استایل وینتیج، سبکی کلاسیک در دنیای مدرن

طاهره زارع 2 سال پیش
10 دقیقه مطالعه
استایل وینتیج
کلمه وینتیج به معنای بودن در زمان قبل است. اما در زبان محاوره ای معمولاً به لباس هایی که سبک و استایل مربوط به گذشته دارند می گویند. استایل وینتیج سبکی نوستالژی است که ظهور آن به سال‌های دهه‌های ۱۹۰۰ تا ۱۹۸۰ بر می گردد یعنی لباس ها و وسایلی که قدمتشان حدود ۲۰ تا ۱۰۰ سال گذشته است. حس خوب پوشیدن لباسی که روزی مادرتان آن را پوشیده و یا زیورآلاتی که مادربزرگ تان استفاده کرده است.

 

معرفی استایل وینتیج یادآور سبک هایی از گذشته در دنیای امروزمعرفی استایل وینتیج

استایل وینتیج و مفهوم آن در صنعت مد

مفهوم وینتج بسیار پویاست زیرا هر دهه ای که میگذرد استایل ها و طرح های متفاوت تری از وینتیج را شاهد هستیم. و با گذر زمان این مفهوم رنگ و بوی دیگری به خود می گیرد. سبک وینتیج در اصل یک نوع بازگشت به گذشته به شیوه ای مدرن که با آن می توان معیارهای محبوب دوران قبل را دوباره زنده کرد. و دنیایی با حال و هوای کاملاً قدیمی را در زمان حال شکل داد. آثاری مربوط به گذشته که در هرکدام از آن ها در دوران خاص خود بسیار مورد توجه بودند و به نوعی مد آن زمان محسوب می شدند.

وسایلی که در سبک وینتیج استفاده می شوند هر کدام در دوره های خاص کاربردی بودند. اما این لوازم و پوشش ها با گذشت زمان و تغییر در سلیقه ها و تمایلات افراد، کم کم جای خود را به اشیای به روزتری دادند. به عنوان مثال دوربین های عکاسی قدیمی که رفته رفته جای خود را به دوربین های دیجیتال امروزی دادند. یا گرامافون که جای خود را به سیستم های بسیار پیشرفته تری صوتی و تصویری امروز داد و اکنون از آن تنها به عنوان ابزاری برای تزئین و یادگاری از گذشته استفاده می شود.

استایل وینتیج 1

استایل وینتیج چرا و چگونه به وجود آمد؟

ظهور این استایل به گونه ای به دوران جنگ جهانی اول بازمی‌گردد. زمانی که تولید پارچه و پوشاک نیاز به نیروی کار انسانی بسیار و هزینه های بالایی داشت. در شرایط جنگ تولید بیشتر پارچه و پوشاک مورد نیاز برای مردم میسر نبود. به همین دلیل برای کاهش هزینه ها و با توجه به کمبود نیروی کار برای تولید پارچه، شرکت های طراح لباس شروع به ترمیم و بازسازی لباس های گذشته کردند و با ایجاد تغییرات جزئی در لباس ها آن ها را با عنوان وینتیج روانه بازار کردند. آنها لباس های آسیب دیده و کهنه را با لایه هایی از وصله ترمیم می کردند و لباس های جدید را با قیمت مناسب به مردم می فروختند.

در طول جنگ جهانی اول، ایالات متحده آمریکا نیز کمپینی را برای حمایت از حفظ منابع طبیعی آغاز کرد. در این کمپین سراسری مردم لباس های قدیمی خود را دور نمی انداختند و آن ها را برای استفاده مجدد ترمیم می کردند. این کمپین بسیار نتیجه بخش واقع شد و کاهش تقریبی ۱۰ درصدی را در تولید زباله های ناشی از پوشاک به همراه داشت. زیرا به علت استفاده مجدد از پارچه ها و لباس ها با بازیافت و ترمیم آنها این کار خود به نوعی سازگاری با محیط زیست به جای تولید بیش از اندازه پارچه و دور ریختن لباس ها بود.

بیشتر بخوانید: فست فشن چیست؟

معیارهایی برای تشخیص استایل وینتیج

تشخیص استایل وینتیج

به طور کلی معیارهایی وجود دارند که با آن می توان استایل وینتیج را از دیگر سبک ها تشخیص داد. این معیارهای سنجش شامل طرح ها و رنگ های خاص در لباس های استایل وینتیج، انواع وسایلی که به همراه این لباس ها استفاده می شود و همچنین مدل مو و آرایشی است که مختص این استایل است.

  • در سبک وینتیج، اصلی‌ترین مؤلفه که به نوعی نماد این سبک نیز به شمار می رود قدیمی بودن و کلاسیک بودن لباس ها و اکسسوری هایی است که استفاده می شود.
  • مورد دیگر ظرافت و دوخت زیبای یک لباس است که از مؤلفه های مهم در این سبک از پوشش به شمار می رود.
  • بیشتر رنگ هایی که در استایل وینتیج به کار می روند رنگ های گرم مثل: زرد، نارنجی و قرمز هستند. زیرا این رنگ ها به نوعی حس نوستالژیک و قدیمی بودن را در ذهن تداعی می کنند.
  • به دلیل زیاد بودن لایه های لباس های وینتیج معمولاً از پارچه های ظریف برای دوخت آنها استفاده می کنند. 
  • لباس های لایه لایه و پارچه های طرح دار که شامل پارچه های گل دار یا خال خالی و ریز نقش هستند در این استایل استفاده می شوند.
  • در استایل وینتیج، آقایان بیشتر از کفش های سفید و مشکی با پاشنه های تخت استفاده می کنند. همچنین کت و شلوارهای مشکی با پیراهن های سفید یقه بلند ویژگی های استایل وینتیج مردان است.
  • بیشتر زیورآلات سبک وینتیج نقره، مروارید، گوشواره های بلند و دستبندهای پهن هستند.
  • زیورآلات طلا در این سبک جایی ندارند.
  • بیشتر لباس های این استایل برای زنان، دامن های کلوش یا راسته کوتاه تا زیر زانو و همچنین دامن‌های چین‌دار و پلیسه است.
  • استفاده از کیف و کفش چرم، همچنین شلوارهای جین پاچه گشاد در این نوع از پوشش برای آقایان بسیار رایج است.

چه لباس هایی از سبک وینتیج در چه دوره ای محبوب بودند

سبک های مختلفی از لباس های وینتیج در سالهای ۱۹۲۰ تا ۱۹۸۰ وجود داشتند که هر کدام از آنها متعلق به دوره خاص خود بودند. به عبارتی هر دهه سبک مخصوص به خود را دارد که در دوره های دیگر کمتر به چشم می خورد.

دهه ۱۹۲۰ میلادی: افراد ثروتمند از لباسهای منجوق دوزی و جواهردوزی شده استفاده می کردند. این شکل از لباس ها بیشتر برای خانم ها به کار می رفت. بنابراین استایل وینتیج در این دوره به لباس های پر زرق و برق شهرت دارد. زیرپیراهنی و لباس های ابریشمی زنانه، کفش های پاشنه دار و گردنبند های مهره ای بلند نیز در استایل های این دهه به چشم می خورد.

لباس های دهه 1920

لباس های دهه 20


دهه ۱۹۳۰ میلادی: در این دوران لباس های زمستانی در خانم ها دارای یقه های خزدار بودند. کلاه های زمستانی و آفتاب گیر بزرگ، کلاه نمدی مردانه، کفش جلو باز و لباس هایی با آستین های پفی در این دوران مورد پسند مردم بودند.

دهه 1930

 استایل وینتیج 22


دهه 40 و بعد از آن

دهه ۱۹۴۰ میلادی: شلوارهای تنگ که به شلوارهای سیگاری معروف بودند. همچنین ژاکت های کشباف پشمی، دامن های چهارخانه یا راه راه و کفش های تخت از مشخصه های بارز سبک وینتیج در این دوره است.

استایل وینتیج دهه 1940

 سبک وینتیج دهه1940

 لباس 1940


دهه ۱۹۵۰ میلادی: در این سالها پیراهن های تنگ و بدن نما به شدت متوجه شدند که جنس آنها عموماً استرچ بود. این لباس ها تا سر زانو را می پوشاند.لباس هایی عموما طرح دار با دامن کلوش و گرد، کت های چرم، دامن های پشمی، ست ورزشی و لباس خزدار هم محبوبیت خاصی در بین مردم آن دوران داشتند.

دهه 1950

 لباس های دهه 1950


دهه ۱۹۶۰ میلادی: استفاده از شلوارهای جین نازک پاچه گشاد با تیشرت های مدل دار و شلوغ، لباس های کوتاه طرح دار بالای زانو، همچنین کت و شلوار جلیقه دار برای آقایان رواج یافت.

 استایل وینتیج دهه1960

استایل دهه 1960


دهه ۱۹۷۰ میلادی: در این سال‌ها نیز لباس های رنگ روشن و شلوارهای جین با پاچه های گشاد همچنان مورد توجه بودند. مردم این لباس ها را با تیشرت های تنگ می پوشیدند. در این دهه کت و شلوارهای ست هم محبوبیت ویژه ای داشتند.

وینتیج دهه 1970

استایل وینتیج دهه 1970


دهه ۱۹۸۰ میلادی: ترکیب شلوار لگ و یا شلوارک کوتاه با تونیک ترکیب خاص این دوره بود. رنگ های نئون و شبرنگ نیز از ویژگی های دیگر این دوران به حساب می آیند. علاوه بر آن خانم ها در این دهه از لباس های توری و اِپُل دار هم استفاده می کردند.

استایل 1980


تفاوت استایل های وینتیج، آنتیک و رترو

رترو استایل

"استایل رترو"

مقایسه استایل وینتیج

"سبک وینتیج"

استایل کلاسیک

"استایل کلاسیک"

استایل وینتیج تمام لباس ها و وسایلی را شامل می شود که متعلق به ۲۰ تا ۱۰۰ سال قبل هستند. و مردم در آن زمان ها از این وسایل در زندگی روزمره استفاده می کردند. این استایل می تواند شامل پوشاک، زیورآلات و یا ملزومات زندگی باشد. اما اگر قدمت این وسایل به بیش از ۱۰۰سال پیش یعنی به سالهای قبل از ۱۹۲۰ میلادی بازگردد، به آن ها" آنتیک " یا به زبان خودمانی "عتیقه" می گوییم. استایل رترو نیز به آن دسته از پوشش ها و زیورآلات می گویند که در زمان حال تولید می‌شوند و تنها از نشانه ها و مؤلفه های قدیمی در آن ها استفاده می گردد. به عبارتی در تولید وسایل و لباس های رترو تنها معیارهایی از گذشته را در نظر می گیرند. به نوعی می توان گفت تولیدات امروزی به سبک قدیمی.

نکات قابل توجه در پوشیدن لباس به سبک وینتیج

اولین و مهمترین نکته در انتخاب لباس به ین سبک این است که هرگز نباید تصور کرد که می توان هر لباس کهنه ای را به عنوان لباس وینتیج درنظر گرفت. زیرا این سبک از پوشش به استفاده از لباس های قدیمی شهرت دارد و این کاملا با لباس های کهنه و آسیب دیده متفاوت است.

نکته مهم دیگر این است که طرفداران استایل وینتیج تنها لباسها و وسایل مربوط به یک دوره خاص را نمی پوشند. آنها از هر دوره زمانی در گذشته مواردی را انتخاب و آنها را با هم ترکیب می کند. افرادی که طرفدار این نوع سبک از لباس پوشیدن هستند می دانند که برای خاص بودن در استایل وینتیج لازم است آیتم های متنوعی را برای ترکیب کردن لباس ها و وسایل مختلف در نظر گرفت. بعضی از آنها بستگی به سلیقه شخصی فرد دارد. در بعضی دیگر می توان از سبک پوشش افراد معروفی که از این استایل استفاده می کند بهره گرفت.

توصیه هایی برای بهتر دیده شدن در استایل وینتیج

نکات مهم استایل

در پوشیدن لباس هایی که به سبک وینتیج مربوط می شوند دنبال طرح ها و ترکیب هایی باشید که می دانید با گذشت زمان از مد نمی افتند. زیرا هر روز دنیایی از مد به وجود می‌آید و جای استایل های تکراری و بی هوادار را می گیرد. هنوز هم لباس ها و پوشش هایی از گذشته وجود دارند که طرفداران بسیاری را در بین انسان های مدرن امروزی دارند. مثل کت های چرمی یا لباسهای جین کلاسیک که آنها را با لباس های جدید ترکیب می کنند و هنوز هم جذابیت و زیبایی منحصر به فرد خود را دارند.

ترکیب کردن استایل وینتیج با لباس ها و وسایل جدید 

دنیای مد و استایل امروزه دنیای خلاقیت و ترکیب کردن اجزا با یکدیگر است. برای داشتن ظاهری خاص و منحصر به فرد در این سبک می توان از پیوند آثار مربوط به دورانی خاص در گذشته با دنیای مدرن امروزی ترکیب های شگفت انگیزی را به وجود آورد.

یکی از خلاقیت های محبوب و مورد پسند در دنیای مد امروز ترکیب کردن پوشش هایی از استایل وینتیج با عناصر مدرن است مثلا می توان لباسی از دهه ۱۹۲۰ را با یک اکسسوری جدید ترکیب کرد. یا پیراهن با دامن کلوش که سبکی به جا مانده از دهه ۱۹۵۰ میلادی است را به تن کنید. این استایل را با یک گوشواره امروزی و یک کیف دستی مدرن کامل کنید. اما نکته ای که در این ترکیب کردن نباید فراموش شود رعایت سادگی و خلوت بودن استایل وینتیج است. همچنین سعی کنید تا حد ممکن در ایجاد این استایل ترکیبات جدید و قدیم را با نسبت های مساوی با هم به کار ببرید.

استفاده از اکسسوری های زیبا و نوستالژیک استایل وینتیج را فراموش نکنید

اکسسوری وینتیج

علاوه بر لباس هایی که از دهه های مختلف برای این سبک انتخاب می کنند وسایل دیگری هم هستند که تاثیر پوشیدن آن لباس را دوچندان می کنند. وسایلی مانند: کلاه، دستکش، عینک، هدبند و زیورآلات مخصوص هر دوره که می تواند در جذابیت و زیبایی این استایل تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: نکاتی برای استفاده از اکسسوری

شما تا چه حد در مورد استایل وینتیج می‌دانید؟ اطلاعاتتان در مورد این سبک را با ما به اشتراک بگذارید و اگر پیگیر اخبار و مطالب دنیای مد هستید ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید!