استایل یونیسکس و فراتر از جنسیت

4 دقیقه مطالعه
استایل یونیسکس
استایل یونیسکس یا سبک بدون جنسیت مدتی است که در دنیای مد محبوبیت بالایی پیدا کرده است. در این مطلب قصد داریم راجع به این سبک صحبت کنیم و از زوایای مختلف، سبک یونیسکس را مورد بررسی قرار بدهیم. اگر شما هم در مورد سبک و استایل های متفاوت کنجکاو هستید با ما همراه شوید و تا انتها این مطلب را دنبال کنید.


استایل یونیسکس چه ویژگی هایی دارد؟

استایل یونیسکس بدون جنسیت

سبک‌های فراتر از جنسیت یا اصطلاحاً استایل یونیسکس چند سالی است که به‌شدت محبوب شده‌اند. این ترند محبوب از سال 2020 رشد چشمگیری را تجربه کرد و از آن زمان تاکنون جزو ترندهای محبوب مد بوده است. هنرمندانی مثل هری استایلز و کید کودی با لباس‌های متفاوت و منحصر به فردی که پوشیدند در ترویج این سبک و استایل خاص نقش بسیار مؤثری داشتند. به‌علاوه اقدامات عجیب و غریب هنرمندانی مثل برد پیت با پوشیدن دامن در مراسم اکران فیلم Bullet Train هم بسیاری از کلیشه‌های دنیای مد را نادیده گرفت و باعث شد تا کت و دامن از لباسی زنانه فاصله بگیرد و به مد مردانه هم راه پیدا کند.

ستارگان و سلبریتی‌های دیگری هم بودند که این روند را به شکل برعکس پیاده‌سازی کردند. بیلی ایلیش به‌عنوان نمونه یکی از این افراد است که تمایل زیادی به تیشرت سایز بزرگ و شلوارک دارد. مجموع تمام این موارد موجب شد تا تمام جهت‌گیری‌ها در حوزۀ مد و فشن تغییر کند و دیگر هیچ‌کس یک مدل لباس خاص را مخصوص یک جنسیت خاص نداند. حالا دیگر هرکس آزادانه و هرطور که دوست دارد لباس می‌پوشد و مواردی را انتخاب می‌کند که با آن احساس راحتی بیشتری دارد. استایل فراجنسیتی به غیر از این‌ها از یک سری جهات دیگر هم فوایدی دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

مزایای استایل یونیسکس

سبک یونیسکس بدون جنسیت

مد یونیسکس (Unisex Fashion) همان‌طور که گفتیم به جنسیت افراد توجهی ندارد و بیشتر به دنبال راحتی و آزادی انتخاب است. نمونه‌ای از این حالت را در استایل تامبوی هم دیده‌ایم. در آن سبک هم لباس‌هایی که برچسب پسرانه دارند توسط دختران پوشیده می‌شوند.

اگر بخواهیم از دید صنعت مد به این قضیه نگاه کنیم باید گفت که وقتی پوشاک با این سبک تولید می‌شوند تا حدودی هزینه‌ها برای خانه‌های مد پایین می‌آید. همۀ ما می‌دانیم که کالکشن های مد که در بازه‌های زمانی مختلف معرفی می‌شوند به دو گروه "مردانه" و "زنانه" تقسیم می‌شوند. وقتی لباس‌ها بر اساس جنسیت تعریف نشوند و هدف از طراحی آنها این باشد که فقط افراد آنها را بپوشند دیگر نیازی به کالکشن‌های مجزا نیست. بدیهی است که در این حالت هزینه‌ها برای خانه‌های مد پایین می‌آید و دیگر نیازی به برگزاری فشن شوهای متعدد نیست.

از جهت دیگر وقتی لباس های یونیسکس تولید شوند میزان زباله‌های لباس نیز کاهش پیدا می‌کند و این موضوع همان چیزی است که در مد پایدار دنبال می‌شود. مسائلی مثل حفظ محیط زیست، کاهش تولید زباله، رعایت حقوق کارگران صنعت نساجی و مواردی از این دست همگی به شکل مستقیم یا غیر مستقیم از استایل یونیسکس تأثیر می‌پذیرند.

مطلب پیشنهادی: اهمیت مد پایدار

چند نمونه از برندهای پیرو استایل یونیسکس

سبک یونیسکس

برندهای مختلفی در سراسر جهان هستند که در زمینۀ تولید لباس‌های سبک یونیسکس فعالیت دارند. در این بخش برخی از این برندها را به شما معرفی می‌کنیم.

Ginew

این خط مد لباس متعلق به کشور آمریکا و طرح‌های آن برگرفته از بنیان‌گذاران Ojibwe، Oneida و Mohican است. مالکین آن از سرخ‌پوست‌های بومی آمریکا هستند و از این جهت می‌توان این برند را یک برند اصیل به‌حساب آورد.

TELFAR

این برند متعلق به سیاه‌پوستان هم در زمینۀ لباس‌های فارغ از جنسیت بسیار عالی عمل کرده است. با اینکه مشتریان این برند بیشتر جذب اکسسوری‌ها و لوازم جانبی آن می‌شوند؛ اما تاپ‌ها و لباس‌های جین این برند هم بسیار پرطرفدار هستند.

The Phoenix Brand

یکی از مشخصات اصلی این برند این است که علاوه بر پیروی از سبک یونیسکس، پوشاک تولید شده توسط آن از الیاف 100درصد گیاهی و پایدار ساخته شده است. به همین خاطر از نظر حفظ محیط زیست و پیروی از روند مد پایدار می‌شود گفت برند ققنوس از بقیه جلوتر است. این کمپانی سابقۀ همکاری با هنرمندانی مثل امبر ویتوریا، شاعر آمریکایی، لیو بیشاپ و ادگار گارسیا را نیز دارد.

LaneFortyfive

این برند انگلیسی که در شهر لندن مستقر است یکی دیگر از کمپانی‌هایی است که پوشاک به سبک یونیسکس را تولید می‌کند. تانمی ساکسنا، بنیان‌گذار این برند معتقد است با اینکه امروزه شکستن دیوارهای استعاری و ایجاد برابری جنسیتی کاری سخت است؛ اما می‌توان با تولید پوشاکی که متعلق به یک جنسیت خاص نیستند گامی هرچند کوچک در این زمینه برداشت.

کلام آخر

اگر بخواهیم به مفاهیم کلیشه‌ای مثل اینکه: "صورتی یک رنگ دخترانه است." توجه کنیم بدون شک در زندگی با محدودیت‌های زیادی مواجه می‌شویم و در قید و بندهایی خودساخته گرفتار خواهیم شد. مفهوم Unisex Style دقیقاً همان چیزی است که به دنبال شکستن این نوع حصارهاست و قصد دارد قید و بندهای غیر ضروری را کنار بزند تا انسان احساس آزادی و رهایی بیشتری داشته باشد. شما تا چه حد درگیر وسواس‌های غیر ضروری هستید؟ از نظر شما آیا می‌توان با تغییر در سبک لباس پوشیدن گامی در جهت تغییر برداشت؟ نظرات خودتان در این خصوص را در بخش دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید!