پودر تالک در لوازم آرایشی چه کابردی دارد؟

6 دقیقه مطالعه
پودر تالک
پودر تالک از گذشته تا به امروز در صنایع آرایشی و بهداشتی و حتی دارویی کاربرد زیادی داشته است. تالک جزو یکی از مواد اولیه در ساخت محصولات آرایشی و بهداشتی محسوب می شود. خیلی از برند ها و شرکت های بزرگ سازنده لوازم آرایشی و بهداشتی در ساخت محصولاتشان از تالک استفاده می کنند. تالک فواید و معایب زیادی دارد که در ادامه مطلب با تمام این ها آشنا می شویم.


پودر تالک چیست؟ (Talc or Talcum)

یک تصور غلط و رایج در بین مردم و در صنعت مد آرایشی وجود دارد که اکثر افراد فکر می کنند هرچه از مواد ارگانیک و طبیعی در محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده بشود بهتر و سالم تر هستند. همانطور که ما آراستگی و زیبایی ظاهری را دوست داریم و به آن اهمیت می دهیم در کنار این ها سلامتی هم برای ما مورد اهمیت است. برخی افراد هنگام خرید انواع لوازم آرایشی یا زمانی که از آن ها استفاده می کنند به برند لوازم آرایشی بیشتر دقت می کنند تا مواد اولیه ای که برای ساخت این محصولات استفاده شده است.

پودر تالک یا تالکوم یکی از این مواد اولیه ای است که در ساخت انواع لوازم آرایشی و بهداشتی از آن استفاده می شود. اکثر مردم این پودر را با پودر بچه اشتباه می گیرند. پودر تالک یک کانی است که از منیزیم و سیلیکات منیزیم و هیدرات تشکیل شده است.

پودر تالک

کاربرد پودر تالک در محصولات آرایشی

پودر تالک یک جذب کننده رطوبت بر روی پوست است و پوست شما را شفاف می کند و زبری آن را کاهش می دهد. و مانع از عرق کردن پوست صورت می شود.

پودر تالک در محصولات آرایشی خیلی زیاد استفاده می شود. تالک یک ماده معدنی است که در سرار جهان یافت می شود. چینی های باستان این پودر را با نوعی خاک رس مخلوط می کردند و از آن برای سفید کردن پوستشان استفاده می کردند. این کار می تواند تا حدی سرطان زا و خطرناک باشد.

این پودر از زمان های قدیم تا به امروز استفاده های کابردی زیادی در صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی داشته است. تالک یک نوع رقیق کننده در محصولات آرایشی و بهداشتی است که در ساخت لوازم آرایشی مثل کرم پودر، پودر فیکس، سایه چشم، رژگونه، مدادچشم، هایلایترها و محصولات آرایشی دیگر استفاده می شود. بیشترین کاربرد پودر تالک در محصولات آرایشی است اما از دیگر کاربردهای پودر تالک می توان به محصولات بهداشتی و حتی دارویی نیز اشاره کرد.

این پودر یک ضد چربی بسیار قوی است که حتی وقتی آن را بر روی پوست سر بریزید چربی پوست سر را تا حد زیادی کاهش می یابد. این پودر خاصیت جذب بسیار بالایی دارد و یک حالت نرم و ابریشمی دارد. مانند پودر فیکس که برای تثبیت و افزایش ماندگاری مواد آرایشی بر روی پوست صورت قرار داده می شود و چربی و عرق پوست را جذب می کند. در حالت کلی تالک کاربرد های بسیاری دارد.

پودر تالک لوازم آرایشی

آیا پودر تالک مضر است؟

استفاده از تالک یا همان تالکوم به قرن ها پیش برمی گردد و یک ماده اولیه در محصولات آرایشی و بهداشتی محسوب می شود. این ماده جدا از تمام استفاده هایش مورد بررسی و تحقیق بسیاری از محققان و دانشمندان قرار گرفته است که آیا مضر است یا خیر. در وهله اول محققان می گویند که محصولات حاوی پودر تالک رابطه مستقیمی با مزوتلیوما دارد؛ نوعی سرطان که ریه و شکم را درگیر می کند. محققان می گویند که خطر این محصول شاید فقط در این حد نباشد. متخصص پوست Naana Boakye که دارای گواهی هیئت مدیره صنعت آرایشی است می گویید: تحقیقات زیادی وجود دارد که این پودر حتی موجوب سرطان تخمدان هم می شود.

شرکت آمریکایی جانسون اند جانسون که در زمینه تولید محصولات آرایشی بهداشتی و دارویی فعال است از سوی دادگاه به دلیل سرطان زا بودن محصولاتش به پرداخت خسارت 2 میلیارد دلاری محکوم شد. این شرکت متهم بود به هشدار ندادن به مشتریان در مورد سرطان زا بودن محصولات و وجود آزبست در پودر بچه که بر پایه پودر تالک تولید شده است.

علاوه بر این بنا به اعلام دادگاه ایالت میزوری آمریکا این شرکت موظف به پرداخت یک خسارت 407 میلیارد دلاری به 22 زن، به دلیل استفاده از محصولات جانسون شد که این نوع پودر را مصرف کردند و مبتلا به سرطان تخمدان شدند.

متخصص پوست Naana Boakye می گوید که حتی تالک را می توان در ذرات معلق در هوا هم یافت. این ذرات می تواند انسان را دچار یکسری بیماری های تخصصی حتی فیبروز های بدخیم کند. او همیشه می گوید که من همه افراد را تشویق می کنم که به فهرست مواد تشکیل دهنده محصولات آرایشی که استفاده می کنند توجه داشته باشند که تالک جزو مواد اولیه این محصول نباشد.

مزایای پودر تالک

آیا در تالک آزبست وجود دارد؟

به گفته برخی کارشناسان جایی که تالک وجود دارد آزبست نیز وجود دارد. با این حال خیلی از برند های آرایشی از پودر تالک استفاده می کنند و اغلب ادعا می کنند که برای وجود آزبست در محصولات آزمایش شده اند. اما به گفته کارشناسان روش های آزمایشی که برای تشخیص فقدان آزبست استفاده می شود ناقص و نادرست است و می گویند پودر تالک بدون آزبست هم می تواند سرطان زا باشد.

جدا از تمام این ها با این حال اختلاف نظرهای زیادی درمورد پودر تالک وجود دارد. از نظر شیمیدان آرایشی ktt consultants krupa koestline بنیان گذار برند Clean: استفاده از تالک می تواند بی خطر باشد. البته این برند طبق دستورالعمل های فعلی خود از تالک خیلی محدود در محصولات آرایشی‌اش استفاده می کند. با این اخطار که این پودر بدون تشخیص آزبست مطابق با مشخصات مواد خام می تواند قابل استفاده باشد.

چه موادی را جایگزین تالک کنیم؟

محققان می گویند که پودر تالک یک ماده اولیه در محصولات آرایشی است که برای تقویت پوست و کاهش زبری پوست و خاصیت ضد چربی که دارد مورد استفاده قرار می گیرد. فرمول جایگزین کردن این ماده با ماده های دیگر بسیار هزینه بر و سخت است. بهترین کار این است از محصولاتی استفاده کنید که فاقد تالک است. و در هنگام خرید محصولات آرایشی و بهداشتی حتما به مواد تشکیل دهنده آن توجه کنید.

میتوانید از محصولاتی که دارای سلیس پیکان که مواد اولیه ساخت محصولات آرایشی و یک جایگزین خوب به جای تالک است استفاده کنید. گرچه این محصولات ارزان نیستند اما برای داشتن پوستی سالم هزینه کردن معنایی ندارد.

میکا

خوشبختانه خیلی از برندهای آرایشی هستند که این هزینه را کرده اند و جاگزین های زیادی برای پودر تالک پیدا کرده اند و در محصولات خود از آنها استفاده می کنند. برندهایی مثل Grimas هلند که از ماده جدیدی به نام میکا به عنوان جایگزین تالک در محصولات آرایشی خود استفاده می کند.

میکا دانه های بسیار ریزی دارد که به جای پودر تالک استفاده می شود. این ماده بافتی شبیه به تالک دارد البته بافتی سبک تر که خاصیت گچی تالک را ندارد. از میکا قبلا در ساخت محصولات آرایشی مثل سایه های اکلیلی و رژ لب ها و محصولات دیگر استفاده می شد. که امروز در ساخت انواع بیشتری از محصولات آرایشی بکار می رود. مهم ترین مزیت میکا ایجاد حالت درخشندگی طبیعی بر روی پوست است و همچنین استفاده از این ماده روی پوست، فاقد عوارض جانبی است. و به خاطر طبیعی بودن، این مواد در بین برندهای آرایشی و بهداشتی بسیار محبوب است. 

اطلاعات بیشتر را از این لینک بخوانید: https://www.harpersbazaar.com/beauty/makeup/g39839029/talc-in-beauty-products/

جایگزین تالکوم

شما تا چه اندازه با مواد اولیه لوازم آرایشی که استفاده می کنید آشنایی دارید؟ از نظر شما مواد آرایشی که از متریال ارگانیک درست شده اند بهتر هستند یا مواد شیمیای؟ نظر خودتان را در مورد این مقاله با ما به اشتراک بگذارید و اگر پیگیر اخبار دنیای مد هستید ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید!