همه چیز درباره پارچه های مناسب پاییز و زمستان

13 دقیقه مطالعه
همه چیز درباره پارچه های مناسب پاییز و زمستان
با اتمام تابستان و شروع فصل سرما، اکنون زمان مناسبی برای معرفی انواع پارچه های مناسب پاییز و زمستان است. با آشنایی انواع پارچه ها می‌توانید انتخاب بهتری در استایل پاییز و زمستانی خود داشته باشید. در این مقاله به معرفی بهترین پارچه های هوای سرد می‌پردازیم.


پشم

پشم در این لیست از پارچه های پاییزی و زمستانی به دلایل خوبی در رتبه اول قرار دارد. این پارچه گرم یک عایق یکپارچه است که به گرم نگه داشتن شما در آب و هوای سردتر کمک می‌کند.

چرا پشم بپوشیم؟

  •   عایق

این پارچه یکی از بهترین عایق‌های طبیعت است. الیاف پشم گوسفند از مولکول‌های پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده است که در حفظ هوا و رطوبت بسیار موثر است. این الیاف به گرم نگه داشتن شما در زمستان کمک می‌کند. علاوه بر این، پشم رطوبت را جذب می‌کند. این به این معناست که می‌تواند تا 40 درصد از وزن خود را در رطوبت جمع کند و همچنان خشک بماند. این قابلیت به تنظیم دمای بدن شما کمک می‌کند و دمای بدن شما را راحت نگه می‌دارد.

  •  بادوام

پشم، پارچه‌ای سبک و در عین حال قوی است که دوام و ماندگاری طولانی دارد. همچنین می‌توان گفت که الیاف آن دارای خاصیت ارتجاعی طبیعی است. پشم در برابر شعله و همچنین دافع آب مقاوم است. که این قابلیت آن را به گزینه‌ای مناسب برای عایق پرکاربرد خانه تبدیل می‌کند.

  •  آنتی‌باکتریال و ضد میکروب

الیاف پشم دارای یک پوشش مومی نازک است که از رشد کپک و باکتری جلوگیری می‌کند. در واقع، محصولات پشمی تقریباً به اندازه سایر انواع الیاف (به ویژه مصنوعی) نیازی به شستشو ندارند. این نوع پارچه نیازی به نگهداری زیادی ندارد به‌خصوص در هنگام از بین بردن لکه‌ها شستشو و تمیز نگه داشتن آن آسان است.

پشم

  • ضد حساسیت

از آنجایی که پشم در برابر باکتری‌هایی مانند کپک، کپک و کنه‌های گرد و غبار مقاوم است، پارچه‌ای فوق‌العاده برای کسانی که آلرژی دارند، محسوب می‌شود.

  •  پایدار

از آنجایی که پشم یک محصول طبیعی و کاملاً تجدیدپذیر است، پارچه‌ی فوق العاده‌ایی برای دوستداران محیط زیست و مد پایدار خواهد بود.

  •  شیک

با توجه به انواع پشم می‌توان گفت که یکی از شیک‌ترین پارچه‌ها در میان پارچه های مناسب پاییز و زمستان است. برای لباس‌های معمولی و رسمی در هوای سرد، از جمله پیراهن، ژاکت بافتنی، کت و شلوار و کت عالی است. علاوه بر این، در برابر چین و چروک بسیار مقاوم است و بنابراین این پارچه می‌تواند ظاهری صاف و مرتب داشته باشد.

انواع پارچه پشمی مناسب پاییز و زمستان

در اینجا به بررسی انواع مختلف پارچه های پشمی به صورت خلاصه و کاربردی می‌پردازیم. احتمالاً نام بسیاری از آنها را شنیدید.

پارچه پشم مرینو

گوسفند مرینو بهترین و نرم‌ترین پشم را دارد، بنابراین به طور طبیعی پشم مرینوس نیز در هنگام لمس بسیار نرم است. اگر پشم مرینو را احساس کرده‌اید، می‌دانید که چقدر لوکس است. پشم مرینوس از نظر ظاهری مشابه کشمیر است و می‌تواند یک لایه پایه یا لایه میانی فوق‌العاده باشد.  

شما اغلب ژاکت‌های یقه اسکی (یک رول یقه برای انگلستان) را می‌بینید که با پشم مرینو ساخته شده‌اند. جوراب‌های پشمی مرینو فوق‌العاده گرم و راحت هستند. نکته منفی مرینو این است که می‌تواند  باعث خارش شود. به خصوص در اطراف گردن اگر از رول یقه استفاده می‌کنید.

پارچه پشم مرینو

فلانل،پارچه های مناسب پاییز و زمستان

اکثر مردان با مدل پیراهن فلانل آشنا هستند. فلانل چهارخانه الگوی بسیار رایجی است که در پیراهن‌های فلانل مردانه و زنانه یافت می‌شود. فلانل، گرما را به خوبی حفظ می‌کند و یک عایق فوق‌العاده است، در حالی که به اندازه کافی منافذ برای تنفس دارد تا رطوبت را جذب کند. علاوه بر این، پارچه های فلانل برای ایجاد بافت نرم برس خورده آن که ما با آن آشنا هستیم، چفت می‌شوند. در حالی که فلانل به طور سنتی از پشم ساخته می‌شود، اکنون می‌توانید فلانل را با نخ‌های مصنوعی نیز در بازار پیدا کنید.

فلانل

توید

توید پارچه‌ای است که می‌تواند درست مانند فلانل، استایل شیکی را برای شما ایجاد کند. tweed یکی از آن پارچه های اساسی پاییزی است. همچنین یک الیاف طبیعی با بافت خشن و باز است. توید یک پارچه گرم و ضخیم است. اغلب مجموعه‌های کت و شلوار پاییزی/زمستانی زیادی را می‌بینید که با پارچه‌های توید دوخته شدند.

توید

شرلینگ

شرلینگ یکی دیگر از آن پارچه های زمستانی است که برای شیک پوشان استفاده می‌شود. اغلب یقه‌های ژاکت‌های چرمی را می‌بینید که با شرلینگ پوشیده شدند. اساساً پشم شرلینگ از پشم گوسفند یک ساله (1-2 ساله) که یک بار کوتاه شده باشد به دست می‌آید. جایگزین مصنوعی برای شرلینگ، شرپا یا برش مصنوعی نامیده می‌شود.

شرپا از پلی استر، اکریلیک یا پنبه ساخته می‌شود و شبیه لباس‌های پشمی است که مردم شرپا در نپال می‌پوشند. هم شرلینگ و هم شرپا از گرم ترین پارچه های زمستانی محسوب می‌شوند.

شرلینگ

موهر از نرم ترین پارچه های مناسب پاییز و زمستان

موهر از پشم بز آنگورا، فوق العاده نرم، بادوام و گرم است. ظاهری متمایز و وز دارد با موهای کوتاه سفت که اغلب قابل مشاهده هستند. کت و شلوارهایی که با موهر ساخته می‌شوند به راحتی پیدا نمی‌شوند. اغلب شما مجبور خواهید بود به صورت اختصاصی آن را سفارشی دهید. که این سفارش هزینهd زیادی دارد. زیرا بزهای آنگورا در واقع در مقیاس کوچکتر از گوسفند پرورش می‌یابند.

کشمیر

همه ما نام کشمیر را شنیدیم و می‌دانیم که جزو پارچه های ارزان نیست. یکی از ویژگی‌های بارز این نوع پشم لطافت و نرمی آن است. نگهداری کشمیر دشوار است و شستشوی آن با دقت باید انجام شود. این پارچه به دلیل الیاف بسیار ظریفی که نسبت به پشم گوسفند دارد جزو  پارچه های بادوام نیست.

کشمیر

آنگورا، یکی از نرم ترین پارچه های مناسب پاییز و زمستان

آنگورا یکی از نرم‌ترین و بهترین الیاف پشمی است که از پوشش زیرین خرگوش آنگورا بدست می‌آید. نرمی آنگورا نقطه ضعف آن است. از آنجا که بسیار نرم است، چندان انعطاف‌پذیر نیست و به همین دلیل با سایر مواد قوی‌تر ترکیب می‌شود تا ساختار بیشتری به آن بدهد.

آنگورا،نرم ترین پارچه های مناسب پاییز و زمستان

آلپاکا

پشم آلپاکا از شتر آلپاکا، حیوان پشمالوی بومی آمریکای جنوبی تهیه می‌شود. در منسوجات لباس، پشم آلپاکا کمی سفت‌تر از مرینو یا کریشه است. بنابراین اغلب با پشم های دیگر مانند مرینو ترکیب می‌شود تا پوشش آن را بهبود بخشد. درست مانند کریشه و آنگورا، لباس بافتنی آلپاکا بسیار ظریف و نرم است و یکی از گران ترین نوع پشم است. پشم آلپاکا به طور طبیعی ضد حساسیت است. همین دلیل آن را به انتخاب خوبی برای پارچه لباس تبدیل می‌کند.

آلپاکا

معایب پشم

پشم به اندازه الیاف مصنوعی انعطاف‌پذیر نیست. همچنین پشم در صورت خیس شدن می‌تواند حدود یک چهارم قدرت خود را از دست بدهد. یک نقطه ضعف بزرگ پشم به عنوان یکی از پارچه های مناسب پاییز و زمستان، درمان گوسفندان در طول فرآیند تهیه پشم است. در هنگام تبدیل پوست گوسفند به لباس پشمی، حیوانات آسیب می‌بینند.

خز، گرم ترین پارچه های مناسب پاییز و زمستان

خز یکی از استایل های محبوب در فصل سرما به خصوص در فصل زمستان است. و همچنین یکی از پارچه های گرم در فصل پاییز و زمستان است. اما یکی از نشانه‌های اسراف نیز محسوب می‌شود. اصلی‌ترین عیب خز حیوانات این است که برای تهیه یک کت خز یک حیوان کشته می‌شود. خز مصنوعی یک جایگزین مقرون به صرفه‌تر برای خز واقعی است. این روزها لباس‌های خز مصنوعی را می‌توان در هر فروشگاه بزرگ یا خرده فروشی زنجیره‌ای پیدا کرد.

خز، گرم ترین پارچه های مناسب پاییز و زمستان

تولید خز مصنوعی 

خز مصنوعی معمولا از الیاف مصنوعی مانند اکریلیک یا پلی استر تولید می‌شود. وقتی صحبت از پلاستیک شد، جنگی علیه پلاستیک‌های یک بار مصرف، به ویژه در دنیای مد، آغاز شد. به طوری که برخی از برندها ترجیح دادند از مواد بازیافتی به جای پلاستیک در طول تولید استفاده کنند. اگرچه خز مصنوعی ممکن است باعث افزایش پلاستیک در اقیانوس‌ها و محل‌های دفن زباله شود، اما بسیاری استدلال می‌کنند که این خز جایگزین بهتری نسبت به خز واقعی حیوانات است.

چرا خز مصنوعی بپوشیم؟

خز مصنوعی اغلب به عنوان یک پارچه جسورانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. نمی‌توان انکار کرد که خز می‌تواند شما را در زمستان های سرد گرم نگه دارد. اگر می‌خواهید در این زمستان استایل شیکی داشته باشید و در عین حال خودتان را گرم نگه دارید، از خز مصنوعی به عنوان پارچه های مناسب در فصل پاییز و زمستان غافل نشوید.

معایب خز مصنوعی در پارچه های مناسب پاییز و زمستان

اگرچه خز واقعی شما را با سازمان PETA به دردسر می‌اندازد، اما نگرانی‌های واقعی در مورد خز مصنوعی نیز وجود دارد. خز مصنوعی اساسا یک برند و تجارتی است که اغلب به مواد شیمیایی مضر و نیروی کار ارزان متکی است. یافتن ژاکت‌ها، کت‌ها و اکسسوری‌های تزئین شده با خز مصنوعی در کلکسیون‌های پاییز و زمستان هر برند لوکس و زنجیره‌های فست فشن که به صورت فصلی تولید می‌شوند، غیرمعمول نیست. این تولید انبوه چرخه‌ای و مصرف انبوه همیشه یک نگرانی برای محیط زیست و مد پایدار بوده است.

چرم، از شیک ترین پارچه های مناسب پاییز و زمستان

پارچه چرم یک پارچه عالی برای تمام سال و یکی از جذابترین پارچه های مناسب فصل پاییز و زمستان است.

چرم

چرم چیست؟

پارچه چرم یک پارچه بادوام است که اغلب با افزایش سن بهتر می‌شود. بسیاری از محصولات چرمی دانه کامل به مرور زمان پتینه‌ای ایجاد می‌کنند. پتینه چیزی است که به کالاهای چرمی جذابیت می‌بخشد و نشانه‌ایی برای مرغوبیت چرم است.

جیر چیست؟

جیر چرمی است که از پوست حیواناتی مانند بره، بز، خوک، گوساله و آهو ساخته می‌شود. جایگزین مناسبی برای جیر نبوک، شکل دیگری از چرم است. در لباس‌های مردانه می‌توانید جیر را به شکل کت‌ و بسیاری از مدل‌های بوت پیدا کنید.

چرا چرم بپوشیم؟

چرم نه تنها بادوام و راحت است، بلکه یکی از شیک ترین پارچه های مناسب پاییز و زمستان در لباس‌های مردانه است. علاوه بر این، چرم این توانایی را دارد که در طول زمان با توجه به شکل بدن شما شکل و قالب بگیرد. چرم پوست بره بافت نرمی دارد که در هوای سرد گرم و راحت است و چرم پوست گوساله سخت و ناهموار است و در عین حال شکل خود را بهتر حفظ می‌کند. در ترکیب با سایر پارچه‌های عایق، چرم یک گزینه عالی برای پاییز و زمستان و از شیک‌ترین پارچه های پاییز و زمستان در این مقاله است.

معایب استفاده از چرم

چرم از پوست حیوانات و خزندگان مانند گاو، گاومیش کوهان‌دار و کروکودیل به دست می‌آید. بسیاری از افراد حامی حیوانات و محیط زیست از کالاهای چرمی حمایت نمی‌کنند. جایگزین چرم، چرم مصنوعی است که از حیوانات تهیه نمی‌شود. محصولات مصنوعی مانند پلاستیک با موم، رنگ یا پلی اورتان پردازش می‌شوند تا رنگ و بافت چرم واقعی را تکرار کنند.

ابریشم

تعجب می‌کنید که چرا چنین پارچه نازک و لطیفی مانند ابریشم در این لیست وجود دارد؟ اجازه دهید تا توضیح دهیم که چرا ابریشم یک گزینه در لیست پارچه های مناسب پاییز و زمستان است.

ابریشم

ابریشم چیست؟

الیاف ابریشم از حشره کرم ابریشم تشکیل شده است. ابریشم پارچه‌ای با قابلیت تنفس بالاست که معمولاً در لباس‌های شب، روپوش، لباس زیر زنانه، کت و شلوار و کت‌های ورزشی استفاده می‌شود.

همانطور که می‌دانیم ابریشم به دلیل نرمی ارزشمند است و سابقه ساخت مسیرهای تجاری افسانه‌ای و تغییر فرهنگ‌ها در سراسر جهان قدیم را دارد. در واقع، ابریشم از قوی‌ترین منسوجات طبیعی در جهان است. اولین کشوری که پارچه ابریشم در آن تولید شد چین بود و تا به امروز چین بزرگترین صادرکننده پارچه ابریشمی است.

چرا ابریشم بپوشیم؟

ابریشم دارای خواص عایق است. که آن را به یک لایه پایه فوق‌العاده و در کل پارچه آب و هوای خنک‌تر تبدیل می‌کند. ابریشم به عنوان یک پارچه تابستانی گزینۀ وحشتناکی است؛ زیرا به پوست شما می‌چسبد. اما در زمستان شما را گرم نگه می‌دارد و به پوست نمی‌چسبد و پوست می‌تواند نفس بکشد. به‌دلیل راحتی ابریشم در برابر پوست، ابریشم یک انتخاب عالی برای استایل لایه‌ایی در زمستان است.

شستشوی ابریشم

در شستشوی پارچه ابریشم دقت کنید؛ زیرا گرما به پارچه آسیب می‌رساند. بعد از شستشو با ماشین لباسشویی و یا به صورت دستی، پیشنهاد می‌کنم ابریشم را صاف بگذارید تا خشک شود. ابریشم یک منبع تجدیدپذیر است و تأثیر زیادی بر محیط زیست ندارد. بسیاری از برندهای مد معتقدند که استفاده از ابریشم غیراخلاقی است. بنابراین تولید آن را در تولید لباس‌های خود ممنوع کردند.

PETA به طور طبیعی با هر نوع تولید نساجی که در آن حیوانات و حتی حشرات آسیب می‌بینند مخالف است. تحت فشار گروه حمایت از حیوانات (PETA)، شرکت‌های فست فشن مانند ASOS، Zara و H&M محصولاتی را که از موهر، ترمه، ابریشم، پر، استخوان، پوسته شاخ و حتی ابریشم استفاده می‌کردند کنار گذاشتند.

پنبه، پارچه مناسب پاییز و زمستان

پنبه پراستفاده‌ترین پارچه برای لباس است، این پارچه در اصل چهار فصل است. در حالی که معمولاً پنبه را به‌عنوان پارچه هوای سرد در نظر نمی‌گیرند، مواردی وجود دارد که پارچه پنبه‌ای مناسب است.

چرا پنبه بپوشیم؟

تی شرت های نخی یک قطعه اصلی در کمد لباس مردانه است. مخصوصاً برای پاییز، یک تی شرت نخی آستین بلند یک لایه معمولی و در عین حال شیک را در استایل لایه لایه ایجاد می‌کند. شما می‌توانید آن را به تنهایی یا زیر جلیقه بپوشید. پنبه بادوام و معمولاً نازک است، اما می‌توان آن را ضخیم‌تر کرد که برای هوای خنک‌تر مناسب‌تر است. شلوارهای پارچه‌ای نخی، جایگزینی شیک و بادوام برای بافت خشن شلوار جین هستند.

پنبه، پارچه مناسب پاییز و زمستان

معایب پوشیدن پنبه

پنبه جاذب رطوبت است و بنابراین بهترین انتخاب برای هوای سرد نیست. به این دلیل که  اگر خیس شود و  یا اگر آن را به عنوان لایه پایه بپوشید و شروع به عرق کردن کنید در واقع باعث سرد شدن شما می‌شود. با این حال، در کل، نمی‌توان پنبه را از این فهرست حذف کرد، زیرا پارچه‌ای است که در تمام سال از گرم‌ترین روزهای تابستان‌ تا سردترین روزهای زمستان‌ می‌توان آن را پوشید.

نخ کبریتی، یکی از محبوب ترین پارچه های مناسب پاییز و زمستان

گاهی اوقات از پارچه نخ کبریتی به‌عنوان "مخمل انسان فقیر" یاد می‌شود. این منسوجات مواج برای اولین بار در دهه 1700 در فرانسه و انگلیس رایج شد، جایی که به آن Corde du roi یا "بند پادشاه" می‌گفتند.

نخ کبریتی، یکی از محبوب ترین پارچه های مناسب پاییز و زمستان

پارچه نخ کبریتی چیست؟

این یک پارچه نرم و بادوام است که با برجستگی‌های نازک یا ضخیم به نام ولز که طول پارچه را تشکیل می‌دهد متمایز می‌شود.

چرا پارچه کبریتی بپوشیم؟

پارچه کبریتی هرگز به عنوان شیک ترین پارچه در نظر گرفته نشده است، اما مدتی است که در لباس مردانه و زنانه حضور دارد. اگر به سال 1982 برگردیم، جیانی ورساچه، طراح مد مشهور، خط کاملی از لباس‌های مردانه را با پارچه‌های مخملی ایجاد کرد. امروزه طناب‌ها برای شلوار در هوای سردتر پاییز و زمستان انتخابی محبوب هستند. نه تنها می‌توانید شلوارهای پارچه‌ای را تقریباً در هر فروشگاهی پیدا کنید، بلکه یک سری از برندها کت و شلوار و کت‌های اسپرت بیشتری با پارچه‌های جذاب می‌سازند.

استایل پاییز و زمستان

با آگاهی از جنس پارچه ها به راحتی می توانید استایل خود را در پاییز و زمستان بسازید. مطالعه ی مقاله های مجله اینترنتی مدو فشن ژومنت در مورد استایل های پاییزی و زمستانی و همچنین دنبال کردن پیج ما در شبکه های اجتماعی، ایده های خوبی برای ست کردن لباس ها به شما می دهد.