تاریخچه ای از برند نایکی، داستان یک امپراطوری از صفر تا بی نهایت

طاهره زارع 2 سال پیش
12 دقیقه مطالعه
تاریخچه امپراطوری نایکی از صفر تا بی نهایت
برند قدرتمند نایک که آمریکایی ها آن را نایکی تلفظ می کنند یکی از معروف ترین و پرآوازه ترین برندهایی است که در همه جای دنیا به چشم می‌خورد و با قاطعیت می‌توان گفت این برند از محبوب ترین برندها در بین مردم عادی و افراد مشهور می باشد. نایکی، شرکت آمریکایی چند ملیتی و یکی از بزرگترین تولید کنندگان پوشاک و تجهیزات ورزشی در جهان است.

این شرکت در سال ۱۹۶۲ توسط " بیل بورمن " و " فیلیپ نایت " تحت عنوان شرکت Blue ribbon Sport در ایالات متحده آمریکا تاسیس شد، سپس در سال ۱۹۷۱ دو موسس آن تصمیم به تغییر نام شرکت گرفتند و نام "نایکی" را برای آن برگزیدند.

در توضیح بیشتر این برند می‌توان گفت که این کمپانی آمریکایی در زمینه های طراحی ، تولید و فروش کفش و پوشاک ورزشی درسرتاسر جهان فعالیت دارد و کمپانی اصلی آن در شهر پورتلند آمریکا قرار دارد. 

در ادامه به تاریخچه کمپانی نایکی، این غول صنعت کفش و پوشاک ورزشی می‌پردازیم:

  

نایکی، کفشی که دنیا را فتح کرد

 آغاز نایک

 

داستان برند نایکی با همکاری یک مربی حرفه‌ای دو و میدانی به نام بیل بورمن و فیلیپ نایت که دونده ای تحت نظر و مربیگری او بود شکل گرفت. بورمن علاقه زیادی به بهینه‌سازی کفش های دونده های خود داشت، به همین دلیل او پس از یادگیری یک سری از نکات در مورد تولید کفش، تصمیم گرفت تا تغییراتی را برای بهبود کیفیت و راحتی این کفش ها ایجاد کند.
فیل نایت اولین دانشجویی بود که از کفش های بورمن به صورت آزمایشی استفاده کرد و کیفیت این کفش ها به حدی بود که هم تیمی نایت با استفاده از این کفش ها در دو ۴۰۰ متر المپیک در سال ۱۹۶۰ اول شد و مدال طلای این رشته را به دست آورد.

 شروع ماجرای طراحی کفش های نایکی

 

 آغاز-نایک

بیل بورمن و فیل نایت، موسسین کمپانی نایکی

طراحی کفش های نایکی توسط بورمن از آنجا آغاز شد که یک دونده دو ماراتون دانشگاه اورگان یعنی کنی مور (Kenny mour) یکی از کفش های تایگر را برای شرکت در مسابقه به پا کرد. در طول مسابقه و در نتیجه قدم اشتباهی که دونده برداشت م یخی که در ته کفش بود به پای دونده ضربه وارد کرده و باعث شکستگی استخوان پای او شد، در واقع شرکت Blue ribbon Sport این کفش را به اشتباه به عنوان کفش مخصوص دویدن فروخته بود بورمن پس از بررسی این کفش ها متوجه شد که در قسمت پاشنه و جلوی کفش اسفنجی قرر دارد اما در قسمت قوس کفش چیزی وجود ندارد.
این اتفاق جرقه ای شد برای طراحی یکی از ماندگارترین کفش های ورزشی توسط بیل بورمن. او کف کفش را با یک بالشتک نرم پرکرد، قسمت جلو و بالای پاشنه را اسفنج نرم گذاشت و برای قسمت میانی آن از اسفنج سفت استفاده کرد، برای زیر آن نیزیک لاستیک سفت قرارداد. بورمن این کفش را برای کمپانی تایگر ارسال کرد، آنها با اندکی تغییر در ساختار کفش، این مدل از کفش ها را در سال ۱۹۶۷ به عنوان بهترین و راحت ترین کفش ها برای دویدن در مسیر طولانی با نام Tiger Cortez روانه بازار کردند.

 
تایگر کورتز

 

فیل نایت دونده آمریکایی و شاگرد بورمن، در سال ۱۹۶۳ به ژاپن سفر کرد و از شرکت تایگر که شرکتی در زمینه تولید کفش های ورزشی بود دیدن کرد. کفش‌های تولیدی برند تایگر کیفیت بالا و قیمتی مناسب داشتند، بنابراین نایت تصمیم گرفت چند نمونه از این کفش ها را به منظور بررسی بیشتر برای بورمن ارسال کند، بورمن تحت تاثیر کیفیت این کفش ها قرار گرفت و در نهایت آن ها تصمیم گرفتند تا تعدادی از این کفش را به آمریکا وارد کنند، سپس این دو شریک شرکتی را با نام Blue Ribbon Sport تاسیس کردند.

تغییر نام کمپانی به نایکی

با فروش بیشتر کفش های تایگر ژاپنی، بورمن و نایت با انجام تغییراتی در طراحی این کفش ها محصولات با کیفیت تر و مناسب تری را به بازار عرضه کردند.آنها در سال ۱۹۷۱ نام برند خود را از Blue Ribbon Sport به Nikeتغییر دادند.

  

 تاریخچه-لوگوی-نایک

طراحی لوگوی نایکی توسط یک دانشجوی گرافیک و تنها در ازای ساعتی ۲ دلار صورت گرفت


لوگو-نایک

 

جالب است بدانید لوگوی معروف نایکی با شهرت جهانی که دارد، توسط یک شرکت معتبر تبلیغاتی طراحی نشده. کرولاین دیویدسون، یک دانشجوی ساده گرافیک دانشگاه پورتلند این لوگو را در ازای ساعتی ۲ دلار و با هزینه کلی ۳۵ دلار طراحی کرد. بعدها با شهرت گرفتن نایکی، سهامداران این کمپانی بخشی از سهام شرکت نایکی را که ارزشی حدود یک میلیون دلار داشت به همراه یک انگشتر الماس  با لوگوی برند نایکی که روی آن بود به آن طراح هدیه دادند.
لوگوی نایکی در ابتدای کار با عنوان strip و پس از آن به خاطر الیافی که در تهیه کفش های این کمپانی به کار رفته نام آن را به صورت swoosh تغییر دادند، swoosh به صدایی گفته می شود که با عبور پرسرعت شیءی از کنار خود می‌شنویم، قوس های به کار رفته در لوگوی نایکی هم خود به نوعی به معنی سرعت و جنبش است.

نقشی از خدای پیروزی یونان باستان در طراحی لوگوی نایکی


 لوگوی-نایک

 

 نایک که تلفظ اصلی آن نایکی است، از نام الهه پیروزی در یونان باستان گرفته شده و لوگوی معروف آن نیز با الهام گرفتن از بالهای این الهه طراحی شد. به اعتقاد یونانیان باستان خدای پیروزی نایکی عاملی برای  قدرت گرفتن سربازان یونانی و پیروزی آنها در جنگ بود.

 لوگوی نایکی که تنها با دو خط منحنی طراحی شده، ساده ترین لوگویی بود که درعین سادگی با خود میلیاردها دلار ثروت را برای صاحبانش به ارمغان آورد.

آخرین جملات یک قاتل شعار ماندگار قرن بیستم

شعار-نایک

 Gary Gilmore

JUST DO IT آخرین جملات یک قاتل به نام گری گیلمور است که در لحظه اعدام بر زبان آورد و با برند نایکی تبدیل به یکی از ماندگارترین شعارهای قرن بیستم شد، شعاری که تمام حصارها و محدودیت های سنی افراد را در هم شکست و این باور را در ذهن همگان بیدار کرد که حتی می‌توانند با پوشیدن محصولات نایکی به موفقیت دست یابند و داشتن ملزومات با کیفیت در ورزش باوجود بسیاری از موانع و مشکلات، باز هم می تواند بسیار انگیزه بخش باشد.

شعار-نایک


اولین تبلیغات تلوزیونی کمپانی نایکی

اولین کمپین تبلیغاتی برند نایکی با یک تیزر تبلیغاتی شروع شد که در آن یک دونده قدیمی ۸۰ ساله را در حال دویدن و ورزش روی یک پل نشان می‌داد ، این تیزر در سال ۱۹۸۸ و با شعار معروف  just do it پخش شد.

توسعه شرکت نایکی با بهره گیری از حمایتی دو طرفه; همکاری نایکی و چهره ها

نایک-و-چهره ها

نایکی بر اساس شعارهای خود به قهرمان بودن پیروزی و برتری اهمیت می دهد یا با بهترین و بزرگترین باشگاه‌های دنیا قرارداد می‌بندد و یا برترین های ورزش دنیا را برمی‌گزیند، گاهی هم کاملاً برعکس عمل می‌کند معمولی‌ترین ها را هدف گرفته از آنها بهترین می‌سازد، اما در نهایت او یک هدف دارد برتر بودن و یکه تازی در میدان رقابت برندها. نایکی با افراد مشهور و سرشناس بسیاری همکاری کرد تا نام خود را به تمام مخاطبان و طرفدارانش در سراسر دنیا برساند.
کریستیانو رونالدو، لیونل مسی، نیمار، جرارد پیکه، سرخیو راموس، زلاتان ابراهیموویچ، اینیستا و ... اسطوره های فوتبال دنیا، همگی یا زمانی با این کمپانی همکاری می کردند و یا اینکه همچنان تعامل دوطرفه خود را با این برند معروف حفظ کرده اند. در این بین کریستیانو رونالدو با قراردادی مادام العمر به ارزش حدود یک میلیون دلار با برند نایکی قراردادی را امضا کرده است.

 ستاره های-نایک

  

چهره های-نایک
نیمار که قراردادش با نایکی حدود ۱۱ میلیون پوند بود و در سال ۲۰۲۰ نایکی قراردادش با او را لغو کرد.

 

چهره های-نایک
ادن هازارد بازیکن بلژیکی رئال مادرید که از سال ۲۰۱۴ قراردادی را با نایکی امضا کرد.

 

چهره های-نایک

مایکل جردن سلطان زمین های بسکتبال که پس از گذشت حدود دو دهه از خداحافظی اش با دنیای بسکتبال در سال ۲۰۰۳ هنوز هم سالانه بیش از ۶۰ میلیون دلار ا از کمپانی نایکی دریافت می‌کند.

 

چهره های-نایک

چهره های-نایک

تایگر وودز، یکی از پر افتخارترین گلف بازان دنیا و شریک قدیمی و وفادار نایکی، از سال ۱۹۹۶ همکاری خود با این برند را با یک قرارداد ۴۰ میلیون دلاری آغاز کرد و در سال ۲۰۱۸ وودز و نایکی به مدت ۱۰ سال و در ازای دریافت ۲۰۰ میلیون دلار همکاری خود را تمدید کردند.

چهره های-نایک

کوبی برایانت بهترین بسکتبالیست تاریخ که از سال ۱۹۹۶ با نایکی همکاری داشت و این شرکت در سال ۲۰۰۵ تصمیم گرفت تا کفش اختصاصی او را تولید و روانه بازار کند، همکاری او با نایک همچنان ادامه داشت تا اینکه در سال ۲۰۲۰ به دلیل حادثه غم انگیز سقوط هلیکوپتر به همراه دخترش و هفت نفر دیگر جان خود را از دست داد.

چهره های-نایک 

چهره های-نایک
لبرون جیمز، یکی از پردرآمدترین بازیکنان بسکتبال دنیا

چهره های-نایک

چهره های-نایک

راجر فدرر بزرگترین بازیکن تنیس در تمام طول تاریخ (همکاری با نایکی ۲۰۱۸-۱۹۹۶)

چهره های-نایک 
رافایل نادال قهرمن زمین های خاکی تنیس

چهره های-نایک

همکاری نادال با برند نایکی از سال ۲۰۰۳ آغاز شد و تا کنون ادامه داشته است. نادال در سال ۲۰۲۰ بیست و چهار میلیون دلار از طریق قراردادهای اسپانسری درآمد داشت که ۱۰ میلیون آن فقط به نایکی مربوط می شود.
نادال در کمپانی نایکی دارای لاین خود با لوگوی سر گاو است که در مسابقاتش بر روی کفش، جوراب، شلوارک و تیشرت، مچ بند و کلاه او به چشم می خورد

چهره های-نایک 

چهره های-نایک

روری مک ایلروی ، یکی از پر افتخارترین گلف بازان تاریخ

 

استفاده کمپانی نایکی از تکنولوژی برای تولید محصولات دوستدار محیط زیست

نایک-و-محیط زیست 

طبق گفته یک سازمان معتبر زیست محیطی با مطالعه‌ای که روی شرکت‌های دوستدار آب و هوا انجام گرفت، نام نایکی در بین ۵۶ شرکت جزء سه شرکت برتر بود. نایکی تاکنون پروژه های مختلفی را برای کمک به محیط زیست انجام داده که مورد تقدیر گروه‌هایی نظیر climate count قرار گرفت.
اقدامات جالب این کمپانی درجهت حمایت از محیط زیست قابل ستایش است، از جمله: تولید کفش های دوستدار محیط زیست و یا ساخت زمین های بسکتبال از طریق جمع آوری کفش های کهنه و بازیافت آنها برای تهییه کفپوش زمین های بسکتبال.

آشنایی با ویژگی های نایک ایر در کتانی های تولید شده توسط شرکت نایکی

نایک-ایر 

تکنولوژی نایک ایر برگرفته از ذهن یک مهندس هوافضا به نام فرانک رودی است و کمپانی نایکی تنها شرکتی بود که این ایده را جدی گرفت. در این طرح، طبق پیشنهاد رودی، از بالشتک های هوا در زیر کفش ها استفاده کرد که در نتیجه آن، برند نایکی کفشی را وارد بازار کرد که با آن می توان ماه ها و یا حتی سال ها دوید بدون آنکه کفش تغییر شکل دهد.
ویژگی نایک ایر خاصیتی است که برای ورزشکاران این امکان را فراهم می کند تا پس از دویدن یا پیاده روی های طولانی پای ورزشکار دچار خستگی و یا آسیب نشود زیرا در ساختار این کتانی ها که توسط کمپانی نایکی تولید شدند،  در زیر پاشنه پا لایه هایی قرار دارد که فشارها را از روی ستون فقرات بسیار کاهش می دهد، همچنین با به کارگیری کپسول های گازی نیتروژن در این کتانی ها، پاشنه پا در وضعیت درست قرار می گیرد و قوس پا را می پوشاند که در نتیجه آن از فشارهایی که به کمر و زانو ها وارد می شوند می کاهد. این تکنولوژی احتمال آسیب های مفصلی را در ورزشکاران به حداقل می رساند.

جادوی نایکی; تولید کفش با استفاده از ضایعات دور ریختنی چرم

نایک-و-طبیعت

نایک-و-محیط زیست

کمپانی بزرگ نایکی با همکاری یک شرکت مهندسی چرم، از سال ۲۰۱۷ اقدام به تولید انواع محصولات چرم کردند. در تولید این کفشها که دوستدار محیط زیست بودند از ضایعات چرم طبیعی به همراه الیاف پلی استر استفاده می شود. این برند برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ از استیو نش، بازیکن معروف بسکتبال خواست تا با پوشیدن کفشی به نام Track Talk Shoe که از ضایعات چرم ساخته شده بود در تبلیغات این شرکت ظاهر شود، کفشی که تنها ۵ هزار جفت از آن تولید شد.
چرم تولیدی از ضایعات شرکت نایکی که ظاهر آن کاملا شبیه به چرم گاوی بود، نسبت به دیگر کفش ها مزایای بیشتری برای محیط زیست داشت:

· از آب کمتری برای تولید این کفش ها استفاده می شد

· میزان پساب های بسیار کمتری داشت

· تولید گازهای گلخانه‌ای نسبت به سایر چرم ها به میزان قابل توجهی کمتر بود

· با استفاده از ضایعات چرم طبیعی از انباشته شدن آن در اماکن دفن زباله کاسته می شد

· ۴۰ درصد سبک تر از چرم طبیعی بود

· مقاومت ساختاری آن در برابر سایش و اصطکاک ۵ برابر چرم طبیعی بود

نایک-و-محیط زیست 

چشم اندازی از آینده نایکی ، گامهایی در جهان مجازی

قدم زدن با نایکی در دنیای عجیب متاورس

با گسترش هرچه بیشتر فضای دیجیتال، کمپانی بزرگ نایکی هم به عنوان یکی از نام های آشنا در بین مردم دنیا، به دنبال یافتن و اجرای پروژه هایی است که بتوانند پلی را بین دنیای واقعی و فضای مجازی ایجاد کنند. این کمپانی به سرعت درحال پیشرفت در این فضا و به خصوص در دنیای جدید و مدرن متاورس است.
متاورس جهانی است از نسل بعدی اینترنت شامل محیط های سه بعدی آنلاین غیرمتمرکز که در آن می شود دارایی و هویت دیجیتال مخصوص به خود را داشت. برند نایکی اخیرا با خریدن یکی از معروف ترین استارتاپ های طراحی کفش های مجازی به نام RTFKT توانسته که NFT های مخصوص به خود را تولید و به فروش برساند. کمپانی بزرگ نایکی پس از ورود خود به دنیای متاورس، کلکسیونی متشکل از 20 هزار کفش نایکی را در قالب توکن های غیر قابل معاوضه یا همان NFT، به دوستداران این برند عرضه کرد.طبق وعده شرکت نایکی، افرادی که توکن های این برند را در متاورس خریداری می کنند، می توانند نسخه واقعی آن را نیز از کمپانی دریافت کنند. 
مدیرعامل نایکی معتقد است ورود این کمپانی به عرصه متاورس می تواند به تحول بیشتر فضای دیجیتال در دنیای امروز و فردا کمک بزرگی می کند.

نایک-و-متاورس

نایک-و-متاورس 

نایک-و-متاورس

نایک-در-متاورس

بی‌تردید نام نایکی و محصولات بی‌نظیرش تا ابد در دنیای ورزش ماندگار خواهد بود، برندی که با شعار ورزش برای همه توانست افراد بی شماری را با سنین، علایق و سلیقه های مختلف به خود علاقه مند کند.

خلاصه