سوهان کشیدن ناخن ها و نکات مهم آن

7 دقیقه مطالعه
سوهان کشیدن ناخن ها

سوهان کشیدن ناخن ها علاوه بر زیبایی باعث سلامت ناخن ها نیز می‌شود. ممکن است شما به طور منظم ناخن‌هایتان را مانیکور کنید یا از ناخن‌گیر استفاده می‌کنید اما شاید تابه‌حال هیچ‌وقت طرز صحیح سوهان کشیدن ناخن ها را یاد نگرفته باشید. برای انجام این کار به ابزار خاصی نیاز ندارید، یک سوهان مناسب و با کیفیت خیلی راحت به شما این امکان را می‌دهد که ناخن‌هایتان را به‌سادگی مانیکور کنید. در این مطلب قصد داریم راجع به سوهان کشیدن ناخن ها و نکات مهم آن صحبت کنیم پس اگر شما هم به دنبال داشتن ناخن‌هایی زیبا و مانیکور شده هستید این مطلب آموزشی را از دست ندهید!


کارهایی که باید قبل از سوهان کشیدن ناخن ها انجام بدهید

قبل از سوهان کشیدن ناخن ها حتماً دست‌هایتان را بشویید و هر لایۀ روغنی را که ممکن است باعث مشکل در سوهان‌کاری شود را از بین ببرید. بعد از شستشو، دست‌ها را کاملاً خشک کنید چرا که وجود هر نوع رطوبت می‌تواند ناخن‌ها را مستعد شکستن کند.

مرحلۀ بعدی انتخاب سوهان مناسب است. مهم‌ترین چیز در مورد انتخاب سوهان مناسب این است که از مدل‌های دانه‌درشت استفاده نکنید چرا که باعث آسیب رساندن به ناخن‌ها می‌شوند. در عوض مدل‌های دانه‌ریز را انتخاب کنید که کارایی خیلی بهتری دارند. نکتۀ مهم بعدی این است که سوهان‌های فلزی برخلاف تصور عموم اصلاً گزینه‌های خوبی برای مانیکور نیستند. در عوض سوهان‌های کریستالی به دلیل ساختار مناسبی که دارند به‌نوعی بهترین گزینه برای سوهان کشیدن ناخن‌ها محسوب می‌شوند. این دسته از سوهان‌ها در عین حال به‌راحتی قابل شستشو هستند.

شکل ناخن ها

درنهایت باید انتخاب کنید که می‌خواهید ناخن‌ها را به چه شکلی دربیاورید. رایج‌ترین شکل‌ها برای ناخن: مربعی، بیضی و بادامی هستند. شکل بیضی یا دایره‌ای این مزیت را دارد که به رشد ناخن‌های شما بسیار کمک کرده و در عین حال کمک کند تا شکستگی در ناخن ایجاد نشود. شکل مربعی برای افرادی مناسب است که ناخن‌های بلندی دارند. سوهان کشیدن برای این مدل ناخن‌ها بسیار ساده است. شکل بادامی برای زمانی است که می‌خواهید انگشتان شما باریک‌تر دیده شوند. بعد از اینکه شکل و فرم ناخن را انتخاب کردید، نوبت به مرحلۀ عملی می‌رسد.

شکل‌دادن به ناخن‌ها

سوهان زدن ناخن ها

پیش از اینکه بخواهید سوهان کشیدن ناخن ها را شروع کنید باید اولین مورد از نکات مهم مانیکور را رعایت کنید و ابتدا ناخن‌ها را کوتاه کنید. اما در هنگام استفاده از ناخن‌گیر به این نکته دقت کنید که ناخن را از سمتی که بلندتر است و متناسب با شکل ناخنی که انتخاب کرده‌اید کوتاه کنید. به‌عنوان مثال اگر شکل مربعی را انتخاب کرده‌اید نباید ناخن‌ها را زیاد کوتاه کنید؛ برای شکل بیضی باید حواستان باشد که شکل کوتاه‌کردن آنها بیضی باشد. برای ناخن‌های بادامی نیز باید کناره‌ها بیشتر از نوک کوتاه شوند.

سوهان را باید موقع استفاده در موازات ناخن نگه دارید. این کار از شکستگی ناخن‌ها جلوگیری می‌کند. یکی از نکات مهم مانیکور و سوهان کشی این است که سوهان را از کنار ناخن به سمت مرکز بکشید و آن را صاف و بدون زاویه روی ناخن‌ها قرار بدهید. این کار باعث می‌شود تا ناخن‌های شما صاف بماند و حالت دندانه‌دار پیدا نکند. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که سوهان زدن ناخن‌ها باید در یک جهت انجام شود و اگر سوهان را عقب و جلو کنید احتمال شکستگی بالا می‌رود.

بعد از سوهان کشیدن ناخن ها

مراقبت ناخن ها

از نکات مهم مانیکور و پس از سوهان کشی این است که براده‌های ناخن را که هنوز به ناخن‌هایتان چسبیده‌اند بردارید؛ این اولین کاری است که بعد از سوهان کشیدن ناخن ها باید انجام بدهید. بعد از انجام مانیکور، نوبت به تقویت ناخن ها می‌رسد. روش‌های گوناگونی برای این کار وجود دارد؛ شما می‌توانید محلول‌های تقویت‌کننده و سفت کنندۀ ناخن را از فروشگاه‌های لوازم آرایش و زیبایی تهیه کنید یا با روش‌های خانگی، خودتان این محلول‌ها را تهیه کنید. همچنین داشتن رژیم غذایی مناسب و تغذیه سالم هم تأثیر زیادی در تقویت ناخن‌ها دارد.

برای جلوگیری از ریش‌ریش‌شدن ناخن‌ها استفاده از روغن کوتیکول را فراموش نکنید. این روغن را مرتب به دست‌هایتان بمالید و ناخن‌ها را مرطوب نگه دارید. بهتر است بعد از هر بار شستشوی دست از روغن کوتیکول و مرطوب‌کننده استفاده کنید تا از ریشه شدن ناخن‌ها جلوگیری کنید.

توصیۀ نهایی این است که نکات مهم مانیکور را رعایت کنید و سوهان زدن را فقط هر دو یا چهار هفته یکبار انجام بدهید و از زیاده‌روی در این کار خودداری کنید؛ چون سوهان زدن مکرر باعث آسیب‌دیدن و جلوگیری از رشد ناخن می‌شود.


مزایا و معایب سوهان کشی ناخن

مزایا و معایب سوهان کشیدن ناخن ها و نکات مهم آن

اگرچه سوهان کشیدن ناخن‌ها یکی از راه‌های اصلی حفظ زیبایی ظاهری ناخن‌ها به حساب می‌آید، اما باید توجه داشته باشید که این روش نیز مانند سایر روش‌های زیبایی مزایا و معایب خاص خود را دارد. این عمل می‌تواند به ناخن‌ها شکل و زیبایی بیشتری بدهد؛ اما در عین حال ممکن است منجر به وقوع مشکلاتی نیز شود. ظهور این مشکلات به عواملی نظیر نحوه انجام سوهان کشی، تکرار سوهان کشی ناخن و نوع ناخن‌های شما بستگی دارد. در ادامه برخی از مزایا و معایب سوهان کشیدن ناخن ها و نکات مهم آن را بررسی خواهیم کرد.

مزایا سوهان کشیدن ناخن

پس از حفظ زیبایی و کمک به ظاهر ناخن‌ها، حذف پوست مرده یکی از مهم‌ترین مزایای سوهان کشیدن ناخن‌ها است. با سوهان کشی منظم ناخن‌ها پوست مرده حاشیه ناخن‌ها حذف می‌شود که باعث تمیزی بیشتر ظاهر ناخن شما می‌شود.

پوست مرده اطراف ناخن که گاهی اضافه‌های آن بر روی ناخن می‌ماند و ظاهر زشتی به وجود می‌آورد کوتیکول نام دارد.یکی از نکات مهم مانیکور توجه به کوتیکول ناخن است. اگر میزان کوتیکول دور ناخن شما بسیار زیاد و آزاردهنده است می‌توانید به کمک یک عقب زن و قیچی مخصوص این پوست‌های مرده را حذف کنید و در نتیجه مانیکور تمیزتری داشته باشید.

مزایا سوهان کشیدن ناخن ها و نکات مهم آن

یکی دیگر از مزایای این روش احتمال جلوگیری از ترک خوردن و شکستن ناخن‌ها است. اگر به کمک سوهان همواره قد ناخن خود را تنظیم می‌کنید و این کار را به درستی انجام می‌دهید با یک دست کردن دور ناخن خود امکان ایجاد ترک‌های ناشی از کوتاهی نامنظم را از بین می‌برید.

معایب سوهان کشیدن ناخن

معایب سوهان کشیدن ناخن ها و نکات مهم آن

خطر آسیب به ناخن‌ها: اگر سوهان کشی به روش درستی انجام نشود می‌تواند منجر به آسیب رسیدن به بیس ناخن شود. در هنگام سوهان کشی توجه داشته باشید که سوهان بر روی ناخن شما برخورد نداشته باشد؛ زیرا می‌تواند منجر به نازکی سطح ناخن و آسیب به آن بشود.

عدم ضد عفونی مکرر سوهان و ابزار مانیکور قبل و بعد از هر بار استفاده ممکن است سبب عفونت‌های قارچی سطح ناخن شود. پس توجه داشته باشید که حتماً در هر بار استفاده وسایل خود را ضد عفونی کنید.

استفاده از سوهان ناخن نامناسب و یا استفاده بیش از حد از سوهان‌های کاغذی باعث کند شدن لایه اصلی سوهان می‌شود و این سوهان‌ها را فاقد صلاحیت برای استفاده می‌کند. استفاده از سوهان زبر و کند می‌تواند باعث تا شدن ناخن در هنگام سوهان کشی و آسیب به سطح ناخن شود. همچنین سوهان نامناسب باعث می‌شود تا سطح سوهان کشی شده یکدست نباشد و احتمال شکستن ناخن شما را افزایش می‌دهد.


چند نکته برای اینکه ناخن‌های محکمی داشته باشید

سوهان کشیدن ناخن ها و نکات مهم آن

تغییر سبک زندگی و عاداتمان به ما کمک می‌کند تا سلامت و زیبایی ظاهرمان را حفظ کنیم. توجه به سوهان کشیدن ناخن ها و نکات مهم آن تنها کاری نیست که برای زیبایی ناخن می‌توانید انجام بدهید. با رعایت چند نکتۀ ساده شما علاوه بر داشتن ناخن‌های زیبا، به تقویت آنها نیز کمک می‌کنید.

  • مصرف مکمل‌های بیوتین به شما کمک می‌کند تا ناخن‌هایی مستحکم و سفت داشته باشید. بیوتین با نام ویتامین H و B7 هم شناخته می‌شود و جزو گروه ویتامین‌های B و محلول در آب است. از مصرف روزانۀ این مکمل غافل نشوید.
  • سعی کنید زیاد در معرض آب و رطوبت قرار نگیرید. البته این غیرممکن است که بخواهید به طور کامل از آب دور شوید؛ اما می‌توانید به‌عنوان مثال در هنگام شستن ظروف از دستکش استفاده کنید تا دست‌هایتان خیس نشود.
  • همان قدر که در معرض رطوبت بودن برای دست‌ها مضر است در عوض نوشیدن آب به مقدار کافی یک موضوع بااهمیت و ضروری است. با نوشیدن آب می‌توانید از ریشه‌ریشه‌شدن ناخن‌ها جلوگیری کنید.
  • رژیم غذایی مناسب و غنی از مواد مغذی و متنوع به شما این اطمینان را می‌دهد که با کمبود مواد معدنی و ویتامین‌ها روبه‌رو نشوید.
  • از لاک ناخن‌هایی که حاوی مواد شیمیایی مضر هستند دوری کنید. همچنین لاک‌پاک‌کن‌های حاوی استون جزو موادی هستند که به ناخن‌ها آسیب می‌رسانند پس در مصرف آنها احتیاط لازم را به عمل بیاورید.
  • اگر از ضدعفونی‌کننده‌های حاوی الکل استفاده می‌کنید حواستان باشد که آنها را روی ناخن‌ها نریزید چرا که باعث خشکی آنها می‌شود.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد. نظرات خودتان راجع به این مقاله را با ما به اشتراک بگذارید و اگر به ترندها و مطالب مربوط به اخبار صنعت مد و آرایش و زیبایی علاقه دارید عضویت در سایت ژومنت را فراموش نکنید!