غذاهای خوشمزه با اسفناج

6 دقیقه مطالعه
غذاهای خوشمزه با اسفناج

اسفناج یک گیاه عجیب و جادویی است که علاوه بر طعم و مزهٔ خوب پر از خاصیت و شگفتی‌های غذایی است. در سرتاسر دنیا غذاهای خوشمزه با اسفناج مورد سلیقه‌ی ذائقه‌های غذایی مختلف هستند. شما می‌توانید با استفاده از رسپی ها و راه‌های مختلف پخت‌وپز و طعم‌دهنده‌ها و ادویه‌های در دسترس و فراوان، غذاهای فوق‌العاده‌ای با اسفناج درست کنید. این غذا ها با حضور اسفناج و با طعم بی‌نظیر خود هم در وعدهٔ صبحانه و هم در وعده نهار و شام و میان‌ وعده‌های مختلف قابل‌استفاده هستند.


خواص اسفناج

از اسفناج به عنوان SuperFood یا سوپر خوراکی یاد می‌شود. چرا که اسفناج علاوه بر خاصیت‌های خوراکی، برای زیبایی پوست، لاغری و درمان بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله تعدادی از غذاهایی که می‌توان با این گیاه جادویی درست کرد را به شما آموزش می‌دهیم تا بتوانید رژیم غذایی متناسب را با استفاده از آن در وعده‌های غذاییتان داشته باشید.

ویتامین‌ها و مواد معدنی اسفناج

  • انرژی 20 کالری
  • آب 90 گرم
  • پروتئین 3 گرم
  • چربی 0/3 گرم
  • مواد نشاسته‌ای ۳/۵ گرم
  • کلسیم 90 میلی گرم
  • فسفر 50 میلی گرم
  • آهن 3/2 میلی گرم
  • سدیم 70 میلی گرم
  • پتاسیم ۴۷۰ میلی گرم
  • ویتامین آ ۶۰۰۰ واحد


تمام این مواد معدنی و ویتامین‌ها در مقدار ۱۰۰ گرم اسفناج خام محاسبه شده است.

اگر طرفدار غذاهای گیاهی هستید از مقاله دستور پخت غذاهای گیاهی در سریع ترین زمان غافل نشوید.

پاستای اسفناج

غذاهای خوشمزه با اسفناج

اگر دنبال ایدهٔ آسان و سریع و البته خوشمزه برای پخت غذا با اسفناج هستید، این غذا بهترین انتخاب است. کسی هست که علاقه‌ای به پاستا نداشته باشد؟ حالا تصور کنید این پاستا با طعم بی‌نظیر خودش بصورت گیاهی و با اسفناج درست شود. کمتر کسی پیدا می‌شود که علاقه‌ای به این غذا نداشته باشد. یکی از برگ برنده‌های پاستای اسفناج آماده‌شدن سریع و فوری آن است که در 20 دقیقه آماده می‌شود. این پاستا در سس خامه و سوسیس همراه با اسفناج نوش‌جان می‌شود. ما کمتر کودک بدغذایی را دیده‌ایم که طعم لطیف و خامه‌ای این پاستا را دوست نداشته باشد.

این غذا با مواد ارزان و در دسترسی مثل سوسیس، اسفناج، خامه به مقدار زیاد کره، و پنیر پارمزان (دردسترس نبود هم ایرادی ندارد) درست می‌شود و البته که حضور اسفناج در این غذا باعث شده ارزش غذایی بالایی داشته باشد. اگر دوست دارید این غذا سالم و بدون عیب‌ و ایراد باشد پیشنهاد می‌کنیم که گوشت مرغ یا گوشت چرخ‌کرده را جایگزین سوسیس کنید. برای سالم‌تر شدن غذا در کنار اسفناج هر نوع سبزی ترکیب خوبی را رقم می‌زند. قارچ، کلم‌بروکلی، کدوسبز، لوبیاسبز یا هر چیز دیگری می‌تواند این غذا را به ترکیبی برنده تبدیل کند.

در گرمای تابستان هیچی مثل یک نوشیدنی خنک تابستانه نمیچسبه!

مواد لازم برای تهیه پاستای اسفناج

  1. کره 1/4 پیمانه
  2. 1 و نیم فنجان خامه غلیظ
  3. 1 قاشق غذاخوری سیر خرد شده
  4. 1 فنجان پارمزان رنده شده
  5. اسفناج به مقدار دلخواه
  6. پاستا به اندازه‌ی تعداد نفرات
  7. سوسیس یا گوشت(سلیقه ای)

طرز تهیه ی پاستای اسفناج

برای درست کردن این غذا با اسفناج قبل از هر چیزی یک ماهیتابه اندازهٔ موادتان انتخاب کنید. بعد از انتخاب ماهیتابه گوشت یا سوسیس را با مقدار چربی متناسب با حجم مواد سرخ کنید. وقتی مواد به‌خوبی پخته شد سیر خورد شده و یا رنده شده را به مواد بیفزاید تا خوب با مواد هم بخورد. روی حرارت خیلی کم خامه و کره را به موادمان اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم با هم مخلوط شوند. وقتی کره آب شد و شروع به جوشیدن کرد اسفناجی که قبلاً پخته شده را به مواد اضافه می‌کنیم و مرحلهٔ آخر نوبت اضافه‌کردن پاستای پخته شده به ترکیب خوش‌رنگی است که پختید. امیدواریم از بشقاب غذایی پرخاصیت و سالم و البته خوشمزهٔ خود لذت ببرید.

خوراک سیب زمینی و اسفناج (آلوپالک)

اسفناج و سیب زمینی

اسفناج و سیب‌زمینی از ترکیباتی هستند که به‌خوبی با هم مچ می‌شوند و همنشینی خوش‌طعم و رنگی دارند. این غذا را با اسم آلوپالک نیز می‌شناسند. اگر به رسپی فوق‌العادهٔ غذا اعتماد کنید در زمانی کم، غذایی باارزش غذایی بالا و البته خوش‌مزه خواهید داشت. این غذا یک غذای پرطرف‌دار هندی و پاکستانی است که ارزش غذایی فوق‌العاده‌ای دارد برای گیاه‌خواران نیز غذایی مناسب و پرخاصیت است.

ما برای این که این رسپی را در اختیار شما قرار بدهیم روش‌های مختلفی را امتحان کردیم تا به بهترین گزینهٔ موجود برسیم. گاهی حجم پیاز را کمتر و بیشتر کردیم، گاهی گوجه‌فرنگی به ترکیب غذا اضافه کردیم و بدون گوجه‌فرنگی هم مورد تست و آزمایش قراردادیم، رب گوجه‌فرنگی به‌جای گوجه‌فرنگی، در آخر کره، بدون خردکردن اسفناج و حتی اضافه‌کردن سیب‌زمینی قبل از اسفناج، روغن کمتر، روغن بیشتر. همهٔ روش‌های بالا را امتحان کردیم تا بتوانیم ذائقه شما را راضی نگه داریم و مورد تحسین هزاران نفر واقع شده است. به ترکیبات این غذا اعتماد کنید و مطمئن باشید بهترین رسپی موجود است.

رسپی و مواد مورد نیاز

اسفناج

نکته طلایی: در این غذا اسفناج تازه اگر چه خوش‌طعم و عطرتر است اما اسفناجی که از قبل پخته شده و فریز شده گزینهٔ مناسب‌تری است. علت این انتخاب این است که برای اسفناج یخ‌زده زمان کمتری باید بگذارید و مدت‌زمان کمتری برای تفت خوردن و تبخیرشدن آب اضافی اسفناج نیاز دارد.

سیب‌زمینی

سیب‌زمینی در این غذا به شما اجازه می‌دهد که به هر روشی که مایلید آن را به غذای همراه با  اسفناج اضافه کنید این روش می‌تواند سرخ‌کردن باشد و می‌تواند آب پز کردن باشد.

روغن، پیاز، گوجه‌فرنگی، فلفل چیلی سبز

این موارد به غذا عطروطعم بی‌نظیری به اسفناج می‌بخشد و هرگز قدرتشان را دست‌کم نگیرید.

سیر و زنجبیل

می‌توانید این مواد را در هاون خورد کنید و یا در غذاساز این کار را انجام بدهید.

ادویه‌جات ترشیجات

شما به دانه‌های زیره به همراه ادویه‌های آسیاب شده؛ مانند پودر گشنیز، پودر زیره، پودر فلفل قرمز و پودر زردچوبه نیاز دارید.

طرز تهیه غذای اسفناج و سیب زمینی

برگ‌های اسفناج را به‌خوبی بشویید بعد با دست یا غذاساز خورد کنید. حالا نوبت سیب‌زمینی هاست. برای اضافه‌کردن سیب‌زمینی ابتدا آن را با مقداری نمک بجوشانید. از طرف دیگر، می‌توانید سیب‌زمینی‌ها را خام رها کرده و در کنار اسفناج بپزید (سنتی‌تر، ولی روشی طولانی‌تر برای پخت).

پیاز را طوری سرخ کنید که کاراملی و نرم شود و بعد نوبت اضافه‌کردن سیر، زنجبیل و فلفل چیلی سبز است. با این ترکیب پیازداغ را حسابی طلایی و زیبا کنید. گوجه فرنگی‌های خرد شده، ادویه‌ها و نمک را با هم بیامیزید و اجازه دهید پخته شود تاجایی که گوجه‌فرنگی‌ها نرم شوند و روغن از کناره‌ها خارج شود.

حالا باید اسفناج را که خرد کردید را به غذا اضافه کنید و تاجایی تفت بدهید که نرم و خوش‌رنگ شود. سپس با اضافه‌کردن آب به غذا اجازه دهید تا بخارپز شود و طعم خامی از اسفناج‌ گرفته شود. کمی که پخته شد سیب‌زمینی را به ترکیب غذایی اضافه کنید و اجازه بدهید لعاب بدهد و با اضافه‌کردن آب‌لیمو ترش یا آبلیمو این ترکیب را شگفت‌انگیز و فوق‌العاده خوش‌طعم کنید.

پیشنهاد ویژه

برای صرفه‌جویی در زمان و وفادار ماندن به بازه زمانی 30 دقیقه‌ای دستور، سیب‌زمینی‌ها را هم‌زمان با شروع کار و پخت اسفناج بجوشانید. اگر ترجیح می‌دهید از آب‌پز کردن سیب‌زمینی صرف‌نظر کنید، تا طعم بیشتری بگیرد. می‌توانید بعد از پختن اسفناج آن‌ها را اضافه کنید. مقاومت در برابر این غذای ساده اما خوش‌مزه تقریباً اجتناب‌ناپذیر است.

نکته ی آخر

اسفناج گیاهی است که بابرگ های نازک خود تاثیری عمیق روی سلامت غذایی شما می‌گذارد. سلامت قلب و عروق و سلامت مغز، از هدیه های این گیاه ارزشمند به شماست. ما دو نمونه دستورالعمل غذایی پرطرفدار و البته سریع را در اختیارتان گذاشتیم. پیشنهاد می‌کنیم دست به کار شوید و از بشقاب غذای رنگی و البته سبک غذایی سالم خواری خود لذت ببرید.

ما در مجله ژومنت در تلاشیم که برای داشتن استایلی بهتر و در کنار آن معرفی رژیم‌های غذایی مناسب و تغذیه سالم ، شما را تا سرحد امکان به لایف استایل مورد علاقه‌تان نزدیک کنیم. اگر غذای دیگری با اسفناج می‌شناسید حتما در قسمت دیدگاه‌ها با ما و دیگران به اشتراک بگذارید تا در آپدیت‌های بعدی مقاله از آن‌ها استفاده کنیم.