آشنایی با انواع نت های عطر و رایحه های مختلف

7 دقیقه مطالعه
انواع نت های عطر
امروزه بیش از هر زمان دیگری برندهای مختلف عطر و ادکلن محصولات خودشان را به بازار عرضه می کنند. همین موضوع باعث می شود تا انتخاب از بین محصولات مختلف با رایحه های متفاوت گاهی بسیار سخت شود. در این مطلب قصد داریم شما را با انواع نت های عطر آشنا کنیم و در مورد انواع رایحه عطر صحبت کنیم. اگر می خواهید با دسته بندی رایحه ادکلن ها بیشتر آشنا شوید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید!

رایحه عطر به چند دسته تقسیم می شود ؟

رایحه ی عطر ها به طور کلی به سه دسته اصلی تقسیم می شود. شناخت انواع نت های عطر به شما کمک می کند تا عطر و ادکلن مورد علاقه خودتان را بهتر پیدا کنیدآشنایی با رایحه و نت های عطر به شما در انتخاب عطر مورد علاقتان کمک زیادی می کند.

رایحه چوبی woody

  • نعنای هندی (Patchouli)
  •   وتیور
  •  سدر
  •  آگاروود (عود)
  • خزه بلوط  

رایجه  گرم  warm  

  •  شکلات
  •  قهوه
  • دارچین
  •  وانیل
  •  عسل

رایحه حیوانی Animalic

  • مشک
  •  کهربا
  • چرم
  • عنبر
  •  تولو بلسان

توجه داشته باشید که تغییرات رایحه های دیگری نیز وجود دارد و این لیست یک دستورالعمل اساسی است که می توانید از قانون Woody، Warm و Animalic پیروی کنید.

رایحه عطر پاییزی

نت ها و آکوردهای عطر چیست؟

احتمالا شما هم عبارت نت های عطر یا نوتز را شنیدید. اما منظور از انواع نت های عطر چیست و چرا باید در مورد آنها بیشتر بدانیم؟ در جواب باید گفت که درست مانند موسیقی که از یک سری نوت های مشخص تشکیل می شود، عطرها نیز رایحه های متفاوتی دارند که به آن ها هم نت می گویند. ترکیب این رایحه ها در کنار یکدیگر است که یک بوی دلپذیر را به وجود می آورد.

به‌طور ساده، نت‌ها (Note)  رایحه های پایه در عطرها هستند و آکوردها نت‌های "فانتزی" هستند که از چندین نت دیگر ساخته می‌شوند. این آکوردها عبارتند از چرم، عنبر و نت های دریایی، در حالی که نت ها می توانند ترنج، رز و وانیل باشند. اما، اگرچه ممکن است به همین سادگی به نظر برسد، موارد دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر بگیرید. به عنوان مثال بوی آب و الکل که به عنوان عطرها شناخته می شود از نت ها و آکوردهای متعددی ساخته می شود که  مخلوطی از مواد طبیعی و شیمیایی معطر به وجود می آید تا یک نمای کلی رایحه ایجاد کند.


  این نت ها و آکوردها به سه دسته مختلف که به عنوان هرم عطر شناخته می شوند، تقسیم می شوند.


نت ها و آکوردهای عطر چیست؟

با توجه به برند عطر و ادکلنی که انتخاب کرده اید ماندگاری این رایحه ها بیشتر یا کمتر خواهد شد. سازندگان عطر و ادکلن نوت ها را به گونه ای انتخاب می کنند که عطر هم بوی مطبوعی داشته باشد و هم مفهومی خاص را در ذهن تداعی کند. در عطر و ادکلن های تراز اول بیشتر بخش میانی و پایانی رایحه ها اهمیت پیدا می کند.

نت آغازین به نسبت رایحه میانی و پایانی حالت فرارتری دارد و زودتر از بین می رود. معمولا این رایحه ظرف 5 الی 15 دقیقه از بین خواهد رفت. پس از آن رایحه میانی را داریم که میزان ماندگاری آن بین 20 تا 60 دقیقه است. در نهایت رایحه پایانی را داریم که به آن نت پایه نیز می گویند و می تواند بیش از 6 ساعت ماندگاری داشته باشد. حالا که با انواع گروه های بویایی عطرها آشنا شده اید وقت آن است که هرکدام از این رایحه ها را به شکل جداگانه مورد بررسی قرار بدهیم.

نت بالا Top Notes

رایحه آغازین یا نت ابتدایی همان بویی است که در زمان اسپری کردن عطر متوجه آن می شوید و تشخیص آن چندان سخت نیست چون قبل از دیگر رایحه ها به مشام می رسد. همان طور که گفتیم این رایحه ماندگاری بالایی ندارد و بیشترین فراریت را نیز دارند. که در نهایت ظرف 15 دقیقه تبخیر می شود. هدف آن تنها پخش یک بوی اولیه و سپس انتقال به بخش دیگر عطر است. این قسمت از ادکلن از مولکول های سبک و کوچک تشکیل می شود. رایحه میوه هایی مثل لیمو و پرتقال یا گل هایی مثل رز و اسطوخودوس معمولا برای نت آغازین مورد استفاده قرار می گیرند.

از معروف ترین نت های اولیه عطر ها می توان به  بوی مرکبات اشاره کرد. رایحه مرکبات به دو دسته شیرین و تلخ تقسیم می شوند. به عنوان مثال ترکیب پرتقال و ترنج جزو دسته شیرین و لیمو و ترنج جزو گروه تلخ هستند. نت های گل به سادگی با رایحه های دیگر ترکیب می شوند بنابراین از آنها در بخش آغازین و میانی بیشتر از بقیه استفاده می شود. رایحه گل ها به دلیل ماهیت رمانتیکی که دارند به خصوص برای خانم ها مناسب هستند و به همین جهت ادکلن های کلاسیک اغلب با این بو تولید می شوند. مرکبات و میوه ها حس تازگی و طراوت را القا می کنند و به دلیل بوی تندی که دارند برای استفاده در روز بسیار مناسب هستند. میوه هایی مثل هلو و انبه بیشتر برای دورهمی های دوستانه توصیه می شوند.

نت بالا Top Notes

نت میانی Heart Notes

هرکدام از نت ها یک کیفیت خاص را به عطر و ادکلن اضافه می کند. برخلاف رایحه آغازین، تشخیص بخش میانی و پایانی بوی عطر ممکن است کمی سخت باشد چون دیرتر به مشام می رسد. اما با شناخت قواعد کلی راجع به رایحه ها شناسایی نت ها آسان تر خواهد شد.  این نت بعد از 15 دقیقه ی نت اولیه به مدت 40 تا 60 دقیقه بعد احساس می شود که ماندگاری متوسطی دارند.

در نت میانی یا رایحه میانی عطر معمولا از سه بوی خاص استفاده می شود. ادویه، گل های معطر و عصاره چوب از جمله گروه های بویایی این بخش از ادکلن هستند. شاید در مورد انواع طبع عطر نیز شنیده باشید. سرد یا گرم بودن خشبوکننده ها در اینجاست که مشخص می شود. ادویه های گرم شرقی مثل دارچین و جوز هندی بوی تندتری به عطر می دهند و طبع گرم دارند. برای جشن ها و مهمانی ها باید به فکر عصاره ادویه های شرقی باشید چرا که قدرت زیادی دارند و می توانند تمام توجه ها را به سمت شما جلب کنند. 

عصاره های زنجبیل، هل، دارچین و میخک در دسته بندی رایحه ادکلن های لوکس قرار می گیرند و معمولا برندهای مطرح آن را به کار می برند. توصیه می شود آنها را تنها در مجالس غیر رسمی امتحان کنید. در سمت دیگر عصاره چوب ها به ویژه چوب صندل و نعنای هندی با این هدف به کار می روند که ماندگاری بوی ادکلن بر روی لباس بیشتر شود. رایحه چوب هایی مثل بلوط و نعناع هندی بیشتر برای ادکلن های زنانه مناسب هستند و تقریبا هیچگاه برای ادکلن های مردانه مورد استفاده قرار نمی گیرند. این دسته بیشتر برای محیط های بسته ای مثل محل کار مناسب هستند چرا که حالتی ملایم دارند. از معروف ترین نت های میانی عطر ها می توان به  بوی گل ها اشاره کرد.

از رایحه میانی گاهی با عنوان نت قلب نیز یاد می شود چرا که حدود 70% از کل بوی عطر را تشکیل می دهند.

نت میانی Heart Notes

نت پایه Base Notes

در بین انواع نت های عطر بخش اساسی یا پایانی همان رایحه ای است که بیشترین ماندگاری را دارد. نت های پایه و یا پایانی با کمترین میزان فراریت بعد از 45 دقیقه مصرف بیشتر  به دلیل اینکه جذب پوست یا لباس می شود، بوی آن بیش از 6 ساعت باقی می ماند. این نت پایه و اساس بوی عطر ها هستند که از رایحه های ملایم تر استفاده می شوند.

  از رایحه های اصلی مانند چوبی، وانیل و یا عنبر در این نت استفاده می شود.

نت پایه Base Notes

امیدواریم با این توضیحات توانسته باشیم به شما در انتخاب عطر مورد علاقه تان کمک کرده باشیم. اگر این مطلب برای شما مفید بود فراموش نکنید که به آن امتیاز بدهید. با عضویت در مجله اینترنتی ژومنت می توانید از آخرین اخبار دنیای مد و فشن آگاه شوید پس عضویت در سایت ما را فراموش نکنید. نظرات خودتان را در بخش دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید.