چیدمان دکوراسیون مدرن با فرش ایرانی

شیدا رضایی 10 ماه پیش
5 دقیقه مطالعه
دکوراسیون مدرن با فرش ایرانی

فرش یکی از ارکان اصلی در دکوراسیون‌های ایرانی است که به فضای خانه حس و حال زیباتری می‌بخشد. استفاده از فرش در خانه‌های ایرانی یکی از آیتم‌های پرتکرار، جدانشدنی و حائز اهمیت است. البته در دکوراسیون‌های مدرن اهمیت فرش‌های ایرانی به‌شدت بالا رفته و گویی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. در کل وجود فرش در هر خانه‌ای باعث تغییر ظاهر خانه و رنگ لعاب بخشیدن به آن است. اگر می‌خواهید دکوراسیونی شیک و جذاب با فرش ایرانی داشته باشید، باید با چند نکته مهم آشنا شوید تا بتوانید دیزاینی زیبا با این فرش طراحی کنید. در این مطلب به بررسی اهمیت دکوراسیون داخلی مدرن با فرش ایرانی و نکات اساسی هنگام تهیه و استفاده از آن می‌پردازیم.


دکوراسیون مدرن با فرش ایرانی

معمولاً هنگام ورود به خانه‌های ایرانی شاهد فرش‌های خوش‌نقش‌ونگار هستید و زیبایی دیزاین، چشم‌ها را به خود خیره می‌کند. فرقی ندارد سبک دیزاین شما سنتی باشد یا مدرن؛ شما می‌توانید با یک فرش ایرانی به آن زیبایی بیشتری ببخشید. ازآنجایی‌که در طراحی فرش ایرانی از تنوع رنگی زیادی به کارگیری می‌شود، در چیدمان دکوراسیون هر خانه‌ای به‌راحتی قابل‌استفاده است.

نکات مهم در دکوراسیون مدرن داخلی با فرش ایرانی

هماهنگی فرش با سایر آیتم‌ها در چیدمان خانه کار چندان دشواری نیست. اگر قصد دارید در اتاق نشیمن، اتاق‌خواب، راهرو یا آشپزخانه از فرش یا قالی‌های ایرانی استفاده کنید، بهترین ایده برای شما که زینت بیشتری به فضا می‌بخشد، انتخاب رنگ‌های مکمل است. به این منظور که رنگ دیگر آیتم‌ها و دکوری‌های خانه را با رنگ قالی هماهنگ یا ست کنید. ازاین‌رو با ایجاد همخوانی بین آیتم‌ها، دیزاین خانه شما دیدنی‌تر از همیشه می‌شود.

حال به چند نکته زیر توجه کنید:

استفاده از فرش با اندازه مناسب

دکوراسیون مدرن با فرش ایرانی

هنگام به‌کاربردن فرش ایرانی در چیدمان اتاق نشیمن به این نکته توجه کنید: سرتاسر زمینه کف سالن پذیرایی را با فرش نپوشانید! برای حل این مسئله می‌توانید از قالی و فرش‌هایی با ابعاد کوچک‌تر استفاده کنید. زیر آن را نیز توسط موکت یا کف‌پوش مناسب پوشش دهید. با این ترفند، دیزاین داخلی منزل شما نیز امروزی و شیک‌تر به نظر می‌آید.

ازآنجایی‌که فضای آشپزخانه کوچک است، می‌توانید آن را با قالیچه، کناره، فرش‌های گرد یا چهارگوش تزئین کنید.

مکان صحیح قرارگیری فرش

برای ایجاد حس صمیمت و دوستی بیشتر در خانه، فرش‌ها را نزدیک شومینه یا بخاری قرار دهید. هم چنین اگر فرشی با اندازه بزرگ انتخاب کرده‌اید، می‌توانید مبل‌ها را روی آن بچینید و از قرارگیری وسایل در جای صحیح خود لذت ببرید.

دکوراسیون مدرن با انتخاب فرش ایرانی مناسب

برای مکان‌هایی که پاخور کمتری نسبت به اتاق نشیمن دارد می‌توانید از فرش‌هایی با ابعاد مربعی‌شکل استفاده کنید. برای مثال: دیزاین اتاق‌خواب از یک فرش با ابعاد مربعی، ظاهری مدرن‌تر را خواهد داشت.

استفاده از رنگ خنثی و مکمل

دکوراسیون مدرن با فرش ایرانی

در هر دکوراسیونی چه سبک مینیمال، سنتی، کلاسیک و... ایجاد هماهنگی در اجزای تشکیل‌دهنده دیزاین، یکی از ترفندهای طلایی برای داشتن دکوری جذاب، مدرن و چشم‌نواز است. برای مثال در این بخش شما می‌توانید در دکوراسیون مینیمال که یکی از سبک‌های پر طرفدار در دکوراسیون می‌باشد، رنگ آیتم‌هایی مانند پرده، کاغذدیواری و مبلمان را با رنگ قالی ست و یا هماهنگ کنید. در این بخش سعی کنید فرش‌هایی با ابعاد پهن‌تر را در دیزاین خود به کار ببرید.

تعداد استفاده زیاد از فرش را محدود کنید

در این بخش اگر قصد دارید در یک طرف اتاق نشیمن فرش پهن کنید، بهتر است ناحیه‌های دیگر را خالی بگذارید. چرا که استفاده از دو یا چندین فرش در یک اتاق کار چندان شایستی نیست و در نظم و زیبایی دکور اختلال ایجاد می‌کند.

ایجاد تضاد در آیتم‌های چیدمان دیزاین

دکوراسیون مدرن با فرش ایرانی

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید هنگامی که می‌خواهید از کاغذدیواری یا رنگ برای جلوه بخشیدن به دیوار استفاده کنید، سعی داشته باشید از رنگ و طرح‌های تضاد با فرش بهره ببرید. برای مثال اگر فرش شما خالی از طرح‌های شلوغ می‌باشد، بهتر است که رنگ دیوار یا کاغذدیواری ساده و بدون طرح باشد. درصورتی‌که رنگ فرش شما تک‌رنگ است، برای کاغذدیواری نیز از رنگ تضاد با رنگ فرش استفاده کنید.

استفاده از دکوری‌های سنتی

در برخی از خانه‌ها در زمینه دکور خانه از تابلوفرش یا فرش‌هایی با طرح‌های اصیل و ابعاد کوچک بهره می‌برند و آن را روی دیوار به جای قاب‌هایی با طرح گرافیکی نصب می‌کنند. این کار نیز جلوه چشم‌نوازتری به دیزاین منزل شما می‌دهد.

انتخاب طرح مناسب

به خاطر داشته باشید که اگر می‌خواهید یک قالی را روی زمین پهن کنید، بهترین گزینه انتخابی شما فرش‌هایی با طرح‌های شلوغ و پیچیده است و درصورتی‌که قصد دارید یک فرش کوچک را روی دیوار آویز کنید، از طرح‌های ساده‌تر فرش بهره ببرید.

توجه به نوع و طرح فرش

فرش‌های دستبافت اصیل ایرانی یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها در مقابل فرش‌های ماشینی است و از نظر کیفیت و طراحی، همیشه و همه‌جا حرف اول را می‌زند.

توجه به وسعت محیط خانه

اگر خانه شما از وسعت کمی برخوردار است، انتخاب و استفاده از فرش‌هایی با طرح‌های کم، بافت درشت و رنگ‌های روشن قدمی مطمئن برای شما می‌باشد. این روش باعث می‌شود که خانه کوچک شما، از دیدگاه بینندگان بزرگ‌تر و با وسعت تر دیده شود.

درصورتی‌که قصد دارید از فرش در دکوراسیون مدرن و کلاسیک خانه استفاده کنید، بهتر است از قدرت خلاقیت خود نیز در این بخش کمک بگیرید و شاهد نتایج بهتری باشید. علاوه بر نکاتی که در مطلب گفته شد، اگر شما هم پیشنهاد یا انتقادی در این زمینه دارید، در قسمت دیدگاه برای ما نظرتان را ارسال کنید. بی شک استفاده از فرش ایرانی در دکوراسیون مدرن، جلوه لذت‌بخش‌تری به خانه‌های شما می‌دهد. شما چه آیتم‌های دکوری دیگری برای تزئین دیزاین منزل در نظر دارید؟ اگر این مطلب برایتان مفید بود به ما امتیاز دهید. هم چنین برای دیدن مطلب بیشتر به صفحات ما در شبکه‌های اجتماعی مراجعه کنید. جهت مشاهده مطالب بیشتر در ژومنت، به قسمت دسته‌بندی‌ها بروید و در زمینه‌های مختلف اطلاعات مفید کسب کنید.