همه چیز درباره مراسم CFDA و جوایز آن در سال 2023

6 دقیقه مطالعه
مراسم CFDA

شورای طراحان مد آمریکا و یا همان CFDA یک انجمن تجاری و غیرانتفاعی است که در سال 1962 تأسیس شد. هدف سازمان CFDA تقویت تأثیر مد آمریکایی و خلاقیت در سطح جهانی است. این سازمان امروزه به یکی ازمهم‌ترین سازمان های مد در نیویورک تبدیل شده است که علاوه بر برگذاری مراسم مخصوص و میزبانی جوایز مد سالانه CFDA، تاریخ مخصوصی در تقویم مد نیز دارد. مراسم cdfa 2023 در روز دوشنبه 15 آبان برگزار می شود. به همین بهانه امروز در این مقاله از اخبار دنیای مد ژومنت قصد داریم تاریخچه و قوانین این سازمان و همچنین مراسم 2023 cdfa را بررسی کنیم.


تاریخچه CFDA

النور لمبرت (Elenaro lambert)  النور اهل کرافوردزویل، ایندیانا، مجسمه‌سازی خوانده بود اما به طراحی مد مشغول بود. به همین دلیل به نیویورک آمد و به‌عنوان مدیر مطبوعاتی موزه هنر آمریکایی ویتنی و مدیر مطبوعاتی مؤسسه لباس نیویورک منصوب شد.

او شورای طراحان مد آمریکا (CFDA)  را در سال 1962 تأسیس کرد و طراحان را از آتلیه‌ها خارج کرد و در کانون توجه قرارداد و در نتیجه مد آمریکایی را برای همه برجسته کرد. لامبرت نقش مهمی در ترویج مد آمریکایی داشت و به عنوان بخش جدایی‌ناپذیری از سبک زندگی معاصر شناخته می‌شود. لمبرت علاوه بر پایه‌گذاری مراسم cfda،  در برپایی رویدادهای مهم دیگر مد آمریکا در سرتاسر جهان نیز  نقش مهمی داشت، مانند خودنمایی طراح "نبرد ورسای" در سال 1973 که استعدادهای آمریکایی را در رادار مد جهانی قرارداد.

تاریخچه CFDA - النور لمبرت  Elenaro lambert

او جایزه یک‌عمر دستاورد CFDA را در سال 1988 و جایزه ادای احترام صنعت CFDA را در سال 1993 دریافت کرد و در نهایت در سال 2003 در سن 100 سالگی درگذشت. النور لمبرت 100 سال عمر کرد و بیش از 70 سال از آن سال‌ها را به طور خستگی‌ناپذیر خلق موسسات، افسانه‌ها و رویدادهای تماشایی گذراند که مد آمریکایی را مطرح کرد و نحوه نگرش و تجربه کل جهان در مورد مد را تغییر داد.

مراسم CFDA - فشن شو CFDA

مدیر فعلی سازمان cfda

با حضور تام براون در پاییز سال 2001 ، مفهوم لباس های شیک را دوباره تعریف کرد. پس از فوت لمبرت او در بهار 2004، جانشین النور شد و براون اولین گام خود را برای تولید لباس ها برداشت. این مجموعه شامل لباس های آماده و همچنان دست ساز می شوند. این مجموعه برای مشتریانی که به کیفیت، جزئیات دقیق و نوآوری در ظاهر اهمیت می دهند، ساخته شده است.  در سال 2013، تام براون اولین فروشگاه خود را در خارج از ایالات متحده در توکیو افتتاح کرد و پس از آن فروشگاه هایی در هنگ کنگ و سئول نیز در سال 2014 افتتاح کرد.

مدیر فعلی سازمان cfda  تام براون

نقش CFDA در صنعت مد 

امروزه CFDA با عضویت بیش از 500 نفر از برترین طراحان لباس زنانه، لباس مردانه و لوازم جانبی آمریکا رشد قابل توجهی داشته است. این سازمان علاوه بر میزبانی جوایز مد سالانه CFDA که استعدادهای خلاق برتر را معرفی می‌کند و به آن‌ها جایزه می‌دهد؛ هفته مد نیویورک را نیز برگزار می‌کند.

هدف مراسم شورای طراحان مد آمریکا

هدف این سازمان افزایش تأثیر مد آمریکایی در اقتصاد جهان است. اما همان‌طور که گفتیم بنیاد CFDA، یک سازمان غیرانتفاعی جداگانه است و به همین دلیل به جمع‌آوری کمک‌های مالی برای اهداف خیریه می‌پردازد. با رویدادهایی مانند Fashion's Night Out و 7th on Sale برای سازمان‌های ایدز (HIV/AIDS) و سرطان سینه کمک مالی جمع‌آوری می‌کند و با The CFDA Health Initiative به موضوع سلامت می‌پردازد.

نحوه عضویت در CFDA

عضویت در شورای طراحان مد آمریکا فقط با دعوت‌نامه امکان‌پذیر است. برای آمریکایی‌هایی که در ایالات متحده یا خارج از کشور  طراحی لباس می‌کنند یا طراحان بین‌المللی که کسب‌وکارشان در ایالات متحده مستقر هستند، آزاد است. متقاضیان باید معیارهای خاصی را داشته باشند و یک ارائه آنلاین از کار خود را همراه با یک درخواست کتبی دقیق و توصیه‌نامه ارسال کنند. برای پذیرش هر یک از اعضای جدید، رأی مثبت هیئت‌مدیره لازم است.  

در این مراسم سلبریتی‌های زیادی که نقش مهمی در صنعت مد دارند، مانند زندایا، کیم کارداشیان، بلا حدید و ... نیز شرکت می کنند و  حتی به آن‌ها جایزه نیز داده می‌شود.

جوایز مد CFDA چیست؟

جوایز مد CFDA یک رویداد سالانه است که توسط CFDA با مشارکت سواروسکی برگزار می‌شود. در نمایش جوایز، کمک‌های برجسته‌ای که افراد از همه حوزه‌های صنعت و هنرهای مرتبط به مد آمریکایی انجام دادند، به رسمیت شناخته می‌شود. انجمن جوایز مد CFDA، به‌صورت شبکه‌ای فقط دعوت‌نامه متشکل از فروشندگان برتر مد، روزنامه‌نگاران، استایلیست‌ها، تأثیرگذاران و بیش از 500 طراح عضو CFDA، نامزدهای هر دسته جایزه را ارسال می‌کنند. هیئت‌مدیره CFDA نامزدها و همچنین دریافت‌کنندگان جوایز افتخاری را تأیید می‌کند.  

نقش سازمان CFDA در هفته مد نیویورک 

هفته مد نیویورک توسط CFDA برگزار می‌شود و یکی از برنامه‌های کلیدی آن است. شورای طراحان مد آمریکا در طول برنامه هفته مد نیویورک با پیشبرد تحقیقات و پیشرفت‌ها به پرورش استعدادها ادامه می‌دهد.  

جوایز مد CFDA

نقش سازمان CFDA در صنعت مد آمریکا 

CFDA تلاش خود را صرف حمایت از رشد صنعت مد آمریکا می‌کند. این برنامه از تمام مراحل چرخه زندگی طراح، از جمله دانشجو، فارغ‌التحصیل، نوپا و حتی حرفه‌ای پشتیبانی می‌کند. دانشجویان مد می‌توانند با درخواست، از یکی از بورسیه‌های مختلف حمایت CFDA برخوردار شوند. طراحان مد آمریکایی توسط جوایز مد سالانه CFDA، نمایش‌های مد (به‌عنوان‌مثال هفته مد نیویورک) که توسط CFDA میزبانی می‌شود، و همچنین سایر برنامه‌های سازماندهی شده توسط شورای طراحان مد آمریکا حمایت می‌شوند.

این مراسم‌ها به طراحان مد دسترسی مربوط به اطلاعات، منابع، بودجه، قرارگرفتن در معرض صنعت، مربیگری و آموزش را فراهم می‌کند.  همچنین به متخصصان مد کمک می‌کند تا کسب‌وکار خود را به طور مؤثرتری اداره کنند، درحالی‌که به آنها کمک می‌کند تا استراتژی‌هایی خود را برای رشد توسعه دهند.

مراسم 2023 CFDA

آن هاتاوی به عنوان مجری جدید در میزبانی جوایز مد CFDA اعلام شد. سارا جسیکا پارکر می‌شود که به دلیل "شرایط پیش بینی نشده" از این برنامه انصراف داد. هاتاوی به عنوان جانشین او در این مراسم شد. در مورد نامزدها، CFDA در اوایل سال جاری یک گروه کامل از طراحان را این‌گونه معرفی کرد:

نامزدها و برگزیدگان امسال متنوع، خلاق و کارآفرین هستند و هر کدام به شیوه خود، حال و آینده صنعت ما و چشم‌انداز مد جهانی را تغییر می‌دهند. لیست نامزدها شامل طیف گسترده‌ای از افراد مستحکم در صنعت و استعدادهای نوظهور پرهیاهو است.

آن هاتاوی مجری  در میزبانی جوایز مد CFDA

در مراسم اهدای جوایز CFDA دوشنبه‌شب در موزه تاریخ طبیعی آمریکا، با حضور مهمانان ویژه مانند ونسا هاجنز، کیم کاراداشیان، گوئینت پالترو، مری جی بلیج، جوردین وودز، دمی مور و آریانا دبوز به پایان رسید.  آن هاتاوی نیز با دو استایل متفاوت قرمز و آبی به عنوان مجری در مراسم حضور داشت.

تام براون، رئیس فعلی شورای طراحان مد آمریکا، این موضوع را مطرح کرد که مد حتی در زمان بحران جهانی جایگاه  به خصوصی دارد. او با یک سخنرانی قدرتمند شب را آغاز کرد.  

امشب چیزی فراتر از تجلیل از افراد است. ما به‌عنوان یک جمع گرد هم می‌آییم تا از خلاقیت، تنوع و گنجاندن مد در صنعت آمریکا حمایت کنیم.

جوایز سالانه CFDA 2023

این جوایز، در واقع بهترین‌های مد آمریکایی را جشن می‌گیرند که برندگان جوایز سال 2023 عبارتند از:

  • کاترین هولشتاین از Khaite به‌عنوان طراح سال لباس زنانه آمریکایی، او دومین سال متوالی است که  برنده این جایزه شد.
  • ویلی چاواریا با برند همنام خودش، به‌عنوان طراح لباس مردانه سال آمریکا
  • جاناتان اندرسون و J.W. مجموعه‌های اندرسون و لوو برای طراح بین‌المللی سال
  • اشلی و مری کیت اولسن، صاحب مجموعه The Row، جایزه طراح اکسسوری سال آمریکا
  • ریچل اسکات صاحب برند دیوتیما، جایزه طراح نوظهور سال آمریکا

کیم کاراداشیان،ان هاتاوی مری جی بلیج در مراسم cfda