11 نکات کاربردی و ارزان برای دکوراسیون داخلی منزل

8 دقیقه مطالعه
دکوراسیون داخلی منزل

دکوراسیون داخلی منزل در نگاه اول شاید پیچیده و دشوار به نظر می رسد؛ اما  یک کار سرگرم کننده است. رنگ آمیزی دیوارها، چیدمان مبلمان، خرید اسباب و اثاثیه جدید و گزینه های زیادی در طراحی داخلی منزل هستند. که اگر با نکات دکوراسیون داخلی آشنا نباشید ذهنتان درگیر می شود. در این مطلب از مجله مد و فشن ژومنت، می خواهیم نکاتی برای دکوراسیون داخلی منزل به شما آموزش بدهیم که بسیار ساده هستند و در عین حال هزینه های شما را هم بالا نمی برند. اگر می خواهید به راحت ترین روش ممکن یک فضای زیبا و آرامش بخش در منزلتان ایجاد کنید این مطلب را از دست ندهید!


شخصی سازی دکوراسیون منزل

شخصی سازی دکوراسیون منزل

به یاد داشته باشید اینجا خانه شماست. در طراحی داخلی هیچ باید و نبایدی وجود ندارد، هر کس این پتانسیل را دارد که خانه خود را طراحی کند. و این شما هستید که با سلیقه خود می توانید دکوراسیون منزل خود را درست کنید. توجه و به کار گیری آخرین ترند های روز مهم است؛ اما همیشه به چیزی اختصاص دهید تا آن را خاص کنید.  ترند ها بعد از مدتی از مد می افتند و شما دوباره نیاز به تغییر دکوراسیون منزلتان دارید.

 خانه شما، جایی است که بیشتر وقت خود را در آن می گذرانید، بنابراین فضا باید حس شما را منعکس کند.

 توجه به رنگ و نوع پارچه

توجه به رنگ و نوع پارچه در دکوراسیون داخلی منزل

رنگ های مورد علاقه خود را پیدا کنید. و از آن ها در کاغذ دیواری، یا رنگ دیوارها، مبلمان، پرده‌ها استفاده کنید. برای جذابیت در دکوراسیون داخلی منزل، از رنگ سوم استفاده کنید.  رنگ سوم می تواند برجسته برای کوسن ها، آباژورها، روتختی و لوازم جانبی مانند رومیزی یا حتی نقاشی باشد. فراموش نکنید؛ استفاده از سه رنگ همیشه بهتر از دو رنگ است.

قبل از رنگ آمیزی، تست کنید

نکات ساده و ارزان برای دکوراسیون منزل

رنگ آمیزی و نقاشی دیوارها یک گام اساسی در دکوراسیون داخلی منزل محسوب می شود. این پروسه از آنجایی که کل دیوارهای خانه را شامل می شود باید دقت بالایی صرف آن کرد چون نمی خواهیم مجبور شویم دوباره این کار را انجام بدهیم. تقریبا تمامی طراحان داخلی روی این موضوع تاکید دارند که برای رنگ آمیزی فضای داخلی منزل رنگ های خنثی گزینه های بهتری هستند.

رنگ ها  وقتی در نور طبیعی و یا نورپردازی قرار می گیرند، می توانند تغییر کنند. بنابراین  قبل از رنگ آمیزی کل دیوار، گلدان های نمونه بخرید و رنگ کنید. و یا می توانید از تکه های کاغذ در اندازه های کوچک استفاده کنید. کاغذ ها از روشن ترین تا تاریک ترین سایه رنگی،  رنگ کنید. و روی دیوارهای یک اتاق قرار دهید تا ببینید در  نور طبیعی چگونه به نظر می رسد. این کار را برای یافتن بهترین رنگ سفید نیز موثر است؛ زیرا انواع رنگ سفید نیز در نور بسیار تغییر می کند. همین امر در مورد کاغذ دیواری نیز صدق می کند. نمونه های کاغذ دیواری را به دیوارها بچسبانید. حتی می توانید نمونه بزرگ کاغذ دیواری را روی مبلمان ها قرار دهید و  یا آنها را به پرده ها سنجاق کنید. تا متوجه شوید این نوع کاغذ دیواری به دکوراسیون داخلی منزل شما  چقدرهماهنگی دارد.    

انتخاب رنگ مناسب در دکوراسیون داخلی

رنگ های خنثی انعطاف پذیری بالایی دارند و به شما اجازه می دهند هر زمان که بخواهید آزادانه اسباب و اثاثیه منزل را تغییر بدهید، چیدمان آنها را به شکل متفاوتی دربیاورید و یا آنها را با وسایل جدید جایگزین کنید. رنگ خاکستری و بژ دو پیشنهاد خوب برای رنگ آمیزی داخلی منزل هستند. هر دوی این رنگ ها جزو دسته خنثی محسوب می شوند. اگر می خواهید یک حالت ساده و معمولی را ایجاد کنید خاکستری را به شما توصیه می کنیم. اما اگر قصد دارید یک شکل متفاوت از سایر خانه ها داشته باشید رنگ بژ بهتر است. ترفندی برای رنگ آمیزی و نقاشی دیوارها وجود دارد که طراحان داخلی معمولا آن را پیاده سازی می کنند. یک رنگ خنثی را انتخاب کنید و هر اتاق را با یک درجه روشن تر یا تیره تر از همان طیف رنگی، رنگ آمیزی کنید. به این ترتیب هر اتاق حالتی خاص و منحصر به فرد خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: بهترین رنگ برای دکوراسیون منزل

بازسازی وسایل قدیمی در دکوراسیون داخلی

بازسازی وسایل قدیمی در دکوراسیون داخلی

یک اتاق خالی را خیلی راحت می توان دکوراسیون کرد، اما بیشتر اوقات ما برای تغییر در دکوراسیون منزل با وسایل قبلی، باید تغییر ایجاد کنیم. برای این کار به فرش دقت کنید و ببینید آیا می‌توانید با رنگ‌های داخل آن، دکوراسیون جدیدی به خانه اضافه کرد. و یا با تغییر روکش مبل قدیمی بتوانید به آن جان تازه ای ببخشید.

استفاده از یک عطر خاص

استفاده از یک عطر خاص در دکوراسیون داخلی منزل

به سبک هتل ها توجه کنید و به خانه خود رایحه ای خاص بدهید. این کار در دکوراسیون داخلی منزل شما بسیار تاثیر مثبتی می گذارد. یک بوی خاص که به آن علاقه دارید را انتخاب کنید و همیشه در منزلتان استفاده کنید. این کار باعث می شود که خانه ی شما یادآور بوی خاصی باشد. می توانید از شمع‌های معطر،عود و یا عطر استفاده کنید.

توجه به ورودی منزل

تزئین ورودی منزل

اگر به دنبال این هستید که یک تاثیر مثبت و ماندگار در خانه ایجاد کنید به طوری که مهمانانتان از همان لحظه اول متوجه آن بشوند، از در ورودی منزل غافل نشوید! یک رنگ شاد و براق برای ورودی انتخاب کنید. این جزو اولین نکاتی برای دکوراسیون داخلی است که باید به آنها اشاره کنیم. مثلا رنگ قرمز علاوه بر اینکه بسیار جلب توجه می کند از نظر مفهومی نمادی از خوش شانسی تلقی می شود. رنگ های دیگری مثل زرد و نارنجی شادی و انرژی را به شما منتقل می کنند و می توانند جایگزینی برای قرمز باشند. یک مسئله دیگر نوع در ورودی است. از درهای یکپارچه چوبی یا فلزی استفاده نکنید، درهایی که تمام یا قسمتی از آن شیشه ای است را جایگزین درهای قدیمی کنید تا شادابی و نشاط را به داخل خانه بیاورید!

چیدمان مبلمان در پذیرایی

خیلی از افراد هستند که از شکل و ظاهر مبلمان منزلشان گلایه می کنند و این احساس را دارند که میز و صندلی ها حالت دلخواه و ایده آل را ندارند. نکته اینجاست که گاهی اوقات مبلمان شما هیچ مشکلی ندارد و ایراد اساسی در شکل چیدمان آنهاست. سعی کنید نکاتی برای دکوراسیون داخلی منزل را که در ادامه ذکر می کنیم به کار بگیرید و ببینید آیا بعد از انجام این کارها باز هم از مبلمان خودتان ناراضی هستید.

اتاق پذیرایی یا هال همان جایی است که اعضای خانواده و مهمانان دور هم جمع می شوند تا با هم گفتگو کنند پس باید مبلمان را به شکلی بچینید که این کار احت تر انجام شود. چیدمان U شکل یا H شکل مناسب ترین حالت برای قرارگیری مبلمان هستند. کاناپه را در یک سمت قرار بدهید و مبل های تک نفره را رو به روی آن بگذارید. بین کاناپه و مبل ها میز پذیرایی قرار می گیرد و به این شکل چیدمان مبل ها شبیه به حرف H انگلیسی خواهد بود.

چیدمان مبلمان پذیرایی

برای چیدمان U شکل مبل های یک نفره را رو به روی یکدیگر می گذارید و میز پذیرایی را بین آنها قرار می دهید. سپس مبل دونفره را در سمت دیگر میز می چینید. به این ترتیب چیدمان U شکل را خواهید داشت. نکته دیگر این است که مبلمان را نزدیک به دیوارها قرار ندهید و بین دیوار و مبل فاصله ایجاد کنید. برخی به اشتباه فکر می کنند نزدیک کردن مبل به دیوار باعث می شود که فضا بزرگتر به نظر برسد اما برعکس، فاصله داشتن مبل ها از دیوار باعث می شود فضا بزرگتر به نظر بیاید.

اهمیت آینه ها در منزل

اهمیت آینه

می رسیم به یکی از مهم ترین آیتم ها در خانه یعنی آینه ها. وجود آینه ها باعث می شود تا فضا بزرگتر به نظر برسد. همچنین آینه ها به بهبود نورپردازی نیز کمک می کنند. البته محل قرارگیری آینه ها هم بسیار مهم است که حتما باید به آن توجه کنید. سعی کنید تا جایی که امکان دارد در هر اتاق یک آینه قرار بدهید مگر اینکه معماری اتاق به شکلی باشد که این کار امکانپذیر نباشد. آینه ها را به شکلی روی دیوارها نصب کنید که حالتی عمود بر پنجره ها داشته باشند. اگر آنها را رو به روی پنجره نصب کنید در واقع نور را به بیرون از خانه منعکس خواهید کرد.

خطای دید و ارتفاع سقف

خطای دید و ارتفاع

یکی از ترفندهایی که باعث زیبایی بیشتر محیط منزل می شود این است که با ایجاد خطای دید کاری کنید که ارتفاع سقف بلندتر به نظر برسد. این راهکار یک فضای باز و با نشاط به وجود می آورد و فضا را بزرگتر نشان می دهد. برای اینکه ارتفاع سقف بلندتر به نظر برسد فقط کافی است پرده ها را بالاتر از پنجره نصب کنید. اگر پرده های طرح دار را می پسندید سعی کنید مدل هایی را تهیه کنید که دارای خطوط راه راه عمودی هستند. همین دو نکته کوچک به شما کمک می کند تا با ایجاد خطای دید، ارتفاع سقف را بیشتر از اندازه ای که هست نشان بدهید.

نورپردازی؛ از نکاتی برای دکوراسیون داخلی که بسیار مهم است

نکاتی برای دکوراسیون داخلی منزل 2

یک بخش بسیار مهم از طراحی داخلی منزل، شیوه و سبک نورپردازی است. یک قانون کلی در مورد نورپردازی می گوید: "هر اتاق باید حداقل سه منبع نور داشته باشد." از این سه منبع یکی روشنایی کلی فضا را تامین می کند، دومین منبع نور یک حالت مکمل را دارد و بیشتر شامل آباژور یا چراغ های مطالعه می شود. نور سوم تاکیدی است و برای تمرکز بیشتر بر روی یک نقطه (مثلا آثار هنری و اشیا دکوراتیو) به کار می رود. این قانون کلی برای اتاق نشیمن و اتاق خواب اهمیت بالاتری دارد و این فضاها باید حتما به شیوه اصولی و استاندارد نورپردازی شوند.

امیدواریم با به کار گیری این ترفندها بتوانید فضایی دلنشین و راحت در خانه ایجاد کنید. در این مقاله سعی کردیم نکاتی برای دکوراسیون داخلی منزل به شما معرفی کنیم که ساده و کم هزینه هستند. اما این تمام ترفندهایی نیست که برای زیباسازی منزل می توان به کار گرفت. شما چه روش های دیگری را برای دکور منزل می شناسید؟ تجربیات خودتان در این زمینه را با ما به اشتراک بگذارید!