آموزش نحوه چیدمان سفره شب یلدا

شیدا رضایی 1 سال پیش
4 دقیقه مطالعه
سفره شب یلدا

شب چله یکی از بلندترین شب‌های سال در ایران است که با نام شب یلدا هم شناخته می‌شود. خانواده‌های ایرانی از زمان‌های دور و دراز این شب را همراه با مراسمی خودمانی و باشکوه جشن می‌گرفتند. تا به امروز که این سنت هنوز هم در خانواده‌های ایرانی پایدار مانده است. شب چله یکی از شب‌های زیبا با خاطره‌های به یاد ماندنی برای هر ایرانی است. در این مطلب قصد داریم با ارائه جدیدترین ایده‌ها برای تزئین سفره شب یلدا به شما در برگزاری مراسم این شب به یاد ماندنی کمک کنیم. ما را با نگاه‌های زیبایتان تا پایان این مقاله دنبال کنید!



شب یلدا 1401

شب یلدا با غروب آفتاب آخرین روز پاییز شروع و تا قبل از طلوع اولین روز زمستان ادامه دارد. این شب گویی شروع فصلی سرد را برای ما بازگو می‌کند. تزئین سفره یلدا با بهترین و زیباترین سبک‌ها، یکی از نکات مهمی است که در این شب بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. شما هم می‌توانید به‌کارگیری چند شیوه راحت و آسان در کمترین زمان ممکن زیباترین سفره را برای این شب خاص بچینید. در ادامه چندین ایده مفید و کاربردی را برایتان جمع‌آوری کرده‌ایم که با استفاده از آن‌ها، می‌توانید سفره‌هایی خاطره‌انگیز را بچینید.

تزئین سفره شب یلدا

روش‌ها و ایده‌ها در چیدمان سفره شب یلدا دارای تنوع زیادی است و دست شما در نحوۀ چیدن آن کاملا باز است. شما می‌توانید از سبک‌های سنتی و قدیمی یا جدید و مدرن استفاده کنید. همه چیز بستگی به سلیقه و علایق خودتان دارد!

ایده برای تزئین آجیل شب یلدا

آجیل‌ها به‌عنوان یک تغذیه سالم سرشار از فیبر و پروتئین هستند. خوردن آجیل فواید زیادی برای انسان دارد و منبع مناسبی از منیزیم و ویتامین E محسوب می‌شود. پس چه بهتر که از این خوراکی مفید در چینش سفره یلدا استفاده کنیم.

تزئین آجیل در قالب‌های کاغذی دایره‌ای

سفره شب یلدا

استفاده از قالب‌های کاغذی برای تزئین آجیل می‌تواند یکی از لاکچری‌ترین انتخاب‌های شما باشد. شما با استفاده از این قالب‌ها تمی هنری را به سفره‌تان خواهید داد. کافی ست آجیل‌ها را به‌صورت جداگانه در هر بخش از قالب قرار دهید تا کار تزئین به پایان برسد.

سفره شب یلدا

زیبا ترین مدل تزئین آجیل شب یلدا

سفره شب یلدا

یکی از شیک‌ترین تزئین‌های آجیل به شمار می‌رود. نحوۀ چیدن در این روش کاملا ساده است. آجیل‌ها را به‌صورت جداگانه در قسمت‌های قالب بریزید و با میوه‌های خشک روی آن را تزئین کنید. این کار ظاهری جذاب و تماشایی به آجیل شما می‌بخشد.

تزئین آجیل به‌صورت سلیقه‌ای

سفره شب یلدا

اگر این روش‌ها با سلیقۀ شما همخوانی ندارد می‌توانید با هر روشی که دوست دارید آجیل را در سفره بچینید. از خلاقیت ذهنیتان استفاده کنید و یک تزئین ایده‌آل را به‌وجود بیاورید!

سبک‌های مختلف چیدمان سفره شب یلدا

از جمله مواردی که بودن آن در سفره یلدا لازم و ضروری است می‌شود به: آجیل، انار دون شده، هندوانه، کتاب دیوان حافظ و شمع‌هایی با تم رنگی قرمز اشاره کرد.

چینش سفره شب یلدا به سبک سنتی

سفره شب یلدا

سبک سنتی از سالیان دور تا به امروز مورد استقبال زیادی قرار گرفته است. چیدمان کلاسیک از سبک‌های جذاب و چشمگیری است که هیچ وقت از مد نمی‌افتد. برای چیدن سفره به این سبک از وسایل قدیمی مانند سماور، ظروف آجیل و میوه و همچنین جاشمعی‌های سنتی استفاده کنید.

سفره شب یلدا با تم کریسمس

سفره شب یلدا

سبک تزئین این سفره برگرفته از مراسم کریسمس است که بزرگترین جشن دین مسیحیت در اولین شب زمستان محسوب می‌شود. درختی که در این عکس مشاهده می‌کنید نمایانگر کریسمس است.

سفره شب یلدا

سفره یلدا برای عروس

سفره شب یلدا

تازه عروس‌ها می‌توانند برای برگزاری اولین مراسم شب یلدایشان از این تصاویر برای چیدمان سفره خودشان ایده بگیرند. در این مورد بهتر است از ظروف شیشه‌ای و جدید برای تزئین سفره خودتان استفاده کنید.

برش هندوانه شب یلدا

هندوانه در سفره شب یلدا یکی از مواد لازم و ضروری است و نگاه‌ها را هم به خود جلب می‌کند. شما می‌توانید با استفاده از ذهن خلاقتان، هندوانه را با برش‌های متنوع و جذاب به بهترین شکل ممکن تزئین کنید. در این قسمت به چند نمونه از جذاب‌ترین برش‌ها اشاره خواهیم کرد.

هندوانه با طرح کیک

سفره شب یلدا

یکی از ساده‌ترین و آسان‌ترین برش‌هاست برای کسانی که نمی‌خواهند زمان زیادی را صرف سفره‌آرایی کنند. برای ساختن این کیک هندوانه‌ای، قسمت داخلی هندوانه را به تکه‌های استوانه‌ای در اندازه‌های بزرگ، متوسط و کوچک برش بزنید. حال تکه‌ها را به صورت طبقه‌ای از بزرگ تا کوچک روی هم بچینید. روی کیک را نیز با چند عدد از میوه‌های خوشمزه تزئین کنید.

هندوانه با طرح پروانه

سفره شب یلدا

طرحی زیبا و ساده که می‌توانید از آن برای شیک کردن سفره‌تان استفاده کنید. هندوانه را به دو نیم تقسیم کرده و مانند تصویر بالا آن را به شکل سبد در بیاورید. حال قسمت داخلی هندوانه را خالی کنید و با آن برش‌های پروانه‌ای شکل بسازید. سپس داخل سبد را با برش‌های زیبای پروانه‌ای پرکنید.

برش هندوانه با طرح سبد

سفره شب یلدا

یک سبد هندوانه‌ای شکل که داخل آن با تکه‌هایی از میوه تزئین شده است. شما می‌توانید به‌عنوان یک بانوی خوش‌سلیقه از این سبد برای پذیرایی از مهمان‌هایتان استفاده کنید.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید و کاربردی باشد. شما کدام روش را می‌پسندید؟ ترجیح می‌دهید سفره یلدا را به سبک سنتی بچینید یا به روش مدرن و جدید؟ شب یلدا برای شما چگونه سپری می‌شود؟ آیا به چیدمان سفره یلدا علاقه دارید؟ با عضویت در ژومنت، مطالب بیشتری در زمینه سبک زندگی را مطالعه کنید و راجع به سفره‌آرایی بیشتر بخوانید.