معرفی 10 نفر از بهترین طراحان لباس دنیا

مریم موسوی 1 سال پیش
8 دقیقه مطالعه
بهترین طراحان لباس دنیا

سالانه هزاران مدل لباس، کیف و کفش توسط طراحان مد و فشن به دنیا معرفی می‌شود. اما این تمام راه رسیدن به جمع پرافتخار بهترین طراحان لباس دنیا نیست. تنها عدهٔ کمی از طراحان موفق می‌شوند تا با طراحی‌های آیکانیک و به جاگذاشتن میراثی شگفت‌انگیز نام خودشان را در این لیست ثبت کنند. اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که به دنیای شگفت‌انگیز طراحی لباس علاقه‌مندید و یا به‌عنوان یک حرفه به این زمینه می‌نگرید به شما پیشنهاد می‌کنیم با دنبال‌کردن این مطلب با زندگینامه و شاهکارهای ماندگار بهترین طراحان لباس دنیا بیشتر آشنا شوید.



کوکو شنل: الگوی بهترین طراحان لباس دنیا

کوکو شنل جزو آن دسته افرادی است که داستان زندگی‌اش می‌تواند یک الگو و انگیزه عالی برای تلاش و موفقیت طراحان جوان باشد. دختربچه یتیمی که از راهبه‌های مسئول یتیم‌خانه خیاطی آموخت و با تکیه بر مهارت خود توانست یکی از محبوب‌ترین برندهای دنیا یعنی شنل را پایه‌گذاری کند.

بهترین طراحان لباس دنیا

لوکس باید راحت باشد، در غیر این صورت لوکس نیست.

جملهٔ معروف کوکو شنل که به‌خوبی در طراحی‌های او مشهود بود. طرز تفکری که موفق شد زنان را از شر کرست‌های تنگ و آزاردهنده رها کند و یک میراث شگفت‌انگیز برای شنل به جا بگذارد. همین طرز فکر جایگاه او را میان ماندگارترین بهترین طراحان لباس دنیا تضمین کرد. به‌گونه‌ای که امروزه باگذشت بیش از نیم‌قرن از فوت او هنوز نام کوکو شنل برای همگان آشناست.

کریستین دیور: خالق یک "نگاه جدید"

کریستین دیور نیز یکی دیگر از بهترین طراحان لباس دنیا بود که زندگی در اوایل قرن بیستم او را با فراز و فرودهای بسیاری مواجه کرد. دیور که از خانواده‌ای سرشناس بود با وجود علاقه زیادی که به هنر و معماری داشت به‌خاطر خواسته‌های خانواده‌اش مجبور به تحصیل در رشته علوم سیاسی شد. او در طول زندگی خود شاهد تراژدی‌های بزرگی همچون رکود بزرگ، جنگ جهانی و فرستاده شدن به اردوگاه کار اجباری بود. اما در میان ویرانه‌های فرانسه پس از جنگ بالاخره ورق برگشت و دیور با کمک استعداد خود صنعت مد را دچار تغییر کرد.

در سال 1997 دیور با کمک مارسل بواساک ظاهر و نگاهی جدید را ارائه کرد. استایلی شامل دامن‌های حجیم با کمرهای باریک و کت‌هایی با سرشانه‌های گرد که ظرافت و مد را به جامعه جنگ‌زده فرانسه بازگرداند و باعث شهرت نام دیور در جهان شد.

بهترین طراحان لباس دنیا

دوناتلا ورساچه: وارث یک میراث

برند دوناتلا ورساچه

برند ورساچه در ابتدا توسط جیانی ورساچه برادر بزرگ‌تر دوناتلا پایه‌گذاری شد؛ اما پس از به‌قتل‌رسیدن جیانی، دوناتلا قدرت را در دست گرفت. دوناتلا نیز همچون برادرش طراح با استعدادی بود و توانست با تکیه‌ بر توانایی‌های خودش هم در زمینه مد و هم در زمینه بیزینس، ورساچه را تبدیل به یک برند قدرتمند کند.

دوناتلا برای مطرح‌کردن ورساچه راه تبلیغ و فیلم را در پیش گرفت و با برقراری ارتباط با افراد مشهور و سلبریتی‌ها طراحی‌های برند ورساچه را به پای ثابت فرش قرمزها، افتتاحیه‌ها و فتوکال‌ها تبدیل کرد.

لباس آیکان ورساچه در سال 2000 توسط دوناتلا برای جنیفر لوپز طراحی شد. این لباس آن‌قدر مشهور شد و محبوبیت پیدا کرد که در سال 2020  مجدداً توسط دوناتلا باز طراحی شد و جنیفر لوپز آن را به تن کرد.

رالف لورن: طراح پولو نام‌آشنا

برند رالف لورن

اگر بگوییم همهٔ ما حداقل برای یکبار هم که شده با لباس‌هایی مواجه شدیم که نشان پولو بر روی آن‌ها حک شده احتمالاً اشتباه نکرده‌ایم!

رالف لورن یکی از بهترین طراحان لباس آمریکایی است که فعالیت برند خودش را از سال 1967 آغاز کرد. او طرح‌های اشرافی انگلیسی را با اسپرت آمریکایی ترکیب کرد تا ظاهری منحصربه‌فرد را ایجاد کند که پیش از آن وجود نداشت. با این‌ حال چیزی که واقعاً منجر به آغاز محبوبیت و مشهور شدن او شد طراحی پیراهن‌های پولو در 1970 بود.

رالف لورن در حال حاضر یکی از اعضای شورای طراحان مد آمریکاست. او علاوه بر حضور فعالانه در زمینه مد و فشن به انجام کارهای خیریه نیز علاقه بسیاری دارد؛ به‌طوری‌که در حال حاضر بیش از 30 سال است که از تحقیقات در حوزه سرطان سینه حمایت کرده و مبلغ زیادی از درآمد خود را به این هدف اختصاص داده است.

مارک جیکوبز: جوان‌ترین برنده پری الیس

مارک جیکوبز طراح لباس

مارک جیکوبز که بیشتر به‌خاطر ارائه ظاهر "گرانج" دهه 90 میلادی شناخته شده است، در نوع خود یک آیکان مد است. توانایی او برای ایجاد طراحی‌هایی که از ترندهای فرهنگ پاپ نشات گرفت و تبدیل آنها به استایل و فشن سبب شد تا مارک محبوبیت زیادی در بین هواداران مد پیدا کند.

در سال 1987، او جوان‌ترین طراح برنده جایزه پری الیس شورای طراحان مد آمریکا برای بخش New Fashion Talent شد.

او از سال 1997 تا 2014 مدیر بخش خلاقیت برند لویی ویتون بود درحالی‌که به طور موازی برند خود یعنی مارک جیکوبز و مارک را نیز اداره می‌کرد. مارک به دلیل استعداد و توانایی‌های بسیار زیادی که از خودش نشان داده از احترام بسیار بالایی در بین طراحان مد و فشن برخوردار است. او ظرف مدت کوتاهی به‌خوبی توانست جای خود را در میان بهترین طراحان لباس دنیا پیدا کند.

تام فورد: کمال‌گرا و خستگی‌ناپذیر

تام فورد طراح لباس سختکوش

کمال‌گرا و معتاد به کار از مهم‌ترین صفاتی هستند که تام فورد با آن شناخته می‌شوند.

اگر بیدار باشم، مشغول کار هستم.

شاید همین پشتکار و سخت‌کوشی او باشد که سبب شد تام فورد مدیر خلاقیت هم گوچی و هم ایو سن لورن باشد. تا سال 1999، خانه گوچی که در هنگام پیوستن فورد تقریباً ورشکسته شده بود، بیش از 4 میلیارد دلار ارزش داشت و تا سال 2004 یعنی زمانی که تام فورد برای تمرکز بر روی برند خودش از گوچی جدا شد ارزش آن تقریباً به 10 میلیارد دلار رسیده بود. حجم کار تام فورد در گوچی به‌قدری زیاد بود که مدیران آن مجبور شدند 4 نفر را برای جایگزینی تام فورد و انجام مسئولیت‌های او استخدام کنند! تام فورد در نهایت توانست در سال 2005 برند خود را تأسیس کند.

کارل لگرفرد: یک استعداد تکرارنشدنی

کارل لاگرفرد بهترین طراح لباس

کارل لگرفرد با وجود اینکه یکی از تحسین‌شده‌ترین و بهترین طراحان لباس دنیا بود هرگز برای ایجاد برند شخصی خودش تلاشی نکرد! او به‌عنوان یکی از طراحان برند Balmain وارد حوزه مد و فشن شد.

کارل استعدادی بی‌نظیر و آشکار در زمینه طراحی داشت و چشم‌انداز و بینش او در زمینه طراحی استایل در بین مردم کم‌نظیر بود. کارل به‌جای اقدام برای تأسیس برند خود به سراغ برندهای شنل و فندی رفت. طرح‌های شناخته‌شدهٔ او یکی از یکی قدرتمندتر خلق می‌شد به‌گونه‌ای که نام او بر سر زبان همهٔ رقیبان بود. متأسفانه این طراح آیکان و بااستعداد در سال 2019 از دنیا رفت؛ اما میراث و طراحی‌های او در دنیای مد و فشن همچنان اثرگذار است.

جورجیو آرمانی: پای ثابت استایل‌های مردانه

جورجیو آرمانی طراج لباس مشهور

جورجیو آرمانی یک طراح مد ایتالیایی است. او ابتدا با کار برای Cerruti و سپس برای بسیاری دیگر از جمله آلگری، باگوتا و هیلتون به شهرت رسید. طراحی‌های آرمانی بیشتر در زمینه مد مردانه و کت‌وشلوار معروف است؛ به‌گونه‌ای که کارهای او از دیرباز تا کنون پای ثابت بسیاری از فرش قرمزها بوده است.

میوچیا پرادا: سیاستمداری که طراح شد!

میوچیو پرادا

شاید خود میوچیا در ابتدای زندگی هرگز فکر نمی‌کرد به یکی از اعضای مهم و نام‌آشنای لیست بهترین طراحان مد و لباس دنیا تبدیل شود! میوچیا با مدرک دکتری رشته علوم سیاسی یکی از اعضای حزب کمونیست ایتالیا بود و زمانی که در سال 1978 مجبور شد تجارت خانوادگی خود در زمینه چمدان را به دست بگیرد هیچ تجربه‌ای در زمینه تجارت و یا فشن نداشت!

با این‌ حال میوچیا در سال 1985 با طراحی مجموعه‌ای از کیف دستی و کوله‌پشتی‌های نایلونی مشکی با طراحی‌های ساده و کم‌رنگ به‌جای طراحی‌های پر از لوگویی که در آن زمان غالب بودند به سمت دنیای مد و فشن تغییر جهت داد.

چهار سال بعد میوچیا پرادا بدون هیچ آموزش رسمی در زمینه مد خط تولید لباس‌های آماده پوش برند پرادا با عنوان " لباس برای افراد کمی محروم" را راه‌اندازی کرد. او در نهایت موفق شد برند پرادا را به یک غول میلیارد دلاری با طراحی‌های شیک و الگوهای منحصربه‌فرد تبدیل کند.

اولیویه روستینگ: یک چهره جوان

بهترین طراحان جوان لباس دنیا

زمانی که حرف از مد می‌شود نام پاریس و فرانسه می‌درخشد! اولویه روستینگ یکی از آن جوان‌های فرانسوی است که به‌خوبی توانست کشورش را در این زمینه سربلند کند. او در سال 2003 پس از فارغ‌التحصیل شدن، کار خودش را به‌عنوان یک طراح در روبرتو کاوالی آغاز کرد و با پیشرفت در رده‌های بالاتر موفق شد تا رئیس بخش پوشاک زنانه این برند شود.

Balmain در سال 2009 روستینگ را به‌عنوان طراح در بخش لباس‌های آماده پوشیدن استخدام کرد. اولیویه موفق شد در سال 2011 به سمت مدیر خلاقیت این برند برسد در حال حاضر نیز در همین سمت فعال است. روستینگ که در نسلی آشنا به اینترنت متولد شد، یکی از پیشگامان بازاریابی اینستاگرام بود. او در این زمینه با چهره‌هایی همچون کندال جنر، جیجی حدید، کیم کارداشیان و ... همکاری می‌کند و با قدرتی که در به‌کارگیری شبکه‌های اجتماعی دارد موفق شد نظر نسل جوان را به طراحی‌های خود جلب کند.

سخن آخر

در حال حاضر طراحان بسیار زیادی در دنیا مشغول به فعالیت هستند که موفق به خلق کارهای خارق‌العاده‌ای شده‌اند و می‌توان اسم هرکدام از آنها را در لیست بهترین‌ها گنجاند. افراد اشاره شده در این مقاله تنها 10 نفر از جمع بهترین طراحان لباس دنیا هستند که هرکدام با توجه‌ به نوع و زمان فعالیت خود می‌توانند الگوی خوبی برای طراحان  جوان باشند.

اگر به زمینه مد و فشن علاقه‌مند هستید می‌توانید با دنبال‌کردن بخش صنعت مد در سایت ژومنت اطلاعات به‌روز و مفیدی را در این زمینه کسب کنید.