تزیین سفره هفت سین 1402

4 دقیقه مطالعه
تزیین سفره هفت سین 1402

سال نو نزدیک است و یکی از جذاب‌ترین و قدیمی‌ترین رسوم ایرانی‌ها تزیین سفره هفت سین است. برای احترام به این رسم قدیمی می‌توانید سفره هفت سین خود را با ایده‌های نو و خلاقانه و متفاوت از دیگران تزیین کنید و به استقبال سال نو در کنار خانواده و نزدیکان بروید. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی برخی از این ایده‌ها بپردازیم تا به شما در تزیین سفره هفت سین 1402 کمک کنیم. همراه ما باشید تا در این مورد بیشتر بدانید!


تاریخچه

فلسفه برپایی سفره هفت سین

از دیرباز در ایران باستان برای آیین‌های باستانی یک سفره و یا به اصطلاح «خوان» گسترده و با انواع خوراکی‌ها، گیاهان تزیینی و سایر المان‌های زیبا از نظر بصری تزیین می‌شد. جشن نوروز نیز یکی از آیین‌های باستانی کهن با قدمت طولانی است که در خود رسم و رسوم‌های زیادی را جا داده است. گستردن سفره هفت سین هم یکی از رسوم عید نوروز است که در آن مردم، ساعاتی مانده به شروع سال جدید، اقدام به برپایی سفره هفت سین می‌کنند.

سفره هفت سین پیش و پس از اسلام

در برخی روایات آمده‌ است که ایرانیان قبل از ظهور اسلام و در دوره ساسانیان از «هفت شین» به جای هفت سین استفاده ‌می‌کردند. به تدریج و با ورود اسلام، نمادهای سفره «هفت شین» مانند شهد و شکر و شیرینی و... جای خود را به نمادهای سفره هفت سین داده‌اند. همچنین با ظهور اسلام، قرآن مجید نیز در تزیین سفره هفت سین قرار گرفت.

چه نکاتی را باید پیش از همه در نظر بگیریم؟

تعیین مکان مناسب

یکی از نکات مهم در هنگام تزیین سفره هفت سین 1402، انتخاب یک مکان مناسب برای آن است. جایی که سفره خودتان را قرار می‌دهید باید متناسب با دکوراسیون سایز اجزای خانه باشد، دید خوبی هنگام پذیرایی از میهمانان داشته باشد و همچنین مزاحم رفت و آمد نشود. سفره هفت سین خود را در معرض نمایش قرار دهد تا میهمانان را بیشتر در حال و هوای عید قرار دهید.

انتخاب یک تم

نکته دیگر که باید در تزئین سفره 7 سین رعایت کنید، این است که سبک و استایل سفره هفت سین‌ را تعیین کنید. اگر یک سفره هفت سین مدرن می‌خواهید نباید از رنگ‌های زیاد در آن استفاده کنید. اگر علاقه‌مند به تزئین سفره هفت سین به شکل سنتی هستید، باید از ظروف خاصی استفاده کنید. همچنین اگر بدنبال طراحی یک سفره هفت سین فانتزی و خاص هستید باید از عناصر متفاوت مانند ظروف چوبی یا سفالی، رنگ‌های متفاوت و سایر المان‌هایی که سفره شما را بخصوص می‌کنند استفاده کنید.

پرهیز از پیچیدگی و سادگی بیش از حد

تزیین هفت سین یک امر سلیقه‌ای است، اما افراط و تفریط در استفاده از عناصر گوناگون در سفره هفت سین می‌تواند از زیبایی سفره شما بکاهد. نمادهای سفره باید خودشان را به خوبی نشان دهند. نه آنچنان سفره را خلوت تزیین کنید که سفره شما در چشم بیننده بی‌روح بنظر برسد و نه آنچنان از المان‌های گوناگون استفاده کنید که نماد‌ها نتوانند زیبایی خود را نشان بدهند.

استفاده از ترکیب رنگ زیبا

یکی از مهم‌ترین نکات هنگام چیدمان سفره هفت سین، درنظرگرفتن هماهنگی‌ رنگ‌های استفاده شده در ظروف، نمادهای سفره و سایر موارد تزیینی است. سعی کنید با شناخت از این موضوع و با توجه به ایده ذهنیتان یک ترکیب رنگ مناسب انتخاب کنید.

کدام المان‌ها سفره هفت سین ما را زیباتر می‌کنند؟

آینه و شمعدان

با وجود اینکه آینه و شمعدان جزو نمادهای هفت سین نیست، اما هفت سین بدون آینه و شمعدان ناقص خواهد ماند.

ظروف چند طبقه

یک ایده ساده در چیدمان سفره هفت سین استفاده از ظروف چند طبقه و چند بخشه برای قراردادن نمادهای سفره هفت سین است. تزیین سفره با این ظروف آسان‌تر و در عین حال شیک‌تر است.

استفاده از نماد سال 1402

در تزیین سفره هفت سین می‌توانید از نمادهای سال مانند نماد خرگوش که حیوان سال 1402 است استفاده کنید. در هنگام چیدمان این نمادها تا حد امکان از خلاقیت خود بهره بگیرید. جزو جدایی‌ناپذیر دیگر سفره هفت سین، سبزه عید نوروز است. با رشد یا سفارش سبزه‌های زیبا و تزینن آن سفره هفت سین خودتان را زیباتر کنید. می‌توانید از انواع گل‌های زیبا در رنگ‌های گوناگون در کنار سبزه بهره ببرید.

چند ایده نو برای تزیین سفره هفت سین

در ادامه چند ایده استفاده شده در تزیین هفت سین را با یکدیگر می‌بینیم. شما می‌توانید از این ایده‌ها الهام گرفته و در تزیین سفره هفت سین خانه خود نیز از آنها کمک بگیرید.

تزیین سفره هفت سین با دوخت گونی

تزیین سفره هفت سین 1402

تزیین سفره هفت سین 1402

تزیین سفره هفت سین با استفاده از ظروف مسی

تزیین سفره هفت سین 1402

تزیین سفره هفت سین 1402

سفره هفت سین با ظروف سرامیکی

تزیین سفره هفت سین 1402

تزیین سفره هفت سین 1402

سفره آرایی هفت سین با شمع‌های فانتزی

تزیین سفره هفت سین 1402

تزیین سفره هفت سین 1402

هفت سین با استفاده از گل سنبل

تزیین سفره هفت سین 1402

تزیین سفره هفت سین 1402

در آخر

در این مقاله سعی کردیم تا به شما در چیدمان یک سفره هفت سین با سلیقه دلخواه کمک کنیم. با رعایت اصول ساده در تزیین هفت سین شب عید و با دقت به جزییات و به‌کارگیری خلاقیت و استفاده بهینه از عناصر زیبایی شناختی، می‌توانید یک هفت سین زیبا داشته باشید که هم خودتان، هم خانواده‌ شما و هم میهمانان به هنگام دید و بازدید ایام نوروز از دیدن آن لذت ببرید و خاطره‌های خوشی را در کنار یکدیگر بسازید. در مجله اینترنتی ژومنت عضو شوید و شما هم ایده‌های خودتان را برای تزیین سفره هفت سین 1402 با ما به اشتراک بگذارید!