انواع تثبیت کننده رنگ مو

شیدا رضایی 8 ماه پیش
9 دقیقه مطالعه
تثبیت کننده رنگ مو

عدم ماندگاری رنگ روی تارهای مو، تبدیل به دغدغه‌ای بزرگ برای افراد شده است و از این موضوع بسیار رنج می‌برند. چه روش‌هایی برای تثبیت کننده رنگ مو مؤثرند؟ برای پیشگیری از کدرشدن رنگ مو و تغییر آن، چه ترفندی را به کار ببریم؟ با ما همراه باشید تا به پاسخ این پرسش‌ها دست یابید.


حقیقتی وجود دارد و آن هم این است که شما به طور قطعی نمی‌توانید عدم ماندگاری رنگ روی مو را به‌صورت کامل بهبود دهید؛ اما با انجام چندین روش می‌توانید روند کدرشدن و تغییر رنگ مو را به تأخیر بیندازید. ازاین‌رو مدت‌زمان بیشتری از تثبیت رنگ روی تارهای مو و درخشندگی آن بهره می‌برید. حال با رعایت مواردی که در ادامه برایتان نام می‌بریم، به ماندگاری رنگ روی تارهای موی خود کمک کنید.

چرا رنگ موهام زود میره؟ 

شاید برای شما هم این سؤال پیش آید که چه عواملی در تغییر رنگ مو و کدرشدن آن در مدت زمانی کوتاه نقش دارند؟

وجود املاح فراوان در آب حمام

بخشی از درخشندگی و شادابی موهایتان وابسته به نوع آبی هست که هنگام استحمام استفاده می‌کنید. هر چقدر هم روند شستشو را با باکیفیت‌ترین محصولات شوینده مو انجام دهید، باز هم وجود درصد بالایی از کلسیم و منیزیم در آب، باعث می‌شود رنگ مقاومت خود بر روی مو را از دست بدهد و سست شود. به همین خاطر موهای شما به‌سرعت تغییر ظاهر می‌دهد و به رنگ اولیه خود بازمی‌گردد. هنگامی که موهای خود را با آب سخت شستشو می‌دهید، کلسیم و منیزیم موجود در آن، روی تارها ماندگار می‌شوند و روند رسوب‌گذاری را شروع می‌کنند. رسوبی که روی تارهای مو شکل می‌گیرد سدی بین مولکول‌های رنگ و کوتیکول‌ها ایجاد می‌کند و راه نفوذ مولکول‌ها بسته می‌شود. این روند از درخشندگی و دوام رنگ روی موی شما جلوگیری می‌کند. ازاین‌رو برای رفع این مشکل، فیلتر را بر روی دوش حمام نصب کنید.

تأثیر آفتاب بر موی رنگ شده

تأثیر آفتاب بر موی رنگ شده

همان‌طور که برای محافظت از پوست صورتتان در مقابل تابش مستقیم نور خورشید از کرم‌های ضدآفتاب استفاده می‌کنید، برای موهایتان نیز باید یک محافظ در نظر بگیرید. ازآنجایی‌که وجود اشعه ماوراء بنفش در نور خوشید آسیب‌های ناشی از خشکی، شکنندگی و تخریب رنگ‌دانه را برای مو دنبال دارد، نیاز است که از موهایتان مراقبت بیشتری کنید. هنگامی که قصد رفتن به فضایی باز را دارید، استفاده از شامپو، سرم و نرم‌کننده‌های سرشار از SPF، کلاه و دستمال سر، کمک زیادی برای محافظت از موهایتان در مقابل نور خورشید می‌کند. درصورتی‌که دسترسی به هیچ یک از موارد ذکر شده ندارید، پیشنهاد می‌شود بافتی نازک با اسپری ضدآفتاب بدن روی ساقه مو و پوست سرتان تشکیل و آن را ماساژ دهید.

استفاده از شامپوی حاوی سولفات

یکی از دلایل دیگری که باعث کدرشدن و ازبین‌رفتن رنگ موهای شما می‌شود، استفاده از شامپوهای حاوی سولفات و پارابن یا هر گونه موادی است که سلامت مو را به خطر می‌اندازد. پس هنگام خرید محصول، بادقت برچسب روی آن را مطالعه کنید و به سمت شامپوهای فاقد سولفات بروید. نکته دیگر اینکه شامپوهایی که از رنگ‌دانه‌های قرمز، آبی و بنفش تهیه می‌شوند هم در تغییر رنگ مو نقش دارند. اگر قصد دارید شامپوی رنگی خریداری کنید، هنگام خرید بسیار دقت کنید و سعی داشته باشید انتخاب شما به رنگ موهایتان آسیبی وارد نکند.

شستشوی مکرر موها

استحمام و در معرض قراردادن روزانه مو زیر آب لوله‌کشی، باعث رسوب‌گذاری مواد معدنی و کلرها در کوتیکول می‌شود. ازاین‌رو درخشندگی رنگ مو کاهش می‌یابد و موی شما کدر می‌شود. پس برای جلوگیری از این مشکل، بهتر است هفته‌ای دو بار موهایتان را شستشو دهید.

شنا کردن بدون استفاده از کلاه

شنا کردن بدون استفاده از کلاه

همان‌طور که می‌دانید برای ضدعفونی و پیشگیری از رشد میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا و جلبک‌ها آب استخر از مقدار معینی کلر استفاده می‌شود. درصورتی‌که بدون کلاه وارد حوض استخر شوید، آب حاوی کلر موجود در حوض باعث خشکی و شکنندگی موهایتان می‌شود و به‌مرور تغییر رنگ می‌دهد. اگر علاقه‌ای به استفاده از کلاه شنا ندارید، توصیه می‌شود قبل از شنا، موهایتان را مرطوب و با نرم‌کننده ترکیب کنید.

استفاده مکرر از لوازم حرارتی مو مانند اتوی مو و سشوار

لوازم حرارتی مو مانند اتوی مو و سشوار

حرارت زیاد باعث آسیب رسیدن به تارهای مو می‌شود و به‌مرورزمان رنگ آن را محو می‌کند. برای رفع و جلوگیری از این مشکل، قبل از کشیدن سشوار و اتوی مو، ساقه مویتان را با سرم محافظ حرارتی پوشش دهید.

انواع تثبیت کننده های رنگ مو 

تثبیت کننده رنگ مو

تا 72 ساعت بعد از رنگ‌کردن به موهایتان شامپو نزنید

توصیه می‌شود پس از رنگ‌کردن، برای شستشوی مو از آب خالی کمک بگیرید و سعی تا 72 ساعت پس از روند رنگ‌کردن، مو را با شامپو نشویید. هنگام رنگ‌کردن، منافذ کوتیکول‌های مو باز می‌شوند و ازاین‌رو به‌سرعت رنگ را به خود جذب می‌کند. طی سه رو منافذ کوتیکول‌ها باز هستند و به همین علت به مدت‌زمان 72 ساعت موهایتان را نشویید. اگر هم قصد رفتن به حمام دارید، با یک کلاه پلاستیکی موهایتان را بپوشانید و بدن را شستشو دهید.

دوش گرفتن با آب ولرم

اگر به دنبال روشی مؤثر برای حفظ رنگ روی تارهای موی خود هستید، توصیه می‌کنیم موهایتان را با آب ولرم بشویید.

نصب فیلتر روی دوش حمام

نصب فیلتر روی دوش حمام یکی از روش های تثبیت کننده رنگ مو

روش کاربردی و مفید دیگری که انجام آن بسیار آسان می‌باشد، قراردادن یک فیلتر روی دهانه دوش است که مانند یک تصفیه کن املاح معدنی و کلر موجود در آب را جداسازی می‌کند و خطر آسیب رسیدن موهای شما را از بین ببرد.

استفاده از محصولات فاقد سولفات؛ یک روش تثبیت کننده رنگ مو

محصولات شوینده مو از جمله شامپو، نرم‌کننده و ماسک‌ها باید فاقد سولفات باشد تا رنگ موی شما از ابتلا به کدر و محوشدن در امان باشد. اگر به دنبال سلامت و درخشندگی موی خود هستید، از محصولاتی با ترکیبات ملایم‌تری استفاده کنید.

از شستشوی مکرر موهایتان جلوگیری کنید

جلوگیری از شستشوی مکرر موها

شستشوی زیاد مو عمل تثبیت رنگ روی تارهای مو را مختل می‌کند و باعث تغییر رنگ و محوشدن آن می‌شود. ازاین‌رو هنگام استحمام آن را بپوشانید و به شستشوی بدنتان اکتفا کنید. بهتر است هر سه یا چهار روز یکبار موهایتان را با شامپو بشویید. از ترفند برای افرادی که موهای خیلی چربی دارند توصیه نمی‌شود. شامپوی خشک نیز می‌تواند به‌جای آب موهایتان را شستشو دهد. ازاین‌رو با رعایت این نکات، به تثبیت رنگ موی خود کمک زیادی خواهید کرد.

تعداد دفعات استفاده از سشوار و اتوی مو را کاهش دهید

کاهش استفاده از اتوی مو و سشوار یکی از روش های تثبیت کننده رنگ مو

لوازم حرارتی برای تارهای مو بسیار خطرناک است و استفاده بیش از حد آن باعث آسیب رسیدن به مو و ازبین‌رفتن رنگ آن می‌شود. درصورتی‌که مجبور به استفاده از سشوار و اتوی مو شدید، درجه آن را به کمترین میزان برسانید و قبل از هر چیز سرم محافظ حرارتی را استفاده کنید تا موهایتان در سلامت کامل به سر ببرد.

سرم محافظ حرارتی یکی از تثبیت کننده های قوی رنگ مو

سرم محافظ حرارتی یکی از تثبیت کننده های قوی رنگ مو

همان گونه که از نام این سرم‌ها پیداست برای محافظت مو در برابر گرما و حرارت کاربرد دارند. قبل از اینکه شروع به آراستن موهایتان با اتوی مو و سشوار کنید، تارهای مو با این سرم آغشته شود. شما با استفاده از این ترفند، به تثبیت رنگ مویتان کمک زیادی خواهید کرد.

از موهایتان در برابر نور آفتاب محافظت کنید

تثبیت کننده رنگ مو با محافظت از موها در برابر نور آفتاب

همان گونه که تابش نور خوشید برای پوست زیان‌آور است، سلامت مو را هم به خطر می‌اندازد. با تابش مستقیم نور خورشید به تارهای مو، اشعه ماوراء بنفش موجود در آن راه نفوذی به کوتیکول‌های مو را پیدا می‌کند و در نتیجه فرایند عمل تثبیت رنگ مو دچار مختل می‌شود. ازاین‌رو برای محافظت موهایتان در برابر نور آفتاب از شامپو، نرم‌کننده، ماسک و سرم‌های حاوی SPF استفاده کنید. همچنین استفاده از کلاه، اسکارف و دستمال سر هم از موهایتان محافظت بیشتری می‌کند.

ماسک مو را فراموش نکنید

ماسک مو یکی از تثبیت کننده های رنگ مو

یکی دیگر از روش‌های کاربردی که باعث تثبیت رنگ مو می‌شود، استفاده از ماسک مو است. موهای خشک و شکننده بیشتر در معرض تغییر رنگ و کدرشدن قرار می‌گیرند. شما به کمک ماسک موهای متنوع می‌توانید رطوبت کافی را برای موهایتان فراهم آورید. ازاین‌رو هفته‌ای یک‌بار به مدت‌زمان یک ساعت ماسک را روی موهایتان قرار دهید. پس از آن با شامپو و نرم‌کننده موهای خود را شستشو دهید. در نهایت موی نمناک خود را با مقداری روغن موی آرگان یا سرم محافظ حرارت یا هرگونه ماسکی که مدنظر دارید آغشته کنید. با این روش سلامت و درخشندگی را به موهایتان هدیه می‌دهید.

استفاده از محصولات مخصوص موی رنگ شده

منظور از محصولات مخصوص موی رنگ شده یعنی اینکه حاوی ترکیباتی مانند آمونیاک، الکل یا پراکسید نباشد چرا که این ترکیبات مسائلی از جمله خشکی، شکنندگی و موخوره مو را برایتان فراهم می‌آورد. همچنین درخشندگی و سلامت مو را به خطر می‌اندازد و رنگ موی شما را به‌مرور کرد و محو می‌کند.

محصول برندهای معتبر را انتخاب کنید

معمولاً رنگ موهایی که تولید برندهای معتبر دنیا هستند، از فرمولاسیون و ترکیباتی هوشمندانه تشکیل می‌شوند و آسیبی به موهایتان وارد نمی‌کند. البته قیمت این محصولات کمی گران‌تر از موارد دیگر می‌باشد؛ اما می‌تواند انتخابی مطمئن و مفید برای شما باشد.

موهایتان را رنگ ریشه و رنگ ساژ کنید

رنگ ریشه و رنگ ساژ کردن مو یکی از تثبیت کننده های عالی رنگ مو

پس از گذشت چند هفته از رنگ‌کردن مو، شاهد رشد موهای تازه هستید که رنگ آن با ساقه مو تفاوت دارد. ازاین‌رو می‌توانید هم در خانه و اگر دوست دارید به آرایشگاه بروید و ریشه مو را رنگ کنید. حال به کمک رنگ ساژ کردن، ساقه موی خود را روشن و درخشان کنید. برای این کار هم مقدار مشخصی از ساقه مو را با رنگ ریشه آغشته کنید. مدت‌زمان 10 الی 15 دقیقه صبر کنید تا موهایتان رنگ ساژ شود. اما برای رنگ ریشه کردن مو زمان بیشتری صرف رنگ گرفتن ریشه مو می‌شود.

کانسیلر مو، یکی از محصولات تثبیت کننده رنگ مو

کانسیلر مو، یکی از محصولات تثبیت کننده رنگ مو

درصورتی‌که عجله دارید و وقت کافی برای رنگ ریشه و رنگ ساژ کردن موهایتان ندارید، گزینه کانسیلر مو را انتخاب کنید. یک نوع اسپری موقتی است که به موهایتان درخشندگی و حالتی یکدست را هدیه می‌دهد. انواع متنوع آن در مدل ماژیکی، کامپکت و ژله‌ای موجود است.

ترفند تثبیت کننده رنگ مو های بلوند

تثبیت کننده رنگ مو های بلوند

در برخی مواقع افراد پس از بلوند کردن موی دکلره خود، با ازبین‌رفتن رنگ زیبای مو و زردی آن مواجه می‌شوند. برای رفع این مشکل، شامپوی بنفش یا ضد زردی به شما کمک زیادی می‌کند.

روش تثبیت کننده رنگ مو های قهوه ای

تثبیت کننده رنگ مو های قهوه ای

افراد زیادی با محوشدن رنگ موی قهوه‌ای خود مواجه می‌شوند. یکی از مؤثرترین روش‌ها برای جلوگیری از این روند، شستشوی مو با قهوه است. ازاین‌رو یک لیوان قهوه غلیظ بدون هیچ‌گونه ترکیباتی درست کنید و آن را روی موهایتان بریزید. هر چه مدت‌زمان بیشتری از ماندن قهوه روی موهایتان بگذرد، روند رنگ گیری بهتر انجام می‌شود و موی شما پررنگ‌تر می‌شود. تثبیت رنگ موی قهوه‌ای به کمک قهوه یکی از ساده‌ترین روش‌های خانگی بدون هیچ‌گونه مواد افزودنی شیمیایی و... است.

در این مطلب به عوامل تغییر رنگ مو و کدرشدن آن اشاره کردم و روش‌هایی را برای تثبیت رنگ مو معرفی کردیم. شما چه راهکار دیگری برای تثبیت کردن رنگ مو پیشنهاد می‌دهید؟