معرفی طراحان لباس ترکیه‌ای

5 دقیقه مطالعه
معرفی طراحان لباس ترکیه ای

یکی از بزرگترین و مهم‌ترین عواملی که باعث شده است کشور ترکیه از لحاظ اقتصادی پیشرفت کند، تولید و عرضه لباس‌های با کیفیت در این کشور است. ترکیه علاوه بر برندهای مطرح ترک که با بالاترین کیفیت در حال فعالیت هستند، طراحان لباس بسیار مشهور و موفقی دارد که تعدادشان روز به روز در حال افزایش است. در این مقاله به بررسی موفق‌ترین طراحان ترک پرداختیم. اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید، در این مقاله با ما همراه باشید تا معروف ترین طراحان لباس ترکیه ای را بشناسید.


برترین طراحان لباس ترکیه ای

در ادامه به شما تعدادی از طراحان لباس موفق ترک را معرفی می‌کنیم:

اردم مورالی اوغلو (Erdem Moralıoğlu)

اردم مورالی اوغلو از پدری ترک و مادری انگلیسی در سال 1978 میلادی در شهر مونترئال واقع در کانادا به دنیا آمد. او تحصیلات در رشته‌ی طراحی لباس را از سال 2000 میلادی در شهر لندن شروع کرد وقتی درسش تمام شد به سرعت وارد بازار کار طراحی لباس شد.
طراحی های متفاوت، زیبا و خاص او مورد توجه علاقه‌مندان مد و فشن و شرکت های مد و فشن قرار گرفت. در سال 2005 میلادی اردم مورالی اوغلو به یکی از برترین طراحان لباس ترک شناخته شد و در شهر لندن توانست برند خود را به اسم اردم راه‌اندازی کند.

طراحان لباس ترکیه ای

برند پوشاک ترک اردم

برند پوشاک اِردم امروزه یک انتخاب لوکس و محبوب بین سلبریتی ها به شمار می‌رود. لباس‌هایی که توسط اردم مورادلی اوغلو طراحی می‌شود که در بسیاری از مراسم‌های بزرگ مانند مراسم اسکار پوشیده شده است. اردم اوغلو به تنهایی و توسط برند پوشاک شخصی خودش، بیش از 10 جایزه بین المللی دریافت کرده است.

طراحان لباس ترکیه ای

نمونه‌ای از کالکشن ریزورت ۲۰۲۴ برند اِردِم

بورا آکسو (Bora Aksu)

بورا آکسو یکی از مشهورترین طراحان لباس ترکیه ای است که در شهر لندن به دنیا آمده است. او در دانشگاه سنت مارتینز واقع در شهر لندن تحصیل کرده است و مدرک تحصیلی خود را دریافت کرده است. اولین فعالیت بورا آکسو در زمینه طراحی لباس، حضور در جشنواره هفته مد لندن (London Fashion Week) بود. او نتیجه هشت سال تلاش بی وقفه خود که شامل کلکسیون طراحی لباس بود را در این جشنواره به نمایش گذاشت.

طراحان لباس ترکیه ای

برند بورا آکسو

برند بورا آکسو امروزه یکی از خاص‌ترین و جذاب‌ترین برندهای پوشاک ترک زنانه است. که دارای شعب مختلف در شهرهای: هنگ کنگ، آمریکا، انگلستان و ترکیه است. طراح برند بورا آکسو بیشتر اوقات خود بوراست. او هر سال کالکشن طراحی خود را در نمایشگاه و فشن شوهای معتبر به نمایش می‌گذارد.

حسین چالایان (Hüseyn Çağlayan)

حسین چالایان متولد سال 1970 میلادی در شهر قبرس است. او برای تحصیل به شهر لندن رفت و در دانشگاه هنر سنت مارتینز مشغول به تحصیل شد. پس از اتمام درسش به سرعت رو به پیشرفت قرار گرفت. حسین چالایان جوایز معتبر و بزرگی مانند نشان مخصوص بریتانیا و نشان بهترین طراح لباس انگلیس را دریافت کرد. امروزه حسین چالایان به یکی از معروف‌ترین طراحان لباس ترکیه تبدیل شده است.

طراحان لباس ترکیه ای

برند چالایان یکی از قدیمی‌ترین طراحان لباس ترکیه

در کالکشن طراحی‌های حسین چالایان آثار برجسته و مهمی دیده می‌شود، برند چالایان سبک مینیمال و مفهمومی‌ای دارد که همین مسئله باعث شهرت بیش از اندازه برند چالیان شده است، برند چالیان به یکی از شرکت های بزرگ طراحی لباس در صنعت مد و فشن به حساب می‌آید.

مشهورترین طراحان لباس ترک

دلارا فیندیک اوغلو (Dilara Fındıkoğlu)

دلارا فیندیک اوغلو متولد سال 1990 در شهر استانبول است. او برای تحصیل به دانشگاه هنر سنت مارتینز انگلستان که یکی از بهترین دانشگاه‌های جهان در زمینه طراحی لباس است، رفت. او پس از اتمام دوران تحصیل خود شروع به همکاری با شرکت‌های بزرگ مد و فشن کرد.

معروف ترین طراحان لباس ترک

دلارا یکی از جوان‌ترین طراحان لباس ترکیه

دلارا فیندیک اوغلو با شرکت‌های بزرگی به عنوان طراح لباس فعالیت می‌کند. اما علت اصلی شهرت او طراحی لباس برای بلا حدید (Bella Hadid) به مناسبت هفته مد پاریس است. پس از این رویداد دیگر پیشنهادهای بزرگ و هیجان انگیزی به دلارا فیندیک اوغلو در زمینه ی طراحی لباس می‌شد. این اتفاق سبب شهرت جهانی دلارا به حساب آمد.

طراحی دلارا برای بلا حدید

کت صورتی طراحی دلارا برای بلا حدید

جِمیل ایپِکچی (Cemil İpçki)

جمیل ایپچکی از با اصالت‌ترین طراحان لباس ترکیه ای است. خاندان او از افراد تاثیرگذار و سرشناس کشور ترکیه هستند. او در سن 17 سالگی تحصیلات خود را در زمینه مد و فشن در دانشگاه هنر سنت مارتینز به پایان رساند و در 20 سالگی اولین خانه‌ی مد خود را افتتاح کرد. که حدود 4 سال بعد توانست آن را گسترش دهد و یک شعبه در فرانسه نیز راه‌اندازی کند. طراحی‌های جمیل ایپچکی بسیار خاص و متفاوت هستند. این طراح ترک نقش و نگارهای قدیمی ترک را با مد جدید ترکیب کرده است.

جمیل ایپکچی همچنان در کشور ترکیه ساکن است. و در رقابت طراحان لباس معمولا به عنوان داور ظاهر می‌شود. جالب است بدانید که لباس آزرا آکین در مسابقه زیبایی کشور ترکیه توسط جمیل ایپکچی طراحی شده بود.

بُیامین آیدین (Buyamin Aydın)

بیامین آیدین متولد سال 1969 میلادی است. او در خانواده‌ای به دنیا آمد که همگی مشغول فعالیت در زمینه نساجی بودند، همین مسئله سبب شد او از کودکی علاقه خود را پیدا کند. او خلاقیت خاص و منحصر بفرد خود را با دانش نساجی که از خانواده‌اش به او ارث رسیده بود ترکیب کرد. در واقع توانست یک اثر هنری خلق کند و لقب اعجوبه هنری را از آن خود کند. طراحی‌های بیامین آیدین ترکیبی از فرهنگ غربی و شرقی است که این موضوع را در فروشگاه های او می‌توانید به خوبی مشاهده کنید.

بیامین آیدین

ییلدیریم مایروک (Yıldırım Mayruk)

ییلدیریم مایروک متولد سال 1940 میلادی در شهر بورسا است. او از اولین نام‌هایی است که در دنیای مد در ذهن‌ها یاد می‌شود. او صاحب یک کارگاه کلاه بافی بود، در یک مسابقه‌ی مد ییلدیریم مایروک به عنوان طراح برتر شناخته شد. ییلدیریم مایروک توانست 10 کارگاه طراحی در بورسا و استانبول راه‌اندازی کند.

تحصیل در رشته طراحی لباس در ترکیه

همان طور که در بالا اشاره شد اکثر طراحان لباس موفق کشور ترکیه، در کشور انگلستان تحصیل کرده اند. اما امروزه جمعیت افرادی که مشغول تحصیل در رشته‌ی طراحی لباس در کشور ترکیه هستند، رو به افزایش است. زیرا مدرکی که از دانشگاه‌های ترکیه دریافت می‌کنند دست کمی از مدارک بین المللی ندارند. و احتمال اینکه در آینده اسامی افراد زیادی از طراحان مطرح را که از ترکیه فارغ‌التحصیل شدند را می‌شنویم.

در این مقاله تلاش کردیم که شما را بیشتر با طراحان معتبر سراسر دنیا و طراحان لباس ترکیه‌ای آشنا کنیم. اگر شما شخص دیگری را می‌شناسید که در این لیست نامش نیامد می‌توانید در قسمت نظرات آن را با ما به اشتراک بگذاریم تا در مقاله‌های بعدی حتما راجع به آنها صحبت کنیم.