بررسی بهترین و بدترین رنگ روتختی در کیفیت خواب

8 دقیقه مطالعه
تاثیر رنگ روتختی در کیفیت خواب

تاثیر رنگ روتختی در کیفیت خواب ، یکی از یکی از تأثیرگذارترین عوامل بر سلامتی است که خیلی از افراد به آن توجه نمی‌کنند. رنگ‌هایی که در دکوراسیون داخلی استفاده می‌کنید بر فضای ایجاد شده، تأثیر می‌گذارد. به همین خاطر قبل از انتخاب رنگ باید ارزیابی کنید که محیط باید چگونه باشد. حتی در زمان‌های قدیم، چینی‌ها و مصری‌ها از رنگ درمانی برای التیام، انرژی بخشی و تسکین مردم استفاده می‌کردند. رنگ ها بر فرآیندهای ذهنی ما تأثیر می‌گذارند و می‌توانند خلق و خوی ما را تغییر دهند. هر رنگ نیز تاثیر متفاوتی دارد. می‌توانید با انتخاب رنگ‌های روتختی، با توجه به شخصیت و استایلتان، بر کیفیت خواب خود تاثیر بگذارید. بنابراین اگر به دنبال درمان کم خوابی خود هستید. این مقاله از مجله مد و فشن ژومنت، می‌تواند راه‌حلی باشد که نیاز دارید.


تاثیر رنگ ها در کیفیت خواب

رنگ این توانایی را دارد که بر خلق و خوی ما تأثیر بگذارد و خلق و خوی ما نیز به نوبه خود بر خواب ما تأثیر می‌گذارد. وقتی مضطرب یا عصبانی هستیم، سخت‌تر به خواب می‌رویم. این موضوع از دیدگاه بیولوژیکی نیز منطقی است. کیفیت خواب در مقایسه با  زمانی که ما آرام و شاد هستیم، نیز با زمانی که احساس "هیجان زدگی" داریم متفاوت است. این حس باعث می‌شود، خواب درستی نداشته باشیم و سخت به خواب برویم. رنگ‌ها می توانند این احساسات را در ما ایجاد کنند. شما می‌توانید رنگ اتاق خواب و یا روتختی خود را تغییر دهید. اما با توجه به روانشناسی رنگ ها در اتاق خواب، باید اطراف خود را با رنگ‌هایی احاطه کنید که به شما کمک می‌کند به راحتی بخوابید و با احساس شادی، سلامت و سرحال بیدار شوید.

رنگ آبی

بارها و بارها کارشناسان به شما می‌گویند که آبی یکی از بهترین رنگ های اتاق خواب برای خواب است. آبی باعث ایجاد احساس آرامش می‌شود. یک مطالعه توسط هتل Travelodge نشان داد که خانواده‌هایی که اتاق خواب آبی دارند از بهترین خواب شبانه در مقایسه با هر رنگ دیگری برخوردار هستند. وجود رنگ آبی در اتاق شما می‌تواند احساس امنیت و آرامش را در شما ایجاد کند. آبی، یکی از رنگ های مناسب اتاق خواب است. البته می‌توانید از این رنگ فقط برای روتختی و یا لوازم دیگر استفاده کنید. رنگ آبی می‌تواند از بی‌خوابی جلوگیری کند و به خواب عمیق و  آرامش‌بخش شما کمک می‌کند.

طبق تحقیقات گفته می‌شود که رنگ آبی فشار خون و ضربان قلب را کاهش می دهد. به همین دلیل آبی به یک رنگ ایده‌آل برای دکوراسیون اتاق خواب تبدیل می‌شود. شما می‌توانید از سایه‌های ملایم‌تر آبی برای روتختی خود استفاده کنید. مطمئناً تاثیر رنگ آبی را در کیفیت خوابتان به خوبی متوجه خواهید شد.

تاثیر رنگ روتختی در کیفیت خواب- رنگ آبی

رنگ صورتی

صورتی، یکی از بهترین رنگ های اتاق خواب است. اگر زندگی پراسترس و مشغله‌ایی دارید، کمی صورتی روشن به اتاق خواب خود اضافه کنید. در حالی که صورتی برای همه مناسب نیست، اما برای کسانی که به دنبال بهبود خواب خود هستند، دارای خواص درمانی است. اگر شما نیز جزو افرادی هستید که به رنگ صورتی علاقه‌ایی ندارید؛ صورتی ممکن است بهترین راهکار نباشد. رنگ‌های ملایم شبیه به رنگ پوست را انتخاب کنید. به این دلیل که به کاهش فشار خون شما کمک کند. و در نتیجه در کیفیت خواب شما نیز تاثیر مثبتی می‌گذارد.

تاثیر رنگ روتختی در کیفیت خواب - رنگ صورتی

تاثیر رنگ سبز در کیفیت خواب

بعد از دیدن رنگ سبز چه چیزی ذهن شما را به خود مشغول می‌کند؟ این رنگ برای افرادی که می‌خواهند به طبیعت نزدیک‌تر باشند و یا عاشق فضای سبز اطراف خود هستند، انتخابی ایده‌آل است. سبز یکی دیگر از گزینه‌های فوق‌العاده برای روتختی است. به این دلیل که آرام و سایه مناسبی از طبیعت  است. طبق مطالعات، شرکت‌کنندگان در یک اتاق سبز تقریباً 8 ساعت متوالی ‌خوابیدند، به‌علاوه، وقتی از خواب بیدار ‌شدند؛ شاداب و با انرژی مثبت بودند. سبز رنگی ارگانیک است که ما را به یاد طبیعت می‌اندازد و ذهن شما را برای شب پیش رو راحت می‌کند.

توصیه می‌کنیم به جای سبز روشن و غیر طبیعی از رنگ سبز مریم گلی برای رو تختی خود انتخاب کنید. این رنگ، ملایم و آرامش بخش‌تر از بقیه طیف سبز است و به خواب بهتر شما کمک می‌کند. این رنگ احساس آرامش و خونسردی را القا می‌کند. به همین دلیل تاثیر رنگ سبز در کیفیت خواب به گونه‌ایی است که حس آرام‌بخشی را به شما  انتقال می‌دهد. حتی  اعتقاد بعضی از افراد، بر این است که به باروری نیز کمک می‌کند. این رنگ حتی می‌تواند از کابوس‌ها جلوگیری کند. بنابراین اگر می‌خواهید آرامش داشته باشید، به سراغ روتختی سبز رنگ بروید.

تاثیر رنگ  سبز در کیفیت خواب

تاثیر رنگ روتختی در کیفیت خواب با سفید

آیا تا به حال دلیل رختخواب‌های لوکس سفید در اتاق‌های هتل را زیر سوال برده‌اید؟ رنگ سفید به تسکین خلق و خوی شما کمک می‌کند. ملحفه‌های سفید با احساسی آرام و آرامش‌بخش، یک خواب کامل شبانه را برای شما به ارمغان می‌آورند و در عین حال حس آرامش و راحتی شما را افزایش می‌دهند. همچنین باعث می‌شوند اتاق شما تمیز، بزرگ و شیک به نظر برسد. وقتی در محیط سفید روز خود را آغاز کنید، حس آرامش بخش زیادی را از نظر روحی و جسمی تجربه خواهید کرد.

خاکستری

اگر علاقه‌ای ندارید از رنگ سفید برای رو تختی خود استفاده کنید؛ رنگ خاکستری تا حدودی مشابه با سفید است و همچنان تاثیر خوبی در کیفیت خواب شما دارد. خاکستری به عنوان رنگ مات، یکی از گزینه‌های خوب برای روتختی شما است.

 تاثیر رنگ ها در کیفیت خواب خاکستری

رنگ اسطوخودوس

می‌توان پیش‌بینی کرد که رنگ اسطوخودوس یکی از شیک‌ترین ترندهای رنگی در سال 2023 خواهد بود. اگر به دنبال بازی با این سایه در هر اتاقی هستید، اتاق خواب بهترین مکان برای شروع است. اسطوخودوس یکی از بهترین رنگ‌ها برای دستیابی به یک خواب خوب شبانه است. با این حال، این رنگ را با بنفش اشتباه نگیرید؛ به این دلیل که بنفش اثر معکوس در کیفیت خواب شما دارد. اسطوخودوس، ترکیبی ملایم از رنگ‌های آبی، بنفش و خاکستری است. که خلاقیت ما را نیز تقویت می‌کند. بیدار شدن در یک اتاق با این رنگ جذاب ممکن است شروع یک روز پربار پس از یک استراحت خوب شبانه باشد.

  تاثیر رنگ ها در کیفیت خواب-رنگ اسطوخودوس

بدترین رنگ ها برای روتختی

هنگامی که شما رنگ ملحفه های تخت خود را انتخاب می کنید، در واقع تصمیم بسیار مهمی برای طراحی اتاق خواب خود می گیرید. تخت شما اغلب در مرکز فضا قرار می گیرد، نقطه کانونی اتاق است، و بسیار مهم است که ملافه شما طرح رنگی را که می خواهید به نمایش بگذارد، فضا را تکمیل کند و خلق و خوی آرام بخش و آرامش بخش ایجاد کند. رنگ هایی وجود دارد که باید از آنها روی تخت اجتناب کرد. اینها پنج رنگ اصلی هستند که باید برای یک خواب خوب شبانه از آنها اجتناب کنید .

قرمز، بدترین رنگ روتختی

قرمز رنگی است که دارای ویژگی های قوی است و انرژی بالایی دارد، بنابراین انتخاب رنگ هوشمندانه ای برای ملحفه های تخت نیست.

سوزی چیازاری، روانشناس رنگ می گوید:

رنگ های گرم روشن جریان خون را تحریک می کنند که ماهیچه های ما را تغذیه می کند. قرمز تیره و نارنجی حرکات فیزیکی را تشویق می‌کند که باعث می‌شود خواب نامنظمی داشته باشید. این یک رنگدانه قوی است که تداعی کننده اشتیاق و پرخاشگری است و به عنوان یک رنگ در اتاق خواب می تواند کاملاً مزاحم باشد.



قرمز، بدترین رنگ روتختی - روتختی قرمز

سیاه

مشکی رنگ دیگری است که باید از آن اجتناب کنید. در حالی که تاریکی ذاتی آن ما را به یاد شب می‌اندازد، طبق روان‌شناسی رنگ‌ها، رنگ مشکی دارای مفاهیم و احساسات منفی مانند غم، اندوه و ترس  است. احساساتی که می‌خواهیم هنگام تلاش برای داشتن یک خواب خوب شبانه، آنها را از اتاق خواب دور نگه داریم. در نهایت، به این فکر کنید که سیاهی چه تاثیری روی شما می گذارد. سیاه هیچ نوری را منعکس نمی‌کند، بنابراین برخی افراد با ملحفه‌های مشکی احساس امنیت و آرامش می‌کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است آن‌ها را تهدیدکننده و از نظر روانی ناراحت‌کننده بدانند.

روتختی سیاه - بدترین رنگ روتختی مشکی

قهوه ای تیره

رنگ قهوه ای پررنگ و تیره می تواند یکی دیگر از رنگ های سنگین باشد که وقتی به عنوان رنگ روتختی شما استفاده می شود وزن زیادی را تحمل می کند. قهوه‌ای اغلب می‌تواند احساس راحتی داشته باشد و وقتی روی دیوار به‌صورت تک‌رنگ استفاده می‌شود، می‌درخشد، اما این زمانی است که هوشمندانه با دکورهای رنگی ترکیب شود که باعث ‌شود به جای شدید و سنگین، سبک‌تر و دنج‌تر به نظر برسد. اگر ظاهر قهوه ای را دوست دارید، سعی کنید قهوه ای تیره خود را با سایه هایی از همان خانواده بپوشانید. به رنگ‌های بژ، کاراملی یا رنگ‌های شنی روشن‌تر فکر کنید تا حس روشن‌تری به فضا ببخشید.

قهوه ای بدترین رنگ روتختی - روتختی قهوه ای

 زرد

رنگ زرد انرژی بسیار زیادی دارد و اغلب در خانه استفاده می شود تا احساس شادی و انرژی داشته باشید. اگرچه این مفهوم مثبتی است، اما ممکن است به این معنا باشد که برای یک خواب خوب شبانه مناسب نیست و می‌تواند به طور ماهرانه باعث شود در فضایی که برای احساس آرامش است، بیش از حد انرژی داشته باشید.  زرد و طلایی برای تقویت هوشیاری ذهنی شناخته شدند، بنابراین ملحفه‌هایی با این رنگ‌ها احتمالاً خواب‌های آزاردهنده‌ای به شما می‌دهند. بنابراین رنگ زرد می تواند یکی از بدترین رنگ های باشد که روی خواب شما تاثیر منفی می گذارد.

زرد بدترین رنگ روتختی - رنگ روتختی زرد

روانشناسی رنگ ها در اتاق خواب

از آنجایی که رنگ می‌تواند احساس خاصی در شما ایجاد کند، چرا اتاق خواب خود را با سایه هایی پر نکنید که می‌توانند آرامش را ساطع کنند و خواب را تقویت کنند؟ رنگ‌های روشن، جسورانه و محرک احساسات را برای اتاق‌های دیگر خانه خود ذخیره کنید و اتاق خواب خود را به عنوان یک واحد خواب نگه دارید. وقتی تمام هشت ساعت خواب مورد نیاز خود را می‌گذرانید، بسیار سپاسگزار خواهید بود که برای یافتن بهترین رنگ های اتاق خواب برای خواب، زمان بیشتری صرف کردید.

به نظر شما بهترین رنگ برای روتختی کدام است؟