غذای ال دنته

مریم موسوی 11 ماه پیش
5 دقیقه مطالعه
غذای ال دنته

آیا تابه‌حال با عبارت غذای ال دنته برخورد کرده‌اید؟ با پیشرفت شبکه‌های اجتماعی و ساده شدن مسیر ارتباطی بین کشورها و فرهنگ‌های مختلف بسیاری از آداب و رسوم و غذاهای لذیذ و خوشمزه وارد کشورهای دیگر از جمله کشور ما ایران شده‌اند. برخلاف سال‌های دور که هرکس سعی می‌کرد غذای وارد شده از یک فرهنگ خارجی را مطابق با سلیقه مردم محل خود تغییر دهد این روزها بسیاری از سرآشپزها و مردم سعی می‌کنند با پیدا کردن رسپی هایی از محل پیدایش هر غذا آن را به بهترین و شبیه‌ترین حالت ممکن به رسپی اصلی طبخ کنند. غذای ال دنته یک عبارت ایتالیایی است که برای حالت طبخ انواع خاصی از غذاها و مواد غذایی به کار می‌رود. اگر تابه‌حال با مفهوم غذای ال دنته مواجه نشدید و یا به طور دقیق از تعریف آن اطلاعی ندارید به شما پیشنهاد می‌کنم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.


منظور از غذای ال دنته چیست؟

ال دنته یک عبارت ایتالیایی به معنای تا دندان یا " to the tooth " است که برای حالت خاصی از پخته شدن بعضی از مواد غذایی مثل سبزیجات، حبوبات و به ویژه پاستا به کار برده می‌شود.

انواع پاستای ال دنته

اجازه دهید تا با یک مثال وطنی کمی بیشتر مفهوم غذای ال دنته را برایتان توضیح دهم. آیا تابه‌حال عبارت برنج شفته را شنیده‌اید؟ شفته شدن حالتی از طبخ برنج است که در آن برنج بسیار نرم و چسبنده می‌شود. ال دنته شدن غذا و پاستا نیز به شکلی از پخته شدن خوراکی‌ها اطلاق می‌شود. پاستا، ماکارونی و یا غذای ال دنته دقیقاً به اندازه پخته شده‌اند؛ یعنی میزان پخت آنها به صورتی است که نه بسیار نرم است و نه بسیار سفت که نتوانید به راحتی آن را بجویید. پاستای ال دنته پاستایی است که نه نرم و چسبنده شده باشد و نه سفت و کرانچی. زمانی که پاستای ال دنته به دندان شما می‌رسد همه چیز کافی و به اندازه به نظر می‌رسد.

چگونه یک پاستای ال دنته بپزیم؟

همان گونه که می‌دانید انواع مختلفی از پاستا در بازار و مغازه‌ها وجود دارد که باتوجه‌به نوع هرکدام زمان ال دنته شدن آن نیز متفاوت است. برای داشتن یک پاستا و یا ماکارونی ال دنته باید پیش از طی شدن زمان کامل پخت که بر روی بسته‌بندی آن ذکر شده است تست پاستا را شروع کنیم.

تشخیص غذای ال دنته

بهترین راه تشخیص ال دنته شدن پاستا و یا ماکارونی آن است که 2 تا 3 دقیقه قبل از کامل شدن زمان پخت یکی از پاستاها را برداشته و با گاززدن تست کنیم که آیا تبدیل به یک پاستا ال دنته شده است یا خیر؟ بحث‌هایی در مورد اینکه آیا فقط با نگاه کردن به پاستا و ماکارونی می‌توانید متوجه شوید که غذای ما ال دنته شده است یا خیر، وجود دارد. برخی از سرآشپزها می‌گویند اگر یک نقطه سفید کوچک در مرکز پاستا وجود داشته باشد، به این معنی است که غذای شما ال دنته است. درحالی‌که دیگران می‌گویند اگر نقطه از بین رفته باشد، به این معنی است که غذا al dente شده است. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که بهترین روش تشخیص این است که به سادگی پاستا را با گاززدن امتحان کنید.

آیا پاستای تازه را می‌توان ال دنته کرد؟

پخت پاستای تازه

اگر از طرف‌داران پروپا قرص پاستا و غذاهای ایتالیایی باشید احتمالاً می‌دانید که پاستا و ماکارون که توسط عامه مردم در کشور ما مصرف می‌شود نوع خشک شده پاستا است و علاوه بر این شکل می‌توان پاستا را در خانه نیز درست کرد و به صورت تازه مورد مصرف قرار داد.

فلسفه تهیه و طبخ پاستای تازه این است که پاستای ما بافت نرم و لطیف‌تری داشته باشد و بافت غذای ال دنته کمی سفت‌تر است. اما با این حال اگر اصرار به پخت پاستای تازه به صورت ال دنته دارید باید بیشتر حواستان را به پاستای در حال بخت بدهید؛ زیرا پاستا و ماکارونی تازه خیلی زودتر از نوع خشک شده آن ال دنته می‌شود.

یک نکته مهم

معایب دم کردن ماکارونی

اگر قصد پخت یک پاستای ال دنته را دارید باید به شما یادآوری کنم که دم دادن ماکارونی و پاستا یک روش کاملاً ایرانیزه شده این ماده غذایی خوشمزه و لذیذ است و اگر می‌خواهید یک پاستای ال دنته بپزید باید از این مرحله گذر کنید و نمی‌توانید بگذارید تا غذایتان دم بکشد!

چرا باید پاستا را به صورت ال دنته طبخ کنیم؟

اغلب ما ایرانیان پاستا و ماکارونی خود را با طبخ بیشتر و دم کردن به حالتی بسیار نرم درمی‌آوریم اما شاید جالب باشد بدانید که طبخ ال دنته ماکارونی بهترین و سالم‌ترین نوع پخت آن است.

ماکارونی و غذای ال دنته نسبت به پاستا و ماکارونی کاملاً پخته شده دارای شاخص گلیسمی پایین‌تری است، بنابراین هضم آن آسان‌تر است و می‌تواند به ثابت نگه داشتن قند خون شما کمک کند.

مواد غذایی با شاخص گلیسمی پایین و متوسط کندتر تجزیه می‌شوند و در طول زمان باعث افزایش تدریجی سطح قند خون می‌شوند در نتیجه مدت زمان بیشتری احساس سیری خواهید کرد که این امر می‌تواند به کنترل اشتهای شما کمک کند و اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید، می‌تواند مفید باشد.

ماکارونی بسیار پخته شده نیز همانند ماکارونی خام هضم سختی دارد و به همین دلیل است که بسیاری از افراد پس از مصرف ماکارونی دم کرده دچار درد معده و ناراحتی می‌شوند.

معایب دم کردن ماکارونی

علاوه بر تأثیری که پاستای ال دنته بر سلامت ما دارد طبخ این غذا به صورت ال دنته باعث می‌شود تا پاستای ما بافت و ظاهر مطلوب‌تری داشته باشد. پاستای ال دنته بدون نیاز به دم دادن سس غذا را بهتر جذب می‌کند و بافت زیبا و طعم دلپذیرتری به آن می‌دهد.

سخن آخر

معایب دم کردن ماکارونی

ما ایرانی‌ها با توجه به ذائقه خود سعی می‌کنیم تا غذاها را طعم دار و با استفاده از چاشنی‌های مختلف دلپذیر و خوش‌مزه تر کنیم و گاهی اوقات نیز با افزودن فوت کوزه‌گری‌هایی که مربوط به آشپزی ایرانی هستند به غذاهای خارجی سعی می‌کنیم آن‌ها را نیز مطابق با ذائقه ایرانی تغییر بدهیم. همان‌طور که در بالا نیز اشاره شده دم دادن غذا برای کامل شدن پخت آن یک باور کاملاً ایرانی است و بسیاری از غذاهای خارجی همچون پاستا نیازی به دم دادن ندارند. همان گونه که نودل که یک غذای شرقی است را دم نمی‌دهیم. بهترین حالت طبخ هر غذا پیروی از دستورالعمل‌های بومی است. زیرا بومیان هر منطقه طی سال‌ها آزمون و خطا غذاهای بومی‌شان را تولید کرده‌اند و پرورش داده‌اند و به تکامل رسانده‌اند. پس بهتر است برای لذت بردن از طعم واقعی هر غذا برای یکبار هم که شده به رسپی اصلی عمل کنیم.

اگر خواندن این مطلب برای شما مفید بوده است با دادن نظرات خود درباره آن و همراهی و دنبال کردن ما در سایت و شبکه‌های اجتماعی ژومنت از ما حمایت کنید.