تاریخچه برند دیور

5 دقیقه مطالعه
تاریخچه برند دیور
کریستین دیور یک طراح مد فرانسوی بود که طراحی‌هایش در جنگ جهانی دوم در بین مردم محبوبیت بسیاری کسب کرد. میراث این طراح معروف، برند لوکس DIOR است که در حال حاضر برنارد آرنو مدیریت آن را برعهده دارد. در این مطلب قصد داریم نگاهی بیندازیم به تاریخچه برند دیور و شرح زندگی بنیان‌گذار یکی از برندهای لاکچری در صنعت مد و فشن و ببینیم که این برند در مسیر پیشرفت خود با چه فراز و نشیب‌هایی روبه‌رو بود.

تأسیس برند دیور

کمپانی دیور

کریستین دیور بنیان‌گذار برند DIOR یک طراح لباس و مد بود که اصالت نرماندی داشت. او کار خودش را با این هدف شروع کرد که بر محدودیت‌های جنگ غلبه کند. در زمان وقوع جنگ جهانی، غرب با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کرد. شاید در آن شرایط توجه به طرز لباس پوشیدن و استایل اهمیت چندانی نداشت و مردم درگیر مسائل عمده‌تری بودند. خلاقیت و استعداد شگفت‌انگیز دیور اما به‌قدری بود که توانست حتی در آن شرایط بحرانی محصولات خود را به بازار عرضه کند. او روح تجمل‌گرایی را در گرماگرم نبرد در بین مردم زنده کرد. این طراح خوش‌ذوق در زمینه مد زنان به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کرد و بسیاری از چهره‌های مشهور، بازیگران سینما و سیاستمداران دنیا از کارهای او استقبال کردند.

کریستین دیور در یک خانواده ثروتمند متولد شد اما بحران‌های مالی دهه 30 میلادی باعث شد مجبور شود کار تصویرگری برای یک مجله را هم انجام بدهد. در زمان جنگ، دیور مدتی را به‌عنوان افسر در ارتش فرانسه خدمت کرد. برند دیور سرانجام در سال 1946 (حدود یک سال پس از چایان جنگ جهانی دوم) تأسیس شد.

درگذشت بنیان‌گذار DIOR

تاریخچه برند کریستین دیور

در سال 1957 یازده سال پس از تأسیس برند دیور و زمانی که بنیان‌گذار آن در اوج شهرت خودش بود در مسافرت تعطیلات دچار حمله قلبی شد و فوت کرد. کریستین در آن زمان 52 سال داشت. در زمان مرگ او خانه مد DIOR حدود 20 میلیون دلار درآمد و بیش از 2000 نفر کارمند داشت.

میراث DIOR

خانه مد دیور

پس از مرگ بنیان‌گذار با استعداد DIOR این کمپانی با مشکلات متعددی روبه‌رو شد. این وضعیت تا جایی پیش رفت که مدیران شرکت تصمیم گرفتند به فعالیت این برند خاتمه بدهند. مسئولان فرانسوی این کمپانی اما با این تصمیم چندان موافق نبودند. در نهایت مدیر کل برند دیور تصمیم گرفت برای نجات این کمپانی ایو سن لوران را به سمت مدیر هنری ارتقا دهد.

عملکرد سن لوران در این جایگاه نشان داد که انتخاب او تا چه اندازه کار درستی بوده است. او طرح‌ها و ایده‌ها را درست مثل خود کریستین دیور پیاده‌سازی می‌کرد با این تفاوت که کارهای او نرم‌تر، سبک‌تر و راحت‌تر بودند. در حقیقت او به ناجی این برند تبدیل شد و توانست بسیاری از بحران‌هایی را که به وجود آمده بود با خلاقیت و استعداد شگفت‌انگیز خودش برطرف کند. سن لوران در نهایت به‌عنوان یک قهرمان ملی مورد تقدیر قرار گرفت. این جوان بااستعداد در نهایت وقتی که توسط ارتش فرانسه فراخوانده شد مجبور شد که خانه مد دیور را ترک کند.

تاریخچه برند دیور پس از سن لوران

به نظر می‌رسید که با رفتن سن لوران بار دیگر این کمپانی بزرگ مد و فشن قرار است با بحران روبه‌رو شود. مارک بوهان کسی بود که جایگزین لوران شد. او سعی کرد به دیدگاه‌ها و طرح‌های بنیان‌گذار DIOR وفادار بماند و در عین حال رنگ مدرن‌تری به این طراحی‌ها بدهد. استعداد او در این زمینه در نهایت خانه مد فرانسوی را بار دیگر تبدیل به یک برند محبوب در سراسر جهان تبدیل کرد.

همکاری بوهان با DIOR حدود یک دهه طول کشید و این بخش از تاریخچه برند دیور جزو دوران طلایی این کمپانی محسوب می‌شود چرا که موفقیت‌های بسیاری نصیب این خانه مد شد. کمپانی دیور در این مدت خط تولید لباس‌های آماده و لباس نوزاد را راه‌اندازی کرد و محصولات آن بیش از هر زمان دیگری در دسترس مردم قرار گرفت. شعبه‌های این کمپانی در لندن و هنگ‌کنگ شروع به فعالیت کردند و دیگر جایی در دنیا نبود که با این برند و محصولاتش آشنا نباشد.

سال 1978 شرکت مادر دیور یعنی Boussac Group اعلام ورشکستگی کرد. پس از آن خانه مد DIOR به‌عنوان یکی از دارایی‌های این شرکت توسط برنارد آرنو میلیاردر فرانسوی خریداری شد. آرنو که در حال حاضر عنوان سومین شخص ثروتمند جهان را دارد هنوز در جایگاه مالک دیور سیاست‌های کلی این شرکت را تدوین می‌کند.

برنارد آرنو مالک دیور

وضعیت خانه مد فرانسوی در حال حاضر

علی‌رغم تمام فراز و نشیب‌هایی که این شرکت در طول حیات خود داشته است اما همچنان به فعالیت خود در زمینه مد ادامه می‌دهد. DIOR با وجود گذشت بیش از 70 سال از زمان تأسیسش هنوز یک برند لوکس فرانسوی است که بسیاری از چهره‌های مشهور محصولات آن را خریداری می‌کنند. این برند مطرح هر سال در فشن شوها و رویدادهای بزرگ دنیای مد از کالکشن‌ها و طرح‌های جدیدش رونمایی می‌کند و این نمایش‌ها با استقبال بسیاری روبه‌رو می‌شوند.

جنیفر لارنس، بازیگر معروف هالیوودی سال‌هاست که به‌عنوان مدل و سفیر برند دیور فعالیت می‌کند که در مقاله استایل جنیفر لارنس به طور مفصل راجع به این موضوع صحبت کردیم. در سال 2015 ریحانا به‌عنوان سخنگوی این کمپانی انتخاب شد. او اولین شخص سیاه‌پوستی بود که این جایگاه را در شرکت DIOR به دست آورد.

ریانا دیور

سال 2016 ماریا گرازیا چیوری جایگاه مدیر هنری زنان را در کمپانی دیور به دست آورد. هنرنمایی این طراح مشهور را در فشن شو دیور کروز 2023 به‌وضوح دیدیم. سال 2018 کیم جونز به‌عنوان مدیر هنری مردانه DIOR در این کمپانی شروع به فعالیت کرد. سال 2022 مسئولان این شرکت بزرگ تصمیم گرفتند پس از یک بازسازی اساسی، ملک Avenue Montaigne، محلی که کریستین دیور برای اولین‌بار مجموعه‌اش را در آن به نمایش گذاشت برای بازدید عمومی بازگشایی کنند. این اقدام از طرفی یک ادای احترام به بنیان‌گذار فقید این شرکت بود و از طرفی به طرفداران دنیای مد اجازه می‌داد تا با تاریخ برندهای مشهور بیشتر آشنا شوند.

ماریا گرازیا چیوری

جمع بندی

DIOR یک نام شناخته شده در صنعت مد است که در این مطلب تاریخچه آن را به شکل خلاصه شرح دادیم. شما تا چه حد در مورد تاریخچه برند دیور می‌دانید؟ دیدگاه خودتان راجع به این مقاله را با ما به اشتراک بگذارید و اگر پیگیر موضوعات مرتبط با دنیای مد هستید در سایت ژومنت عضو شوید.