4 دستور پخت غذای دریایی رژیمی با طعمی باورنکردنی

مریم موسوی 8 ماه پیش
7 دقیقه مطالعه
دستور پخت غذای دریایی رژیمی

در فرهنگ ایرانی غذا جایگاه بسیار بالایی دارد. این ماده خوشمزه و لذیذ نه تنها باعث رسیدن بسیاری از مواد مغذی به بدن ما می‌شود؛ بلکه در بسیاری مواقع یک بهانه خوش طعم برای دور هم جمع شدن دوستان و خانواده نیز است. در کشور ما به دلیل دسترسی به انواع منابع آبی مانند دریا، دریاچه و رودخانه خوراکی‌های دریایی با تنوع بسیاری در اختیار ما هستند که با طبخ مناسب می‌توانند به یک غذای لذیذ و خوشمزه تبدیل شوند. اگر از انواع ماهی و خوراکی‌های دریایی لذت می‌برید و می‌خواهید آنها را به شکلی سالم و مقوی برای خانواده خود سرو کنید در ادامه قصد داریم تا چند دستور پخت غذای دریایی رژیمی و سالم با طعمی باورنکردنی و فوق‌العاده را به شما آموزش دهیم.


1.طرز تهیه تن ماهی خانگی

دستور پخت غذای دریایی رژیمی و تن ماهی خانگی

بسیاری از ما به دلیل مشغله کاری امکان تهیه و پخت ماهی به صورت تازه را نداریم. به همین علت بسیاری از افراد به مصرف انواع ماهی‌های فریزری شده منجمد و یا تن ماهی روی می‌آورند. در حال حاضر با افزایش قیمت تن ماهی بسیاری از افراد قادر به تهیه این محصول خوشمزه نیستند؛ همچنین برخی نیز به دلیل وجود انواع نگهدارنده در غذاهای کنسروی تمایل دارند تا تن ماهی را به صورت خانگی تهیه کنند. در ادامه قصد داریم تا طرز تهیه تن ماهی خانگی ارزان و خوشمزه را به شما آموزش دهیم.

تهیه تن ماهی خانگی یک فرایند نسبتاً آسان است. برای تهیه این غذای لذیذ و سالم می‌توانید به یکی از دو روش زیر عمل کنید

روش اول پخت تن ماهی خانگی رژیمی با مدت زمان نگهداری طولانی

دستور پخت غذای دریایی رژیمی و تن ماهی رژیمی

مواد لازم: ماهی تازه (برای تهیه تن ماهی خانگی بهتر است از ماهی سفید استفاده کنید)، نمک، آب، یخ، نگهدارنده دلخواه (روغن زیتون، روغن مایع، سس سویا و یا...)

اگر با روش بلانچ کردن آشنا باشید احتمالاً این دستور نیز برای شما ساده و آشنا خواهد بود ابتدا مقداری آب و نمک را در قابلمه بگذارید تا به جوش بیاید سپس ماهی‌ها را به آب در حال جوش اضافه کنید و بگذارید تا 2 تا 3 دقیقه در آب پخته شود. سپس آنها را از آب جوش خارج کرده و به ظرفی پر از یخ منتقل کنید تا پختشان متوقف شود.

پس از این کار ماهی‌ها را خشک کرده و به ظرف مد نظر خود منتقل کنید برای نگهداری طولانی مدت ماهی‌ها به ظرف آن مقداری، روغن زیتون یا ترکیب روغن مایع و لیمو و یا سس سویا اضافه کنید.

روش دوم پخت تن ماهی خانگی

دستور پخت غذای دریایی رژیمی و تن ماهی در خانه

مواد لازم: ماهی تازه (برای تهیه تن ماهی خانگی بهتر است از ماهی سفید استفاده کنید) 1 کیلو، نمک و ادویه‌های مورد علاقه (شامل فلفل، آویشن و...) به مقدار لازم، آب نصف لیوان، روغن زیتون نصف لیوان

ابتدا تکه‌های ماهی را به صورت فیله درآورید و مطمئن شوید که هیچ‌گونه پوست و خاری نداشته باشند. ماهی‌ها را به خوبی شسته و با نمک و ادویه‌های مورد نظر خود طعم دار کنید. (ماهی‌های ادویه زده شده را به مدت 30 دقیقه استراحت دهید تا طعم‌ها به خوبی به خورد آن بروند.) سپس ماهی‌ها را در یک قابلمه چیده و ترکیب آب و روغن را به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا به مدت 20 دقیق پخته شود. بعد از این مدت تن ماهی شما آماده است.

2.دستور پخت غذای دریایی رژیمی با کمک تن ماهی

دستور پخت غذای دریایی رژیمی با تن ماهی

سالاد تن ماهی یکی از لذیذترین و مقوی‌ترین غذاهایی است که می‌توان با انواع تن ماهی و یا حتی فیله ماهی کبابی تهیه کرد. این دستور پخت غذای دریایی رژیمی به دلیل تنوع مواد اولیه یک منبع مناسب از انواع مواد مغذی و مورد نیاز بدن به شمار می‌رود.

طرز تهیه سالاد تن ماهی و لوبیا قرمز

دستور پخت غذای دریایی رژیمی - سالاد تن ماهی و لوبیا

مواد لازم برای تهیه این غذای رژیمی دریایی خوشمزه و مقوی برای دو نفر 1 عدد تن ماهی بازاری و یا 200 گرم تن ماهی خانگی به همراه نصف فنجان لوبیا قرمز پخته شده است. در هنگام پخته شدن لوبیا قرمز می‌توانید به سلیقه خود به آن مقداری پوره گوجه فرنگی و یا رب گوجه فرنگی اضافه کنید.

پس از پخته شدن لوبیا قرمز تن ماهی را آماده کنید. ابتدا روغن تن ماهی را تخلیه کنید و با چنگال فشار دهید تا روغن اضافه آن نیز به خوبی گرفته شود سپس ماهی و لوبیا را در یک ظرف مناسب با یکدیگر ترکیب کنید و با توجه به ذائقه خود کمی نمک، فلفل، آویشن و مقداری آب لیمو تازه به آن اضافه کنید.

3.دستور پخت میگو رژیمی تازه و خوشمزه

دستور پخت غذای دریایی رژیمی با میگو

مواد لازم برای چهار نفر:

  • میگو: 500 گرم
  • نارنج و یا لیمو: 1 عدد
  • زعفران، نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم
  • سبزیجات دلخواه برای تزیین

ابتدا میگوها را پاک کرده و بشویید. (در صورتی که می‌خواهید از میگوی منجمد استفاده کنید؛ میگوها را از 3 تا 4 ساعت قبل از طبخ در محیط قرار دهید تا یخ ‌زدایی شوند.)

میگوها را با نمک، زعفران، فلفل سیاه و آب لیمو و یا نارنج طعم مخلوط کنید تا طعم بگیرند سپس چند دقیقه مخلوط را استراحت دهید تا طعم‌ها به خورد میگو بروند.

یک تابه نچسب را بر روی گاز قرار دهید. سپس میگوها را به تابه داغ شده اضافه کنید. اجازه دهید تا هر سمت میگوها 4 تا 5 دقیقه پخته شود. میگوهای آماده شده را می‌توانید با سبزیجات دلخواه و مقداری نارنج و یا لیموترش سرو کنید.

4.طرز تهیه ماهی کبابی رژیمی با سس سبزی جنوبی

دستور پخت غذای دریایی رژیمی و ماهی کبابی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که برای طبخ ماهی وجود دارد توجه به بافت ماهی است. بعضی از ماهی‌ها بافت خشک و بعضی بافت چرب‌تری دارند. برای سرخ کردن ماهی باید از ماهی‌هایی با بافت خشک و فاقد چربی استفاده کرد و برای تهیه ماهی کبابی بهتر است به سراغ ماهی‌های چرب بروید.

مواد لازم برای پخت ماهی رژیمی:

  • ماهی متوسط 1 عدد
  • نمک به مقدار لازم
  • سیر 2-3 حبه
  • مقداری روغن زیتون
  • ادویه، فلفل و لیمو به دلخواه

ابتدا ماهی را پاک کرده و به خوبی بشویید. سپس سیرها را تمیز و پوره کنید. ماهی را به کمک پوره سیر، نمک و ادویه‌های دلخواه ماساژ دهید تا مواد به خوبی با ماهی میکس شوند. سپس حداقل به مدت 2 ساعت ماهی را استراحت دهید تا ماهی طعم بگیرد. سپس ماهی را بر روی تابه گریل، در فر و یا حتی بر روی کباب پز می‌توانید کباب کنید. پس از پخت ماهی می‌توانید سس سبزی (همان حشو جنوبی) را بر روی ماهی پهن کنید و ماهی را سرو کنید.

مواد لازم جهت تهیه سس سبزی جنوبی:

سبزی ماهی خرد شده 400 گرم (گشنیز: 300 گرم، شنبلیله: 100 گرم)

  • تمبر هندی: به میزان لازم
  • سیر: 2 حبه
  • پیاز: 1 عدد
  • نمک و فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

دستور پخت غذای دریایی رژیمی- ماهی با حشو

ابتدا تمبر هندی را با مقدار آب ترکیب کنید مدتی به ترکیب استراحت دهید تا بتوانید هسته را با صاف کردن محلول از آن جدا کنید.

پیاز را خرد کرده و درون ماهی تابه تفت دهید تا طلایی شوند سپس پوره سیر را به آن اضافه کنید. کمی زردچوبه به ترکیب سیر و پیاز اضافه کرده و هم بزنید. سبزی‌های خرد شده را به ترکیب اضافه کنید. پس از اینکه سبزی‌ها به خوبی سرخ شد و ترکیب یک‌دستی به دست آمد عصاره تمبر هندی را به آن اضافه می‌کنیم. ترکیب را به خوبی هم می‌زنیم و اجازه می‌دهیم تا به جوش بیاید. مخلوط را بچشید و به میزان دلخواه به آن نمک، فلفل و ادویه اضافه کنید. زمانی سس سبزی شما آماده است که خوب یکدست شود و جوشیده شده باشد. توجه داشته باشید که این سس سبزی به سبک جنوبی نباید بافت خیلی خشک و یا آبکی داشته باشد.

دستور پخت غذای دریایی رژیمی ماهی کبابی

سخن پایانی

داشتن سبک زندگی مناسب و تغذیه سالم علاوه بر حفظ سلامت شما به ایجاد حس خوب و افزایش روحیه شما نیز کمک می‌کند. با کاهش مصرف غذاهای سرخ شده و چرب و افزایش مصرف غذاهای کبابی و بخارپز شده می‌توانید به داشتن یک رژیم غذایی سالم و مقوی کمک کنید. ما نیز در ژومنت در تلاشیم تا به شکلی مؤثر این مسیر را برای شما هموار کنیم. با دنبال کردن بخش سبک زندگی در مجله آنلاین ژومنت می توانید از جدیدترین مقالات ما در این زمینه با خبر شوید.