روش های مراقبت از موی کراتین شده

شیدا رضایی 8 ماه پیش
6 دقیقه مطالعه
مراقبت از موی کراتین شده

شاید این سؤال برای شما هم پیش آید که چرا باید قبل از کراتینه مو، با راهکارهای مراقبتی بعد از آن آشنا شویم؟ این نکات مراقبتی چه تأثیری روی مو می‌گذارد؟ چرا موضوع مراقبت از موی کراتین شده مهم است؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها تا پایان مطلب همراه ما باشید.


کراتینه مو چیست و چگونه انجام می‌ شود؟

کراتین به‌عنوان درمانی برای مو مشخص می‌شود که با تزریق مقداری کراتین (پروتئین موجود در تارهای مو) به مو، در نتیجه موهایی صاف و لخت خواهید داشت. کراتینه به طور قطعی شش ماه روی موهایتان باقی می‌ماند؛ اما به شرطی که نکات مراقبتی آن را موبه‌مو انجام دهید و به سلامت موهایتان توجه کافی داشته باشید.

راه های مراقبت از موی کراتین شده

راه های مراقبت از موی کراتین شده

افرادی که قصد کراتین کردن موی خود را دارند، بهتر است قبل از هر چیز با راه‌های مراقبتی آن بیشتر آشنا شوند تا عمر کراتین روی موهای شما بیشتر شود تا موهایی صاف و لخت داشته باشید. در ادامه ترفندهای مراقبتی از موی کراتینه را برایتان ارائه دادیم.

موهایتان را خشک نگه دارید

پس از انجام درمان کراتینه مو، به مدت‌زمان سه روز موهایتان با آب تماس نگیرد. البته این درمان انواع مختلفی دارد که برای هر کدام مدت‌زمان متفاوتی در نظر می‌گیرند.

استفاده از شامپو و نرم کننده فاقد سولفات برای مراقبت از موی کراتین شده

شوینده‌های سولفات دار، آسیبی شدید به درمان کراتین مو ایجاد می‌کند و تأثیر آن روی مو را از بین می‌برد. پس برای شستشوی موهایتان، از شامپو و نرم‌کننده‌های بدون سولفات و نمک کمک بگیرید.

در ضمن استفاده از شامپوهای قوی مانند شفاف‌کننده، سلامت کراتین مو را به خطر می‌اندازد و با نتایج ناخوشایندی همراه است.

از شستشوی مکرر موها خودداری کنید

شستشوی روزانه مو باعث محوشدن درمان کراتین می‌شود. اما اگر از آن دسته افرادی هستید که موی خیلی چربی دارند، توصیه می‌شود یک روز در میان موهایتان را بشویید. درصورتی‌که موهایی خشک دارید، هنگام استحمام روزانه، از یک کلاه دوش استفاده کنید. این کار باعث می‌شود موهای شما ذره‌ای خیس نشود.

تا چند روز موهایتان را حالت ندهید

پس از انجام درمان کراتینه، به مدت سه روز موهایتان را آزاد، رها و بدون استفاده از کش مو نگه دارید. ازآنجایی‌که همه ما عادت داریم موهایمان را پشت گوش نگه داریم، انجام این عمل هم می‌تواند اثر کراتین از روی موهایتان را محو کند. درصورتی‌که موهایتان به هم گره خود از یک بازکننده گره استفاده کنید و پس از گذشت سه زور می‌توانید موهای به هم گره خورده خود را به‌راحتی شانه بزنید.

استفاده از روبالشی ابریشمی برای مراقبت از موی کراتین شده

استفاده از روبالشی ابریشمی برای مراقبت از موی کراتین شده

روبالشی‌های ابریشمی موهای کراتین شده سایش تارهای مو با پارچه روبالشی را کم می‌کند و به شما موهایی صاف و آسیب‌ناپذیر هدیه می‌دهد.

با سشوار موهای خود را خشک کنید

با سشوار موهای خود را خشک کنید

اگر چه در ابتدا مطلب ذکر شد که به مدت سه روز موهای خود را خشک نگه دارید، اما اگر مجبور به انجام تمرینات روزانه ورزشی شدید و موهایتان عرق کرد و خیس شد، با استفاده از سشوار آن را خشک کنید.

به موهایتان زیاد دست نزنید

لمس‌کردن بیش از حد تارهای مو خطر ابتلا به چربی مو را بیشتر می‌کند و در نهایت شما مجبورید موهای خود را بشویید. شستشوی زیاد موها نیز در روند درمان کراتینه اختلال ایجاد می‌کند. هم چنین یکی دیگر از عوارض لمس‌ زیاد مو، ایجاد گره بین تارهای آن با یکدیگر است.

استفاده‌نکردن از اکسسوری مو به مدت 2 هفته برای مراقبت از موی کراتین شده

در دو هفته اولی که موهایتان را کراتین می‌کنید، بسیار شکل‌پذیر هستند و اگر مدلی به آن بدهید به همان شکل باقی می‌ماند. پس سعی کنید در این دو هفته از بستن مو با کش، استفاده از اکسسوری مو و هدبندها اجتناب کنید تا موهایتان به همان حالت اولیه قرار بگیرد.

عینک آفتابی را روی موهایتان قرار ندهید

در برخی مواقع افراد دوست دارند عینک‌آفتابی را روی موهایشان بگذارند. انجام این کار باعث می‌شود حالتی کج به موهایتان وارد شود و همانند هدبندها کراتینه مو را به خطر می‌اندازد.

برای مراقبت از موی کراتین شده به‌هیچ‌وجه از روغن‌های سنگین استفاده نکنید

برای ایجاد رطوبت موها از روغن نارگیل، کرچک و جوجوبا استفاده می‌شود. این روغن در عمق تاراهای مو قرار می‌گیرد و ازاین‌رو شامپوی زیادی برای شستشوی موها لازم است. همان‌طور که در قسمت بالا اشاره کردیم، شستشوی زیاد مو، درمان کراتین را از روی مو محو می‌کند.

شستشوی موی کراتین شده

شستشوی موی کراتین شده

حال که با راهکارهای مراقبتی موی کراتینه آشنا شدید، لازم است نحوه شستشوی آن را نیز بلد باشید. برای شستشوی موی کراتینه خود به نکات زیر توجه کنید.

از حوله میکرو فایبر برای مراقبت از موی کراتین شده استفاده کنید

حوله میکرو فایبر برای مراقبت از موی کراتین شده

این حوله به‌راحتی و در کمترین زمان ممکن بدون هیچ‌گونه مالشی، آب موهای شما را می‌گیرد. استفاده از حوله‌های نخی نیز موهای شما را وز می‌کند و در درمان کراتین اختلال ایجاد می‌شود.

در ضمن هنگام استحمام سعی کنید از آب داغ استفاده نکنید. ازاین‌رو دمای آب باید بالاتر از دمای بدن باشد و معمولاً درجه 38 سانتیگراد برای دمای آب مناسب است. از کجا بفهمیم درجه آب تنظیم است؟ آب ورم بهترین گزینه برای شستشوی موی کراتینه می‌باشد.

موهایتان را با آب سخت نشویید

موهایتان را با آب سخت نشویید

وجود املاح معدنی در آب باعث می‌شود لایه بیرونی مو در معرض خطر قرار گیرد و با مرور زمان از بین برود. در ادامه این آب باگذشت زمان روی سرتان عمل رسوب‌گذاری را انجام می‌دهد و باعث چرب شدن زودبه‌زود موی شما می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل، بک فیلتر روی دوش حمامتان نصب کنید.

مدت زمان زیادی موهایتان را خیس نکنید

رعایت‌نکردن این ترفند باعث می‌شود کوتیکول‌های مو باز شوند و پوشش کراتینه شکسته شود. برای جلوگیری از این مشکل، تا می‌توانید مدت‌زمان خیساندن موهایتان را کم کنید.

از شامپو استفاده کنید

باور غلط بسیاری از افراد این است که استفاده از شامپو باعث تمیزشدن تارهای مو می‌شود. اما در اصل شامپو روی پوست سر تمرکز می‌کند و سعی در تمیزشدن آن دارد. پوست سر خود را به طور کامل با شامپو پوشش دهید و پس از ماساژدادن آن را بشویید.

با نرم کننده موهایتان را شستشو دهید

برخلاف شامپو که روی تمیزی پوست سر تمرکز می‌کند، نرم‌کننده‌ها برای شستشوی ساقه مو کاربرد دارند. ساقه مو را با نرم کننده ترکیب و ماساژ دهید و با گذشت چند دقیقه موی خود را بشویید.

موهای مرطوب را شانه نکنید

موهای مرطوب را شانه نکنید

در حالت کلی شانه‌کردن موهای خیس آسیب‌های خطرناکی برای مو به همراه دارد. همان‌طور که در قسمت بالا اشاره کردیم، به مدت دو هفته موهایتان را با برس شانه نکنید.

شانه‌ دندانه‌دار

درصورتی‌که گره در تارهای مو ایجاد شد، به کمک شانه‌های دندانه‌دار آن را باز کنید.  

با آب سرد موهایتان را شستشو دهید

در پایان استحمام، سعی کنید موهایتان را با آب سرد آبکشی کنید. با استفاده از این ترفند راه نفوذی کوتیکول‌های مو را می‌بندید. همچنین به موهایتان صافی و درخشندگی را هدیه می‌دهید. همچنین موها را از ابتلا به موخوره و گرده خورد تارهای مو با هم دور می‌کنید.

برای خشک کردن مو از سشوار استفاده نکنید

برای خشک کردن مو از سشوار استفاده نکنید

در مدت‌زمان 2 هفته اول بعد از کراتینه مو، گرما و حرارت برای موی شما مضر هستند. از شستشوی مو با آب داغ و سشوار آن خودداری کنید. جهت خشک‌کردن مو، آن را بازبگذارید تا توسط هوا رطوبت آن کم شود.

شما چه راهکارهای دیگری پیشنهادی می‌دهید؟ تابه‌حال تجربه کراتینه‌کردن مو را داشتید؟ اگر این مطلب برایتان مفید بود، امتیازدادن به ما را فراموش نکنید و برای دنبال کردن مطالب بیشتر در زمینۀ مو و زیبایی حتما در سایت ما عضو شوید!