استایل پرنسس دایانا و تغییراتی که در صنعت مد به وجود آورد

6 دقیقه مطالعه
استایل پرنسس دایانا

پرنسس دایانا یکی از معدود اعضای خاندان سلطنتی است که به چنان شهرت عظیمی دست پیدا کرده است. جدای از تمام صفات خوب مثل کمک های بشردوستانه، یکی از ویژگی هایی که در مورد او وجود داشت سبک متمایزش در لباس پوشیدن بود. استایل پرنسس دایانا و سبک او بدون شک تاثیر عمیقی بر دنیای مد گذاشت. در این مطلب می خواهیم در مورد سبک لباس پوشیدن پرنسس دایانا و بهترین پوشش های او در دوران حیاتش صحبت کنیم. اگر به مطالب تاریخی مخصوصا در رابطه با مد و فشن علاقه مند هستید این مقاله را از دست ندهید!


تاثیر استایل پرنسس دایانا بر صنعت مد و فشن

تاثیر استایل پرنسس دایانا بر مد

بیایید پیش از هر چیز به این سوال پاسخ بدهیم که چرا استایل پرنسس دایانا تا این حد اثرگذار بود. علاوه بر محبوبیت پرنسس دایانا در بین عموم مردم انگلستان و حتی جهان، یک سری دلایل دیگر هم برای این موضوع وجود دارد. دلایلی که باعث شدند برخی از لباس های او در رویدادهای مختلف تا به امروز بحث برانگیز باشد. اگر بخواهیم عمیق تر به موضوع نگاه کنیم باید به شرایط دهه 80 میلادی و فرهنگ آن دوره نگاهی داشته باشیم. بدون شک از آن زمان تا به حال بسیاری از ارزش ها در تمامی کشورهای دنیا عوض شده است. بسیاری از مسائل دیگر به اندازه قبل حساسیت برانگیز نیستند و حالا سلیقه عمومی مردم با گذشته تفاوت هایی محسوس دارد.

در حدود سال های 1980 صنعت مد نیز با چالش هایی رو به رو بود. اگر به طرز لباس پوشیدن آن زمان نگاهی بیندازید کت هایی با شانه های بزرگ را می بینید که با پدهایی که در آنها وجود داشت حالتی غیر قابل انعطاف داشتند. کت و شلوارهای بی شکل و بدقواره تنها یک بخش از ماجرا بودند. بسیاری از لباس های باز، کوتاه و راحت امروزی در آن زمان یک نوع تابو محسوب می شدند. این چالش ها برای خانواده سلطنتی حتی سخت تر هم بود.

حتما در مورد قواعد عجیب و غریبی که خاندان سلطنتی انگلستان برای نوع پوشش، حضور در اجتماع و آداب معاشرت دارد چیزهایی خواندید. حال تصور کنید که طرز لباس پوشیدن پرنسس دایانا به شکلی بود که با وجود تمامی این موانع باز هم حالتی منحصر به فرد، باوقار و شیک داشت. همین اقدامات او سنگ بنایی شد برای اینکه تحولات عظیمی در صنعت مد رخ بدهد. حالا بیایید نگاهی داشته باشیم به برخی از لباس های خاص او در رویدادهای مختلف.

سال های ابتدایی زندگی

شاهدخت بریتانیا

همین عکس ساده از 19 سالگی او خودش گویای همه چیز است. پرنسس دایانا از همان ابتدا چندگام جلوتر از صنعت مد و فشن حرکت می کرد. این جلیقه بنفش رنگ او در عین سادگی آنقدر زیبایی دارد که حتی امروز هم می شود به این شکل لباس پوشید بدون آنکه احساس از مد افتادن پیدا کرد.

طرز لباس پوشیدن پرنسس دایانا در مراسم ازدواج نیکولاس سومز

لباس پرنسس دایانا

در این عکس یکی دیگر از لباس های معروف شاهدخت بریتانیا را می بینید. او برای مراسم نیکولاس سومز در وست مینستر لندن یک لباس قرمز رنگ خال خالی با کلاهی بر سر پوشید و یک جفت کفش پاشنه بلند را هم با آنها ست کرد. در کنار او ملکه الیزابت را هم می بینید که در این مراسم حضور دارد.

لباس عروس پرنسس دایانا

استایل پرنسس دایانا در عروسی

لباس عروس پرنسس دایانا به دلیل زیبایی بی همتا و خیره کننده ای که داشت در تاریخ ماندگار شد. در سال 1981 او برای ازدواج با شاهزاده چارلز لباسی را به تن کرد  که طراحان آن دیوید و الیزابت امانوئل بودند. آستن های پفی این لباس حالتی شبیه به جامه های اشرافی قدیمی داشت. جالب است بدانید برای دوخت این لباس 10000 دانه مروارید استفاده شد.

پرنسس دایانا در زمان بارداری

پرنسس دایانا در زمان بارداری پرنس ویلیام در ۴ مارچ ۱۹۸۲ با لباس ساتن قرمز رنگ و کفش های باله‌ی نقره ای و کیف دستی نقره ای در باربیکن سنتر لندن حاضر شد.

استایل پرنسس دایانا در زمان بارداری

استایل پرنسس دایانا؛ این بار به شکلی متفاوت

لباس پرنسس دایانا در کانادا

در سال 1983 دو سال پس از ازدواجش او در یک ضیافت شام بار دیگر با لباس های خیره کننده در انظار عموم ظاهر شد. این مهمانی در نیوبرانزویک کانادا برگزار شد. لباسی که پرنسس دایانا برای این مراسم انتخاب کرد یک لباس آبی رنگ موجدار بود که کمربندی متالیک داشت. این لباس با وجود داشتن حالتی ژولیده و نامنظم اما آنقدر زیبا بود که مورد توجه قرار بگیرد. بروس اولدفیلد کار طراحی این لباس را انجام داد.

بازدید از آکادمی ارتش

طرز لباس پوشیدن پرنسس دایانا

در سال 1987 بازدیدی از آکادمی نظامی سند هرست توسط شاهدخت محبوب انگلستان صورت گرفت. (این مرکز آموزشی به مدت بیش از دویست سال است که فرماندهان و افسران رده بالای ارتش انگلستان را تربیت می کند.) دوره های آموزشی این مرکز از سخت ترین دوره ها محسوب می شود. شاهدخت انگلیسی برای ایجاد تناسب بیشتر با محیط این آموزشگاه یک لباس سفید با الهام از یونیفرم های ارتشی به تن کرد و همراه آنها یک کلاه با کفش های پاشنه بلند پوشید.

لباس های پاستلی پرنسس دایانا

پرنسس دایانا علاقه فراوانی به رنگ ها داشت و تصاویر زیادی از او با رنگ های متفاوت، از رنگ های خنثی گرفته تا رنگ های جیغ و پاستلی موجود است. نمونه ای از لباس های پاستلی رنگ او می‌توان به بلوز و دامن آبی رنگ او و کیف و کفش کِرِم رنگ او در کلیسای سنت جورج در سال ۱۹۹۷ اشاره کرد.

استایل پاستلی پرنسس دایانا

لباس انتقام دایانا

لباس انتقام دایانا

مگر می شود از استایل پرنسس دایانا صحبت کرد و راجع به لباس انتقام معروف او حرفی نزد؟! مهم ترین نکته در مورد این لباس خاص و معروف، دلیل پوشیدن آن است. شاهدخت ولز در سال 1996 از همسرش پرنس چارلز به صورت رسمی طلاق گرفت. اگرچه این دو از سال 1992 جدا از هم زندگی می کردند؛ حتی با اینکه به طور رسمی از یکدیگر جدا نشده بودند. دلیل این جدایی را بی وفایی های شاهزاده چارلز نسبت به همسرش اعلام کردند. در سال 1994 شاهزاده چارلز در مصاحبه ای به اشتباهات خودش در زندگی مشترک اعتراف کرد و در این مصاحبه تمام حقایق را آشکار ساخت. همین اعتراف فرصتی شد تا پرنسس به شکلی متفاوت انتقام خودش را از شوهرش بگیرد.

انگلیسی ها در مورد انتقام جویی یک تفسیر خاص دارند. آنها معتقدند: "انتقام تنها غذایی است که هرچه سردتر باشد طعم آن خوشمزه تر می شود." در جهت همین اعتقاد بود که دایانا، شاهدخت ولز، پس از فراز و نشیب هایی که طی دو سال با شوهرش داشت در جریان اعتراف چارلز با یک لباس خاص در مهمانی گالری سرپنتاین شرکت کرد. طراح این لباس کریستینا استامبولیان بود. او پیش از مراسم به پرنسس گفت این طرح را فقط با هدف انتقام جویی پیاده سازی کرده است. شاهدخت ولز هم از این پیشنهاد او استقبال کرد و آن را برای مهمانی پوشید.

کلام آخر

شما در مورد پرنسس دایانا و سبک لباس پوشیدن او چقدر می دانید؟ به نظر شما کدامیک از لباس های او با معیارهای آن زمان زیباتر از بقیه بوده است؟ نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید!

مجله اینترنتی ژومنت به دنبال آن است تا بهترین مطالب صنعت مد را برای مخاطبان ایرانی تهیه کند و آخرین اخبار دنیای فشن را پوشش بدهد. اگر شما هم پیگیر این موضوعات هستید عضویت در سایت ما را فراموش نکنید!