طرز تهیه انواع نوشیدنی با قهوه در خانه

مریم موسوی 7 ماه پیش
7 دقیقه مطالعه
طرز تهیه انواع نوشیدنی با قهوه در خانه

قهوه یکی از محبوب‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین نوشیدنی‌های جهان است و امروزه جایگاه بسیار ویژه‌ای در زندگی روزمره تعداد زیادی از افراد دارد. بوی آرامش بخش و تازگی و انرژی که این نوشیدنی به افراد می‌دهد باعث شده است تا قهوه به پای ثابت برنامه روزانه بسیاری از افراد تبدیل شود. بسیاری از افراد تمایل دارند تا این نوشیدنی جادویی را  برای خود در خانه تهیه کنند و رسپی ها و انواع مختلف این نوشیدنی را بهتر بشناسند. اگر شما هم از طرفداران پروپاقرص قهوه هستید و می‌خواهید به صورت حرفه‌ای آن را در خانه تهیه کنید و یا دوست دارید با رونمایی از نوشیدنی‌های جدید و کلاسیک به مهمانی‌های خود رنگ و بویی تازه بدهید به شما پیشنهاد می‌کنم در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با طرز تهیه انواع نوشیدنی با قهوه در خانه بیشتر آشنا شوید.


قهوه چیست و چگونه به دست می‌آید؟

قهوه چیست و چگونه به دست می آید؟

پیش از آن که طرز تهیه انواع نوشیدنی با قهوه در خانه را بیاموزیم بهتر است قهوه را بیشتر بشناسیم و توضیحی کوتاه درمورد منشأ و تفاوت دانه‌های قهوه به شما بدهیم. کسب دانش در مورد انواع دانه قهوه به شما کمک می‌کند تا در هنگام خرید آن برای تهیه انواع نوشیدنی با قهوه در خانه دچار سردرگمی نشوید و به راحتی قهوه مناسب را تهیه کنید.

قهوه از دانه‌های گیاهی به نام Coffea تهیه می‌شود. این دانه‌ها در میوه‌هایی شبیه به گیلاس رشد می‌کنند و بعد از خشک‌شدن، به عنوان دانه قهوه به بازار عرضه می‌شوند. به طور کلی دانه‌های قهوه در دو دسته بندی کلی جای می‌گیرند:

شکل اصلی دانه قهوه

1. قهوه عربیکا (Arabica Coffee)

قهوه عربیکا نوعی از دانه‌های قهوه است که از گیاه Coffea arabica به دست می‌آید. این نوع دانه قهوه یکی از باکیفیت‌ترین نوع دانه‌های قهوه است که از محبوبیت زیادی برخوردار است. برخی از ویژگی‌های مهم قهوه عربیکا عبارت‌اند از:

طعم ملایم:  قهوه عربیکا طعمی ملایم دارد و نسبت به دانه‌های قهوه روبوستا از تلخی کمتری برخوردار است.

منشأ: دانه‌های عربیکا از نظر منشأ انواع مختلفی دارند و در مناطق مختلفی تولید و کشت می‌شوند. این دانه در اصل در ارتفاعات رشد می‌کند و این شرایط خاص سبب می‌شود تا طعمی متمایز و بی‌نظیر داشته باشد. برخی از معروف‌ترین مناطق تولید عربیکا شامل کلمبیا، اتیوپی، برزیل، کنیا و کاستاریکا هستند.

کافئین کمتر: دانه‌های قهوه عربیکا دارای کمترین میزان کافئین نسبت به دانه‌های قهوه روبوستا هستند. این میزان کافئین باعث می‌شود که قهوه عربیکا برای افرادی که به کافئین حساسیت دارند یا قهوه را برای لذت بردن از طعم آن استفاده می‌کنند، مناسب باشد.

2. قهوه روبوستا (Robusta Coffee)

انواع قهوه و طرز تهیه آن در خانه

دانه‌های قهوه روبوستا در مناطقی که کشاورزی در آنها رونق دارد؛ مانند ویتنام، برزیل، و افریقای مرکزی به دست می‌آید.

طعم: قهوه روبوستا نسبت به عربیکا دارای طعمی قوی‌تر و تلختر است. این نوع قهوه معمولاً برای تهیه اسپرسو و انواع نوشیدنی‌های ترکیبی با قهوه استفاده می‌شود.

انواع روش‌های تهیه قهوه

اگر می‌خواهید قهوه را به تنهایی و در خانه درست کنید روش‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد که می‌توانید بسته به سلیقه و امکاناتی که در خانه دارید یکی از آنها را انتخاب کنید.

طرز تهیه قهوه به کمک اسپرسوساز

اسپرسو یکی از محبوب‌ترین و پرطرف‌دارترین روش‌های تهیه قهوه است. در این روش، آب با فشار زیاد و با سرعت بالا از قهوه عبور می‌کند. استفاده از اسپرسوساز نیاز به تجهیزات خاصی دارد و قهوه‌ای که با این روش تهیه می‌شود اسپرسو نامیده می‌شود.

طعم اسپرسو معمولاً قوی و تلخ است و می‌توانید برای تهیه آن بسته به سلیقه خود از انواع مختلفی از قهوه‌های مختلف استفاده کنید.

طرز تهیه انواع نوشیدنی با قهوه در خانه - اسپرسو

طرز تهیه قهوه در خانه با استفاده از فرنچ پرس

فرنچ پرس یک وسیله ساده است که نیازی به برق ندارد و برای تهیه قهوه استفاده می‌شود. در این روش، دانه‌های قهوه با آب داغ ترکیب می‌شوند و سپس با کمک فیلتر موجود در دستگاه فشار داده می‌شوند.

طعم قهوه تهیه شده با فرنچ پرس معمولاً ملایم‌تر از اسپرسو است و تلخی کمتری دارد.

طرز تهیه قهوه با استفاده از فیلتر و قهوه‌ساز (Drip Coffee Maker)

این روش اغلب به تهیه قهوه با قهوه سازهای خانگی اطلاق می‌شود. در این روش به کمک دستگاه آب از روی قهوه عبور می‌کند و نوشیدنی مورد نظر شما آماده می‌شود. قهوه تهیه شده با این روش معمولاً سبک‌ترین و ملایم‌ترین طعم قهوه را به شما می‌دهد.

آشنایی با طرز تهیه انواع نوشیدنی با قهوه در خانه

انواع مختلفی از نوشیدنی‌ها وجود دارد که می‌توانید با قهوه در خانه تهیه کنید در ادامه طرز تهیه چند نوع از نوشیدنی‌های پرطرفدار سرد و گرم با قهوه را برای شما آورده‌ایم:

طرز تهیه لاته (Latte):

ابتدا قهوه را به روش اسپرسو تهیه کنید. سپس در یک فنجان یا لیوان، شیر گرم را به قهوه اضافه کنید. می‌توانید برای تزیین، از پودر کاکائو استفاده و یا آرت‌هایی که به کمک شیر پیاده سازی می‌شوند را اجرا کنید.

طرز تهیه انواع نوشیدنی با قهوه در خانه - لاته

طرز تهیه کاپوچینو (Cappuccino)

کاپوچینو نیز مانند لاته به کمک اسپرسو تهیه می‌شود و برای تهیه آن کافی است که ابتدا اسپرسو را تهیه کنید؛ سپس در یک فنجان یا لیوان، به ترتیب یک سوم اسپرسو، یک سوم شیر گرم، و یک سوم کافی کرم اضافه کنید.

طرز تهیه موکا (Mocha)

قهوه اسپرسو  تهیه کنید و به آن مقداری شکلات اضافه کنید تا ذوب شود. سپس شیر گرم را به مخلوط قهوه و شکلات اضافه کنید.

طرز تهیه آمریکانو (Americano)

برای تهیه قهوه آمریکانو کافی است پس از تهیه اسپرسو به آن آب جوش اضافه کنید. نسبت آب به اسپرسو را بر اساس ترجیح خود تنظیم کنید.

طرز تهیه قهوه ترکی (Turkish Coffee)

قهوه را به همراه شکر و آب در یک قوری کوچک بپزید تا بوی قهوه آزاد شود. سپس قهوه را به مدت کوتاه بر روی حرارت کم بگذارید تا دم بکشد. در پایان، قهوه ترکی را در فنجان کوچکی ریخته و از آن لذت ببرید.

طرز تهیه انواع نوشیدنی با قهوه ترکی در خانه

روش تهیه آیس کافه‌ (Iced Coffee)

برای تهیه این نوشیدنی سرد با قهوه کافی است اسپرسو یا هر نوع از قهوه دلخواه خود را تهیه کنید و آن را خنک‌ کنید. سپس روی قهوه یخ بریزید و شکر و شیر را تا زمانی که به طعم دلخواه خود برسید به قهوه اضافه کنید.

فراپه یا فراپوچینو (Frappe or Frappuccino)

قهوه اسپرسو، برف یخ، شیر، و شکر را در یک مخلوط‌کن یا میکسر قرار دهید و مخلوط کنید تا مخلوط فراپه شما به دست آید. سپس در یک لیوان بریزید و با کافی کرم یا شکلات تزیین کنید.

آیس کافی با نوتلا (Iced Coffee with Nutella)

این نوع نوشیدنی سرد که با قهوه تهیه می‌شود بسیار پرطرفدار و مناسب مهمانی‌های شما است. برای تهیه آن کافی است ابتدا یک قهوه اسپرسو تهیه کنید و به آن نوتلا (کرم شکلات و بادام زمینی) اضافه کنید. مواد را با هم مخلوط کنید و سپس برف یخ را به آن اضافه کنید.

طرز تهیه انواع نوشیدنی با قهوه در خانه - آیس کافی

کولادا قهوه‌ (Coffee Colada)

در یک میکسر، قهوه اسپرسو، شیر، کافی کرم، پودر قهوه‌، برف یخ، و شکر را با هم مخلوط کنید تا مخلوطی یکدست و خوشمزه به دست آید. سپس ترکیب به دست آمده را در یک لیوان بریزید و با پودر شکر یا شکلات تزیین کنید.

نکات مراقبت و نگهداری از قهوه در خانه برای حفظ کیفیت آن

یکی از نکات مهمی که باید درباره قهوه بدانید این است که این ماده جادویی و خوشمزه با گذشت زمان کیفیت و بوی خود را از دست می‌دهد برای همین لازم است برای حفظ بلند مدت کیفیت آن نکاتی را رعایت کنید که در ادامه به آنها پرداخته‌ایم:

  • حفظ و نگهداری در جای تاریک و خنک: قهوه باید در محیطی تاریک و خنک نگهداری شود. نور مستقیم خورشید می‌تواند به طعم و کیفیت قهوه آسیب بزند.
  • استفاده از بسته‌بندی مناسب: اگر قهوه خود را در دسته‌بندی‌های پلاستیکی تهیه می‌کنید، مطمئن شوید که بسته بندی آنها وکیوم شده و فاقد هوا باشد.
  • استفاده از قهوه تازه: اگر قهوه را به صورت دانه‌ تهیه می‌کنید، بهتر است دانه‌های قهوه را تا زمان آسیاب در بسته‌های وکیوم نگهداری کنید و تنها به اندازه هر بار استفاده مقدار مورد نیاز را آسیاب کنید.
  • محافظت از رطوبت: رطوبت می‌تواند به طعم و کیفیت قهوه آسیب بزند. مطمئن شوید که قهوه در محیط خشک و بدون تغییرات دمایی نگهداری می‌شود.
  • نه به نگهداری در یخچال: قهوه باید دور از یخچال نگهداری شود؛ زیرا یخچال ممکن است باعث جذب رطوبت و بوی ناخوشایند شود.

نکات نگهداری و طرز تهیه انواع نوشیدنی با قهوه در خانه

با رعایت همین چند نکته ساده می‌توانید از قهوه‌هایتان بیشتر لذت ببرید و طعم بهتری از آنها به دست آورید. اگر دوست دارید با سبک زندگی و تغذیه سالم بیشتر آشنا شوید و از رسپی های خوش طعم و جدید مطلع شوید ما را در مجله آنلاین ژومنت دنبال کنید.