تاریخچه برند جیونچی

شیدا رضایی 8 ماه پیش
7 دقیقه مطالعه
برند جیونچی

جیونچی یک خانه مد لوکس فرانسوی که در زمینه تولید لباس‌های اوت کوتور، اکسسوری، عطر و محصولات آرایشی و زیبایی فعالیت می‌کند. در این مطلب می‌خواهیم نگاهی به تاریخچه برند جیونچی یا برند ژیوانشی بیندازیم. پس همراه ما باشید!


هوبرت ژیوانشی کیست؟

هوبرت ژیوانشی کیست؟

نام کامل او هوبرت جیمز تافین رو ژیوانشی (Huber James Taffin de Givenchy) مؤسس اصلی برند جیونچی است. او در سال 1927 در بووه فرانسه چشم به جهان گشود. هوبرت در خانواده‌ای اشرافی بزرگ شد. می‌گویند که پدر او لقب اشراف‌زاده را داشت و مادرش علاقه‌مند هنر بود. اجداد او همچون پدربزرگش طراح کاخ الیزه و پدر پدربزرگش نیز طراح صحنه اپرای پاریس بودند. هوبرت در سن 3 سالگی پدرش را به دلیلی ابتلا به بیماری آنفولانزا از دست داد. ازاین‌رو توسط مادر و مادر بزرگش بزرگ شد و رشد کرد. این دو شوروشوق هوبرت به خلاقیت و دنیای مد را از طریق مجموعه پارچه و لباس‌های پدربزرگش افزایش دادند. اما خواسته قلبی مادر هوبرت این بود که فرزندش روزی به یک حقوق‌دان تبدیل شود. درست چیزی که با علایق هوبرت سازگاری نداشت.

این علاقه در وجود او خاموش نشد و در نهایت آن را وادار کرد که از خانه فرار کند. در نهایت سرانجام این فرار با شکست مواجه شد و مادر هوبرت تصمیم گرفت از آرزوی وکیل شدن پسرش دست بکشد و او را در مسیرش استعدادش تشویق کند.

مهاجرت به پاریس برای دستیابی به موفقیت

پاریس پیوندی پایان ناپذیر با مد و فشن دارد به همین خاطر مقصدی موفقیت آمیز برای طراحان مد است. هوبرت در سن 17 سالگی به پاریس نقل مکان کرد و در خانه مد ژاک فت (Jacques Fath) به شاگردی مشغول شد. در همین حین به تحصیل در École Nationale Supérieure des Beaux-Arts هم پرداخت. سال 1946 به پیشنهاد کریستین دیور برای رابرت پیگه شروع به کار کرد. در سال بعد مشغول به کار نزد لوسین للونگ شد. بلاخره با تلاش های فراوان و پشتکار قوی، به خانه مد السا شیاپارلی که با هویت طراح افسانه زمان خودش شناخته می شد، دست یافت. او همه سعی خود را می کرد که توجه مدیر هنری بوتیک شیاپارلی واقع در پلیس وندوم (Place Vendôme) را جلب کند.

تاسیس خانه مد برند جیونچی

تاسیس خانه مد برند جیونچی

در سال 1952 هوبرت موفق شد تا خانه مد برند خود را در پاریس بنا کند. در همین حین دفتر مرکزی اش را نیز در خیابان آلفرد دو وینی پاریس افتتاح کرد. نخستین خط تولید او مجموعه سپریت (separate) نام داشت. این کالکشن از الگوی خطوط معماری، طرح های ظریف و پارچه های ساده در طراحی استفاده می کرد.

با عرضه کالکشن سپریت، استقبال زیادی از سوی مردم برای خرید آن صورت گرفت و مجله وگ نیز این کالکشن را بعنوان جنجالی ترین رویدادهای بهار آن سال معرفی کرد. این خط تولید باعث شد خانه مد را خود را تاسیس کند و به مدت چهار دهه با موفقیت فعالیت خود را در آن ادامه دهد. هوبرت برای رونمایی از کالکشن سپریت از دوست صمیمی اش بتینا گرازیانی (مدل نامدار پاریسی) کمک گرفت. از این رو یک بلوز آستین رافل دار تن او کرد و نامش را بتینا گذاشت. همچنین یک دامن با کمری تنگ نیز به استایلش اضافه کرد. بتینا تا آخرین لحظه با هوبرت همکاری کرد او در این حین بعنوان مدیر روابط عمومی کمپانی جیونچی فعالیت داشت.

خط تولید لباس‌های آماده پوشیدن

هوبرت به‌عنوان اولین طراح لباس‌های آماده پوشیدن در زمان خودش معرفی شد. هدف اصلی از طراحی این مدل لباس‌ها، دموکراتیک‌سازی صنعت مد صنعتی بود. در همین حین هوبرت موفق شد با قهرمان زندگی‌اش بالنسیاگا ملاقاتی حضوری داشته باشد. سرانجام تصمیم گرفتند به همکاری با یکدیگر بپردازند.

ازآنجایی‌که کالکشن سپریت خاص بود و همانند او در هیچ کجای جهان تولید نمی‌شد، رونمایی از آن برای هوبرت کمی ریسک پذیر بود. طراحی لباس‌های دهه 1950 به نحوی بود که کاملاً جذب تن می‌شد و قسمت کمر هم تنگ بود؛ اما لباس‌های جیونچی کمری آزاد و رها داشت. بلوز نخی بتینا نمونه‌ای از لباس‌هایی با کمر گشاد و آزاد است.

آشنایی با آدری هپبورن و آغاز همکاری پایدار

آشنایی با آدری هپبورن و آغاز همکاری پایدار

یک سال پس از تأسیس خانه مد جیونچی، هوبرت با آدری هپبورن مشهور آشنا شد. هوبرت طراح لباس‌های آدری هبپورن برای نقش‌آفرینی در فیلم‌ها شد و بین این دو همکاری پروپاقرصی شکل گرفت. آدری هپبورن می‌گفت با پوشیدن لباس‌هایی که هوبرت طراحی می‌کند حس می‌کنم خود واقعی‌ام هستم. او فراتر از یک طراح لباس عمل می‌کند؛ گویی یک شخصیت از افراد می‌سازد.

فیلم صبحانه در تیفانی که هپبورن در آن نقش‌آفرینی کرد را دیده‌اید؟ چیزی که هبپورن بر تن داشت یک لباس ساده مشکی رنگی بود که جزو معروف‌ترین تولیدات هوبرت برای این بازیگر مشهور بود. البته لباس‌های جنجالی دیگری از جمله لباس هپبورن در مراسم اسکار 1954 و لباس عروسش در سال 1969 بودند که جزو بهترین طرح‌های هوبرت برای آدری به شمار می‌آمدند.

از جمله همکاری هپبورن با هوبرت نیز به تبلیغ نخستین عطر ژیوانشی با نام له اینتردیت (L’Interdit)  در سال 1957 اشاره می‌شود.

حضور ستارگان در خانه مد برند جیونچی

تنها هپبورن نبود که با کالکشن‌های هوبرت آشنایی داشت و تبلیغ آن‌ها را می‌کرد. با گذشت اندکی زمان و رونمایی از مجموعه جیونچی، هوبرت شاهد حضور ستارگان و افراد مشهور در خانه مد خود بود. همچنین به‌عنوان طراح لباس چندین رویداد مهم تاریخ فرانسه نیز از هوبرت یاد می‌شود.

در ادامه بهترین لباس‌هایی را تن ستارگان می‌بینید که هنر دست طراحی همچون هوبرت است.

حضور ستارگان در خانه مد برند جیونچی

جکی کندی را می‌بینید که برای حضور در کاخ ورسای لباس گل‌دوزی شده برند جیونچی را تن کرده است.

حضور ستارگان در خانه مد برند جیونچی

در تصویر بالا لباس ساتن سبز رنگی را تن گریس کلی می‌بینید. او برای شرکت در مراسم اسکار و دریافت جوایز خود برای نقش‌آفرینی در فیلم دختر روستایی محصول سال 1955 این استایل را از برند جیونچی برای خود تدارک دید.

حضور ستارگان در خانه مد برند جیونچی

برای طراحی لباس عروس مگان مارکل نیز هوبرت زحمت آن را کشید و تمام هنر خود را روی لباس پیاده کرد.

کدام سلبریتی‌ها به برند جیونچی علاقه دارند؟

ستارگانی همچون نائومی کمپل، ریحانا، کورتنی لاو، بیانسه، گونگ لی، کیت بلانشت، مدونا، کیم کارداشیان و... از آن دسته افرادی هستند که بارها در رویدادهای مختلف از استایل کردن کالکشن برند جیونچی غافل نشدند.

توسعه خانه مد برند جیونچی

توسعه خانه مد برند جیونچی

هوبرت پس از گذشت دو دهه و مهارت در تولید لباس‌های زنانه به فکر گسترش کسب‌وکار خود شد و روند تولید کالکشن مردانه جیونچی جنتلمن بیفتد. از مجموعه شامل لباس‌های آماده مناسب آقایان با طراحی شیک و کلاسیک است. پس از آن راه‌اندازی خط تولید لباس‌های کودکانه، اکسسوری و محصولات آرایشی و زیبایی پله برای رسیدن به قله موفقیت و جهانی‌شدن این برند شدند.

همچنین برند جیونچی به تولید لباس‌های اوت کوتور نیز شناخته می‌شود. معمولاً خط تولید لباس‌های اوت کوتور متعلق به برندهای مشهور جهان است و ژیوانشی نیز یکی از آن دسته برندهایی است که لباس‌های اوت کوتور را با پترن‌های خلاقانه، عجیب‌وغریب طراحی می‌کند. معمولاً سلبریتی و ستارگان برای بیان موضوعی خاص در رویدادهای مختلف لباس‌های اوت کوتور را می‌پوشند.

سبک برند جیونچی در طراحی لباس‌هایش

می‌خواهید بدانید هوبرت از چه سبکی در طراحی کالکشن‌هایش استفاده می‌کرد؟ تلفیق سبک کلاسیک و مدرن تنها رمز موفقیت هوبرت در طراحی لباس بود. او با الهام از این دو سبک، کالکشن‌های مختلفی از جمله مردانه، زنانه و بچه گانه را طراحی و تولید کرد. در نهایت باز رضایت‌بخشی از نتیجه کار خود گرفت.

برند جیونچی تلاش بر این دارد که تنوع را در طراحی کالکشن‌هایش ایجاد کند تا بتواند مشتریان را وفادارتر از قبل کند. این برند مطابق با نیاز مشتریان پیش می‌رود و برای همین جزو محبوب‌ترین کمپانی‌های جهان معرفی می‌شود.

همچنین در طراحی و تولید کالکشن‌های خود از پارچه‌های ارزان‌قیمت نیز استفاده می‌کند. چرا که بر این باور است نیازهای مردمی که از نظر اقتصادی در سطح پایینی قرار دارند هم برطرف شود.

واگذاری خانه مد و شروع بازنشستگی

هوبرت پس از گذشت 36 سال مدیریت خانه مد جیونچی تصمیم گرفت که آن را به تیم ال ام و ام هاش بفروشد. اما شرطی را تعیین کرد که تا 7 سال پس از فروش از او به‌عنوان طراح اصلی یاد شود.

برند جیونچی در حال حاضر

برند جیونچی در حال حاضر

حال با گذشت زمان مدیریت اصلی کمپانی جیونچی به دست کلر وایت کلر (Clear Waight Keller) واگذار شد. او با استفاده از استعداد درخشانش توانست این خانه مد را سرپا نگه دارد و هنوز هم با گذشت 65 سال کمپانی جیونچی به‌عنوان محبوب‌ترین‌ها در صنعت مد قرار دارد. خوشبختانه مدیریت این برند از همان آغاز به دست افرادی ماهر و کاربلد استفاده و توانستند جایگاه آن در صنعت مد را ارزشمند سازند. شما نیز برندهای محبوبتان را معرفی کنید.

خوشبختانه مدیریت این برند از همان آغاز به دست افرادی ماهر و کاربلد استفاده و توانستند جایگاه آن در صنعت مد را ارزشمند سازند. شما نیز برندهای محبوبتان را معرفی کنید.