خوراکی های دشمن دیابت را بشناسید

شیدا رضایی 6 ماه پیش
7 دقیقه مطالعه
خوراکی های دشمن دیابت

اگر شما هم مبتلا به دیابت هستید معمولاً به دنبال غذایی می‌گردید که قند خونتان را افزایش ندهد و از شما در برابر آسیب‌های احتمالی محافظت کند. این مطلب از ژومنت 20 نوع از خوراکی‌ های دشمن دیابت را به شما معرفی می‌کند که از افزایش قند خون جلوگیری می‌کند.


خوراکی های دشمن دیابت

همه ما روزانه خوراکی‌های مختلفی را می‌خوریم؛ اما افراد دیابتی دررابطه‌با این قضیه باید محتاطانه پیش روند و برخی خوراکی‌ها را جایگزین مواد غذایی شیرین و دوست دیابت کنند. در ادامه همراه ما باشید تا با این خوراکی‌ها بیشتر آشنا شوید.

1. میوه آووکادو، یکی از خوشمزه ترین خوراکی های دشمن دیابت

این میوه منبع اسیدهای چرب غیراشباع است و روند هضم غذا را کاهش می‌دهد. همچنین از افزایش قند خون در بدن بعد از خوردن غذا جلوگیری می‌کند.

میوه آووکادو

2. سیب

شاید جالب است که بدانید متخصصان تغذیه در برنامه رژیم غذایی افراد استفاده از سیب را اولویت قرار می‌دهند؛ چرا که میوه‌ای کم‌کالری است و دارای فیبر بالایی می‌باشد که از ضعف و گرسنگی جلوگیری می‌کند. اگر بدنتان دچار کلسترول بد است و همچنین قصد کاهش قند خون را در خود دارید، حتماً خوردن یک عدد سیب را در وعده‌غذایی‌تان فراموش نکنید.

سیب

3. دانه جو

یک راه دیگر برای کاهش و ثابت ماندن قند خون، خوردن جو به‌جای برنج است. شما بجای اینکه روزانه وعده‌غذایی خود را صرف خوردن برنج کنید، به کمک جو میزان 70 درصد قند خون خود را پس از صرف یک وعده غذایی کاهش دهید. همچنین فیبرهای حلال مانندی در دانه‌های جو وجود دارد که جریان هضم غذا را کمی کند می‌کند و قند موردنیاز بدن را با سرعت کمتری دریافت می‌شود.

دانه جو

4. سبزیجات، یکی از خوراکی های دشمن دیابت

یکی از مزایای سبزیجات این است که فیبر حلالی موجود در آن باعث مرگ همیشگی قند خون بالا می‌شود. در ضمن اگر توان خرید گوشت قرمز را ندارید، سبزیجات یکی از خوراکی‌هایی هستند که سرشار از پروتئین‌اند و بجای گوشت قرمز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سبزیجات، یکی از خوراکی های دشمن دیابت

5. جوی دو سر

از آن دسته خوراکی‌های حاوی فیبر حلال است که با خوردن آن میان آنزیم‌های هضم‌کننده در معده و مولکول‌های آمیدون غذا چسبندگی ایجاد می‌شود. ازاین‌رو روند هضم غذا در بدن کاهش می‌یابد و خون قند موردنیاز خود را به‌ندرت جذب می‌کند.

جوی دو سر

6. گوشت گاو

این گوشت حاوی پروتئین است و با مصرف آن مدت‌زمان بیشتری احساس گرسنگی به شما دست نمی‌دهد. استفاده از مواد پروتئینی عملکرد متابولیسم را در بدن افزایش می‌دهد و در صورت مواجه با کاهش وزن، حجم بافت ماهیچه‌ای شما کم نمی‌شود. ازاین‌رو برای استفاده از گوشت گاو، بخش‌های کم‌چرب آن را برش دهید و برای هر وعده‌غذایی به میزان یک‌چهارم از بشقابتان را گوشت گاو قرار دهید و میل کنید.

گوشت گاو

7. ماهی، یکی از خوراکی های دشمن دیابت

درصد مبتلا به بیماری قلبی در افراد دیابتی بیشتر از بقیه است ماهی سرشار از اسیدهای چربی است که مصرف آن باعث می شود بدن افراد در برابر ابتلا به دیابت، انسولین و التهاب که بهانه ای برای ابتلا به بیماری قلبی می باشد، در امان بماند. توصیه می شود که حداقل دو بار در هفته از خوردن ماهی  غافل نشوید تا بتوانید میزان 40 درصد احتمال ابتلا به ناراحتی قلبی را کاهش دهید.

ماهی، یکی از خوراکی های دشمن دیابت

8. میوه های گوشت دار دانه دار

به میوه‌هایی که دانه‌های قرمز یا بنفش روی آن باشد، عبارت گوشت‌دار یا دانه‌دار تعلق می‌گیرد. انگور یکی از این نوع میوه‌ها است که یک ترکیب طبیعی به نام آنتوسیانین در آن وجود دارد. محققان بر این باورند که این دانه‌های رنگی به کاهش قند خون کمک می‌کند و به‌وسیلهٔ آن انسولین طبیعی در بدن تولید می‌شود. 

میوه های گوشت دار دانه دار

9. تخم مرغ

گنجاندن استفاده 1 یا 2 عدد تخم‌مرغ به وعده غذایی روزانه شما نه تنها کلسترول خون را افزایش نمی‌دهد بلکه تا ساعت‌ها شما احساس ضعف نخواهید کرد.

تخم مرغ

10. کلم بروکلی، یکی از بهترین خوراکی های دشمن دیابت

این کلم سرشار از کروم است که در طی گذشت مدت زمانی طولانی به تنظیم قند خون در بدن شما کمک می‌کند.

کلم بروکلی، یکی از بهترین خوراکی های دشمن دیابت

11. دانه کتان

این خوراکی منبع فیبر، پروتئین، منیزیم و چربی‌های موجود در ماهی است که کمک به تنظیم قند خون و جذب انسولین توسط سلول‌های بدن می‌کند.

دانه کتان

12. هویج

خوراکی هویج به‌عنوان بتاکاروتن معرفی می‌شود که به شما کمک می‌کند تا از ابتلا به دیابت در امان باشید و یکی از مزیت‌های اصلی آن تنظیم قند خون بدن است.

هویج

13. شیر و ماست

لبنیاتی همچون شیر و ماست باعث می‌شود بدن در برابر جذب انسولین مقاومت نشان ندهد. این لبنیات سرشار از پروتئین و کلسیم هستند که باعث کاهش وزن نیز می‌شود.

شیر و ماست

14. گوشت مرغ

بهتر است بخش‌هایی که چربی کمتری دارند را انتخاب کنید؛ ازاین‌رو قسمت سینه مرغ به‌عنوان یکی از بخش‌های کم‌چرب مرغ معرفی می‌شود. در ضمن پوست مرغ بسیار چرب است قبل از خوردن مرغ، پوست آن را به‌صورت کامل از گوشت جدا کنید.

گوشت مرغ

15. گردو، یکی از خوراکی های خوشمزه و دشمن دیابت

یکی از آن دسته آجیل‌های سرشار از فیبر و پروتئین است. این خوراکی مدتی طول می‌کشد تا هضم شود و به‌کندی تبدیل به قند موردنیاز بدن می‌شود. گردو منبع چربی‌های مونوی غیراشباع است که سلامت بدن را تأمین می‌کند.

گردو، یکی از خوراکی های خوشمزه و دشمن دیابت

16. کره بادام زمینی

شاید بارها شنیده باشید که خوردن یک صبحانه با کره بادام‌زمینی، ساعت‌ها شما را سیر نگه می‌دارد. ازآنجایی‌که این خوراکی منبع چربی‌های مونوی غیراشباع است، مصرف آن در هر ساعت از شبانه‌روز کمک می‌کند تا قند خون شما تنظیم شود.

کره بادام زمینی

17. سیب زمینی شیرین

بدن شما برای کاهش قند خون نباید در برابر انسولین مقاومت نشان دهد. برای رفع این مشکل خوردن سیب‌زمینی شیرین که منبع اسید کوروژنیک است راهکاری مطمئن می‌باشد. یک عدد سیب‌زمینی شیرین کبابی حدود 30 درصد کمتر از سیب‌زمینی معمولی به افزایش قند خون کمک می‌کند! چرا که از فیبر بالا و ریزمغذی‌هایی برخوردار است که مقدار 40 درصد آن‌ها حلال مانند می‌باشد ازاین‌رو رو میزان کلسترول بدن را پایین می‌آورد و روند هضم غذا را با کندی پیش می‌برد. این سیب‌زمینی سرشار از کاروتنویید و رنگ‌دانه‌های زرد و نارنجی می‌باشد که برای ارگانیسم‌های این قابلیت را ایجاد می‌کند تا در برابر انسولین مقاومت نشان ندهد. 

سیب زمینی شیرین

18. روغن زیتون

آیا تابه‌حال از خواص روغن‌زیتون برای بدن چیزی شنیدید؟ این گوهر نایاب که با اسم طلای مایع معرفی می‌شود سرشار از ترکیبات ضدالتهابی و قوی است که در ادامه بیشتر از خواص آن برایتان می‌گوییم. اگر شما هم فردی هستید که رژیم مدیترانه‌ای می‌گیرید بهتر است بدانید برای اینکه از ابتلا به دیابت و ناراحتی‌های قلبی فاصله بگیرید، روغن‌زیتون، میوه، سبزیجات، غلات و گوشت کم‌چرب را در وعده‌های غذایی خود استفاده کنید. منشأ اصلی این دو بیماری ایجاد التهاب در بدن افراد است. ازاین‌رو با مصرف روغن‌زیتون، میزان مقاومت بدنتان را در برابر جذب انسولین کاهش دهید. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که خیلی سریع غذا را هضم می‌کنید و قند کافی جذب خونتان نمی‌شود، حتماً از کاربرد روغن‌زیتون در این زمینه غافل نشوید.

روغن زیتون

19. نان سبوس دار، یکی دیگر از خوراکی های دشمن دیابت

نان‌ها در دسته‌بندی مختلفی قرار دارند که نان سفید میانگین مصرف بیشتری در بین افراد دارد. جالب است بدانید استفاده مداوم از این نان باعث می‌شود تا بدن در مقابل انسولین حساسیتی نشان ندهد و ازاین‌رو قند خون شما بالا می‌رود. درصورتی‌که استفاده از نان سبوس‌دار این فرایند را بر عکس عمل می‌کند و باعث کاهش قند خون بدن می‌شود.

نان سبوس دار، یکی دیگر از خوراکی های دشمن دیابت

20. دانه ها

اگر به دنبال یک منبع مطمئن از چربی‌های مفید، پروتئین و فیبر هستید، گنجاندن انواع دانه به وعده‌غذایی خود را فراموش نکنید. این راهکار به شما این فرصت را می‌دهد که چربی و قند خون خود را کاهش بدهید و دچار بیماری ناراحتی‌های قلبی و عروقی نشوید.

دانه ها

شما هم چند تغذیه سالم و مفید دیگر برای درمان این بیماری پیشنهاد بدهید. امیدواریم این مطلب برایتان کاربردی باشد.