب مینیمال به صورت جزئی و کامل را در قالب یک مقاله بیان خواهیم کرد، اما شرح کلی از یک اتاق خواب مینیمال به این گونه است که در ابتدا یک اتاق خواب ساده و در اصل مینیمال چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد تا بتوان از آن در سبک دکوراسیون مینیمال دفاع کرد و حتی آن را چهارچوبی برای تعیین ساختار طراحی‌های بعد از آن قرار داد؟

استفاده از رنگ‌های روشن و مخصوصا سفید از کاربردی ترین اصول اصلی مینی‌ مالیستی‌ها است، اما توجه داشته باشید که هر جایی از رنگ روشن برای اتاق خواب استفاده شد دلیل بر این نیست که دکوراسیونش مینیمال باشد.

روش تشخیص یک اتاق خواب مینیمال خیلی هم کار سختی نیست!

دیوارهای ساده و بدون الگو؛ اغلب با هدف پیشگیری از بی نظمی، اتاق خواب مینیمال را با رنگ‌های روشن و معمولا سفید تزئین می‌کنند. رنگ‌های خنثی نیز از نقش خوب و چشمگیری در این اتاق‌ها برخوردار هستند. استفاده از الگوهای محو (پنهان) در مواردی نیز گفته و مشاهده شده است. اما اتاق و دیوارها هرچه از سادگی بیشتری برخوردار باشند، رعایت اصول دکوراسیون مینیمال نیز بیشتر به چشم خواهد آمد.

قاب عکس یا تابلوهای نقاشی شده از گزینه هایی هستند که میانه نسبتا خوبی با مینیمالیست‌ها دارند، به آن شرط که از سادگی دیوار کم نکند به حدی که فضای دید شلوغ شود. اما این موضوع اشاره ای به دیوار شاخص (دیواری متفاوت از دیوار های دیگر) ندارد، از طرفی دیگر هم خیلی کم پیش می‌آید دیوارهای اتاق خواب از دیوار شاخص برخوردار باشد. پس این موضوع را پشت سر می گذاریم.

تاکید ما به رعایت سادگی اتاق و دیوارهاست که خود موضوعی مهم و اساسی می باشد.

پنجره، پرده و نور ها در اتاق خواب مینیمال

قسمت بعدی که در اتاق خواب مورد بررسی قرار خواهد گرفت، پنجره ها، پرده ها و نور آن است. نور های طبیعی در روز از اولویت اصلی ما در زمینه ایده پردازی می باشد و اولویت بعدی ما نورهای فلت است که به صورت غیر مستقیم در شب توسط بلاکر ها به اتاق می تابد. 

برای اتاق خواب مینیمال استفاده از لوستر فکر جالبی نیست! از این رو نورهای نقطه ای مانند هالوژن ها و هم چنین چراغ های زینتی، انتخابی مناسب و شایسته ی یک اتاق خواب به سبک دکوراسیون مینیمال می باشد. چه بهتر که پنجره اتاقتان بزرگ و گسترده باشد اگر هم، چنین نباشد باید با تغییر فریم یا تغییر در دیوار، اندازه آن بخش را تغییر و آن را بیشتر کنید. در انتخاب پرده سعی کنید مدل ساده ای از آن را انتخاب کنید هر چه ساده تر باشد در زیبایی دکوراسیون تاثیر بیشتری دارد.

minimal-style-bedroom

اتاق خواب همراه با تخت و سرویس خواب جلوه‌ ی مختص خود را خواهد گرفت. در بین گزینه هایتان برای بخش سرویس خواب، تاکید می شود که المان های مینیمالیستی رعایت شود، برای مثال از خطوط منظم و شکسته در ساخت اتاق خواب به کار رفته باشد، هم چنین رنگ آن با دیگر موارد در تضاد ناپسندی نباشد، در انتخاب رو تختی مناسب پیشنهاد ما به شما استفاده از روتختی های سفید رنگ، و هم چنین با رنگ های ملایم است و دیگر متعلقات سرویس خواب که در اتاق وجود دارند، اضافی به نظر نرسند به حدی که اتاق شلوغ شود.

در کف اتاق هم میتوان از پارکت و هم فرش استفاده کرد. این دو تفاوتی با یکدیگر ندارند.

هرچه وسیله کمتر اتاق جذاب تر! این شعار معروف سبک دکوراسیون مینیمال می باشد که بشدت کاربردی است.

دکوراتیو اتاق خواب به سبک مینیمال

در قسمت دکوراتیو ها از نصب تلویزیون آباژورهای در کنار مبلمان خودداری کنید؛ چرا که نظم اتاق را به هم میریزند و شما را وادار به اضافه کردن اجناس دیگر در اتاق می کند. هم چنین اگر مایل به استفاده از مبل یا صندلی در اتاقتان هستید، بهتر است مبل های تک نفره و کوچک را مورد استفاده قرار دهید. پیشنهاد دیگر ما به شما صندلی های پارچه ای می باشد که هم راحت هستند و هم فضای کمی را اشغال می کنند.

اگر تمایل به گذاشتن گل و گیاهان زیبا و خوش عطر در اتاقتان را دارید، پیشنهاد می کنیم از گلدان های سرامیکی سفید و گلدان های شیشه ای که هر دو از بهترین و زیبا ترین گلدان های موجود می باشند، استفاده کنید اما در اینجا هم تاکید می شود که فضا را شلوغ نکنید.

و در آخر برای انتخاب بالشت ها و محصولات خواب، کالایی را انتخاب کنید که از راحتی و ایجاد حس آرامش برخوردار باشد و هم چنین مناسب با سرویس خواب شما باشد. زیرا بالشت های رنگی و رو تختی های با دوخت و دوز زیاد سادگی را از اتاق میگیرد و هدف ما کاملا بر عکس می باشد. ما به دنبال دکوراسیونی ساده اما زیبا و جذاب می باشیم.

 bedroom-decoration

آشپزخانه با دکوراسیون مینیمال

kitchen

آشپزخانه های امروزی بر اساس مد روز به سمت مینیمال شدن قدم برداشته اند. به همین منوال، آشپزخانه هایی که با طراحی دکوراسیون های امروزی ساخته شده اند، از تمام المان های ساده و حداقلی برخوردار می باشند. از پنهان کردن تمام لوازم آشپزخانه درون کابینت ها گرفته تا رنگ های ساده و حتی جیغی که با شرایط و ضوابط آشپزخانه هماهنگی دارند. 

بهترین سبک های دکوراسیون مینیمال در آشپزخانه

بهترین نوع از انواع دکوراسیون مینیمال در آشپزخانه را در سبک‌های آمریکایی و ایتالیایی می‌توانید جستجو کنید؛ چرا که اهمیت ویژه آشپزخانه ها در این دو فرهنگ باعث شده برای زیبایی و تنوع همه سلایق کارهای بسیاری صورت بدهند. از برترین دکوراسیون های مینیمال در آشپزخانه که از زیبایی و تنوع بالایی برخوردار می باشد، سبک های ایتالیایی و آمریکایی است که شما می توانید با جست جو کردن در شبکه های اجتماعی با آن ها بیشتر آشنا شوید.

minimal-style-kitchen

با کم و زیاد کردن وسایل سرویس بهداشتی و حمام میتوانید به سادگی یک دکوراسیون مینیمال را روی کار آورید. ابتدا به سراغ سرویس بهداشتی می رویم.

سرویس بهداشتی مینیمال

minimal-decoration-style-bathroom

تزئینات دکور داخلی سرویس بهداشتی

آینه ای که در محیط میز توالت قرار می گیرد باید از بلندی و پهنای بالایی برخوردار باشد. در صورتیکه فضای سرویس بهداشتی کوچک است، از آینه های بسیار بزرگ استفاده کنید.

میز را خالی کنید و فقط وسایل لازم و ضروری را در آن جای دهید. از گلدان های موجود، گلدان کاکتوس به نظر زیبا و جذاب می باشد. لوازم اضافی که کمتر به کار می آیند را در مکان مورد نظر خود مانند قفسه یا فضاهایی از این قبیل، قرار دهید تا در دید هم نباشد. از دمپایی های سفید رنگ بجای زیر پایی ها استفاده کنید هم مناسب تراست و هم با محیط سازگار می باشد.

اگر در فضای داخل سرویس بهداشتی سرویس های فرنگی را مورد استفاده قرار می دهید، حواستان باشد که همیشه درپوش آن در حالت بسته باشد، اگر سرویس شما ایرانی است، کاشی و سرامیک آن را به صورت مکرر سفید و تمیز نگه دارید.

حمام مینیمال

حمام وان دار

در مورد مبحث حمام، قضیه دکوراسیون مینیمال در حمام به دو دسته حمام بدون وان و حمام وان دار تقسیم می شود. این را به یاد داشته باشید که هرگز وسایل شست و شوی تان را در حمام وان دار، لبه ی وان قرار ندهید. 

minimal-style-bathtub

حمام بدون وان

اگر از حمام بدون وان استفاده می کنید، یک نظم دهنده بزرگ که برای لوازمتان، تهیه کنید. رنگ شیر آلات را تا حدی که جا دارد سفید در نظر بگیرید و در غیر اینصورت نقره ای مات نیز انتخاب خوبی می باشد. حوله خشک کن حمام را در مکان خروج از حمام قرار دهید.

bathroom-without-bathtub

در مرحله ی آخر نور فضا را به سفید و مهتابی تنظیم کنید. رنگ های خنثی از بهترین انتخاب در دکوراسیون حمام می باشد. سادگی این فضا سرشار از زیبایی چشم گیری می باشد. پس از سادگی در هیچ کاری پرهیز نکنید.

دکوراسیون مینیمال در اتاق کار

دکوراسیونی که در اتاق کار از آن استفاده می شود کمی پیچیده و گُنگ است. شاید برای شما سوال پیش بیاید که چرا پیچیده است؟ از آنجا که اتاق کار از اسمش هم پیداست که پر است از وسایل و ابزار کار. این پر بودن باعث بوجود آمدن شلوغی در مکان می شود که زمان زیادی هم خواهد برد تا که اتاق منظم شود. اما هیچ جای نگرانی نیست چرا که ما با راه حل هایی ساده و ابتدایی به شما در این زمینه کمک خواهیم کرد که در مینیمال کردن اتاقتان به مشکل برنخورید.

workshop

نحوه چیدمان اتاق کار به سبک مینیمال

اگر قصد دارید لوازم را از دید خارج کنید تا فضا هم کمی از شلوغی خارج شود، بهترین مکان مورد نظر، قفسه ها هستند. در حفظ آراستگی میز و صندلی کوشا باشید و سعی کنید از میز تحریرهای جدید و امروزی استفاده کنید.
در مبحث بعد به سراغ کتابخانه می رویم. برای اینکه کتابخانه ای مرتب و با نظم داشته باشید به دسته بندی آن دقت کنید. دسته بندی طبق اندازه کتاب ها، رنگ، حجم، خوانده شده ها و نشده ها، مفید و جوابگو است.

چه بهتر که برای رنگ آمیزی دیوار اتاق، از رنگ های ملایم سفید و یا خاکستری استفاده کنید هم جذابیت خاص خودش را دارد و هم مناسب این فضا می باشد. یک اصل مینیمال شدن این است که وسایل اضافی را از اتاق دور کنید.

میز تحریر و رایانه تان را از یکدیگر جدا کنید و برای هر کدام مکان جداگانه ای را در نظر بگیرید. پرده های ساده و جدید را برای اتاق کار مورد استفاده قرار دهید و اجازه دهید نور طبیعی در طول روز به اتاق تابیده شود.

minimal-decoration-in-the-work-room

اتاق کودک با دکوراسیون مینیمال

children's-room-with-minimal-decoration

می رسیم به مبحث اتاق کودک که همانطور که گویاست رعایت نظم و انضباط در آن کمی مشکل است. حال این سوال پیش می آید که آیا اتاق کودک نیاز به دکوراسیون دارد؟

از آنجا که چنین فضایی از شلوغی و هیجان سرشار می باشد و با سادگی و تک رنگ بودن دکوراسیون مینیمال مطابقت ندارد، پاسخ خیر می باشد. اما پاسخ ما به افرادی که مشتاقند کودکشان پس از بزرگ شدن اتاق خود را به سبک مینیمال در آورد، خیر نیست و پیشنهاد می کنیم که از این دکوراسیون در دیزاین خود به کار گیرند. 

راهکارهای چیدمان اتاق کودک به سبک مینیمال

قفسه های اتاق کودکتان را با اسباب بازی زیبا کنید اما حواستان باشد که چیدمان دچار بی نظمی نشود. کمد لباس بهتر است که در کنج اتاق قرار گیرد که از نظر دیزاینی نیز جلوه بهتری دارد. برای کف اتاق پیشنهاد می دهیم که به جای فرش از موکت استفاده کنید. از ریخت و پاش وسایل ریز و درشت فرزندتان در کف اتاق جلوگیری کنید چرا که نظم در سبک دکوراسیون مینیمال از اهمیت بالایی برخوردار است. از رنگ های ملایم صورتی و آبی به جای رنگ های بی روح و خنثی استفاده کنید.

child-room

نورهای ترکیبی را به جای نورهای مهتابی برای روشنایی اتاق استفاده کنید. چرا که نور های مهتابی برای کوکان مناسب نمی باشد. نظر کودکتان در چیدمان دکور مینیمال را اولویت قرار دهید و بیشتر به توصیه های تزئینی کودکتان پیش بروید. تا بتوانید او را نیز راغب به انجام تغییرات به سبک مینیمال کنید.

در این مقاله سعی شد که به صورت کلی توضیحی در خصوص چیدمان خانه به سبک مینیمال داده شود و در آینده به صورت جزئی تر این موارد را مورد بحث قرار می دهیم. پس نظرات خود را در این زمینه بپرسید تا مقاله ای کامل تر را در ژومنت به اشتراک بگذاریم.