همه چیز درباره مد پایدار

18 دقیقه مطالعه
مد پایدار

مد پایدار (Sustainable fashion) اصطلاحی است که این روزها به طور چشمگیری مورد استفاده قرار می گیرد؛ زیرا همه ما روز به روز بیش از پیش از تأثیرات زیست محیطی جدی لباس های خود آگاه می شویم. این صنعت مسئول انتشار تکان دهنده 4 تا 10 درصد از گازهای گلخانه ای جهانی در هر سال است. رقمی که با توجه به فوریت بحران آب و هوایی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم، نمی توان آن را نادیده گرفت. آلودگی پلاستیک، جنگل زدایی، از بین رفتن صخره های مرجانی و تنوع زیستی، کمبود آب، همگی از مشکلات صنعت پوشاک است و نقش مهمی در آسیب های زیست محیطی و انسانی دارد. خبر خوب این است که مد پایدار بسیاری از این مسائل را به گونه‌ای که ممکن است انتظار آن را نداشته باشید، برطرف می‌کند. اگر علاقمند به آشنایی بیشتر با این مد  و همچنین برند های مد پایدار هستید. به خواندن  این مقاله از مجله مد و فشن ژومنت ادامه دهید.


تاریخچه مد پایدار

از زمان فروپاشی کارخانه پوشاک رانا پلازا در بنگلادش در سال 2013 که منجر به کشته شدن هزاران کارگر شد، علاقه صنعت مد به مد پایدار و اخلاقی به شدت افزایش یافته است. از آن زمان، هر سال، با گرامیداشت این فاجعه، سازمان‌های متعدد در جهت آموزش تأثیرات صنعت مد بر مردم و محیط‌ زیست و همچنین تشویق آن‌ها به انتخاب‌های بهتر تبلیغات زیادی را انجام دادند.

مد پایدار این روز ها مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. برای درک بهتر این موضوع ضروری است که نگاهی به تاریخ بیندازیم تا متوجه شروع این جنبش شویم. پس انقلاب‌ صنعتی پیشرفت‌های فن‌آوری جدید، مانند ماشین بخار، بهره‌وری را به‌طور چشمگیری افزایش داد.

بعد از انقلاب صنعنتی با افزایش چشمگیر استفاده از ماشین بخار و همچنین در آغاز قرن بیستم، تولید پوشاک بیشتر شد. در دهه 1950 با افزایش مصرف کنندگان نرخ تولید و مصرف به لطف بازاریابی افزایش یافت. این زمانی بود که شاهد آغاز جنبش مد پایدار بودیم. از اواخر دهه 1960، جامعه مصرف‌گرا با جنبش‌های شورشی مواجه شد که انقلاب هیپی آغازگر آن بود. در نتیجۀ این جنبش ها جامعه پارچه‌های طبیعی و بازگشت به سبک زندگی ساده‌تر را پذیرفت که آشکارا ضد مد بود. در همان زمان، جنبش‌ "مدهای زیست‌محیطی"، نزدیک‌تر به جنبش‌های مد پایدار امروزی، شروع به ظهور کردند.

تاریخچه مد پایدار

تعریف Sustainable fashion

مد پایدار به رویکردی سازگارتر با محیط زیست برای طراحی، تولید و مصرف لباس اشاره دارد، تا مطمئن شویم که آسیبی به سیاره‌مان وارد نمی‌کنیم و تمام منابع طبیعی آن را به کار نمی‌گیریم. به همین دلیل است که کاهش انتشار CO2، رسیدگی به تولید بیش از حد، کاهش آلودگی و ضایعات، حمایت از تنوع زیستی، مطمئن شدن از پرداخت دستمزد عادلانه به کارگران پوشاک و داشتن شرایط کار ایمن، همگی برای ماتریس پایداری، حیاتی هستند.

برندهای مد پایدار، مد را به گونه‌ای ایجاد می‌کنند که بیشترین توجه را به بشریت و محیط‌ زیست داشته باشد و تا جایی که ممکن است تأثیرات محیطی را کاهش می‌دهند. هدف نهایی داشتن سیستمی است که بدون برجای گذاشتن ردپای منفی کار کند. در این راستا بهتر است ما هم به طور کامل در عادت خرید و نحوه مصرف لباس خود تجدید نظر کنیم.

تعریف Sustainable fashion

اهمیت مد پایدار

مد پایدار بر افزایش عمر لباس ها، استفاده از مواد بازیافتی و به طور کلی "بازیافت" تمرکز دارد. امروزه بازیافت و لباس‌های بازیافتی نیز محبوبیت پیدا کردند، همچنین شیوه ی اقتصاد دایره‌ای، که روشی برای افزایش ارزش لباس‌های قدیمی را ترویج می‌کند، نیز تاثیر مثبتی در این زمینه دارد. حالا دیگر به لطف بسیاری از جنبش‌ها و سازمان‌ها، متوجه می‌شویم که جامعه مصرف‌گرای ما چقدر برای مردم و سیاره ما مضر است. گاهی اوقات می توان مد را بیهوده دانست، اما صنعت مد یکی از مهره های اصلی اقتصادی در بازار است که به طور قابل توجهی بر انسان ها در سراسر جهان و همچنین محیط زیست تأثیر می گذارد. در این بخش از مقاله تمام آنچه که باید در مورد اهمیت این موضوع بدانید را جمع آوری کردیم.

کمتر و بهتر بخرید

ممکن است شعار "کمتر و بهتر بخر" کمی کلیشه ای باشد، اما در هنگام خرید بهتر است در نظر داشته باشید که سالانه 100 میلیارد لباس در جهان تولید می شود و این باعث آسیب به محیط زیست می شود. هریت ووکینگ (Harriet Vocking)، مدیر ارشد استراتژی سازمان Eco-Age و همچنین مشاور مد پایدار قبل از خرید توصیه می‌کند که سه سوال بسیار مهم را از خود بپرسید: "چه چیزی می‌خرید و چرا؟ واقعا به چه چیزی نیاز دارید؟ آیا حداقل 30 بار آن را می پوشید؟"

سرمایه گذاری روی برندهای مد پایدار

خرید بهتر همچنین می‌تواند به معنای حمایت از طراحانی باشد که شیوه‌های پایدار را ترویج می‌کنند، از جمله افرادی مانند Ahluwalia، Connor Ives و Collina Strada که همگی از پارچه های به روز در طراحی‌های خود استفاده می‌کنند. محدود کردن جستجوی شما برای اقلام خاص نیز می تواند به برند ها برای تولید لباس های پایدار کمک کند.

خرید دست دوم و قدیمی

در حال حاضر به لطف برخی از سایت‌ها، لباس های دست دوم به راحتی در دسترس همه قرار گرفتند. با خرید لباس قدیمی نه تنها عمر این لباس‌ها را افزایش می‌دهید بلکه تأثیرات محیطی کمد لباس خود را کاهش می‌دهید. شما می‌توانید تکه‌های منحصربه‌فردی را نیز بیابید که هیچ کس دیگری مالک آن نخواهد بود!

لباس اجاره ایی

به جای خرید یک لباس جدید برای عروسی یا دورهمی در تابستان، اکنون راحت تر از همیشه می توانید لباس خودتان را اجاره کنید. طبق یک مطالعه، 50 میلیون لباس تنها یک بار در تابستان در بریتانیا خریداری و مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به اینکه معادل یک کامیون زباله پارچه در هر ثانیه سوزانده و دفن می شود. این عادت کثیفی است که باید به سرعت کنار بگذاریم.

اهمیت مد پایدار

از شستشوی سبز خودداری کنید

شستشوی سبز (Greenwashing) زمانی است که یک سازمان، زمان و هزینه بیشتری را صرف بازاریابی خود به عنوان دوستدار محیط زیست می کند تا اینکه واقعاً تأثیرات زیست محیطی خود را به حداقل برساند. این یک ترفند بازاریابی فریبکارانه است که برای گمراه کردن مصرف کنندگانی است که ترجیح می دهند کالاها و خدمات را از برندهای آگاه به محیط زیست خریداری کنند. این روزها با آگاهی بیشتر می توانید برندهایی که از ادعاهای مبهم، گمراه کننده یا نادرست استفاده می کنند تا خود را دوستدار محیط زیست نشان دهند به راحتی شناسایی کنید. به واژه‌های رایجی مانند: پایدار، دوستانه با محیط زیست، آگاهانه و مسئول توجه کنید تا متوجه شوید که آیا این برندها سیاست‌های دقیقی برای حمایت از ادعاهای خود دارند یا خیر.

از شستشوی سبز خودداری کنید

آگاهی ازجنس پارچه

درک تأثیر مواد در خریدهای پایدارتر بسیار مهم است. یک قانون خوب این است که از مواد مصنوعی مانند پلی استر، که 55 درصد لباس‌ها را در سراسر جهان تشکیل می‌دهد، اجتناب کنید. به این دلیل که این مواد از سوخت‌های فسیلی تشکیل شدند و سال‌ها طول می‌کشد تا تجزیه شوند.

همه محصولات با مواد طبیعی یکسان تولید نمی شوند: به عنوان مثال، پنبه ارگانیک به میزان قابل توجهی از آب کمتری نسبت به پنبه معمولی استفاده می کند و از آفت کش های مضر در تولید آن استفاده نمی‌شود.

به دنبال گواهینامه های استاندارد جهانی نساجی ارگانیک (برای پنبه و پشم)، گروه کاری چرم (برای چرم) و شورای نظارت بر جنگل (برای ویسکوز) باشید. تا مطمئن شوید که مواد مورد استفاده برای ساخت لباس های شما تأثیر کمتری بر سیاره ما دارند. مواد بازیافتی نیز تاثیر کمتری نسبت به مواد اولیه دارند، اما ارزش این را دارد که در نظر داشته باشید که آیا این منسوجات پس از اتمام کار دوباره قابل بازیافت هستند یا خیر.

مد پایدار باعث کاهش تولید می شود

صنعت مد جهانی سالانه مقدار زیادی گازهای گلخانه‌ای منتشر می‌کند، بنابراین به طور گسترده و فعال در گرمایش جهانی نقش دارد. یکی از دلایل این است که اکثریت قریب به اتفاق لباس های مورد علاقه ما بر پایه نفت است. و از سوخت های فسیلی از جمله پلی استر، اکریلیک و نایلون تولید شدند. این مواد در مرحله تولید به انرژی بیشتری نسبت به الیاف طبیعی یا بازیافتی نیاز دارند.

برندهای پایدار در طرف دیگر اغلب از موادی مانند پارچه‌های طبیعی یا بازیافتی استفاده می‌کنند. این مواد با کمترین میزان عملیات شیمیایی، کمترین مقدار آب، کمترین انرژی و بدون کود یا آفت‌کش تولید می‌شوند. اکثر پارچه های ارگانیک مانند کتان، کنف، پنبه ارگانیک تجزیه پذیر هستند. این نوع پارچه ها سازگار با محیط زیست هستند.

آگاهی در مورد مد وگان (vegan fashion)

در حالی که مواد تشکیل شده از حیوانات، مانند چرم و پشم، با نگرانی های زیست محیطی و اخلاقی همراه هستند، جایگزین های گیاهی که اغلب از مواد مصنوعی مانند PVC ساخته می شوند، می توانند برای سیاره ما مضر باشند. حتی جایگزین‌های گیاهی معمولاً حاوی مقداری مواد مصنوعی هستند، اگرچه این مسئله احتمالاً با گذشت زمان بهبود می‌یابد. مد پایدار باعث نجات جان حیوانات می شود. صنعت مد عاشق کشتن حیوانات برای مد است. تخمین زده می شود که صنعت چرم به تنهایی سالانه بیش از 430 میلیون حیوان را سلاخی می‌کند و از بین می برد.

آگاهی در مورد مد وگان-مد پایدار

مد پایدار از شرایط کار منصفانه تر و ایمن تر پشتیبانی می کند

با توجه به اینکه همه‌گیری کرونا، مشکلات شدید کارگران پوشاک در سراسر جهان را برجسته می‌کند. همه ما می‌خواهیم نسبت به لباس‌هایمان احساس خوبی داشته باشیم، و شامل این است که بدانیم تحت چه شرایطی تولید شدند. ضروری است که افرادی که لباس‌های ما را می‌سازند، دستمزد منصفانه‌ای دریافت کنند و شرایط کار ایمن داشته باشند.

حداقل دستمزد، ساعات کار بی پایان، شرایط بهداشتی و ایمنی غیرقابل قبول و ممنوعیت اتحادیه های کارگری، واقعیتی است که برای اکثر کارگران پوشاک در بخش مد مخصوصا فست فشن (fast fashion) وجود دارد. علاوه بر این، آزار کلامی و فیزیکی هنوز در بسیاری از بخش‌های صنعت رایج است.

بیشتر بخوانید: فست فشن چیست؟

شرایط کار منصفانه مد پایدار

برندهای مد پایدار از ارائه شرایط کاری انسانی، مراقبت های بهداشتی و دستمزد عادلانه برای کارگران خود حمایت می کنند. به طور کلی، آنها هدف بزرگ تری را در جهت ایجاد فرصت های اقتصادی برای افراد نیازمند برای پایان دادن به فقر نشان می دهند. در مد پایدار به دنبال برندهایی باشید که آشکارا اطلاعات مربوط به کارخانه‌هایشان و سیاست‌هایشان در مورد دستمزد و شرایط کاری را در اختیار عموم قرار می‌دهند.

به دنبال اهداف علمی باشید

برای آگاهی از اینکه برندها در مورد کاهش اثرات زیست محیطی خود چقدر جدی هستند، یک روش خوب برای شروع به بررسی این است که آن ها به اهداف علمی تا چه اندازه متعهد هستند. برای مثال، کرینگ و باربری مالک گوچی برندی است که در طرح اهداف مبتنی بر علم ثبت نام کرده اند که اهدافی برای کاهش انتشار CO2 که مطابق با توافق نامه پاریس دارند.

حمایت از برندهایی با تاثیر مثبت

برندهای حامی محیط زیست، مانند Mara Hoffman و Sheep Inc، شروع به بررسی چگونگی تاثیر مثبت مد بر محیط ‌زیست کردند. یکی از موارد آن احیا کشاورزی است، که شامل شیوه های کشاورزی مانند کشت نکردن و کشت محصولات پوششی است. که این کار یک روند رو به رشد در مد است و هدف آن بازگرداندن سلامت خاک و تنوع زیستی است.

مد پایدار حافظ سلامتی

معمولا اجناس فست مد قبل از تولید، تحت یک فرآیند شیمیایی طولانی و شدید قرار می گیرند. حدود 8000 ماده شیمیایی مصنوعی مختلف برای رنگ رزی، سفید کننده و فرآیند مرطوب کردن لباس ها استفاده می شود. این مواد شیمیایی اغلب باعث بیماری یا حتی مرگ در میان کشاورزان می شوند و نقایص مادرزادی جدی را به فرزندانشان وارد می کنند. برخی از این مواد شیمیایی برای سلامتی ما نیز خطرناک هستند، زیرا پوست ما هر چیزی را که روی آن قرار می دهیم، از جمله مواد شیمیایی موجود در لباس هایمان را جذب می کند. مطمئن شوید که همیشه لباس‌های جدید را قبل از استفاده برای اولین بار بشویید و لباس‌های دارای برچسب گواهی محتوای شیمیایی مانند OEKO-TEX®، GOTS، یا BLUESIGN® را بررسی کنید. همچنین مراقب گواهینامه های Made in Green باشید که الزامات استفاده از مواد شیمیایی را در طول فرآیند تولید مشخص می کند.

مد پایدار حافظ سلامتی

مد پایدار به آب کمتری نیاز دارد

آب منبع اصلی صنعت مد است. از آب تقریباً برای تمام لباس های ما در فرآیند رنگ رزی و تکمیل استفاده می شود. به طور خاص، پنبه به شدت به آب وابسته است، اما این محصول معمولاً در مناطق گرم و خشک که آب کمیاب است، کشت می شود. در مقابل، پنبه ارگانیک در مقایسه با پنبه معمولی مصرف آب را تا 91 درصد کاهش می دهد. با این حال، تنها 1 درصد از تولید جهانی پنبه تا به امروز ارگانیک است. با توجه به اینکه تولید منسوجات سالانه از 93 میلیارد متر مکعب آب استفاده می کند که معادل 37 میلیون استخر شنای المپیک است. همه ما باید نسبت به مصرف آب برای شستشوی لباس هایمان هوشیارتر باشیم. همانطور که قبلا ذکر شد، پنبه ارگانیک به طور قابل توجهی آب کمتری نسبت به پنبه معمولی مصرف می کند.

صرفه جویی در مصرف آب

اجتناب از آلودگی میکروپلاستیک

از آنجایی که اجتناب از مواد مصنوعی مانند: نایلون و الاستین در لباس‌ها به طور کلی دشوار است، شستن لباس‌ها می‌تواند هزاران میکروپلاستیک را در راه آب ها و اقیانوس‌ها آزاد کند و به حیات دریایی آسیب برساند. خوشبختانه، یک راه حل ساده برای این کار وجود دارد، آن هم استفاده از یک فیلتر میکروپلاستیک مانند کیسه های لباسشویی است، که می توانید لباس ها با الیاف مصنوعی را در آن قرار دهید.

اجتناب از آلودگی میکروپلاستیک

مد پایدار باعث می شود که دوباره لباس هایمان را دوست داشته باشیم

خیلی آسان است که با نگاه کردن به یک لباس زیبا در یک فروشگاه، فراموش کنید که یک داستان و چرخه زندگی پشت آن وجود دارد. آگاهی از تمام جنبه های منفی این صنعت، باعث می شود که رفتار ما به مصرف گرایی آگاهانه تر شود و به فردی دوستدار سیاره، حیوانات و مردم تبدیل شویم.مراقبت از لباس برای طولانی کردن عمرآن ها از ویژگی مد پایدار است. تمدید عمر لباس‌هایتان در کاهش اثر محیطی آن نقش به سزایی دارد.

اطمینان حاصل کنید که لباس‌هایتان تا جایی که ممکن است ماندگاری بیشتری داشته باشند، آن‌ها را بیش از حد نشویید (که باعث کاهش انتشار CO2 و مصرف آب می‌شود) و همچنین به جای بیرون ریختن آن‌ها، آن‌ها را تعمیر کنید. هنگام تمیز کردن کمد خود، آگاه بودن در مورد نحوه دور انداختن لباس‌هایتان کمک می‌کند تا آنها را در محل دفن زباله نگذارید.

مد پایدار باعث می شود که دوباره لباس هایمان را دوست داشته باشیم

فروش مجدد لباس‌هایتان یا سازمان‌دهی تعویض لباس بهترین راه برای اطمینان از این که آن ها زندگی دومی خواهند داشت، و همچنین راه دیگر کمک مالی به سازمان‌های خیریه و سازمان‌هایی است که به دنبال لباس‌های دست دوم هستند. برای لباس های فرسوده که دیگر قابل تعمیر یا استفاده مجدد نیستند، در صورت امکان به دنبال طرح های بازیافت مخصوص آن موارد باشید.

چرخه ی پایدار

اخیراً درباره ایجاد یک صنعت مد مدور صحبت‌های زیادی شده است. سیستمی که در آن همه لباس‌ها را می‌توان دوباره استفاده کرد، بازیافت کرد یا به زمین بازگرداند. اما صنعت مد پایدار تا تبدیل شدن به صنعت دایره‌ای فاصله دارد. فکر کردن در مورد اینکه آیا لباس‌های شما می‌توانند مجدداً به طرق مختلفی وارد سیستم شود، در مورد بحث پایداری اهمیت بسیاری دارد.

چرخه پایدار

زمان آن رسیده است که تأثیر تصمیمات خرید خود را بشناسیم. نه به عنوان بخشی بی اهمیت از سبک زندگی مدرن، که با هر فصل تغییر می کند، بلکه به عنوان یک مسئولیت زیست محیطی و انسانی که می تواند آینده سیاره ما را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. در پایان روز، می‌توانیم انتخاب کنیم که آیا می‌خواهیم بخشی از مشکل یا بخشی از راه‌ حل باشیم. به نقل از آنه لاپه (Anne Lappe) بگوییم: "هر بار که پول خرج می‌کنید، به نوع دنیایی که می‌خواهید رأی می‌دهید."

چرخه مد پایدار

برند های مد پایدار

همانطور که گفتیم، صنعت مد مسئول بخش بزرگی از انتشار کربن، مصرف آب و زباله های نساجی است. به ویژه مد سریع بیشترین تأثیر را بر محیط زیست بر پایداری اجتماعی دارد، در این صنعت لباس ها معمولاً با مواد نامناسب و مضر تولید می شوند. در اینجا 6 برندی که برای پایداری زیست محیطی و اجتماعی تلاش می کنند؛ را با یکدیگر بررسی می کنیم.

 زارا Zara

زارا  اعلام کرد، قصد دارد تا سال 2022، 50 درصد از محصولات خود را در محدوده Join Life خود قرار دهد. این خط از محصولات با استفاده از فرآیند و مواد اولیه تولید می‌شوند که تأثیر کمتری بر محیط‌زیست دارند. این شرکت اکنون در حال بازیافت و استفاده مجدد از تمام جعبه ها، کیسه ها، آویزها است. زارا همچنین قصد دارد تا سال 2025 از منسوجات و مواد صرفاً پایدار استفاده کند.

زارا برند های مد پایدار

 لباس های گیاهی Plant Faced

لباس های گیاهی یک برند پوشاک 100٪ وگان هستند، آنها متعهد به ایجاد محصولات پایدار و اخلاقی هستند. محصولات از مواد پایدار ساخته شدند که برای تمام عمر قابل استفاده هستند. پوشاک Plant Faced برای بسته بندی خود از کاغذ 100% بازیافت شده با جوهرهای مبتنی بر آب استفاده می کند.

 مودجین Mudjeans

شلوارهای مودجین از موادی با منابع پایدار ایجاد می‌شود که 40 درصد آن‌ها جین بازیافتی هستند. تمامی محصولات کاملا گیاهی هستند. در طول 3 سال گذشته برند مودجین، 300 میلیون لیتر آب را صرفه جویی کرده است.  12000 شلوار جین را از محل دفن زباله نجات داده است و به دلیل تلاش های خود در بازیافت از 700000 کیلوگرم CO2 جلوگیری کرده است.

برند TOMS  

TOMS یک برند کفش است، آنها به خاطر کمپین یکی برای یک خود شناخته شدند. به ازای هر جفت کفشی که توسط مشتری خریداری می شود یک جفت دیگر برای کودک نیازمند ارسال می شود. این شرکت در حال حاضر در حال کار بر روی روش هایی برای کاهش تأثیر آنها بر محیط زیست است، آنها اکنون از پنبه و بسته بندی 100٪ پایدار استفاده می کنند. آنها همچنین قصد دارند از 80 درصد مواد بازیافتی استفاده کنند.

برند های مد پایدار

  برند Levi’s

Levi’s متعهد به پوشیدن لباس جین پایدار است. این برند محصولاتی تولید می کند که مادام العمر ماندگار هستند، محبوب ترین مورد آنها جین 501 برای اولین بار بیش از 150 سال پیش ساخته شد.

Levi's قصد دارد با استفاده از تکنیک مصرف آب کمتر، مصرف آب خود را تا 80 درصد کاهش دهد و همچنین انتشار گازهای گلخانه ای را تا 25 درصد کاهش دهد.

برند معروف آدیداس در مد پایدار

آدیداس پایداری و استفاده از مواد بازیافتی خود را افزایش داده است. این برند قصد دارد از سال 2024 به بعد فقط از پلی استر بازیافتی استفاده کند تا تأثیر آنها بر محیط زیست کاهش یابد. آدیداس همچنین قصد دارد مصرف آب را در تولید کاهش دهد، 20 درصد انرژی مصرفی تجدیدپذیر است، این شرکت همچنین متعهد به شیوه های کار منصفانه است.

برند معروف آدیداس در مد پایدار

طراحان حامی مد پایدار

برند های مد پایدار را بررسی کردیم و در این بخش قصد داریم 6 طراح حامی مد پایدار را نام ببریم و با هدف آن ها بیشتر آشنا شویم.

1. تایلر مک گیلیوری

تایلر مک گیلیوری، یکی از طراحانی است که حمایت خود را از مد پایدار نشان داده است. او با کارخانه‌های کوچک در هند که توسط زنان اداره می‌شوند و به مد پایدار پایبند هستند، همکاری دارد. به این دلیل که پارچه های زیادی را از آنجا تهیه می‌کند.  

او همچنین در مورد چگونگی رویکرد برند همنام خودش به پایداری در آینده بحث کرد و گفت:

برند تجاری من در تلاش است به سمت ساخت قطعاتی برود که برای مدت طولانی دوام خواهند داشت. ما همچنین به این فکر کردیم که بسته بندی خود را کاملاً قابل بازیافت کنیم و مطمئن شویم که چه زمانی ما الگوهایمان را برش می‌زنیم و ضایعاتی وجود ندارد.  

2. مگی مرلین

مگی که خانه مدش که مگی مرلین نام دارد، از محصولات باکیفیت با پارچه هایی استفاده می کند که برای مردم و زمین مطلوب است. برند او با پارچه‌های مرده، پلی استر بازیافتی پس از مصرف، و نایلون بازسازی‌شده برای تولید لباس‌های عادی و لوکار می‌کند.  

3. استلا مک کارتنی، طراح حامی مد پایدار

استلا برند لوکس خود را در سال 2001 راه اندازی کرد و طبق گفته خود، از روز اول هرگز از چرم، پر، پوست یا خز در هیچ یک از طرح های خود استفاده نکرده است.  این شرکت برای حفظ محیط زیست، از جایگزین های حیوانی استفاده می کند، از جمله ترمه بازیافتی، پنبه ارگانیک و MIRUM که یک چرم گیاهی بدون پلاستیک است.

بیشتر بخوانید: خز طبیعی چگونه حیات وحش را به خطر می‌اندازد

استلا گفت:

به عنوان یک صنعت، ما باید ردپای محیطی خود را اندازه گیری کنیم، و در Stella، هدف ما کاهش این ردپا است، نه جایگزین کردن آن.


استلا مک کارتنی، طراح حامی مد پایدار

4. مارا هافمن، طراح برتر مد پایدار

برند مارا در سال 2015 حرکت به سمت پایداری را آغاز کرد و از آن زمان با سازمان های مختلف برای رسیدن به اهداف پایداری همکاری کرده است. این برند دوست دار محیط‌زیست منجر به کسب جایزه Repreve Champions of Sustainability Leading the Change از Unifi در سال 2019 شد.

5. آیلین فیشر

آیلین برند لباس خود را در سال 1984 راه اندازی کرد و از پیشگامان مد پایدار است. او از شیوه های پایداری مانند استفاده از پشم احیا کننده در اقلام مجموعه خود استفاده می کند. همانطور که در سایت شرکت نیز ذکر شده است، استفاده از این پشم به مقابله با تغییرات آب و هوایی کمک می کند.

6. کیتی جونز

لباس های رنگارنگ طراحی شده توسط کتی جونز از طریق فرآیندهای سازگار با محیط زیست بافندگی و قلاب بافی ساخته می شوند. این طراحی ها با علاقه کتی به لباس بافتنی آغاز شد که به سال های نوجوانی او بازمی گردد. این طراح پارچه‌های باقی‌مانده را لوکس می کند و از آن در طراحی های جذاب استفاده می‌کند. او جایزه Selfridges Bright New Things را در سال 2016 دریافت کرد و از تعهد او به  مد پایدار قدردانی شد.

آیا پیش از خواندن این مطلب با این پدیده در صنعت مد آشنایی داشتید؟ تا چه اندازه راجع به Sustainable fashion می دانید؟ پاسخ هایتان را با ما به اشتراک بگذارید. اگر به این موضوعات علاقه مند هستید اینستاگرام ژومنت، را  دنبال کنید و یا در خبرنامه ی ما عضو شوید.

کیتی جونز طراح برتر مد پایدار