کالکشن کروز چیست؟

5 دقیقه مطالعه
کالکشن کروز
در دنیای مد مفاهیم زیادی وجود دارد که معنای خاص خودشان را دارند. از جملۀ آنها می‌شود به کالکشن کروز یا کالکشن ریزورت اشاره کرد. شاید مجموعه های پاییز و بهار در بین طرفداران مد یک اصطلاح رایج باشد؛ اما مجموعه مخصوص تعطیلات یا همان Resort یک مفهوم کمتر شناخته شده محسوب می‌شود. در این مقاله راجع به این گروه خاص از محصولات در دنیای مد و فشن صحبت می‌کنیم؛ اگر شما هم مشتاقید تا دانش خودتان را در این زمینه ارتقا بدهید این مطلب را از دست ندهید!


کالکشن کروز به چه معنی است؟

کالکشن ریزورت

در حقیقت از کالکشن کروز با اسامی متعددی در دنیای مد یاد می‌شود. ریزورت (Resort)، کالکشن تعطیلات و پیش از بهار همگی به یک مفهوم اشاره دارند که در حقیقت همان کالکشن کروز است. این مجموعه شامل محصولاتی می‌شود که پیش از تحویل لباس‌های بهار و تابستان و پس از لباس‌های پاییز و زمستان به بازار عرضه می‌شود. به بیان دیگر تاریخ عرضۀ این مجموعه زمانی بین عرضه کالکشن پاییز و کالکشن بهار است.

غیر از کالکشن ریزورت یک مجموعۀ دیگر نیز وجود دارد که در حال تبدیل شدن به یک پای ثابت دنیای مد است. به این مجموعه، کالکشن قبل از پاییز گفته می‌شود. شاید بشود گفت که مجموعۀ پیش از پاییز یک استراحت و فرصت کوتاهی است برای زمانی که بهار و تابستان به پایان رسیده و در عین حال هنوز مجموعه های پاییزی و زمستانه آماده نشده‌اند. در این فرصت کوتاه، عرضۀ محصولاتی به این سبک نوعی زنگ تفریح محسوب می‌شود. برندهایی مثل گوچی یا شنل از جمله کمپانی‌هایی هستند که این مجموعه‌ها را به بازار عرضه می‌کنند.

دلیل وجود لباس های زمستانی در کالکشن Resort

مجموعه کروز

اگر دنبال کنندۀ مجموعه های Resort باشید حتماً به این موضوع پی برده‌اید که لباس‌های گرم پاییزی و زمستانی هم در بین آنها وجود دارد. اما چه چیزی باعث می‌شود که در فصل بهار و زمانی که هوا معتدل است باز هم چنین پوشش‌هایی معرفی شوند؟ پاسخ به این سؤال بسیار ساده است. همان‌طور که گفتیم کالکشن ریزورت با نام کالکشن مخصوص تعطیلات هم شناخته می‌شود. افراد زیادی هستند که در فصل بهار و پاییز به مسافرت می‌روند و از روزهای تعطیل لذت می‌برند. مسئله اینجاست که افراد مختلف سلیقه‌های متفاوتی دارند و هرکدام مقصد خاص خودشان را دارند. بعضی افراد شاید مناطق گرم و استوایی را برای مسافرت ترجیح بدهند و عده‌ای دیگر مناطق کوهستانی و سرد؛ پس طبیعی است که عده‌ای نیاز به لباس‌های گرم داشته باشند. یک دلیل وجود لباس‌های زمستانه در این مجموعه همین است.

دلیل دیگر این است که برندهای مختلف مشتریانی از سراسر دنیا دارند، از جمله کشورهایی مثل روسیه که عموم مناطق آن آب‌وهوای بسیار سردی دارد. در نتیجه مشتریان این مناطق نیاز به لباس‌های گرم دارند. در طرف دیگر، ساکنان کشورهای گرم و کویری به دنبال لباس‌های خنک و تابستانی هستند.

کدام برندها کالکشن کروز دارند؟

کالکشن کروز دنیای فشن

برندهای بزرگ دنیای فشن نظیر دیور، گوچی، شنل و لویی ویتون از جمله برندهایی هستند که فشن شوی کروز دارند. در این فشن شوها نیز چهره‌های مشهور، ستارگان و سلبریتی های سینما حضور دارند و رسانه‌های مختلف این مراسم‌ها را پوشش می‌دهند.

در مجموعه های کروز چه تعداد محصول نمایش داده می شود؟

تنوع مجموعه ریزورت

اغلب مجموعه های Resort از نظر گستردگی و تنوع محصول در مقایسه با کالکشن های بهار و زمستان محدودتر هستند. با این وجود هستند برخی از خانه‌های مد بزرگ مانند گوچی و شنل برای این فشن شوها بودجه بالایی را در نظر می‌گیرند. برندهای معروف اروپایی این نمایش‌ها را در سراسر دنیا از جمله شهرهای توکیو، هاوانا، ریودوژانیرو و... برگزار می‌کنند.

این مجموعه‌ها با اینکه بخش بسیار کوچکی از صنعت مد را تشکیل می‌دهند؛ اما از نظر تجاری و مالی اهمیت بسیار بالایی دارند. استایل آوانگارد و لباس‌های منحصر به فرد طراحان معروف که در مراسم‌های مختلف حسابی جنجال برپا می‌کنند تنها طرح‌هایی نیستند که چهره‌های مشهور به آنها علاقه دارند. حتی سلبریتی‌ها هم نیاز دارند که گاهی از کارهای عجیب و غریب فاصله بگیرند و به لباس‌های معمولی و رایج بسنده کنند. اینجا همان جایی است که کالکشن کروز به کار می‌آید.

بیشتر بخوانید: استایل آوانگارد در دنیای مد

آیا این همه پیچیدگی لازم است؟

شاید با وجود این همه مجموعۀ مختلف بگویید که چرا باید فشن شوها و رونمایی از طرح‌های جدید را تا این اندازه پیچیده کرد؛ آیا بهتر نیست که تمام این مراسم‌ها در بازه‌های زمانی مشخص و به شکلی کامل و یکپارچه برگزار شود؟ پاسخ به این سؤال‌ها به اندازۀ پرسش‌های قبلی ساده نیست.

بحث تقویم‌های مد پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد و اگر تمام برندها بخواهند کل محصولات را در بازه‌های زمانی بهار و پاییز به بازار ارائه کنند بدون شک با مراسم‌ها و فشن شوهایی طولانی‌مدت و بسیار پرخرج طرف هستیم. از طرفی باید از بعد اقتصادی نیز به این ماجرا نگاه کرد. علاوه بر درآمدهای حاصل از فروش پوشاک، صنعت مد به شکل غیر مستقیم نیز باعث کسب درآمد برای اقشار مختلف جامعه می‌شود. برگزاری فشن شوها در کشورهای مختلف به‌نوعی باعث رونق گردشگری نیز می‌شود و درآمدهای حاصل از این موضوع نیز مبالغ قابل توجهی است.

بدیهی است که اگر این نمایش‌ها به تعداد محدود و تنها در مکان‌های خاص برگزار شود صنعت گردشگری آن‌قدر که باید و شاید رونق پیدا نمی‌کند. به همین خاطر از نظر عملی بهتر این است که فشن شوها به‌صورت پراکنده، در بازه‌های زمانی مختلف و در سراسر دنیا برگزار شوند تا اینکه به یک نمایش طولانی و محدود تبدیل شوند.

این تمام آن چیزی بود که می‌شد در مورد کالکشن کروز یا ریزورت در دنیای مد بیان کرد. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. دیدگاه خودتان راجع به این مقاله را با ما در میان بگذارید و ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید!