برند لویی ویتون؛ کمپانی با ارزش و گران قیمت صنعت مد

شیدا رضایی 7 ماه پیش
13 دقیقه مطالعه
برند لویی ویتون

نام تجاری لویی ویتون از آن دسته برندهای معروف، مطرح و بین‌المللی است که جایگاه محبوب و ارزشمندی در صنعت مد برای خود دارد. کمتر کسی با این برند آشنایی ندارد و معمولاً همه افراد در هر کجای جهان از کیفیت محصولات آن باخبر هستند. برند لویی ویتون (Louis Vuitton brand) سالیان درازی را صرف طراحی و تولید بهتر کالکشن‌های خود کرد تا به این درجه از جهانی‌شدن دست یابد. اگر شما هم کنجکاوید تا سرگذشت این برند و نحوه پیمودن پله‌های ترقی و همچنین به اوج رسیدن آن را بدانید، در ادامه با مجله اینترنتی ژومنت همراه ما باشید.


آشنایی با لویی ویتون، کار آفرین خلاق با پشتکار قوی

آشنایی با لویی ویتون، کار آفرین خلاق با پشتکار قوی

حدود دو قرن پیش در تاریخ 4 اوت 1821، لویی ویتون (Louis Vuitton) در روستایی به نام آنچای واقع در شرق فرانسه چشم به جهان گشود. پدر او یک کشاورز بود و مادرش هم کار دوخت کلاه زنانه را انجام می‌داد. لویی در سن 10 سالگی مادرش را از دست داد و از این رو پدرش تصمیم به ازدواج دوباره گرفت.

متأسفانه، با حضور نامادری، ناسازگاری‌هایی بین لویی و نامادری‌اش پیش آمد. ازاین‌رو لویی در بهار 1835 با این وجود که 14 سال داشت، خانه را ترک کرد و با قدرت دنباله روی اهدافش شد. او قصد رفتن به پاریس را داشت و در همان سن با پای پیاده مسافت 470 کیلومتر را قدم زد و به شهر آرزوهایش رسید.

مهاجرت او از آنچای تا پاریس حدود دو سال طول کشید و لویی در طی این دو سال، تمام سختی‌های مسیر را به جان خرید. در نهایت او به فردی با روحیه سخت تبدیل شد و تجربه‌های ارزشمند زیادی را طی این دو سال کسب کرد.

مهاجرت و تجربه سختی های دشوار

در آن دوره، پاریس به‌عنوان شهری با موقعیت اقتصادی عالی و در راه رسیدن به صنعتی‌شدن در تلاش بود. همچنین قطار یکی از وسایل حمل‌ونقلی به شمار می‌رفت که اکثر مردم از خدمات آن برای جابه‌جایی و نقل‌مکان خود بهره می‌بردند. در این میان یک موضوع توجه لویی ویتون را به خود جلب کرد و آن هم چمدان مسافران بود! معمولاً آن‌هایی که قصد مسافرت با قطار را داشتند، برای به‌همراه‌داشتن وسایل موردنیاز و نگهداری از آن، به چمدان و کیف نیاز داشتند. البته آن‌ها از داشتن چمدان و کیف محروم نبودند؛ اما بهتر بود از کالاهایی با دوام بیشتر و کیفیت بهتر استفاده کنند تا در طول مسیر لوازم موردنیازشان ضربه نبیند یا آسیبی به آن وارد نشود.

ازاین‌رو بهانه‌ای شد تا لویی ویتون به فکر طراحی چمدان و کیف‌هایی با کیفیت قوی‌تری باشد. لویی برای رسیدن به این هدف، حدود 17 سال شاگردی مسیو مارشال، فردی جعبه‌ساز و متخصص در زمینه بسته‌بندی را کرد و در نهایت با امپراتوری ناپلئون سوم فرانسه در سال 1852، همسر فرمانروا که اوژنی نام داشت از او دعوت به همکاری در زمینه بسته‌بندی، طراحی و تولید جعبه برای قراردادن لباس و اکسسوری‌های ارزشمند کرد.

این موقعیت برای لویی ویتون زمینه پیشرفت کسب‌وکارش را فراهم می‌کرد و ازاین‌رو نمی‌توانست به پیشنهاد ملکه فرانسه دست رد بزند. بالاخره لویی وارد دربار شد و شروع به تعامل با مشتریان سلطنتی کرد. ثمره حضور او در دربار، تبدیل‌شدن به صنعتگری ارزشمند بود و موفق شد اولین مغازه خود را در سال 1854 در پاریس تأسیس کند. او تابلویی در ورودی کارگاهش قرار داد که متن آن این بود: بسته‌بندی اشیای شکننده به شکلی کاملاً ایمن، متخصص در روش‌های بسته‌بندی.

در ادامه لویی تصمیم به ازدواج و تشکیل خانواده گرفت و ازاین‌رو در سن 33 سالگی به بانویی به نام کلمنس‌امیلی پاریو (Clemence-Emilie Parriaux) ازدواج کرد.

خط تولید چمدان های مکعبی برند لویی ویتون

خط تولید چمدان های مکعبی برند لویی ویتون

طولی نکشید که لویی نخستین کالای خود را تولید و روانه بازار کرد. طراحی اولیه چمدان‌ها به شکل گرد بود و همین باعث می‌شد که اگر به‌صورت ناگهانی مقداری آب روی چمدان ریخت، خیلی سریع محو شود و اثری از آب در آن ناحیه نباشد. همچنین این مدل طراحی جلوی نفوذ آب به درون چمدان را می‌گرفت. تنها عیب این چمدان‌ها در این بود که هنگام چیدن آن‌ها در کنار یکدیگر، کار کمی دشوار می‌شد و فضای بیشتری را از آن خود می‌کرد. 

نوآوری جدید لویی ویتون که به شکل مکعب بود، فضای کمتری را اشغال می‌کرد و به‌راحتی می‌توانستند چند تا از این چمدان‌ها را روی یکدیگر قرار دهند. یکی از مزیت‌های این چمدان که قابل‌توجه قرار گرفت، استفاده از چرم ضد آب در ساخت آن بود؛ بنابراین اگر هم ناگهان آبی روی چمدان ریخت، لوازم درون آن خیس نمی‌شود.

با گسترش روند کسب‌وکار لویی ویتون، دومین کارگاهش را نیز در سال 1859 در روستایی دورافتاده از پاریس تأسیس کرد.

ایجاد مشکلات برای برند و سربلند بیرون آمدن لویی ویتون از آن ها

همچنان که لویی در تلاش بود که کسب‌وکار خود را ارتقا دهد مشکلاتی همچون سرقت هنری طرح‌هایش به وجود آمد. طبق آمار، بیشترین میزان جعل و کپی متعلق به کمپانی لویی ویتون است. ازاین‌رو با به‌وجودآمدن این مشکل، زیان بزرگی این برند را تهدید می‌کرد. به این منظور لویی بیکار ننشست و سعی در تلاش بود که هر چه سریع‌تر جلوی این زیان را بگیرد.

شروع به ساخت چمدان‌هایی با رنگ‌های دیگر کرد. مثلاً او در طراحی چمدان‌هایش از رنگ خاکستری استفاده می‌کرد. با به‌وجودآمدن این مشکل تصمیم گرفت چمدان‌هایی با طرح راه‌راه‌هایی به رنگ‌های بژ و قهوه‌ای تولید کند.

البته این مشکل باز هم به شکل دیگر گریبان‌گیر لویی ویتون شد! نگاهی به تاریخ می‌اندازیم. جنگی بین فرانسه و پروس ایجاد شد که از سال 1870 تا 1872 برای کمپانی لویی ویتون مشکلاتی را به وجود آورد. ارتش دشمن به آتلیه لویی حمله کردند و پس از غارت آن صفر تا صد آتلیه تخریب شد.

لویی ویتون پس از این شکست باز هم روی پای خود ایستاد و این قوی‌بودن را در همان سفر دو‌ساله خود به پاریس یاد گرفت. پس از گذشت چند ماه، لویی موفق شد کارگاهی در پاریس تأسیس کند. باورش کمی سخت است؛ اما کسب‌وکار لویی از قبل هم گسترش بیشتری پیدا کرد. او در سال 1885 موفق به بنای نخستین فروشگاه خود در آکسفورد واقع در لندن شد و آوازه برندش تا آنجا هم رسید. اما باز هم با مشکل سرقت طرح‌های برندش مواجه بود.

برای جلوگیری از این مشکل، کالاهایی با طرح‌های جدید و متنوع تولید می‌کرد. یکی از این کالاها طراحی الگوی مشهور دامیر (Damier Canvas) بود. همان‌طور که در تصویر بالا می‌بینید یک کالا با طراحی چهارخانه به رنگ‌های بژ و قهوه‌ای است که حکاکی نشان تجاری marque L. Vuitton déposée روی آن را مشاهده می‌کنید.

مرگ لویی ویتون و واگذاری مدیریت برند به نسل بعدی

مرگ لویی ویتون و واگذاری مدیریت برند به نسل بعدی

فعالیت لویی ویتون ادامه یافت تا متأسفانه در سال 1892 در سن 70 سالگی در گذشت. اما چرخه تولید این برند متوقف نشد و ژرژر ویتون، تنها باقی‌مانده از نسل ویتون، مدیریت شرکت لویی ویتون را قبول کرد.

همان‌طور که ژرژر سرگرم تولید نوآوری‌های جدید بود، عقاید پدرش در طراحی و تولید را هم فراموش نمی‌کرد. او شروع به افزودن قسمت‌های جدید به شرکت کرد و با تغییر تعدادی از بخش‌ها، برند را به درجه‌ای موفق و لوکس‌تر از همیشه رساند.  در همین حین برند پله‌های ترقی را برای جهانی‌شدن پست سر می‌گذاشت.

طراحی مونوگرام معروف LV

طراحی مونوگرام معروف LV

حتماً تابه‌حال نشان LV را روی کالکشن‌های برند لویی ویتون دیده‌اید؟ ژرژر ایده طراحی این مونوگرام را در کنار طرح الماس، دایره و گل چهارپر داد. همچنین برای جهانی‌شدن این برند، سفری به شهرهای بزرگ همچون آمریکا داشت تا بتواند محصولاتش را در آنجا به فروش برساند. برای گسترش کسب‌وکار خود، علاوه بر طراحی چمدان، ایده تولید کیف‌های مسافرتی را هم پیشنهاد داد و عرضه کرد.

در نهایت ژرژر ویتون در سال 1936 با 79 سال سن، درگذشت و مسئولین برند به پسرش گاستون ویتون واگذار شد.

خط تولید کیف های دستی و اکسسوری

خط تولید کیف های دستی و اکسسوری

علاوه بر چمدان، این برند در طراحی و تولید کیف و اکسسوری نیز فعالیت می‌کرد. نخستین طرح آن، کیف‌های مسافرتی سایز بزرگ است. در سال 1930 کیف کیپال (Keepall) طراحی و تولید شد. سپس دو سال بعد اسپیدی، کیف دستی با سایزی کوچکتر به بازار عرضه شد. این مدل از اولین کالکشن کیف دستی این برند بود که می‌توانستند از آن در استایل‌های روزمره به کار ببرند. نسخه های دیگر مشابه آن به نام‌های نوئه و پاپیون نیز وارد بازار شدند. 

برند لویی ویتون از سال 1945 تا 2000، خط تولید خود را گسترش داد و کالکشن‌هایی از کیف کوچک، کیف پول و اکسسوری‌های مختلفی را رونمایی کرد. با مرگ گاستون ویتون در سال 1970، مسئولیت شرکت به دست هنری راکامیه (Henry Racamier) داماد خانواده ویتون واگذار شد. 

او می‌دانست که نام این برند در سراسر جهان می‌درخشد و از این رو تصمیم به تأسیس فروشگاه‌های بیشتری کرد. 

در سال 1987 موقعیتی به وجود آمد که به شهرت و گسترش بیشتر کمپانی لویی ویتون کمک می‌کرد. همکاری لویی ویتون، موت‌اندچاندون (Moet & Chandon) و هنسی (Hennessy) با یکدیگر و ساخت مجموعه LVMH، به‌عنوان یکی از پله‌های رسیدن به موفقیت این برند به شمار می‌رفت. از این رو نتیجه این همکاری به تولید کالاهای لوکس و مد جهانی کمک کرد.

مارک جیکوبز، نخستین مدیر خلاق برند لویی ویتون

مارک جیکوبز، نخستین مدیر خلاق برند لویی ویتون

این نخستین باری بود که شرکت لویی ویتون تصمیم به استخدام مدیر خلاق دارد. در سال 1997، مارک جیکوبز، فشن دیزاینر آمریکایی که سابقه همکاری با برند بالنسیاگا را داشت، برای طراحی کالکشن‌های زنانه و مردانه با شرکت لویی ویتون همکاری جدیدی را راه اندازی کرد. او در عرض یکسال موفق شد تا از اولین کالکشن خود رونمایی کند. 

با حضور مارک، شرکت لویی ویتون دهه اول قرن جدید را به تولید محصولات مدرن پرداخت. نخستین تولیدات این برند به جواهرات سال 2001 و مجموعه ساعت سال 2002 اختصاص می‌یابد. مارک خلاق در طراحی مونو گرام LV از رنگ‌های متفاوتی استفاده کرد و زمانی را هم مشغول به تولید مجموعه‌های ورنیس و دامیر گرافیت بود.

به لطف مارک، طراحانی متخصص به همکاری با شرکت لویی ویتون پرداختند و ستارگانی همچون مدونا، آنجلیا جولی، بونو، کیت ریچاردز و اسکارلت جوهانسون به‌عنوان چهره‌های لویی ویتون از آن‌ها دعوت به همکاری شد.

ازآنجایی‌که مارک جیکوبز فردی خلاق بود پیشنهاد داد استفان اسپروس نسخه‌ای گرافیتی از مونو گرام این شرکت تجاری را طراحی کند. ازاین‌رو نام این برند را بر روی طرح سنتی بژ و قهوه‌ای کالکشن خود حکاکی کرد. در تصویر بالا می‌بینید که کیف جلوه مدرن‌تری دارد.

مارک تصمیم گرفت نسخه‌های جدیدی از این اکسسوری را تولید و روانه بازار کند. ازاین‌رو در بهار 2007 کیف تمام جین را طراحی کرد و دو سال بعد یعنی بهار 2007 کیف مسنجر رنگ‌آمیزی شده آمبره و پاییز همان سال، کیفی با طراحی تزئینات پولکی را تولید و به فروشگاه‌ها عرضه کرد.

تولیدات مارک جیکوبز افزایش یافت و اکسسوری‌های دیگری همچون کلاه، جوراب شلوار، دست پوش خز و حتی چتر نیز با مونو گرام LV طراحی شد.

کناره گیری مارک جیکوبز و واگذاری مدیریت به سه طراح فوق العاده

در سال 2013 مارک جیکوبز تصمیم گرفت مدیریت را کنار بگذارد و تلاش برای پیشرفت و گسترش برند خود کند. با کناره‌گیری مارک، سه طراح به نام‌های نیکلاس گسکیر (Ghesquière) طراح کالکشن زنانه، کیم جونز فشن دیزاینر پوشاک مردانه و دارن اسپازیانی در زمینه تولید کالاهای لوکس چرمی در این شرکت استخدام شدند. پس از آن نیز یک طراح مد آمریکایی با نام ویرژیل آبلو در سال 2018 به‌عنوان آخرین استخدامی، مسئولیت بخش پوشاک مردانه را بر عهده گرفت.

حال ویرژیل آبلو و نیکلاس گسکیر به‌عنوان بزرگ‌ترین طراحان برند لویی ویتون فعالیت می‌کنند و تمام هدف خود را روی طراحی‌های آینده‌نگرانه و نوآوری‌های جدید اختصاص دادند. پس از مارک جیکوبز گسکیر دومین فردی بود که نحوه قرارگیری مونو گرام LV و شکل اصلی آن را روی کالکشن‌های لویی ویتون تغییر داد. از جمله پیچیدن مونو گرام و موج‌دار کردن حالت آن روی کیف‌های دستی پاییز 2014، حکاکی گل چهار پر روی پاشنه بوت‌های بهار 2015 و لباس‌های چرمی با طرح گل‌های سوراخ‌دار در سال بعد تولید و روانه بازار شد.

کلیدهای موفقیت برند لویی ویتون

کلیدهای موفقیت برند لویی ویتون

بالاخره لویی ویتون در جایگاه ارزشمندترین کمپانی مد جهانی باارزش 51 میلیارد دلار قرار دارد. اگر بخواهیم به یکی از درآمدهای این برند اشاره کنیم به سال 2020 در آمد حدود ۴۴.۷ میلیارد یورو تعلق می‌یابد. این برند در حال حاضر مشغول به فعالیت در 50 کشور دنیا است و حدود 5003 فروشگاه در اقصی‌نقاط جهان با نام این برند تأسیس شد. حال می‌خواهیم بدانیم دلیل اصلی این همه جنجالی چیست؟

کیفیت محصول، طراحی خاص، مواد اولیه مرغوب و استخدام افراد ماهر

کیفیت محصول، طراحی خاص، مواد اولیه مرغوب و استخدام افراد ماهر

می‌خواهید دلیل اصلی موفقیت برند لویی ویتون را بدانید؟ 168 سال از قدمت این برندمی‌گذرد و کیفیت محصولات آن تا به امروز در همه جا حرف اول را می‌زند. کارگرانی که در شرکت این برند مشغول هستند حداقل 18 ماه تا 2 سال دوره کار آموزی را می‌گذرانند تا به فردی متخصص تبدیل شوند. در روند ساخت و تولید محصولات این برند، از مواد اولیه با بهترین کیفیت بهره می‌برند. محصولات لویی ویتون متمایز از بقیه هستند و تنها دلیل آن هم استفاده از طرح‌های خاص هنگام تولید آن‌هاست.

برنامه ریزی، ایجاد ذوق و درخواست

در تجارت لویی ویتون ایجاد ذوق و اشتیاق در روحیه خریداران کلید اصلی موفقیت آن‌ها است. این شرکت با استخدام طراحان خلاق با ایده‌های خاص و جدید، کالکشن‌هایی تولید می‌کند تا اشتیاق خرید در مشتریان را افزایش دهد. همچنین حوزه‌ای را به همکاری با مدارس طراحی اختصاص دادند و ازاین‌رو کارآموزان را با حمایت قوی‌تری رشد می‌دهند.

این برند تخصصی قدم به جلو می‌گذارد و با طراحان با استعدادی همچون تاکاشی موراکامی، یایویی کوزاما، استفان اسپروس و کارل لاگرافلد همکاری سفت و سختی را انجام می‌دهد تا محصولاتی منحصربه‌فرد و باکیفیت را روانه بازار کند.

بازارهای برند لویی ویتون در سراسر دنیا

شرکت لویی ویتون در 50 کشور از سراسر دنیا بازارهایی را با نام تجاری خود اختصاص داد. همچنین کشورهایی نظیر چین، ژاپن، هند و سنگاپور از این برند استقبال ویژه‌ای داشتند. اگر بخواهیم به محبوبیت این برند در ژاپن اشاره کنیم به افتتاح اولین فروشگاه لویی ویتون در سال 1918 می‌پردازیم. درصد بیشتری از فروش کالکشن‌های این برند متعلق به دوره افتتاح فروشگاه لویی ویتون تا اوایل دهه 2000 در ژاپن است. همچنین درصد استفاده از کیف‌های دستی لویی ویتون بین خانم‌های ژاپنی بیشتر است.

چین هم یکی دیگر از کشورهایی است که در آن از بازار لویی ویتون استقبال زیادی شد. منظور از استقبال فروش 22 میلیون دلار از کالکشن‌های این برند در بزرگ‌ترین فروشگاه لویی ویتون واقع در شانگهای است.

قفل های برند لویی ویتون

قفل های برند لویی ویتون

حال به سراغ قفل‌هایی که این شرکت تولید می‌کند می‌پردازیم. درصد بیشتری از زیبایی کیف‌های ویتون به وجود قفل در طراحی آن تعلق دارد. در ضمن از قفل‌های کوچک لویی ویتون به‌عنوان آویز کیف، جاسوئیچی و گردن‌بند نیز به کار برد.

این قفل‌ها از همان ابتدا در این برند حضور داشتند. در تولید چمدان‌ها، قفل‌هایی قرار می‌گرفت تا لوازم درون چمدان از نظر نگهداری در جایی امن باشد. بازکردن این قفل کاملاً کار دشواری برای سارقان بود و همین یکی از مزیت‌های چمدان‌های لویی ویتون به شمار رفت. برای اطمینان بیشتر، از قفل‌سازان بزرگ نیز درخواست شکستن قفل را کردند و در نهایت آن‌ها درخواست را رد کردند و از حضور خود به این چالش منصرف شدند. همچنین در سال 1901 لویی ویتون تصمیم با ساخت قفل‌های مخصوصی گرفت که در حال حاضر به‌عنوان یک اکسسوری شیک در میان افراد کاربرد دارد.

نظرتان درباره این برند و کالکشن‌هایش چیست؟ آیا شما هم از محصولات این برند خریداری کرده‌اید؟ برندهای محبوب خود را معرفی کنید.