راهنمای جامع انتخاب لباس بر اساس فرم بدن به همراه معرفی انواع آن

8 دقیقه مطالعه
انتخاب لباس بر اساس فرم بدن

انتخاب لباس بر اساس فرم بدن یکی از مهم‌ترین فاکتورها در هنگام خرید لباس است. ممکن است شما لباسی را انتخاب کنید و بعد از پوشیدن آن متوجه شوید که برای شما اصلا مناسب نیست. همین امر باعث می‌شود خرید به صورت حضوری را ترجیح بدهید و به خریدهای اینترنتی اعتماد نکنید. شما باید فرم بدن خود را بشناسید. و انتخاب لباس بر اساس تیپ بدنی مخصوص به خود را داشته باشید. با این آگاهی شما خریدهای بهتری به خصوص آنلاین را خواهید داشت. در این مقاله در مجله مد و فشن ژومنت، ما قصد داریم تا شما را با انواع مختلف تیپ بدن و نحوه لباس پوشیدن بر اساس فرم بدن آشنا کنیم. به مطالعه ادامه دهید تا با توجه به افزایش خرید از آنلاین شاپ‌ها، شما نیز بتوانید خریدهای بهتر و راحتی را تجربه کنید.


انواع فرم بدن

قبل از اینکه نحوه لباس پوشیدن را با هم بررسی کنیم؛ بهتر است انواع فرم و تیپ بدنی را بشناسیم. در واقع هیچ قانونی برای اینکه بدن یک زن چگونه باید باشد وجود ندارد. هرکدام از این فرم‌های بدن در نوع خود زیبا هستند. شکل بدن با ساختار استخوان، ژن ها، سن، توزیع چربی، توده عضلانی و سبک زندگی مشخص می‌شود. یک مطالعه تحقیقاتی اعلام می‌کند که فرم بدن زنان به طور گسترده در پنج دسته قرار می‌گیرد.

این طبقه‌بندی‌ها همچنین می‌توانند به شما جهتی در مورد نحوه برنامه‌ریزی کمد لباس‌هایتان برای شیک‌پوشی و لذت‌بخش‌تر کردن لباس‌ها نشان دهند.

فرم بدن مستطیلی

بعد از اندازه‌گیری دور سینه، کمر، شکم و باسن، اگر اندازه‌های یکسانی برای تمام بخش‌های بدن خود داشتید، فرم بدن شما مستطیلی شکل است. بدن مستطیلی شکل معمولاً از شانه تا باسن تعادل خوبی دارد. بنابراین، تعریف زیادی برای سیلوئت شما وجود ندارد و نسبتاً ساده است. اگر این تیپ بدنی را دارید تبریک می‌گویم، این نوع تیپ به عنوان اندام سوپر مدل معروف است. از آنجایی که دور کمر مشخصی ندارد، بدن تمایل دارد صاف و مسقیم به نظر برسد.

فرم بدن مستطیلی

انتخاب لباس بر اساس فرم بدن مستطیلی

در این نوع تیپ بدنی بازوها و پاهای شما بهترین بخش اندام شما هستند. بنابراین، روی تقویت آن‌ها تمرکز کنید. تاپ‌های دکلته یا لباس‌های پولکی برای شما جذاب به نظر می‌رسند. آنها نه تنها با فرم بدن شما مطابقت دارند بلکه ویژگی‌های شما را نیز برجسته می‌کنند. دامن‌های راسته، تاپ‌های چین‌دار و چندلایه را انتخاب کنید. لباس‌هایی که به پایین تنه شما وضوح می‌بخشند.

پیراهن بدون آستین، بدون بند، کت‌های بلیزر، برای این فرم بدنی مناسب هستند.  رنگ‌های روشن بپوشید و بافت‌ها و برش‌های مختلف را امتحان کنید.  

لباس هایی که در فرم بدنی مستطیلی،نباید پوشید

لباس‌هایی که کمر شما را برجسته می‌کند نپوشید. به عنوان مثال از کمربند و یا لباس‌هایی که در قسمت کمر طرح‌دار هستند؛ استفاده نکنید. از پوشیدن لباس‌های سفت و بی‌شکل نیز خودداری کنید.

انتخاب لباس بر اساس فرم بدن مستطیلی

فرم بدن گلابی شکل

اگر باسن بزرگ و سینه کوچک و همچنین بازوهای بلند و باریک دارید، فرم بدن گلابی یا مثلث دارید. در تیپ بدن گلابی تمرکز بیشتر در قسمت پایین بدن است. و باسن و ران شما از نظر بصری بزرگتر از بالاتنه شما هستند. کیم کارداشیان، سلبریتی معروف با این فرم بدنی است.

اگر به طور طبیعی فرم بدن شما چنین شکلی است؛ شما بسیار خوش شانس هستید. انتخاب لباس بر اساس فرم بدن در این تیپ بسیار مهم است. زیرا اگر درست لباس بپوشید قسمت کمرتان می‌تواند زیبا به نظر برسد.

فرم بدن گلابی شکل

نحوه لباس پوشیدن بر اساس فرم بدن گلابی شکل

مزیت این تیپ بدنی این است که در صورت استایل درست، می‌توانید توهم شکل ساعت شنی را ایجاد کنید. به عنوان مثال: شلوار جین تنگ با تاپ گشاد، شانه‌های شما باریک و باسن شما پهن است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که تعادل ایجاد کنید. یا لباس‌هایی بپوشید که پایین‌تنه شما را تقویت می‌کند. هر دو راه به خوبی کار می‌کند. یا حتی می‌توانید با پیراهن‌های راسته به سبک رمانتیک، یا یقه‌های تزئین شده توجه را از باسن خود منحرف کنید.

با شلوارهای گشاد، دامن‌های A-line یا لباس‌هایی با تاپ طرح‌دار که به بالاتنه وضوح می‌بخشد، عالی به نظر برسید. همچنین تاپ‌های یقه خشتی و قایقی رنگ روشن بپوشید. این باعث می‌شود شانه‌های شما پهن‌تر به نظر برسند. شما می‌توانید برای برجسته کردن استایل خود، از دستبندها و اکسسوری های زیبا نیز استفاده کنید.

چی نباید پوشید

از پوشیدن لباس‌های پف‌دار، شلوارهای سیگاری و دامن‌های تنگ خودداری کنید.

نحوه لباس پوشیدن بر اساس فرم بدن گلابی شکل

فرم بدن سیب یا دایره ای

زمانی که تمرکز وزن شما نسبت به قسمت پایین بدن، بیشتر در قسمت بالاتنه باشد؛ فرم بدن شما در دسته‌بندی سیبی یا دایره‌ای شکل قرار خواهد گرفت. افراد با این تیپ بدنی معمولا شانه‌های پهن، باسن کوچک‌‌تر، پا و بازوهای باریک‌تر و خط سینه بزرگتری دارند. به همین دلیل احساس می‌شود که وزن در قسمت میانی بدن جمع شده است.

فرم بدن سیب یا دایره ای

انتخاب لباس بر اساس فرم بدن سیبی

از آنجایی که بیشتر وزن و تمرکز در بالا تنه است، دور کمر به خوبی مشخص نمی‌شود. نحوه لباس پوشیدن بر اساس فرم بدن سیبی،  به گونه‌ای است که باید توجه را از قسمت بزرگ بدن دور کرد و بر نقاط قوت تیپ بدنی تمرکز کرد. به همین دلیل است که باید پاهای خود را به رخ بکشید. و یا ظاهر تک رنگ، رنگ‌های تیره، لباس‌های آستین بند یا سه ربع، یقه‌های هفتی و یا V شکل بپوشید که توهم بالاتنه کشیده را ایجاد کند. همچنین می‌توانید برای ایجاد تعادل، کت‌های گشاد بپوشید. همچنین می‌توانید توجه را با اکسسوری‌هایی مانند: گردنبند و گوشواره خیره کننده، به سمت صورت خود ببرید.  

لباس هایی که در فرم بدن سیبی، نباید پوشید

از لباس‌ و دامن‌های تنگ، شلوارهایی که بدون جزئیات در نزدیکی کمر هستند. برای جلوگیری از جلب توجه به کمر خود خودداری کنید. بوت، کفش‌ پاشنه گربه‌ای، گردنبندهای چوکر یا کوتاه و کمربندهای پهن اجتناب کنید.

انتخاب لباس بر اساس فرم بدن سیبی

ساعت شنی، جذاب ترین فرم بدنی

درصد کمی از زنان با تیپ بدنی ساعت شنی هستند. اگر شما جزو این دسته هستید، باید کمر خود را به رخ بکشید و انحنای خود را برجسته کنید. در فرم بدن ساعت شنی، اندازه دور سینه با دور باسن برابر است و دور کمر باریک‌تر است. که به خوبی نیز مشخص  می‌شود. این فرم بدن با تناسبات منحنی و دور کمر باریک، مانند مرواریدی کمیاب و جذاب است. لباس‌های روکش دار، کت و شلوار، غلاف و مدل‌های متناسب با کمر بسته برای این ساختار بدنی متعادل عالی هستند.

ساعت شنی، جذاب ترین فرم بدنی

انتخاب لباس بر اساس فرم بدن ساعت شنی

از آنجایی که شما دارای اندامی متعادل هستید، لباس‌های شما نیز باید تعادل را در بدن شما حفظ کند. کمر خود را برجسته کنید و لباس‌هایی بپوشید که انحنای کامل شما را نشان می‌دهد. لباس‌هایی که در قسمت کمر تنگ هستند، بهترین تناسب برای شما خواهند بود. و یا با استفاده از یک کمربند در خط کمر طبیعی خود استفاده کنید. به عنوان مثال: کت بلیرز با کمربند بهترین استایل را برای شما می‌سازد. اگر اندام ریزی دارید، لباس‌های کوتاه‌تر که به باسن شما ختم می‌شود؛ را انتخاب کنید. یقه هفتی یا V شکل و یقه‌های دلبر به شما کمک می‌کند تا بالاتنه خود را به رخ بکشید. تاپ و دامن، پیراهن‌های آزاد و بلند، تاپ یا لباس با کمر چین‌دار، دامن‌های راسته، دامن‌های سه ربع با چاک در کنار یا پشت، چکمه‌های بلند ، صندل‌های بنددار، کفش‌های پاشنه بلند.

در فرم بدن ساعت شنی چه چیزی را نباید پوشید؟

تقریباً هر چیزی در این تیپ بدنی عالی به نظر می‌رسد. اما از تاپ‌ها و لباس‌های بی‌شکل و گشاد دوری کنید!

انتخاب لباس بر اساس فرم بدن ساعت شنی

فرم بدن مثلث معکوس

مثلث معکوس ورزشی ترین تیپ بدنی است. در این نوع فرم، شخص شانه‌های بزرگی دارد که پهن‌تر از کمر و باسن است.

فرم بدن مثلث معکوس

انتخاب لباس بر اساس تیپ بدنی مثلث معکوس

برای ایجاد تعادل در فرم بدن، باید قسمت پایین تنه خود را تقویت کنید. مدل‌های لباسی را انتخاب کنید که به باسن و پاهای شما حجم و توجه می‌افزاید. این نه تنها چشم‌ها را از بالاتنه به پایین می‌کشد بلکه می‌تواند خط کمر مشخص‌تری ایجاد کند. برای نشان دادن شانه های باریک، باید با حجم دادن به پارچه‌ها، رنگ‌های روشن، جزئیات و چاپ روی قسمت پایینی تمرکز کنید. اما بسیاری از افراد با این فرم بدنی، شانه‌های پهن خود را دوست دارند و می‌خواهند آنها را بیشتر به نمایش بگذارند. لباس‌های پفی، راه راه های افقی و رنگ های روشن در قسمت بالایی بدن بهترین گزینه هستند. شلوار جین راسته و لباس‌هایی که به طور طبیعی ظاهر V معکوس دارند. شلوار جین با جیب پشت، جیب جلو در دامن، لباس ساتن، یقه V، لباس و دامن برش A، کفش درشت و گوشواره، گردن بند باریک، لباس‌های بلند، شلوارهای فاق بلند، پاشنه زنگی و دامن‌های پولک‌دار، همگی لباس‌هایی هستند که به اندام شما می‌آیند.

لباس هایی که در فرم بدن مثلث معکوس نباید پوشید؟

شما باید لباس‌هایی را انتخاب کنید که بخشی از قسمت پایین بدن شما باشد. و در بالاتنه کمتر جلب توجه کند. لباس‌ها و تاپ‌های گشاد و بی‌شکل، دامن‌های راسته، جین و شلوارهای مخروطی، آستین‌های سه ربع، خطوط افقی روی شانه‌های شما، خط کمر گشاد، و شانه‌های پددار برای این فرم بدن مناسب نیستند.

انتخاب لباس بر اساس تیپ بدنی مثلث معکوس

جمع بندی

لباس پوشیدن به معنای نشان دادن سبک خود و ابراز آن با غرور است. امیدواریم این راهنما به شما کمک کند تا از هرگونه شک و تردید خلاص شوید و بدن خود را با پتانسیل کامل خود در آغوش بگیرید. به خاطر داشته باشید که این تیپ‌های بدنی طبقه‌بندی‌های کلی هستند. اگر کاملاً در یک دسته قرار ندارید، نگران نباشید. برخی از بدن‌ها ریزه اندام ترند، برخی دیگر فریم‌های بلندتری دارند و برخی دیگر در سایزهای بزرگ قرار دارند. آگاهی از فرم بدن خود به شما کمک می‌کند، کمد لباسی خود را به درستی طراحی کنید. تا بتوانید قسمت‌های مورد علاقه بدن خود را تقویت کنید و ظاهری متعادل داشته باشید.

فرم بدنی شما چیست؟ و یا حداقل به نظر شما کدام یک از فرم های بدنی متناسب با استایل شما است؟ نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.