همه چیز درباره مهلا زمانی طراح لباس ایرانی

5 دقیقه مطالعه
مهلا زمانی طراح لباس ایرانی

مهلا زمانی طراح لباس ایرانی از معدود چهره‌های ایرانی است که در عرصه مد و فشن به شهرت جهانی دست پیدا کرده است. کارهای او در ایران نیز طرفداران بسیاری دارد و سلبریتی‌های زیادی از مزون مهلا زمانی دیدن می‌کنند. او تنها عضو خانواده نیست که به حیطه لباس علاقه دارد بلکه خواهر کوچکترش ملیکا زمانی نیز در عرصه مدلینگ فعالیت می‌کند. در این مطلب قصد داریم راجع به این فشن دیزاینر ایرانی صحبت کنیم و نگاهی کوتاه به فعالیت‌های او در این زمینه داشته باشیم. همراه ما باشید تا در این مورد بیشتر بدانید!


فعالیت مهلا زمانی در زمینه طراحی لباس

بیوگرافی مهلا زمانی

مهلا زمانی طراح لباس فعالیت خودش در زمینه مد را از دهه هفتاد شروع کرد. قبل از آن او سمت مدیریت بانک ایران و هلند را عهده‌دار بود اما بعد تصمیم گرفت تا به علاقه اصلی خودش بپردازد. خانم زمانی پس از گذراندن دوره طراحی لباس در یکی از مؤسسات کشور انگلستان کار خودش را در این زمینه به‌صورت تخصصی آغاز کرد. در ابتدای کار به دلیل محدودیت‌هایی که در دهه هفتاد وجود داشت خانم زمانی برای پیاده‌سازی طرح‌های خود با مشکلات متعددی روبه‌رو شد ولی عشق و علاقه‌اش به این حوزه باعث شد تا علی‌رغم تمامی این مشکلات به کارش ادامه بدهد.

خانم زمانی اصالتاً اهل کاشان است و از کودکی به منسوجات سنتی و قدیمی ایرانی علاقه‌مند بوده است. او یک مجموعه از لباس‌های دوره صفویه دارد که یکی از منابع الهام او برای طرح‌هایش محسوب می‌شود. این علاقه او به تاریخ و پوشش ایرانیان در طرح‌های او کاملاً مشهود است. او به دنبال آن است که در لباس‌های مدرن و زیبای امروزی رد پایی از فرهنگ گذشته و لباس‌های بومی و محلی ایرانی را به جا بگذارد. که البته موفقیت‌های او در عرصه‌های جهانی نشان داده که تا چه اندازه در این کار موفق بوده است.

مهلا زمانی تا کنون بیش از بیست نمایش زنده را در داخل و خارج کشور برگزار کرده است. از جمله کشورهایی که او طرح‌هایش را در آنها به نمایش گذاشته می‌توان به اسپانیا، آلمان، ایتالیا و امارات متحده عربی اشاره کرد. محافل جهانی به دلیل خلاقیت این طراح ایرانی جوایزی را به او اهدا کرده‌اند.

طرح های مهلا زمانی طراح لباس ایرانی

دیدگاه مهلا زمانی طراح لباس ایرانی نسبت به شغلش

بدون شک در هر کاری علاقه حرف اول را می‌زند. خانم زمانی نیز عاشق شغل طراحی لباس است. از نظر او یکی از دلایلی که ایرانی‌ها به طرح‌ها و برندهای خارجی پوشاک علاقه‌مند هستند نبود خلاقیت در طراحی‌های داخلی است. او می‌گوید اگر خلاقیت و مدرنیزه کردن لباس‌ها انجام شود بدون شک مردم به استفاده از کالاهای داخلی رو می‌آورند. یکی دیگر از دلایل عدم پیشرفت در این زمینه از نظر او این است که پوشاک و طرز پوشش افراد جزو اولویت‌ها نیست. همین مسئله باعث می‌شود که طرح‌های ایرانی و بومی کمتر به بازار عرضه شوند. در نتیجه جامعه کمتر با الگوهای بومی سر و کار پیدا می‌کند و این در حالی است که سبک و استایل خارجی کل بازار را به دست گرفته است. به همین علت سلیقه مردم به سمتی گرایش پیدا کرده که ایرانی نیست.

طراح لباس ایرانی

به نظر خانم زمانی اگر فرصت لازم در اختیار طراحان خوش‌ذوق و با استعداد ایرانی قرار بگیرد جامعه نیز پذیرای کارهای بومی و منحصر به فرد آنها خواهد شد.

در جهت ترویج الگوهای ایرانی، خانم زمانی در کارهای خود از لباس‌های محلی اقوام مختلف ایرانی مثل لباس‌های کردی، لباس‌های بومی بلوچستان، ترک‌های قشقایی و ترکمن‌ها الهام می‌گیرد. همچنین کلکسیون جامه‌های تاریخی او، همان‌طور که گفتیم، یکی دیگر از منابع الهام او هستند تا الگوهایش یک پشتوانه تاریخی و کهن نیز داشته باشند. تمامی این موارد در کنار هم هستند که باعث می‌شوند کارهای او خاص، منحصر به فرد و استثنایی باشد.

جوایز و افتخارات

طراح مد معروف ایرانی به دلیل کارهای ارزشمند و بی‌نظیرش جوایز و افتخارات بسیاری را از آن خود کرده است. از جمله مهم‌ترین آنها می‌شود به دریافت شهروندی افتخاری ایتالیا در سال 2004 از دست نخست‌وزیر وقت این کشور (برلوسکونی) به دلیل طراحی لباس‌های پوشیده اشاره کرد. خانم زمانی در سال 2011 نیز از سازمان ملل تقدیرنامه‌ای دریافت کرد. در سال 1395 نیز او موفق به دریافت لوح طراحی برتر از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد شد. خانم زمانی همچنین بارها در جشنواره فجر موفق به دریافت لوح و تقدیرنامه شده است که آخرین آنها در سال 1397 بود. اینها البته بخش کوچکی از افتخارات طراح مد معروف ایرانی می‌شود و برای اطلاع از تمامی سوابق و افتخارات او می‌توانید به سایت مجله لوتوس مراجعه کنید که خود ایشان مدیریت این مجله را برعهده دارند.

ملیکا زمانی مدل معروف ایرانی و خواهر مهلا زمانی

ملیکا زمانی خواهر کوچک‌تر این طراح مد معروف نیز در زمینه مد و فشن فعالیت می‌کند. او در عرصه مدلینگ یکی از مدل‌های موفق ایرانی محسوب می‌شود. ملیکا زمانی در حال حاضر در خارج از کشور و به فعالیت خود ادامه می‌دهد. او کارش را با یک پیج اینستاگرامی شروع کرد و در ابتدای راه نتوانست فالوورهای زیادی جذب کند. حضور او در کلیپ‌های برخی از خوانندگان مطرح بود که مسیر رسیدن به شهرت را برای او هموار کرد. البته فعالیت او در عرصه مدلینگ بود که او را بیش از پیش معروف کرد.

امروزه مشابه مهلا زمانی کسانی هستند که دغدغه اصلی‌شان صنعت مد و پوشاک است و ساعت‌ها برای توسعه و پیشرفت آن وقت می‌گذارند؛ اما در ایران مورد استقبال کمتری قرار می‌گیرد. ازاین‌رو سعی دارند این هنر ارزشمند خود را در خارج از کشور به نمایش بگذارد و مورد حمایت بزرگی قرار گیرند. بهتر است با حمایت این ستاره‌ها در سرزمین خودمان، به توسعه صنعت مد و فشن کمک کنیم و از فرهنگ خودمان دور نشویم.

طرح های مهلا زمانی طراح لباس ایرانی

در ادامه چند طرح زیبا، الگانت و چشم‌نواز از مهلا زمانی را مشاهده کنید.

طرح های مهلا زمانی طراح لباس ایرانی

طرح های مهلا زمانی طراح لباس ایرانی

طرح های مهلا زمانی طراح لباس ایرانی

طرح های مهلا زمانی طراح لباس ایرانی

درگذشت مهلا زمانی طراح لباس ایرانی

متأسفانه، خبر فوت مهلا زمانی، پیش‌کسوت حوزه مد و طراح لباس ایرانی، طی چند روز اخیر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. مرگ او بر اثر مبتلا به بیماری در تاریخ 26 تیرماه 1402 رخ داد و این خبر ناراحت‌کننده‌ای برای دنیای مد و فشن بود.

جمع بندی

مهلا-زمانی-دیزاینر-ایرانی

در این مطلب راجع به مهلا زمانی طراح لباس معروف و خوش‌نام ایرانی صحبت کردیم و مروری داشتیم بر کارنامه حرفه‌ای او در عرصه مد و فشن. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. نظرات خودتان راجع به کارهای این هنرمند و چهره مشهور ایرانی در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید. در پایان اگر علاقه‌مند به موضوعات روز مد و فشن هستید عضویت در سایت ژومنت را فراموش نکنید تا از آخرین رویدادهای این صنعت مطلع شوید.