چگونه یک دکوراسیون منزل به سبک سنتی داشته باشیم؟

شیدا رضایی 1 سال پیش
6 دقیقه مطالعه
دکوراسیون منزل سنتی

وجود دکوراسیونی با تم سنتی قطعاً فضایی دلنشین و آرامش‌بخش را به خانه می‌بخشد. این چیدمان از هنرهای قدیمی محبوبی پیروی می‌کند که ذهن‌ها را به دهه‌های پیشین خود می‌برد و یادآور خوبی برای خاطرات کهنه اما به‌یادماندنی است. اگر هنوز هم علاقه‌مندید چیدمان خانه شما سبکی سنتی داشته باشد بهتر است با سبک‌های مدرن و زیبای بیشتری آشنا شوید و از قواعد و المان‌های به کار برده شده در چیدمان سنتی بهره ببرید. در این مطلب با اصول و نحوه داشتن یک دکوراسیون منزل سنتی مدرن آشنا شوید.


امروزه سبک سنتی از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است و در چیدمان دکوراسیون داخلی منزل به‌شدت کاربردی است و با ایجاد فضایی زیبا و خاطره‌انگیز، در فهرست بهترین سبک‌ها قرار دارد. در اصل دکوراسیون سنتی به دو دسته ایرانی و تردیشنال تقسیم می‌شود که هر کدام ویژگی‌های خاصی دارد. اگر می‌خواهید دکوراسیونی سنتی داشته باشید بهتر است چیدمان تمام فضای خانه را به سبک سنتی انجام دهید.

تعریف سبک سنتی

اگر بخواهیم خیلی ساده و روان بگوییم به سبکی که از ویژگی‌های زمان و دوران کوتاه و بلند پیشین خود بهره می‌برد و تمام قواعد و المان‌های هنری دوره پیشین خود را در طراحی رعایت می‌کند، سنتی می‌گویند.

ایده ‌هایی خلاقانه برای ایجاد دکوراسیون داخلی منزل به سبک سنتی ایرانی

طراحی به سبک سنتی از اصیل و محبوب‌ترین آیتم‌ها برای یک ایرانی است. استفاده از این سبک در دکوراسیون داخلی منزل نیز رواج یافته و امروزه ایرانیان برای زنده کردن حس و حال دوران کودکی و علاقه شدید به سنت خود، چیدمان داخلی منزل را به سبک سنتی تغییر می‌دهند. اگر به سبک سنتی علاقه‌مندید و می‌خواهید تمام فضای خانه شما تم سنتی داشته باشد، از وسایل‌ تزئینی در چیدمان بیشتر استفاده کنید. در ادامه نکاتی برای دکوراسیون داخلی منزل به سبک سنتی را برایتان ارائه داده‌ایم.

دکور سنتی اتاق نشیمن بدون مبل

دکوراسیون منزل سنتی

در تمام دکوراسیون‌های داخلی مدرن و کلاسیک استفاده از مبل یکی از آیتم‌های الزامی در اتاق نشیمن است. اما در چیدمان سنتی به جای مبل از کوسن و پشتی‌هایی با نقش و نگارهای ایرانی استفاده می‌شود. اگر به تصویر بالا دقت کنید متوجه می‌شوید از وسایل قرمز رنگ بیشتر استفاده شده است. جالب است بدانید که وجود رنگ قرمز یکی از ارکان مهم در دکور سنتی و نماد طراحی سنتی است.

به کار بردن وسایل چوبی در چیدمان سنتی

دکوراسیون منزل سنتی

از بهترین آیتم‌ها برای داشتن دکوری با تم سنتی، استفاده از وسایل چوبی یا عتیقه‌ها است. برای ایجاد جذابیت بیشتر در فضای خانه، از وسایل‌ و عتیقه‌های چشم‌نواز در رنگ‌بندی‌های زرشکی و قهوه‌ای به کار ببرید.

وجود گل و گیاه در دیزاین سنتی

دکوراسیون منزل سنتی

ایرانی‌ها به وجود باغچه در خانه خود بسیار علاقه‌مند هستند؛ اما از آنجایی که برخی از خانه‌ها حیاط ندارند یا به صورت آپارتمانی هستند، بجای آن از گیاهان آپارتمانی استفاده می‌کنند. با تهیه گل‌ها و گیاهان طبیعی به پاکیزگی هوا و تازگی آن کمک زیادی خواهید کرد. در ضمن اگر می‌خواهید شادی و آرامشی ماندگار را در فضا ایجاد کنید، از گزینه‌هایی مانند تار و سه‌تار، شمع و اشیایی با طرح اشعار زیبا استفاده کنید.

صنایع‌ دستی در دکوراسیون منزل سنتی

دکوراسیون منزل سنتی

وجود صنایع‌دستی مانند رواندازی و زیراندازها با نقش و نگارهای سنتی قدیمی، یکی دیگر ایده‌ها برای دیزاین داخلی سنتی است. این وسایل تزئینی در هر خانه ایرانی پیدا می‌شود. هم چنین یکی از راهکارهای کم‌هزینه برای داشتن تم سنتی در خانه است. هم چنین این صنایع دستی دیزاین داخلی منزلتان را سنتی‌تر جلوه می‌دهد. از دیگر صنایع دستی به ظروف میناکاری و کوسن‌های دستباف نیز اشاره می‌شود.

وجود کرسی در چیدمان سنتی

دکوراسیون منزل سنتی

اگر به خانه‌های روستایی رفته باشید حتماً متوجه شده‌اید که در اکثر خانه‌ها کرسی وجود دارد. کرسی یکی از نمادهای طراحی سنتی است و در فصول سرد سال گرما را به خانه می‌بخشد. این نماد حس زیبای کودکی و خاطرات پدربزرگ و مادربزرگ‌ها را در وجود افراد زنده می‌کند.

تم رنگی در چیدمان سنتی

دکوراسیون منزل سنتی

در دکوراسیون سنتی معمولاً از تم رنگی فیروزه‌ای، زرشکی، قهوه‌ای و سبز یشمی استفاده می‌شود. این رنگ‌ها مکمل یکدیگر هستند و ترکیب چشم نوازی را ایجاد می‌کنند. سعی کنید از آیتم‌ها و وسایلی با این رنگ‌ها را در چیدمان داخلی منزلتان به کار ببرید تا دکوراسیونی سنتی زیبا و چشم نوازی داشته باشید. در این مرحله تا آنجا که می‌توانید از اصول و قواعد رنگ شناسی در سبک منزلتان استفاده کنید. واضح‌تر بگویم اگر در مناطق سردسیر زندگی می‌کنید، از ترکیب رنگ‌های گرم در دیزاین خانه‌تان بهره ببرید. افراد مناطقی با آب و هوای میانی از تم رنگی سرد و گرم و مناطق گرم سیر و جنوب کشور رنگ‌های سرد را مکمل یکدیگر قرار دهند و در دکوراسیون سنتی از آن بهره ببرند.

استفاده از طرح اسلیمی در دیزاین سنتی

دکوراسیون منزل سنتی

طرح اسلیمی یکی از محبوب‌ترین نقش و نگارهای ایرانی است که در زمینه‌های معماری، کتاب آرایی و طراحی صنایع دستی کاربرد دارد. این طرح از زمان ورود اسلام به ایران تا امروز مورد استفاده قرار می‌گیرد و از آیتم‌های مهم در سبک سنتی محسوب می‌شود که وجود آن الزامی است. بهترین آیتم‌ها که وجود آن در دکور سنتی چشم‌نوازتر هستند به فرش‌ها، گلدان‌ها، شمعدان، کاغذ دیواری و... با طرح‌های اسلیمی است.

دکوراسیون منزل سنتی غربی

دکوراسیون منزل سنتی

همان‌طور که در بالا اشاره شد سبک سنتی به دو دسته ایرانی و تردیشنال (همان دکوراسیون سنتی غربی) تقسیم می‌شود. کشورهای غربی معتقدند که یک دیزاین سنتی باید از ویژگی راحتی و کلاسیک بودن برخوردار باشد. اگر به دکوراسیون‌های سنتی غربی توجه داشته باشید، حس آرامش، رعایت نظم و وجود طرح و رنگ را در آن احساس خواهید کرد.

خصوصیات دکوراسیون سنتی غربی

در چیدمان دیزاین Traditional به راحتی می‌توانید از هر آیتمی که به شما حس آرامش و نشاط را منتقل می‌کند بهره ببرید. در ادامه درباره این آیتم‌ها بیشتر صحبت می‌کنیم.

استفاده از لوازم کلاسیک

دکوراسیون منزل سنتی

یکی از بهترین ایده‌ها برای داشتن دکوراسیون سنتی غربی استفاده از لوازم کلاسیک در گوشه کناره‌های خانه است. آشپزخانه یکی از بهترین مکان‌ها برای جای دادن وسایل کلاسیک شماست. می‌توانید از اجاق‌های سنتی، قفسه‌های کلاسیک استفاده کنید. حتی طرح کابینت‌ها را می‌توانید به سبک سنتی تدارک ببینید.

اهمیت رنگ

دکوراسیون منزل سنتی

در دکوراسیون سنتی استفاده از رنگ را به صورت کاملاً ماهرانه و محتاطانه پیش برده‌اند. برای مثال یک اتاق با چیدمان سنتی از قواعد رنگ بندی باید استفاده کند یعنی نباید خیلی رنگ و رو رفته و بی روح باشد و نه خیلی از رنگ‌های جیغ و زننده استفاده کند. واضح‌تر بگوییم باید تعادل را رعایت کند.

نحوه نورپردازی

دکوراسیون منزل سنتی

برای روشنایی اتاق‌ها از لامپ و لوسترهای ساده استفاده کنید. پنجره‌ها نیز قابلیت نورپردازی خوبی دارند؛ اما بهتر است آن‌ها را با پرده‌های والان‌دار بپوشانید تا در نوپردازی به اتاق تعادل را برقرار کنید و به میزان دلخواهتان روشنایی را به اتاق ببخشید.

چیدمان در دکوراسیون منزل سنتی غربی

دکوراسیون منزل سنتی

در دیزاین غربی برعکس دکوراسیون ایرانی از مبلمان کلاسیک در چیدمان استفاده می‌شود. مبل‌های کلاسیک از ظاهری با پایه‌ها و دسته‌های چوبی و سنتی ساخته شده و همین ویژگی تم سنتی را در فضای خانه بیشتر می‌کند. وسایل تزئینی دیگری مانند آینه، قاب عکس، آباژورها و فرش‌های طرح دار نیز در چیدمان دکوراسیون سنتی کاربرد دارند.

به نظر شما دکوراسیون سنتی ایرانی شیک‌تر و مناسب خانه است یا غربی؟ تا به حال از تم سنتی در چیدمان منزلتان استفاده کرده‌اید؟ دکوراسیون سنتی چشم‌نوازتر است یا دکوراسیون‌های کلاسیک و مدرن امروزی؟ اگر به مطالب بیشتری در زمینه دکوراسیون علاقه‌مندید، در ژومنت عضو شوید و علاوه بر علاقه‌مندی‌هایتان، مقالات دیگری در زمینه‌های مختلف را مطالعه کنید.