نادیا تهران، هنرمند ایرانی ساکن سوئد

4 دقیقه مطالعه
نادیا تهران
نادیا تهران خواننده ایرانی ساکن سوئد است که در سبک پانک فعالیت می‌کند. پدر و مادر او هر دو اصالتاً ایرانی هستند؛ اما خود او در سوئد بزرگ شده است. این هنرمند بااستعداد اگرچه به‌خاطر سبک تهاجمی کارهایش مورد توجه قرار گرفته است؛ اما از طرفی ظاهر و استایل او هم در زمینۀ مد و فشن مورد تحسین قرار گرفته است. در این مطلب راجع به این هنرمند خوش‌ذوق صحبت خواهیم کرد و با کارهای او بیشتر آشنا می‌شویم. همراه ما باشید!


نگاهی به استایل نادیا تهران

نادیا تهران

استایل نادیا تهران بیشتر از اینکه نمایانگر فرهنگ کشورهای اسکاندیناوی و سبک پانک باشد به اصالت و فرهنگ ایرانی نزدیک است. او خودش هم در مصاحبه‌ای با مجلۀ ووگ می‌گوید: "در مینیمالیست اسکاندیناوی مفاهیم الهام‌بخش زیادی وجود دارد؛ اما وقتی با فرهنگ ایرانی آشنا باشی چیزهای بسیار بیشتری را می‌بینی که می‌توانند منبع الهام باشند."

نادیا می‌گوید که کمد لباس‌هایش پر از لباس‌هایی با استایل و سبک ایرانی است و علاقۀ بسیاری به منسوجات ایرانی دارد. از نظر نادیا تهران مهم‌ترین عاملی که او را جذب این لباس‌ها می‌کند انواع زیورآلات و تزئیناتی است که به لباس‌های ایرانی متصل است. او می‌گوید همین تزئینات باعث می‌شود وقتی کسی در حال حرکت است متوجه راه‌رفتن او بشوید. نکتۀ جذاب دیگری که از نظر او در لباس‌های ایرانی وجود دارد شیوۀ لایه‌بندی و همین‌طور ترکیب رنگ‌ها به‌خصوص رنگ‌های روشن مثل طلایی و زرد است. طبق گفته‌های نادیا تهران، او برای نمایش‌هایش تغییراتی در ظاهر لباس‌ها ایجاد می‌کند از جمله اینکه آنها را وارونه می‌پوشد یا چیزهایی را به آنها اضافه یا حذف می‌کند.

مد ایرانی در آلبوم نادیا تهران

نادیا تهران اولین آلبوم خودش را در سال 2019 منتشر کرد. اسم این آلبوم "دوزخ: تمام دوستداران جهنم" بود. درون‌مایهٔ آهنگ‌های او برگرفته از تجربیات شخصی خودش طی 15 سال اخیر است از زمانی که کودک بود و درگیر سبک موسیقی پانک شد. طبق اظهارات نادیا او وقتی که تنها 12 سال داشت به این سبک علاقه‌مند شد. او می‌گوید در مدرسه اولین فردی بود که شلوار جین تنگ مشکی می‌پوشید تا با این سبک احساس نزدیکی بیشتری داشته باشد.

شاید این تصور را داشته باشید که مد و لباس هیچ‌گونه ارتباطی با حوزۀ موسیقی ندارد؛ اما باید گفت که مد و سبک ایرانی حتی در کاور آلبوم نادیا هم خودش را نشان می‌دهد. این سبک به‌خوبی با نمادهای پانک ترکیب شده تا یک فضای منحصر به فرد را به وجود بیاورد. برای ایجاد این فضا از حدود 10 عکس مختلف استفاده شده که قسمت‌های مختلف آن در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

کاور آلبوم دوزخ

در وسط این تصویر خود نادیا را می‌بینید که لباس آبی یخی با ساعدپوش‌های متالیک به تن دارد. سر او رو به جلو خم شده است و دور او یک شمعدان و پارچه‌ای با ملیله‌دوزی‌های باستانی دیده می‌شود. یک بشقاب میوه، یک بربط، یک بطری نوشیدنی، چاقو و زنجیر از دیگر اشیا موجود در این تصویر هستند. نادیا می‌گوید برای طراحی این کاور نقاشی‌های دوران قاجار مد نظر او بوده است. در واقع اگر هم با دقت به این تصویر نگاه کنید به‌خوبی می‌توانید رد پای عصر قاجار را در کار نهایی ببینید.

تأثیر فرهنگ ایرانی در آثار او

نقش فرهنگ ایرانی در کارهای نادیا پررنگ‌تر از آن چیزی است که در نگاه اول به چشم می‌آید. او البته این فرهنگ کهن را با مفاهیم مدرن تلفیق کرده تا نتیجۀ کارش بیشتر مورد پسند نسل جوان قرار بگیرد. غزلیات شعرای ایرانی یک منبع الهام او برای نوشتن ترانه‌هایش بوده است. در اولین آهنگ آلبوم "دوزخ" او از خاطرات پدرش در زمان جنگ ایران و عراق کمک می‌گیرد که چگونه ماشین پدرش در خط مقدم جبهه منفجر شد و او به‌شدت آسیب دید. او در این آهنگ به‌نوعی یک داستان را در قالب موسیقی شرح می‌دهد؛ داستانی که یک ریشه عمیق و متصل به واقعیت دارد.

نادیا می‌گوید که برخی از کارها و دیدگاه‌هایش هم چندان مورد پسند خانواده نیست. به‌عنوان مثال او خاطره‌ای را تعریف می‌کند که یک‌بار در زمان تحویل سال نو (نوروز) از رژ لب مشکی برای آرایش صورتش استفاده کرد و مادرش با دیدن آن ناراحت شد.

نادیا تهران هنرمند ایرانی

دیدگاه‌ها و سلیقۀ این هنرمند ایرانی هر چه که باشد موفقیت او در عرصۀ موسیقی نشان می‌دهد که در این زمینه استعداد خوبی دارد. ما هم برای او در ادامۀ این مسیر آرزوی موفقیت داریم.

شما تا چه حد با کارهای این خواننده جوان آشنا هستید؟ آیا تا قبل از مطالعۀ این مطلب اسم نادیا تهران را شنیده بودید؟ پاسخ‌های خودتان را در قسمت دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید و برای اطلاع از آخرین رویدادهای دنیای مد صفحه ژومنت را در اینستاگرام دنبال کنید!