روش های مراقبت از موی بلند

شیدا رضایی 7 ماه پیش
9 دقیقه مطالعه
روش های مراقبت از موی بلند

همان‌طور که می‌دانید داشتن مویی بلند در زیبایی دخترخانم‌ها تأثیر زیادی دارد. پس این نکته را هم فراموش نکنید که موی بلند نیاز به مراقبت و رسیدگی دارد تا همیشه زیبا و درخشان ظاهر شود. در این بخش از مو و زیبایی ژومنت، برای شما از روش ‌های مراقبت از موی بلند صحبت می‌کنیم تا به کمک آن‌ها، موی‌تان دوره‌ای کامل را در سلامت کامل به سر ببرد. اگر شما هم می‌خواهید موهایتان از مبتلا به آسیب‌های احتمالی در امان باشد، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.


روش های مراقبت از موی بلند

برخی افراد بر این باورند که نگهداری از موی بلند کاری دشوار است و از پس آن به‌خوبی بر نمی‌آیند. اما تنها به رعایت چند راهکار ساده و استفاده از محصولات مراقبت از مو، می‌توانید موهایی درخشان و سالم داشته باشید. همچنین از موخوره، شکستگی و ضعیف‌شدن تارهای مو جلوگیری کنید.

در ادامه با ما همراه باشید تا با کاربردی‌ترین راهکارهای مراقبت از موی بلند آشنا شوید.

1. از پوست سر خود مراقبت کنید

روش های مراقبت از موی بلند

جالب است بدانید رشد و سلامت موهای شما به پوست سرتان بستگی دارد. هنگامی که روش‌های مراقبتی پوست سر را انجام دهید، باعث می‌شود خون و مواد مغذی به فولیکول‌های مو تزریق شود و به مستحکم و قوی‌تر شدن تارهای مو کمک می‌کند و از ریزش مو نیز پیشگیری می‌شود.

پوست سر نیز هر از چند مدتی به رسیدگی نیاز دارد. درصورتی‌که قصد دارید چربی، آلودگی‌ها و مواد باقی‌مانده محصولات مراقبت از مو که روی پوست سر تجمع می‌کند را از بین ببرید، پیشنهاد می‌شود با استفاده از یک شامپو روزانه پوست سر خود را شستشو دهید.

افراد عادت دارند هنگام شامپو زدن به کمک ناخن‌هایشان پوست سر را شستشو دهند. این یک روش غلط است و از نظر علمی پیشنهاد می‌شود که برای شستشوی، پوست سرتان را به‌وسیله انگشت و بدون تماس ناخن ماساژ دهید. این روش کمک به افزایش جریان خون می‌کند و ازاین‌رو فولیکول‌های مو را به تحریک‌شدن دعوت می‌کند. اگر می‌خواهید پوست سرتان همیشه جوان به نظر رسد، این روش را همیشه انجام دهید.

2. یک رو بالشی مناسب را انتخاب کنید

روش های مراقبت از موی بلند

انتخاب نامناسب روبالشی، باعث به‌خطرافتادن سلامت موها می‌شود. برای مثال روبالشی‌های نخی ژولیدگی و گره‌خوردن موها را در خواب ایجاد می‌کند. همچنین دارای منافذ زیادی است و رطوبت مو را جذب می‌کند. ازاین‌رو باعث ایجاد خشکی مو و پوسته‌پوسته شدن کف سر می‌شود. حال برای رهایی از این مشکل، انتخاب روبالشی ساتن یا ابریشم، سلامت موهایتان را حفظ می‌کند. ازآنجایی‌که این مدل پارچه‌ها نرم و لطیف هستند، باعث ایجاد اصطکاک کمتری می‌شوند و در نهایت شما را از مبتلا به مشکلاتی همچون ایجاد موخوره و گره‌خوردن تارهای مو در امان می‌دارد. 

در ضمن این مدل روبالشی‌ها دارای منافذ کمتری هستند؛ ازاین‌رو رطوبت موهای شما را تا مدت‌زمان بیشتری حفظ می‌کند.

3. دو بار در هفته موهایتان را با روغن چرب کنید

روش های مراقبت از موی بلند

یکی از بهترین روش‌ها برای مراقبت اصولی از موهای بلندتان، استفاده از روغن است. ماساژ سر و آغشتن روغن به ساقه مو، ریشه موها را تغذیه می‌کند و ضخامت، رشد و جوانی ساقه مو را افزایش می‌دهد.

بهترین روغن‌ها برای استفاده در این زمینه، روغن نارگیل، اسطوخودوس و بادام است. اگر می‌خواهید از این روغن‌ها استفاده کنید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • در مرحله اول روغن را گرم کنید و سپس آن را با پوست سر آغشته کنید و توسط انگشتانتان ماساژ دهید.
  • حال مقداری از روغن را به قسمت ساقه مو بزنید.
  • اگر می‌خواهید روغن بهتر به پوست سر و ساقه موهایتان جذب شود، مدت‌زمان 10 دقیقه یک حوله را گرم کنید و روی سرتان قرار دهید.
  • پس از 1 یا 2 ساعت، موهایتان را با آب سرد و یک عدد شامپوی ملایم و مناسب شستشو دهید.

4. یکی از روش های مراقبت از موی بلند: کمتر شامپو بزنید!

یکی از روش های مراقبت از موی بلند: کمتر شامپو بزنید!

استفاده از شامپو، به پاک‌کردن آلودگی‌ها و چربی انباشته شده روی تارهای مو و پوست سر کمک زیادی می‌کند. اما استفاده روتین از آن، مو را خشک و وزی و شکنندگی را در آن افزایش می‌دهد.

سعی کنید از شامپوهای بدون سولفات استفاده کنید؛ چرا که مصرف شامپوهای سولفات دار، موها در معرض آسیب‌پذیری بیشتری قرار می‌دهد. ازاین‌رو بهتر است شامپوهای فاقد سولفات مناسب با جنس موهایتان تهیه کنید.

جهت مراقبت بهتر از موهای بلند، چربی طبیعی موهایتان را حفظ کنید؛ ازاین‌رو استفاده از شامپوهای ملایم چربی طبیعی موهایتان را از بین نمی‌برد.

بهترین روش شستشوی سر این است که ابتدا شامپو را به پوست سر خود بزنید و با انگشتتان ماساژ دهید. حال صبر کنید تا کف شامپو ساقه مو را بپوشاند. توجه کنید که شستشوی پوست سر را ملایم‌تر انجام دهید. چرا که موی رطوبت دیده و خیس، نرم می‌شود و ازاین‌رو ریشه مو سست است و شستشوی نامناسب باعث شستگی و آسیب جدی به تارهای مو می‌شود.   

برای اینکه سلامت موی خود را حفظ کنید، پیشنهاد می‌شود از نرم‌کننده‌های مو برای شستشو استفاده کنید. نرم‌کننده از خشکی مو جلوگیری می‌کند و رطوبت موهایتان را به‌صورت روتین حفظ می‌کند و مانع رسیدن آلودگی به آن می‌شود.

5. برای مراقبت موی بلند، آن را درست خشک کنید

روش های مراقبت از موی بلند

محکم و خشن خشک‌کردن موها باعث شکستن تارهای مو می‌شود. بهترین ابزار برای خشک‌کردن موهایتان، یک عدد حوله نرم یا تیشرت است. بهتر است موهایتان آزاد باشد و توسط هوا خشک شود.

پیشنهاد می‌شود هنگام خشک‌کردن موهایتان حولهٔ حمام را به کار نبرید. چرا که به ایجاد زبری، وزی، ناصافی و گره در تارهای مو می‌شود. می‌توانید حوله میکروفایبر را جایگزین حوله حمام کنید. این مدل حوله‌ها نازک هستند و ازآنجایی‌که قدرت جذب آب بالایی دارند به‌راحتی در کمترین زمان، رطوبت موهایتان را می‌گیرد.

در ضمن برای جلوگیری از وزی موهایتان، سرم ضد وز را تهیه و استفاده کنید تا از وزشدن موی‌تان در امان باشید. بهترین روش خشک‌کردن موهایتان قراردادن آن در هوای آزاد است. شما می‌توانید این راهکار را جایگزین استفاده از وسایل حرارتی مانند سشوار و اتوی مو کنید. توجه کنید که اصابت باد گرم سشوار به تارهای مویتان، رطوبت طبیعی موهایتان را تبخیر می‌کند و ازاین‌رو روند ایجاد موخوره در موهایتان شکل می‌گیرد.

6. موهایتان را نوک گیری کنید

روش های مراقبت از موی بلند

برای درمان موخوره، شکستگی، ضعیف و زبر شدن تارهای مو، لازم است موهایتان را هر 6 یا 8 هفته‌ای یکبار نوک گیری کنید. این راهکار باعث می‌شود آسیب کمتری موهایتان را تهدید کند و رشد آن را افزایش می‌دهد.

7. شانه های دندانه پهن را استفاده کنید

روش های مراقبت از موی بلند

افرادی که موی صاف و بلندی دارند، از گره‌خوردن تارهای موی خود رنج می‌برند. برای رفع این مشکل بهتر است از شانه‌های دندانه پهن استفاده کنید. روش دیگری که پیشنهاد می‌کنیم باز شدن سریع گره‌ها توسط اسپری نرم‌کننده است. به این منظور قسمت گره‌خورده را مقداری اسپری بزنید و چند دقیقه زمان برای خشک‌شدن آن بدهید. سپس برای شانه‌زدن از قسمت‌های پایین ساقه مو شروع کنید و در نهایت بخش‌های بالایی را به‌آرامی شانه کنید.

ازاین‌رو میزان ریزش مو کاهش می‌یابد و آسیب‌های جدی کمتر تارهای مو را در معرض خطر قرار می‌دهد. اگر هم قصد استفاده از برس را دارید، پیشنهاد می‌کنیم برس‌هایی که از الیاف طبیعی ساخته می‌شوند را تهیه کنید، چرا که باعث پخش‌شدن چربی طبیعی پوست سر به تارهای مو می‌شود.

8. استفاده از وسایل حرارتی مو را کم کنید

روش های مراقبت از موی بلند

با استفاده مدام و روزانه از وسایل حرارتی همچون اتوی مو و سشوار، به سست‌شدن، خشک و کدرشدن تارهای موی خود کمک می‌کنید. پس به‌جای استفاده از این لوازم، بهتر است روش‌های طبیعی و سالم‌تری را دنبال کنید. یکی از ایده‌های ما به شما بجای فر کردن موهایتان با اتوی مو، پیچیدن آن با حوله میکروفایبر است. 

درصورتی‌که برای رفتن به مکانی عجله دارید و باید سریعاً موهای خود را خشک کنید، قبل از به‌کاربردن سشوار، از یک سرم محافظ حرارتی مو استفاده کنید. با این روش از وزی و آسیب رسیدن به مو جلوگیری کنید و موهایی نرم و لطیف داشته باشید.

9. یکی از روش های مراقبت از موی بلند: استفاده از محصولات تقویت کننده

برای اینکه موهای بلندتان عمر بیشتری داشته باشد، بهتر است مواد مغذی موردنیاز آن را تأمین کنید. ازآنجایی‌که شامپوها، نرم‌کننده‌ها و محصولات حالت‌دهنده مو از مواد شیمیایی ساخته می‌شوند، پس از گذشت مدتی می‌تواند سلامت مو را به خطر بیندازد. ازاین‌رو استفاده از شامپوها و نرم‌کننده‌های ملایم و مناسب، به آب‌رسانی موها کمک زیادی می‌کند. کرم‌های ترمیم‌کننده نیز به‌عنوان یک مرطوب‌کننده برای ساقه مو شناخته می‌شود.

10. تغییر حالت مو

روش های مراقبت از موی بلند

بستن مو به مدل‌های نامناسب، باعث افزایش ریزش مو می‌شود. اکثر دخترخانم‌ها علاقه به مدل موی دم‌اسبی دارند. اما بهتر است بدانید این مدل مو فشار زیادی به ریشه مو وارد می‌کند و خطر شکستگی در موها به وجود می‌آید.

اگر نگران سلامت موی خود هستید، به دنبال مدل موهای آزادانه‌تری باشید. برای مثال بافت مو یا مدل موی گوجه‌ای، فولیکول و کوتیکول‌های مو را حفظ می‌کند؛ ازاین‌رو فشار کمتری به ریشه مو وارد می‌شود و همچنین ظاهر شما ساده و زیباتر به نظر می‌رسد.

11. آب زیاد بنوشید

روش های مراقبت از موی بلند

اگر می‌خواهید از خشکی پوست سر، وزی، شکنندگی و ضعیف‌شدن تارهای مو جلوگیری کنید، در طول روز به میزان کافی آب آشامیدنی بنوشید. این امر به تقویت ریشه مو کمک چشمگیری می‌کند و به‌مرورزمان شکستگی در تارهای مو کاهش می‌یابد. آب آشامیدنی سرشار از روی، مس، آهن و کلسیم است که همگی سلامت مو را در امان می‌دارد.

12. یکی از روش های مراقبت از موی بلند: رژیم غذایی بگیرید

یکی از روش های مراقبت از موی بلند: رژیم غذایی بگیرید

در کنار استفاده از محصولات مراقبتی مو، داشتن رژیم غذایی مناسب نیز روشی جهت مراقبت بهتر از موی بلند است. به این منظور استفاده از خوراکی‌هایی که دارای مواد مغذی زیر هستند، به سلامت موهای شما کمک زیادی می‌کند:

پروتئین

دلیل اصلی شکل‌گیری موها وجود پروتئین در بدن افراد است. ازاین‌رو کمبود پروتئین کافی، ریزش مو را افزایش می‌دهد. شما می‌توانید با مصرف غذاهایی مانند تخم‌مرغ، حبوبات، ماست و ماهی، به تأمین پروتئین موردنیاز بدن خود کمک کنید.

ویتامین ها

از جمله ویتامین‌های D ،C ،B و E از ریزش و سفیدی زودرس مو پیشگیری می‌کند. با خوردن سبزیجاتی همچون برگ سبز، آووکادو، اسفناج، تخمه آفتاب‌گردان، بادام، جگر، زرده تخم‌مرغ، گوجه‌فرنگی و مرکبات این دسته از ویتامین‌ها را در بدن خود فراهم کنید.

امگا 3

از ریزش موی خود رنج می‌برید؟ یکی از دلایل وجود این مشکل برای افراد، کمبود امگا 3 در بدنشان است. برای بهبود و افزایش دوباره رشد مو خوراکی‌هایی که دارای اسید چرب امگا 3 هستند را به وعده‌غذایی خود بیفزایید. از جمله این خوراکی‌ها به مواردی همچون ماهی چرب (ماهی سالمون و قزل‌آلا)، دانه چیا، بذر کتان، آووکادو، جو دو سر، گردو و دانه کدوتنبل اشاره می‌شود.

یکی دیگر از فواید امگا 3، آب‌رسانی پوست سر و تأمین مواد مغذی تارهای مو است.

امیدواریم این مطلب برایتان مفید باشد. شما چه راهکارهای دیگری را پیشنهاد می‌دهید؟ همان‌طور که می‌دانید مراقبت از موی بلند نسبت به موی کوتاه، نیاز به حساسیت بیشتری دارد. با انجام روش‌هایی که در بالا به آن اشاره شد، می‌توانید موهای بلندتان را درخشان و سالم نگه دارید.