فست فشن (Fast Fashion) چیست؟ و چگونه به محیط زیست آسیب می رساند

8 دقیقه مطالعه
فست فشن چیست؟

آیا تابه‌حال در هنگام خرید به این موضوع دقت کرده‌اید که لباس‌های ترندی با چه سرعت سرسام‌آوری جایگزین لباس‌های ازمدافتاده می‌شوند؟ و چه سرنوشتی در انتظار این لباس‌های از مد رفته است؟ فست فشن (fast fashion)، اصطلاحی است که به دلیل سرعت زیاد تولید پوشاک، ناشی از تصمیم‌گیری‌های عجولانه و تحت تأثیر مد روز مشتریان برای خرید یک لباس که تنها چند بار و به تعداد انگشتان دست پوشیده می‌شوند وارد دنیای مد و فشن شده است. ظهور مد سریع عواقب ویرانگری برای محیط زیست دارد و مدت زمان بسیاری است که زنگ خطر برای پیامدهای ناشی از عدم تغییر این سبک زندگی به صدا درآمده است. در این مقاله  از مجله مد و فشن ژومنت توضیح خواهیم داد که منظور از مد سریع چیست و چرا پیروی از آن برای مردم و سیاره زمین مضر است.


فست فشن چیست ؟

بسیاری از مصرف کنندگان لباس و پوشاک اغلب تمایل دارند تا به سراغ لباس‌های ترندی بروند، و بسیاری از برندها نیز برای افزایش سود خود به این ایجاد نیاز کاذب دامن می‌زنند.

اصطلاح فست فشن به تولید لباس‌ها و اکسسوری‌های ارزان‌قیمتی اشاره دارد که اغلب از روی مجموعه‌های طراحان مشهور و یا برندهای معروف کپی می‌شوند و یا به فرهنگ افراد مشهور اشاره می‌کنند، این لباس‌ها در حجم بالا و با هزینه کم و سرعت بسیار زیاد ساخته می‌شوند تا مشتری را وسوسه کنند تا آن‌ها را تهیه کنند.

خرید بی رویه و بدون نیاز علت اصلی فست فشن

این قطعات مد روز معمولاً کیفیت پایینی دارند و بیشتر آنها بیش از چند دوره شستشو دوام نمی‌آورند. اما این برای خریدار خیلی گران و ناراحت کننده نیست؛ زیرا آنها برای خرید این لباس‌ها سرمایه‌گذاری زیادی نکرده‌اند و می‌توانند به سرعت و با هزینه بسیار کم یک آیتم ترندی دیگر را جایگزین کنند

ایده تولید جدیدترین لباس‌های موجود در بازار در سریع‌ترین زمان ممکن که در جهت افزایش سود تولید کنندگان ایجاد شده است، اثری مخرب و غیر قابل جبران بر روی اکوسیستم و زندگی ما گذاشته است و به زودی این مصرف گرایی می‌تواند برای ما گران تمام شود.

 تنها در سال 2023 صنعت مد سریع باعث افزایش 20 درصدی آلودگی آب ها شده است. همچنین 10 درصد از گرمایش جهانی در این سال ناشی از فعالیت کارخانه های تولیدی فست فشن بوده است.

فست فشن (fast fashion)

فست فشن چگونه اتفاق افتاد؟

با مفهوم آن آشنا شدیم، به همین دلیل برای درک اینکه مد چقدر سریع به وجود آمد، باید کمی به عقب برگردیم.  قبل از انقلاب صنعتی، افراد مسئول اصلی تامین مواد برای تولید لباس های خود بودند. با شروع قرن هجدهم، اختراعاتی مانند ماشین بافندگی برقی و چرخ خیاطی، لباس‌سازی را از خانه خارج کرد و به کارخانه پوشاک وارد کرد، که تولید را به روش‌های بی‌سابقه‌ای افزایش داد. با این وجود، هزینه‌های پوشاک در قرن‌های بعد نسبتاً بالا ماند.  در دهه 1970 تغییرات گسترده ای در تولید پوشاک ایجاد شد، زیرا کارخانه ها شروع به ترک ایالات متحده به نفع نیروی کار ارزان تر در آسیا و آمریکای لاتین کردند. نتیجه تولید ارزان، پوشاک تولید انبوه بود و خریداران بر این اساس عادات خرید خود را افزایش دادند.

فست فشن چیست ؟

چرا فست فشن مضر است؟

فست مد آسیب های بسیاری از جهات مختلف به جامعه وارد می کند. یک مورد اساسی بحث استثمار کارگران است که در یک جامعه مدرن موضوعی حساس و حائز اهمیت تلقی می شود. کارگران بسیاری که در شرایط نامطلوب و با دستمزد اندک کار می کنند و این یک ماجرای غم انگیز است. این یکی از مضرات فست فشن است. در سمت دیگر آسیب هایی است که به محیط زیست و حیاط وحش وارد می شود.

واقعیت این است که امروزه به دلیل رشد صنایع مختلف، شهرک سازی ها، افزایش جمعیت و مواردی از این دست، کره زمین با مشکلات زیست محیطی متعددی رو به رو است.   همین قضیه بر حیات وحش و زندگی حیوانات نیز اثر می گذارد. در واقع یکی از راه های افزایش اعتماد به نفس مردم خرید کردن است و شرکت ها از همین نکته استفاده می‌کنند و هر روزه مدل ها و طرح های جدیدی را به فروشگاه های خود اضاف می‌کنند و مردم را ترغیب به خرید می‌کنند. اینگونه است که فست فشن باعث می‌شود کمد لباسی پر زرق و برق و بزرگ صرفا مخصوص افراد ثروتمند جامعه نباشد. و از مقرون به صرفه بودن لباس ها هر دو طرف یعنی فروشنده و خریدار نفع می‌برند.

چرا فست فشن مضر است؟

مد سریع به چه قیمتی به دست می آید؟

زمانی خرید لباس، کاری بود که هر از چند گاهی انجام می شد. دلیل خرید لباس های جدید هم اغلب تغییر فصول سال بودند یا به این خاطر که از پوشیدن پوشاک تکراری خسته می شدیم. اما به تدریج و با سریع تر شدن روند تولید و افزایش میزان تولیدات کارگاه ها این کار به یک نوع سرگرمی تبدیل شد. فروشگاه های زنجیره ای شیک، خرید آنلاین و لباس های در دسترس و ارزان به شکلی ناگهانی باعث شد که تمام مردم بتوانند مانند افراد مشهور با ظاهری شیک مدام ترندهای تازه را به تن کنند. در یک کلام ساده می شود مفهوم فست فشن را به عنوان نیمه تاریک و پنهان دنیای مد در نظر گرفت.

فست فشن روشی است که بر روی طراحی، بازاریابی و تولید سریع پوشاک با حجم بالا تمرکز دارد. در این سبک تولید لباس، یک الگوی خاص بارها و بارها با تکرار تولید می شود و غالبا از مواد بی کیفیت و ارزان برای دوخت مورد استفاده قرار می گیرد. با تنوع محصولات و افزایش قدرت خرید مردم، Fast fashion نیز به اوج خود رسید. و با پوشیدن تعداد دفعات کم لباس ها، مد تبدیل به یکبار مصرف شده است.

مد سریع به چه قیمتی به دست می آید؟

تاثیرات بد فست فشن برروی محیط زیست

تاثیر فست مد بر روی کره زمین بسیار زیاد است. و بسیار نگران کننده با توجه به اینکه صنعت مد به عنوان دومین آلاینده بزرگ پس از صنعت نفت گزارش شده است. یکی از اثرات مخرب مد سریع از طریق استفاده از پلی استر، منسوجات ارزان، سمی و همچنین اقدامات آسیب‌رسان در طول زنجیره عرضه و تحویل، به این امر دامن می‌زند.

  پلی استر یکی از متریال های اصلی در بین برندهای فست فشن است که با کمک سوخت های فسیلی تولید می شود. همه می دانند که سوخت های فسیلی به شکل مستقیم بر گرمایش زمین تاثیر می گذارند. از طرفی سرعت بالای تولید و عرضه باعث می شود تا لباس های زیادی توسط مصرف کنندگان دور انداخته شود و با این کار زباله های زیادی تولید خواهد شد.

حجم آلودگی ناشی از فست فشن و تولید لباس بیهوده

 آسیب دیدن حیوانات را نیز به عنوان یک موضوع اساسی باید در نظر گرفت. از موجودات آبزی که مستقیما با آب های آلوده از بین می روند. تا نابودی زنجیره غذایی و استفاده از خز و پشم حیوانات در تولید پوشاک؛ تمامی این موارد حقایقی غیر قابل انکار هستند که باید برای آنها به دنبال راه حل گشت.  در پایان خود مصرف کننده ها هستند که از این موضوع آسیب می بینند. تولید انبوه پوشاک فرهنگ مصرف گرایی را رواج می دهد و نیاز به خرید محصولات جدید برای شیک بودن را در افراد ایجاد می کند. بحث های مربوط به نارضایتی های درونی و همچنین بهداشت روحی و روانی هم معضلات دیگری هستند که همگی از این مسئله نشات می گیرند.

حتی طراحان مد نیز فست مد را مورد انتقاد قرار می دهند. آنها می گویند این پدیده مالکیت معنوی آنها را زیر سوال می برد و طرح های آنها به شکل غیر قانونی به صورت انبوه تولید می شود. همه این ها تنها بخش کوچکی از تاثیرات مد سریع است. اگر شما جزو افرادی هستید که به محیط زیست اهمیت می دهید، پشنهاد می کنم مقاله ی 16 مورد از اهمیت مد پایدار که باید بدانید ، را حتما مطالعه کنید.

تاثیرات بد فست فشن برروی محیط زیست

لیست برندهای فست فشن

با در نظر گرفتن تاثیرات منفی این مسئله بر جامعه و صنعت مد خیلی از افراد به دنبال لیست برندهای فست فشن هستند تا ببینند کدام تولیدکنندگان به این شکل فعالیت می کنند. اگر بخواهیم تمام برندهای مد سریع را لیست کنیم یک فهرست بلندبالا تشکیل خواهد شد اما برای نمونه به چند مورد محدود اکتفا می کنیم. خرده فروش هایی مثل H&M نام های معروفی مثل زارا (ZARA)، Primark، UNIQLO از جمله بزرگترین کسب و کارهای فست مد به حساب می آیند.

برای شناسایی تولیدکنندگانی که لباس ها را به این شیوه به بازار عرضه می کنند فقط کافی است به چند معیار کلی توجه کنید. این معیارها از ویژگی های بارز برندهای فست مد هستند. از جمله اینکه اول زمان تولید بسیار کوتاه است. دوم اینکه از نیروی کار ارزان استفاده می کنند. ایمنی در محل کار ضعیف است و همچنین تنها تعداد محدودی از یک مدل خاص تولید می شود و مصرف کننده اگر دیر اقدام به خرید کند ممکن است دیگر نتواند محصول مورد نظر را تهیه کند.

برندهای فست فشن

جلوگیری از فست فشن

حال دیگر متوجه ضررها و برندهای مد سریع شدید. شما می توانید با انجام یک سری کارها همچون خودداری از خرید غیر ضروری و یا خرید از برندهای مد سریع و جایگزینی انتخاب های خود از مجموعه های سازگار با محیط زیست و همچنین  سرمایه گذاری در برندهای که لباس های خود را به روشی پایدار و اخلاقی می سازند باعث کاهش آسیب ها در آینده شوید.همچنین به یاد داشته باشید که بهتر است  لباس هایی را بخرید که ماندگار هستند تا بتوانید فصل به فصل آن ها را بپوشید.

آیا پیش از خواندن این مطلب با این پدیده در صنعت مد آشنایی داشتید؟ تا چه اندازه راجع به برندهای معروف Fast Fashion می دانید؟ پاسخ هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.  اگر به این موضوعات علاقه مند هستید رسانه ما را از طریق شبکه های اجتماعی دنبال کنید!