چگونه دکوراسیون داخلی منزل را به سبک ژاپنی بچینیم؟

شیدا رضایی 11 ماه پیش
7 دقیقه مطالعه
دکوراسیون منزل به سبک ژاپنی

معمولاً هر خانه‌ای برای زیباتر شدن به یک طراحی دکوراسیون داخلی نیاز دارد. این مدل طراحی شامل انواع سبک‌های دیزاین است که افراد با شناخت آن‌ها، یکی را به‌دلخواه انتخاب و طرح آن را روی دیزاین داخلی منزل خود پیاده‌سازی می‌کنند. یکی از این مدل سبک‌هایی که در این مقاله می‌خواهیم به بررسی آن بپردازیم، دکوراسیون منزل به سبک ژاپنی است. شما به راحتی و با آشنایی با این سبک، می‌توانید چیدمان منزل را به سبک ژاپنی تغییر دهید.


همه ما می‌دانیم که هنگام ورود به خانه، اولین آیتمی که توجه را نسبت به خود جلب می‌کند دیزاین داخلی است. امروزه وجود طراحی دکور داخلی منزل جزو ارکان مهم برای زندگی در هر خانه‌ای است و خانواده‌ها لایق بهترین دکورها برای منزل خود هستند. جهت چیدمان فضای داخلی خانه به سبک دلخواهتان، ابتدا باید یک مفهوم کلی از آن را به ذهن خود منتقل کنید. سپس همان مفهوم که شامل قواعد و آیتم‌ها در چیدمان است را روی دکور داخلی خانه خود پیاده کنید. برای طراحی دکوراسیون منزل خود به سبک ژاپنی ابتدا به آشنایی با آن می‌پردازیم.

سبک طراحی ژاپنی

اگر بخواهیم به تاریخچه سبک ژاپنی در طراحی داخلی دکوراسیون بپردازیم باید بگوییم که این سبک از کلمه ذن (Zen) که مکتبی در مذهب بویا است الهام می‌گیرد. این مکتب در ژاپن ساخته شد و متکی به تفکر لحظه‌به‌لحظه به ماهیت جانداران و اشیا توسط تجربه است. با بیش از هزاران سال از قدمت در این کشور بالاخره الگوهایی با الهام از سبک ژاپنی در طراحی داخلی دکوراسیون پدید آمد که از دو آیتم سادگی و آرامش در فضای خانه برخوردار است.

دکوراسیون منزل به سبک ژاپنی

حفظ تعادل، ایجاد نظم، رعایت آداب‌ورسوم سنتی و الهام از زیبایی طبیعت مهم‌ترین اصولی است که در سبک ژاپنی رعایت می‌شود. با استفاده از سبک ژاپنی در خانه خود، حس آرامش و زیبایی را به اعضای خانواده القا کنید. در ادامه با آیتم‌های اصلی برای تزیین خانه به سبک ژاپنی آشنا شوید.

به‌کاربردن عناصر طبیعی

دکوراسیون منزل به سبک ژاپنی

سبک ژاپنی ارتباطی قوی با دنیای طبیعی دارد و این ارتباط را با آوردن آیتم گیاهان سنتی ژاپنی مانند بونسای و بامبو معنا پیدا می‌کند. به‌جای این گیاهان، می‌توانید از نخل و ارکیده نیز در چیدمان منزل خود استفاده کنید. اگر می‌خواهید سبک طراحی شما از فرهنگ ژاپنی الهام بگیرد، سعی کنید گیاهان را همیشه سبز با برگ‌های صاف و براق نگهداری کنید. صبر کنید هنوز تمام نشده! ژاپنی‌ها برای الهام از عناصر طبیعی در دکور خانه خود، پنجره‌هایی وسیع کشویی را در دیزاین داخلی قرار دادند. توسط این پنجره‌ها منظره زیبای طبیعت از هر زاویه‌ای قابل‌رؤیت است.

استفاده از وان برای دکوراسیون منزل به سبک ژاپنی

دکوراسیون منزل به سبک ژاپنی

یکی از آیتم‌های پرکاربرد در سبک ژاپنی وان‌ها هستند که دارای اهمیت بالایی می‌باشند. حمام در فرهنگ ژاپنی یکی از مکان ارزشمند خانه محسوب می‌شود. اضافه‌کردن یکی از وان‌های ژاپنی در حمام تأثیر شگفت‌انگیزی روی سلامت جسم و روح می‌گذارد. می‌خواهید بدانید چرا؟ هنگامی که آب درون وان جمع می‌شود، صدای گوش‌نواز و آرامش‌بخش آن روان شما را آسوده‌خاطر می‌کند و برای چند دقیقه حس آرامش کل وجودتان را فرامی‌گیرد. از این وان‌ها به‌عنوان چشمه آبگرم نیز می‌توان استفاده کرد.

درهای شوجی در دکوراسیون منزل به سبک ژاپنی

دکوراسیون منزل به سبک ژاپنی

شوجی ها مانند صفحاتی کشویی عمل می‌کنند که یکی از عناصر اصلی سبک ژاپنی به شمار می‌آید. این درهای شوجی قابلیت تقسیم خانه به چند بخش مختلف را دارد. اگر می‌خواهید در محیط خانه صرفه‌جویی فضا ایجاد کنید، از درهای شوجی کمک بگیرید. این درها به‌صورت ریلی باز و بسته می‌شوند. از عناصر تشکیل‌دهنده این درها به کاغذهای شفاف و قاب‌های چوبی اشاره می‌شود. طراحی آن به‌گونه‌ای است که این کاغذهای شفاف یک قاب چوبی قرار دارد. با ورود نسخه‌های جدید درهای شوجی دیگر از کاغذهای شفاف خبری نیست. به‌جای کاغذ شفاف از یک قطعه شیشه درون قاب چوبی استفاده می‌شود. امکان دید به محیط بیرون و تابش نور طبیعی به درون خانه از مزیت‌های اصلی درهای شوجی است.

به‌کارگیری عناصر چوب و بامبو؛ آیتم جدانشدنی در طراحی ژاپنی

دکوراسیون منزل به سبک ژاپنی

ازآنجایی‌که سبک ژاپنی خود را شیفته طبیعت می‌داند، در طراحی داخلی دیزاین ژاپنی از چوب‌هایی نظیر افرا، شوکران، سرو و کاج قرمز برای ساخت در، دیوار و قاب دور درهای شوجی استفاده می‌کنند. چوب‌های بامبو نیز جنبه‌ای تزئینی دارد و معمولاً لوازم دکوری از این نوع چوب ساخته می‌شوند. اما کف‌پوش‌ها نیز اغلب با جنس بامبو طراحی شده‌اند. استفاده از عناصر چوبی در سبک ژاپنی، آرامشی مطلق و دلنشین به فضای خانه می‌بخشد.

ورودی خانه‌های ژاپنی

دکوراسیون منزل به سبک ژاپنی

سبک طراحی ورودی خانه‌های ژاپنی بسیار ساده است. به‌نحوی‌که برای طراحی از عناصر چوبی و کف‌پوش‌های سنگی، و برای چیدمان این قسمت از یک قفسه با نام (getabako) که به‌عنوان جاکفشی مورداستفاده قرار می‌گیرد. برای قسمت ورودی از کف‌پوش‌های سنگی با طرح‌های ساده و یکدست استفاده می‌شود و این کف‌پوش‌ها از محبوبیت بالایی برخوردارند.

استفاده از مبلمان در طراحی دیزاین ژاپنی

دکوراسیون منزل به سبک ژاپنی

اگر می‌خواهید از سبک ژاپنی سنتی در طراحی داخلی دکوراسیون منزل خود استفاده کنید، بهترین ایده استفاده از کوسن به‌جای مبل است. برای تکمیل فرایند نیز از یک میز با پایه‌های کوتاه کمک بگیرید. با چیدن کوسن‌ها به‌دور میز، فرهنگ سنتی ژاپنی را به دیزاین داخلی خانه القا می‌کنید. اگر هم به دنبال ترکیب سبک شرقی و غربی هستید و می‌خواهید دکوراسیون ژاپنی مدرنی داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم مبلمان ساده، راحت، زیبا و بدون زرق‌وبرق را خریداری کنید.

رعایت قواعد مینیمالیستی

دکوراسیون منزل به سبک ژاپنی

سبک ژاپنی از قواعد و اصول مینیمالیستی که آن هم چیزی نیست جز سادگی، در طراحی دکوراسیون داخلی خود استفاده می‌کند. به‌نوعی می‌توان گفت دکوراسیون ژاپنی به‌دوراز تجملات است. استفاده از وسایل اضافی و مبلمان زیاد از آیتم‌های حذف‌شدنی این سبک به شمار می‌روند. سبک ژاپنی شباهت زیادی با سبک مدرن دارد و این تشابه به دلیل سادگی دیزاین هر دو سبک است. استفاده از مبلمان بزرگ و سنگین با تعداد کم، سبک دکوراسیون را ژاپنی‌تر جلوه می‌دهد. سعی کنید برای نورپردازی زاویه‌دار عمل کنید! معمولاً نورپردازی‌های اصیل ژاپنی که شباهت زیادی با فانوس‌های دریای دارد بهترین گزینه است.

اهمیت نورپردازی

دکوراسیون منزل به سبک ژاپنی

روشنایی طبیعی در سبک ژاپنی یکی از آیتم‌های حائز اهمیت است. به کمک این روشنایی، منظره‌ای دیدنی و بی‌نظیر به خانه القا می‌شود. به کمک پنجره‌های بزرگ یا نورگیرهای سقفی می‌توانید از تابیدن نور طبیعی در خانه خود بهره ببرید. پرده‌هایی با جنس‌های نازک و سبک نیز نور طبیعی را از خود عبور می‌دهند. اگر تمایل به استفاده از پرده برای پنجره را ندارید، از گیاه بامبو برای تزئین پنجره استفاده کنید. 

چه رنگی را در دکوراسیون منزل به سبک ژاپنی استفاده کنیم؟

دکوراسیون منزل به سبک ژاپنی

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید بیشترین هارمونی سبک ژاپنی از طبیعت الهام می‌گیرد. رنگ قهوه‌ای با الهام از چوب‌های طبیعی و رنگ سبز با استفاده از گیاهان، یکی از دورنگ پر کاربرد و دیده شده در سبک ژاپنی است. کف‌پوش‌ها و کاشی‌های سنگی نیز با رنگ خاکستری طراحی شده‌اند. اگر به دیوارها نگاه کنید شاهد صفحات متشکل از کاغذ مات با پالت رنگی خنثی و کاملاً ساده هستید.

با استفاده از آب‌نماها آرامشی مطلق را در فضای خانه ایجاد کنید

دکوراسیون منزل به سبک ژاپنی

سبک ژاپنی برای الهام از طبیعت، از آب‌نماها در چیدمان داخلی استفاده می‌کند. فواره‌های آبشاری به ایجاد فضایی دل‌انگیز در خانه کمک می‌کنند. با تماشای فواره‌های آبشاری، ذهنی آرام و بی‌دغدغه پیدا خواهید کرد. از این آب‌نماها هم در فضای داخلی و بیرونی خانه می‌توانید بهره ببرید. آب‌نماها انواع مختلفی از جمله آب‌نمای دیواری، جداکننده، تزئینی و رومیزی کوچک دارد که می‌توانید بر اساس سلیقه خود یکی را انتخاب و در چیدمان منزل خود استفاده کنید. برحسب اصول فنگ شویی، مناسب‌ترین مکان قرارگیری آب‌نما، ضلع‌های شرقی، جنوب شرقی و شمال منزل است.

دکوراسیون ژاپنی باهدف ایجاد فضایی دل‌انگیز و آرامش‌بخش طراحی شده است. شما نیز آیتم‌هایی در نظر دارید که در قسمت بالا از آن نگفته باشیم؟ کدام نوع سبک دکوراسیون را دوست دارید؟ اگر این مطلب برایتان مفید بود، به ما امتیاز دهید و با دنبال‌کردن صفحات ما در شبکه‌های اجتماعی از اخبار روز ژومنت غافل نشوید!